Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) voor het jaar 2022 (Eerste incidentele suppletoire begroting)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36092 - Eerste incidentele suppletoire begroting Defensiematerieel­begrotingsfonds 2022 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) voor het jaar 2022 (Eerste incidentele suppletoire begroting); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document date 02-05-2022
Publication date 02-05-2022
Nummer KST360922
Reference 36092, nr. 2
External link original article
Original document in PDF

2.

Text

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

36 092

Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) voor het jaar 2022 (Eerste incidentele suppletoire begroting)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Defensie,

K.H. Ollongren

kst-36092-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen

  • 1. 
    Leeswijzer

De voorliggende incidentele suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 van hoofdstuk K van de begroting van het Rijk.

Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht.

 

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1.000

5

10

=> 1.000

10

20

  • 2. 
    Beleid

Toegenomen behoefte op een krappe markt vraagt om snel handelen

De Russische invasie in Oekraïne noopt tot het ontplooien van aanvullende activiteiten aan de oostflank van het NAVO verdragsgebied. Dit vergt een snelle aanvulling van de inzetvoorraad munitie. Dit speelt zich af in de context dat wereldwijd de vraag naar munitie toeneemt en daarmee de krapte op de markt groter wordt. De huidige piekcapaciteit van de munitie-producerende industrie wordt waarschijnlijk snel bereikt. Gelet op de toegenomen behoefte en de krappe markt wil Defensie snel orders plaatsen voor de levering van conventionele en kapitale munitie. Vanwege het verdringingseffect is snelheid van handelen belangrijk. Hiermee wil Defensie voorkomen achteraan te moeten aansluiten. Daarom hanteert Defensie de Fast Track Procurement procedure zoals beschreven in het Defensie Materieel Proces (DMP) (Kamerstuk 27 830, nr. 184 van 31 augustus 2016).

Defensie zal voor € 458 miljoen versneld orders plaatsen, waarvoor Defensie met deze incidentele suppletoire begroting het budget toevoegt aan dit artikel. Dit budget maakt deel uit van het budget dat in het coalitieakkoord voor Defensie is opgenomen. Dit budget is thans gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën en zou bij eerste suppletoire begroting worden toegevoegd aan de Defensiebegrotingen en in de Defensienota 2022 worden toegelicht. Vanwege de toegelichte urgentie wordt dit budget versneld toegevoegd aan het DMF.

Hogere verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 458,1 miljoen. Het merendeel van de bijhorende uitgaven zal plaatsvinden in 2023 en 2024.

Het uitgavenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 8,8 miljoen. Voor 2023 wordt dit verhoogd met € 287,6 miljoen (inclusief € 27 miljoen risicoreservering) en voor 2024 met € 161,7 miljoen (inclusief € 8 miljoen risicoreservering).

  • 3. 
    Artikelen

3.1 Artikel 1 Defensiebreed Materieel

Hogere verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 59,1 miljoen. Het merendeel van de bijhorende uitgaven zal plaatsvinden in 2023 en 2024.

Hogere uitgaven

Het uitgavenbudget voor 2023 wordt verhoogd met € 0,4 miljoen. Voor 2024 wordt dit verhoogd met € 58,7 miljoen.

3.2 Artikel 3 Land Materieel

Hogere verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 292,6 miljoen. Het merendeel van de bijhorende uitgaven zal plaatsvinden in 2023 en 2024.

Hogere uitgaven

Het uitgavenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 8,8 miljoen. Voor 2023 en 2024 wordt dit verhoogd met respectievelijk € 229,0 miljoen en € 54,8 miljoen.

3.3 Artikel 4 Luchtmaterieel

Hogere verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 106,4 miljoen. Het merendeel van de bijhorende uitgaven zal plaatsvinden in 2023 en 2024.

Hogere uitgaven

Het uitgavenbudget voor 2023 wordt verhoogd met € 58,2 miljoen. Voor 2024 wordt dit verhoogd met € 48,2 miljoen.

3.4 Artikel 7 Bijdrage andere begrotingshoofdstukken Rijk

Hogere ontvangsten

Het ontvangstenbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 8,8 miljoen. Voor 2023 en 2024 wordt dit verhoogd met respectievelijk € 287,6 miljoen en € 161,7 miljoen.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 092, nr. 2 11


 
 
 

3.

More information

 

4.

Parlementaire Monitor

The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.