Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2022 (Eerste incidentele suppletoire begroting) - Main contents
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36091 - Eerste incidentele suppletoire begroting Defensie 2022 i.
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2022 (Eerste incidentele suppletoire begroting); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Document date | 02-05-2022 |
Publication date | 02-05-2022 |
Nummer | KST360912 |
Reference | 36091, nr. 2 |
External link | original article |
Original document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2022 (Eerste incidentele suppletoire begroting)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Defensie,
K.H. Ollongren
kst-36091-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
De voorliggende incidentele suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 van hoofdstuk X van de begroting van het Rijk.
Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
Toegenomen behoefte op een krappe markt vraagt om snel handelen
De Russische invasie in Oekraïne noopt tot het ontplooien van aanvullende activiteiten aan de oostflank van het NAVO verdragsgebied. Dit vergt een snelle aanvulling van de inzetvoorraad munitie. Dit speelt zich af in de context dat wereldwijd de vraag naar munitie toeneemt en daarmee de krapte op de markt groter wordt. De huidige piekcapaciteit van de munitie-producerende industrie wordt waarschijnlijk snel bereikt. Gelet op de toegenomen behoefte en de krappe markt wil Defensie snel orders plaatsen voor de levering van conventionele en kapitale munitie. Vanwege het verdringingseffect is snelheid van handelen belangrijk. Hiermee wil Defensie voorkomen achteraan te moeten aansluiten. Daarom hanteert Defensie de Fast Track Procurement procedure zoals beschreven in het Defensie Materieel Proces (DMP) (Kamerstuk 27 830, nr. 184 van 31 augustus 2016).
Defensie zal voor € 458 miljoen versneld orders plaatsen, waarvoor Defensie met deze incidentele suppletoire begroting het budget toevoegt aan dit artikel. Dit budget maakt deel uit van het budget dat in het coalitieakkoord voor Defensie is opgenomen. Dit budget is thans gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën en zou bij eerste suppletoire begroting worden toegevoegd aan de Defensiebegrotingen en in de Defensienota 2022 worden toegelicht. Vanwege de toegelichte urgentie wordt dit budget versneld toegevoegd aan het DMF.
Hogere verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 458,1 miljoen. Het merendeel van de bijhorende uitgaven zal plaatsvinden in 2023 en 2024.
Hogere uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 8,8 miljoen. Voor 2023 wordt dit verhoogd met € 287,6 miljoen (inclusief € 27 miljoen risicoreservering) en voor 2024 met € 161,7 miljoen (inclusief € 8 miljoen risicoreservering).
2.1 Artikel 13 Defensiebreed Materieel
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid eerste incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW en amendementen |
Mutaties 1e ISB |
Stand 1e ISB |
mutatie 2023 |
mutatie 2024 |
mutatie 2025 |
mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
4.499.698 |
458.100 |
4.957.798 |
||||
Uitgaven |
5.261.512 |
8.800 |
5.270.312 |
287.600 |
161.700 |
||
Bijdrage aan Defensie- |
|||||||
materieelbegrotings- |
|||||||
fonds |
5.261.512 |
8.800 |
5.270.312 |
287.600 |
161.700 |
Ontvangsten
Hogere verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 458,1 miljoen. Het merendeel van de bijhorende uitgaven zal plaatsvinden in 2023 en 2024.
Hogere uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 8,8 miljoen. Voor 2023 en 2024 wordt dit verhoogd met respectievelijk € 287,6 miljoen en € 161,7 miljoen.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 091, nr. 2 3
The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.