Voorstel van rijkswet - Voorstel van rijkswet van de leden Stoffer, Valstar, Boswijk en Dassen houdende vaststelling van regels inzake het voldoen aan verplichtingen voor de defensie van het Koninkrijk alsmede (financiële) afspraken binnen de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) en andere bondgenootschappen (Rijkswet financiële defensieverplichtingen)

Dit voorstel van wet i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36353 - Initiatiefvoorstel Wet financiële defensieverplichtingen i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Voorstel van rijkswet van de leden Stoffer, Valstar, Boswijk en Dassen houdende vaststelling van regels inzake het voldoen aan verplichtingen voor de defensie van het Koninkrijk alsmede (financiële) afspraken binnen de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) en andere bondgenootschappen (Rijkswet financiële defensieverplichtingen); Voorstel van wet (initiatiefvoorstel); Voorstel van rijkswet
Document date 02-05-2023
Publication date 02-05-2023
Nummer KST363532
Reference 36353, nr. 2
External link original article
Original document in PDF

2.

Text

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022-2023

36 353 (R2185)

Nr. 2

Voorstel van rijkswet van de leden Stoffer, Valstar, Boswijk en Dassen houdende vaststelling van regels inzake het voldoen aan verplichtingen voor de defensie van het Koninkrijk alsmede (financiële) afspraken binnen de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) en andere bondgenootschappen (Rijkswet financiële defensieverplichtingen)

VOORSTEL VAN RIJKSWET

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden,

Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het mede gelet op het meerjarig integraal beheer van de financiering en bekostiging van het defensiematerieelbegrotingsfonds wenselijk is om te komen tot de vastlegging van een minimum aan defensie-uitgaven om op afdoende wijze invulling te kunnen geven aan de bepalingen in artikel 97 van de Grondwet en aan koninkrijks- en bondgenootschappelijke defensiever-plichtingen;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State van het Koninkrijk gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, de bepalingen van het Statuut voor het Koninkrijk in acht genomen zijnde, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Artikel 1. Defensiebudget

  • 1. 
    Teneinde uitvoering te geven aan de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 3, eerste lid, onder a, van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden en artikel 97 van de Grondwet stelt Onze Minister van Defensie in de begroting voor het Ministerie van Defensie hiertoe jaarlijks voldoende middelen ter beschikking.
  • 2. 
    Met ingang van het begrotingsjaar volgend op het jaar van inwerkingtreding van deze wet bedragen de defensie-uitgaven, overeenkomstig afspraken gemaakt binnen de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO), het equivalent van ten minste twee procent van het bruto binnenlands product van het land Nederland.

kst-36353-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

Artikel 2. Defensieplan

  • 1. 
    Op voordracht van Onze Minister van Defensie stelt de regering ten minste elke vijftien jaar een defensieplan op voor een termijn van vijftien begrotingsjaren. Dit defensieplan wordt toegezonden aan de beide Kamers der Staten-Generaal en aan de Staten van Aruba, Curagao en Sint Maarten.
  • 2. 
    Het defensieplan omvat ten minste de kaders waarbinnen het Koninkrijk invulling zal geven aan de verplichtingen, bedoeld in artikel 1.
  • 3. 
    Het defensieplan omvat tevens een prioriteitsstelling ten aanzien van de te verrichten investeringen die voorvloeien uit de verplichtingen, bedoeld in het tweede lid.

Artikel 3. Defensiemonitor

  • 1. 
    Onze Minister van Defensie stelt ten minste iedere vier jaar een defensiemonitor op. Deze defensiemonitor wordt toegezonden aan de beide Kamers der Staten-Generaal en aan de Staten van Aruba, Curagao en Sint Maarten.
  • 2. 
    De defensiemonitor omvat een analyse van de trends en dreigingen ten aanzien van de vitale belangen van het Koninkrijk en een analyse van de te verwachte maatregelen die noodzakelijk zijn om deze dreigingen het hoofd te kunnen bieden.
  • 3. 
    Indien de defensiemonitor daartoe aanleiding geeft kan de regering, op voordracht van Onze Minister van Defensie, door middel van een defensienota het defensieplan, genoemd in artikel 2, aanpassen. Deze defensienota wordt toegezonden aan de beide Kamers der Staten-Generaal en, voor zover de daarin aangebrachte wijzigingen van het defensieplan daartoe aanleiding geven, tevens aan de Staten van Aruba, Curagao en Sint Maarten.
  • 4. 
    Voor zover de hiertoe benodigde uitgaven het in artikel 1, tweede lid, genoemde percentage van het bruto binnenlands product van het land Nederland overschrijden kan de regering, gehoord de beide Kamers der Staten-Generaal, een voorstel van wet tot wijziging van de begrotingsstaat indienen als bedoeld in artikel 2.26 Comptabiliteitswet 2016.

Artikel 4. Inwerkingtreding

Deze rijkswet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Artikel 5. Citeertitel

Deze rijkswet wordt aangehaald als: Rijkswet financiële defensiever-plichtingen.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad, in het Afkondigingsblad van Aruba, in het Publicatieblad van Curagao en in het Afkondigingsblad van Sint Maarten zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven

De Minister van Defensie,

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 353 (R2185), nr. 2 3


 
 
 

3.

More information

 

4.

Parlementaire Monitor

The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.