Politiek moet Uber en taximarkt aanpakken met regelgeving - Main contents
Met de komst van het platformbedrijf Uber is de taximarkt in grote steden als Amsterdam een ongereguleerde vechtmarkt geworden.
Mede door het gebrek aan regelgeving vanuit het rijk en Europa, zijn we de grip op de taximarkt grotendeels kwijt. Dit leidt tot volle straten met lege taxi’s die rondjes door de binnenstad rijden, fraude, handel in Uber-accounts en gevaarlijke wegsituaties vanwege onvoldoende rusttijd voor opgejaagde Uber-chauffeurs. De huidige markt kent bijna alleen nog maar verliezers: de chauffeurs, de verkeersdeelnemers en daarmee de maatschappij als geheel.
De enige winnaar van de huidige situatie zijn de Amerikaanse aandeelhouders van Uber.
De enige winnaar van de huidige situatie zijn de Amerikaanse aandeelhouders van Uber. En dat zijn zowel reguliere taxi-chauffeurs als Uber-chauffeurs helemaal zat. De afgelopen weken protesteerden zij in Den Haag en Amsterdam tegen de oneerlijke concurrentie op de taximarkt en de lage inkomsten. En terecht! De lusten komen volledig ten goede van Uber en de lasten bij de chauffeurs en andere verkeersdeelnemers.
Natuurlijk heeft het bestellen van een taxi via een app veel voordelen. Je weet hoeveel het kost en wanneer je taxi komt. Maar door schunnige ZZP-constructies van Uber met afdrachtsregelingen moeten chauffeurs meer dan 60 uur per week werken om aan het minimumloon te komen. Uber zoekt hierbij de randen van de Europese- en landelijke regels op. Regels die stammen uit een tijd waarin de smartphone nog niet eens bestond.
Door de bedrijfsvoering van Uber zien we dat de verkeersveiligheid in het geding is.
Ook zien we dat door deze bedrijfsvoering van Uber de verkeersveiligheid in het geding is. Jonge chauffeurs, met nauwelijks rijervaring, die halsbrekende toeren uithalen om een klant op te pikken. Alleen maar om nog een minimaal inkomen te kunnen verdienen. Amerikaans onderzoek laat zien dat door deze werkwijze van Uber het aantal ongelukken toeneemt. Door deze toename stijgen ook de verzekeringspremies naar onbetaalbare hoogte. Door deze hoge kosten kunnen steeds meer chauffeurs zich niet meer verzekeren met alle gevolgen van dien voor chauffeur en klant.
Politiek optreden is daarom hard nodig in deze wildwest wereld.
Politiek optreden is daarom hard nodig in deze wildwest wereld. Omdat we de steden leefbaar en veilig willen houden, omdat zowel Uber- als taxichauffeurs zeker willen zijn van een fatsoenlijk inkomen, omdat alle chauffeurs het recht hebben op normale werktijden en omdat je als klant zeker wilt zijn van een veilige taxirit.
Dus, staatssecretaris Van Veldhoven: zorg voor regelgeving waardoor er een gelijk speelveld ontstaat. De regelgeving van de belmarkt, waar Uber op dit moment onder valt, is namelijk gedateerd. Bovendien is Uber niet alleen een digitale marktplaats van vraag en aanbod maar een volwaardig taxibedrijf. Dit is door het Europese Hof van Justitie zelfs bevestigd. Uber moet dus voldoen aan de regels die op de opstapmarkt gelden. Gelijke monniken, gelijke kappen. Ook moeten we jonge, onervaren chauffeurs in bescherming nemen. Daarom vinden wij dat alle taxichauffeurs minimaal 23 jaar moeten zijn en twee jaar rijervaring moeten hebben.
Staatssecretaris Van Veldhoven: zorg voor regelgeving waardoor er een gelijk speelveld ontstaat.
Daarnaast vragen wij de staatssecretaris om gemeenten de instrumenten te geven om het aantal taxi’s in hun stad te maximeren. Het is natuurlijk raar dat Amsterdam en pak ‘m beet Purmerend aan dezelfde landelijke regels moeten voldoen. Geef gemeenten zelf de bevoegdheid om dit te bepalen, zij weten namelijk het beste wat er binnen hun grenzen speelt.
Tot slot roepen we Europa op om iets te doen aan belastingregels waardoor platformbedrijven als Uber en Deliveroo geen belasting over hun winst betalen in het land waar ze winst maken. Dit terwijl dit land wel de kosten heeft van handhaving, onderhoud aan openbare ruimte en het sociale stelsel. Daarom moeten er Europese regels komen die alle bedrijven verplichten om belasting te betalen in het land waar ze winst maken. Voor de PvdA wordt dit één van de belangrijkste pijlers voor de Europese verkiezingen eind mei.
Als we al het bovenstaande realiseren, roepen we de wildwesttaferelen op de taximarkt in de grote steden als Amsterdam een halt toe en gaat iedereen meeprofiteren van de vooruitgang. Want dat is wat wij willen: dat iedereen zeker is van een eerlijke en veilige toekomst.
Gijs van Dijk, Tweede Kamerlid PvdA
Sofyan Mbarki, fractievoorzitter PvdA Amsterdam