Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34730 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2017 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Document date 01-06-2017
Publication date 02-05-2018
Reference 34730-VI, nr. 2
External link original article

2.

Text

MEMORIE VAN TOELICHTING

  • A. 
    ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Veiligheid en Justitie,

S.A. Blok

  • B. 
    BEGROTINGSTOELICHTING
  • 1. 
    Leeswijzer 2
  • 2. 
    Het beleid 3

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3

2.2 De Beleidsartikelen 7

31 Politie 7

32 Rechtspleging en rechtsbijstand 9

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding 11

34 Straffen en beschermen 13

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid 15

37 Vreemdelingen 16

2.3 De niet-beleidsartikelen 18

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement 18

92 Nominaal en Onvoorzien 19

93 Geheim 20

1. LEESWIJZER

De eerste suppletoire begroting 2017 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2017 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2017.

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.

In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom “mutaties eerste suppletoire begroting 2017” gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht.

In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

  • 2. 
    HET BELEID

2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

 
   

x € 1.000

   

Beleidsartikel

Uitgaven

 

Stand vastgestelde begroting 2017

 

12.650.261

       
 

Belangrijkste suppletoire uitgaven mutaties:

   
       
       

1.

Exploitatiekosten C2000

31

11.467

2.

Pensioenregeling politie

31

347.000

3.

Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

32, 34

-11.600

4.

Kasschuif Openbaar Ministerie

33

12.609

5.

Bijdrage DJI

34

-11.000

6.

Huisvesting DJI

34

15.300

7.

Asiel ODA-toerekening

37

-152.033

8.

Asiel COA

37

-39.288

9.

Krimp COA

37

144.000

10.

Gemeentelijk versnellingsarrangement

37

-62.000

11.

Bed, bad en brood

92

-20.000

12.

Capaciteit Koninklijke Marechaussee

92

-10.000

13.

Loonbijstelling 2017

alle

168.506

14.

Compensatie ABP-pensioenpremiestiging

alle

59.189

15.

Bijdrage beleids-dg’s

alle

18.500

       
 

Overige mutaties

 

40.653

       
 

Stand 1e suppletoire begroting 2017

 

13.161.564

Toelichting

Uitgaven

  • 1. 
    Exploitatiekosten C2000-netwerk

    Het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 11,5 mln.) van VWS, Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000 systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.

  • 2. 
    Pensioenregeling politie

    Inkoop Max is een vroegpensioenregeling bij de politie waarbij pensioenrechten worden ingekocht bij het ABP. Deze dienen ter vervanging van de prepensioenuitkering AFUP. De verantwoordelijkheid voor de vroegpensioenregeling ligt bij VenJ, maar de betaling aan ABP loopt via de politie. Door aanpassing van de cao is de liquiditeitspositie van de politie niet meer voldoende om deze uitgaven in één keer te dekken. Door een kasschuif toe te passen in de jaren tot en met 2022 is er voldoende ruimte gecreëerd om de lasten te dekken voor de komende jaren.

  • 3. 
    Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

    Het uitgavenkader is in het jaar 2017 in totaal met € 11,6 mln. verlaagd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). De mutatie doet zich voor op de volgende onderdelen:

  • het budget Rechtsbijstand is in 2017 verlaagd met € 12 mln. Voornamelijk bij de ambtshalve straftoevoegingen zijn de geraamde uitgaven lager dan eerder werd geschat.
  • het budget Raad voor de rechtspraak is in 2017 verlaagd met € 14 mln. vanwege een lagere instroom bij strafzaken.
  • het budget is verhoogd met € 14,4 mln. bij onder ander de Raad voor de Kinderbescherming vanwege een hogere instroom van zaken ten opzichte van PMJ 2017. En bij het Schadefonds Geweldsmisdrijven vanwege een stijging van de uitkeringen in verband met de toevoeging van de categorie “dood door schuld ”per 1 juli 2016.
  • 4. 
    Kasschuif verkeer OM

    Het Openbaar Ministerie (OM) neemt de digitale flitspalen over van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Vanwege het kas-verplichtingenstelsel dient het OM deze lasten in één keer te nemen in 2017. Om dit te faciliteren is een kasschuif gedaan over de jaren 2017 tot en met 2022

  • 5. 
    Bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

    De meerjarenbegroting van DJI laat als gevolg van leegstand enige ruimte zien om een verlaging van de bijdrage van het moederdepartement door te voeren.

  • 6. 
    Tegenvaller huisvesting DJI

    Bij de berekening van de nieuwe gebruiksvergoedingen van het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van herfinanciering van de leningen aangegaan door Financiën, waren de kosten samenhangend met PI Zaanstad nog niet opgenomen. De kosten hiervan bedragen € 15,3 mln. in 2017.

  • 7. 
    Asiel ODA-toerekening

    Als gevolg van de lager dan verwachte asielinstroom in 2016 en 2017 zijn er meevallers bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Bij de Najaarsnota 2016 is reeds een deel ad € 290 mln. van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers teruggeboekt naar de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Bij Voorjaarsnota 2017 wordt het tweede deel € 173,3 mln. teruggeboekt.

    Daarnaast wordt de raming voor de instroom van asielzoekers in 2017 licht herzien van 42.000 naar 41.000. Dit leidt, samen met de reguliere jaarlijkse herijking van o.a. verblijfsduur en kostprijs, tot een neerwaartse bijstelling van de ODA-toerekening van eerstejaarsopvangkosten. De neerwaartse bijstelling bedraagt € 51,7 mln. in 2017. Ook vindt de reguliere nacalculatie over 2016 plaats, deze bedraagt € 73 mln. Per saldo leidt dit tot een verhoging van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvangkosten van asielzoekers in 2017 van € 21,3 mln. 

  • 8. 
    Asiel COA

    Door de lagere bezetting is er een meevaller van € 39,2 mln. bij het COA.

  • 9. 
    Krimp COA

    Door de instroomdaling en de versnelde uitstroom heeft het COA aanzienlijk meer capaciteit dan nodig is. Dit leidt tot leegstaand bij het COA. Het Kabinet heeft € 144 mln. beschikbaar gesteld voor actieve krimp. In latere jaren leidt dit tot minder leegstand en lagere uitgaven, een per saldo besparing van € 61 mln.

  • 10. 
    Gemeentelijke versnellingsarrangement (GVA)

    Het gemeentelijke versnellingsarrangement (GVA) is opgezet om voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning snel tijdelijke huisvesting te realiseren als onvoldoende reguliere woningen beschikbaar zijn. De uitputting van de GVA-regeling is lager dan geraamd.

  • 11. 
    Bed, bad en brood

    Het kabinet heeft geen afspraken kunnen maken met gemeenten over de bed, bad en brood opvang, waardoor de beschikbare middelen in 2017 niet besteed worden.

  • 12. 
    Capaciteit Koninklijke Marechaussee (KMar)

    Bij Begroting 2017 heeft het kabinet 17 mln. extra geld vrijgemaakt voor capaciteit bij de Koninklijke Marechaussee (KMar), waarvan € 10 mln. voor Defensie en € 7 mln. voor VenJ. De KMar kan hiermee extra personeel werven voor grensbewaking op luchthavens, met name op Schiphol. VenJ boekt € 10 mln. over naar de begroting van Defensie. Bij Voorjaarsnota is nog eens geld vrijgemaakt voor de capaciteit van de KMar, dit betreft € 7,5 mln. in 2017 en structureel € 20 mln. De € 7,5 mln. is direct overgeboekt naar de begroting van Defensie.

  • 13. 
    Loonbijstelling tranche 2017

    De loonbijstelling 2017 is met deze mutatie aan de begroting van VenJ toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffend artikelen.

  • 14. 
    Compensatie ABP-pensioenpremiestijging

    Vanuit de Aanvullende Post bij Financiën zijn de gereserveerde middelen voor de ABP-pensioenpremiestijging overgemaakt naar de departementen. Voor VenJ is dit meerjarig € 59,2 mln.

  • 15. 
    Bijdrage beleids-dg’s

    Bij de eerste suppletoire begroting 2017 leveren verschillende beleids-dg’s een bijdrage ter dekking van de VenJ-problematiek, structureel € 18,5 mln. Deze is verdeeld over de sectoren.

Overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties 2017

 
   

x € 1.000

   

Beleidsartikel

Ontvangsten

 

Stand vastgestelde begroting 2017

 

2.045.990

       
 

Belangrijkste suppletoire ontvangsten mutaties:

   
       

1.

Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

32, 34 en 91

-43.797

2.

Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

32, 34

-29.300

3.

Ramingsbijstelling Boeten en Transacties

33

-130.000

4.

Beperken eigen vermogen agentschappen

33, 34, 37

123.500

       
 

Overige mutaties

 

18.234

       
 

Stand 1e suppletoire begroting 2017

 

1.984.627

Toelichtingen:

Ontvangsten

  • 1. 
    Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

    Het wetsvoorstel ‘Eigen bijdrage veroordeelden kosten strafvordering en slachtofferzorg’ is nog in behandeling bij de Eerste Kamer. Invoering per 1 januari 2017 is niet meer haalbaar, waardoor er een besparingsverlies optreedt. Hiervoor zijn middelen gereserveerd op de Aanvullende post bij Financiën. Deze worden nu toegevoegd aan de VenJ-begroting en ingezet als dekking.

  • 2. 
    Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

    Het ontvangstenkader is verlaagd met € 29,3 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). De verlaging doet zich voor op de volgende onderdelen:

  • bij de Raad van de Rechtspraak is sprake van een tegenvaller van € 19 mln. in de ontvangsten aan griffierechten.
  • een verlaging van € 10,3 op de administratiekostenvergoeding boeten en transacties (B&T). Het tekort wordt veroorzaakt door een lagere instroomraming B&T dan waar de begroting op was gebaseerd.
  • 3. 
    Ramingsbijstelling Boeten en Transacties (B&T)

    Op basis van de realisatiecijfers 2016 wordt de ontvangstenraming voor Boeten en Transacties (B&T) structureel verlaagd met € 130 mln. Deze tegenvaller komt in lijn met de motie Zijlstra en Samson per 2017 ten laste van het generale beeld.

  • 4. 
    Beperken eigen vermogen agentschappen

    Het eigen vermogen van de agentschappen wordt afgeroomd tot een niveau van 2,5 % van de omzet. Het betreft een eenmalige beperking van € 123,5 mln. in 2017 waardoor er budgettaire ruimte wordt gecreëerd om tegenvallers binnen de VenJ-begroting te dekken.

2.2 DE BELEIDSARTIKELEN

31 Politie

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de Politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de Politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

Toelichting

Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging Politie

Politie € 549,57 mln. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de volgende mutaties.

  • Toekenning van € 117,2 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Pensioenregeling politie € 347 mln. Door aanpassing van de cao is de liquiditeitspositie van de politie niet meer voldoende om deze kosten te dekken. Door toepassing van een kasschuif is er voor de komende jaren ruimte gecreëerd om de lasten te dekken (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Een budgetoverheveling ad € 7,2 mln. van het OM naar de Politie in het kader van het programma Afpakken.
  • Bij de eerste suppletoire begroting 2017 leveren verschillende beleids-dg’s een bijdrage ter dekking van de VenJ- problematiek, het politie aandeel is € 11,5 mln. op artikel 31 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Het budget € 99,7 mln. van de politieacademie is overgeboekt naar de Politie in verband met de inbedding van politieacademie bij de Politie. Dit betreft een technische mutatie.
  • Een bijdrage ad € 7,9 mln. van Politie aan het OM voor het leveren van parketsecretarissen.
  • Het restant saldo betreft enkele mutaties kleiner dan € 5 mln.

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

C2000/ GMS € 12,6 mln.

  • C2000 exploitatiekosten: het betreft voornamelijk de jaarlijkse bijdrage ( € 11,5 mln.) van VWS, Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000-ict systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg (zie tabel belangrijkste mutaties).

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting

Mutaties uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Toevoegingen Rechtsbijstand -11,37 mln.

Op basis van de meest recente uitkomsten van het PMJ en informatie over de gerealiseerde cijfers uit de jaarrekening 2016 van de Raad voor de Rechtsbijstand zijn de geraamde uitgaven 2017 met

€ 12 mln. bijgesteld. Voor 2017 zijn met name bij de ambtshalve straftoevoegingen de geraamde uitgaven lager dan verwacht.

32.3. Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak € 8,07 mln.

  • Volgend uit het PMJ is het budget van de Raad voor rechtspraak in 2017 verlaagd met € 14 mln. door een lagere instroom van zaken dan verwacht.
  • Toekenning € 19,5 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Het restant bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € -60,30 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende posten:

  • Het wetsvoorstel “Eigen bijdrage veroordeelden kosten strafvordering en slachtofferzorg ”is nog in behandeling bij de Eerste Kamer waardoor er een besparingsverlies in 2017 optreedt van

€ 41,3 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

  • De inkomsten uit griffierechten hangen samen met de instroom van zaken in de sectoren civiel en bestuursrecht. De meerjarige griffierechtenraming wordt aangepast aan het verwachte zaakvolume. Dit leidt tot een tegenvaller van € 19 mln. in de opbrengsten aan griffierechten.

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de Raad voor de Rechtspraak, de bijdragen genoemd onder bijdrage medeoverheden, de bijdrage aan het agentschap NFI, de bijdrage aan DRZ en aan het ZBO Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen aan diverse instellingen zoals het CCV en KVO juridisch verplicht alsmede het budget gerechtskosten.

Toelichting

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaat Openbaar Ministerie € 21,26 mln.

De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Toekenning van € 9,3 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Een bijdrage van € 7,9 mln. van de Politie aan het OM voor het leveren van parketsecretarissen.
  • Het restant betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.

33.3 Opsporing en vervolging

Overige opsporing en vervolging € 5,21 mln.

De mutatie bestaat uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.

Verkeershandhaving OM € 12,84 mln.

Het OM neemt de digitale flitspalen over van het CJIB. Vanwege het kas-verplichtingen stelsel moet het OM deze lasten in één keer overnemen in 2017, waarvoor een kasschuif naar 2017 noodzakelijk van € 12,6 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

Afpakken € -8,61

Een budgetoverheveling van € -7,2 mln. van het OM naar de Politie in het kader van het programma Afpakken.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € -123,68 mln. Dit bedrag bestaat uit o.a. de volgende post:

Op basis van de realisatiecijfers 2016 wordt de ontvangstenraming voor Boeten en Transacties structureel verlaagd met € 130 mln. Deze komt in lijn met de motie Zijlstra en Samson per 2017 ten laste van het generale beeld. Het restant saldo bestaat uit mutaties kleiner dan € 5 mln.

34 Straffen en Beschermen

Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.), HIC projecten, IAKenJ projecten en opdrachten voor de uitvoering van opgelegde gedragsinterventies.

Toelichting

Mutaties uitgaven

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) € 10,91 mln.

De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Het budget van de RvdK is in 2017 verhoogd met € 6,6 mln. vanwege een hogere instroom van zaken ten opzichte van PMJ 2017. De RvdK kent vooral bij de taakstraffen, beschermingsonderzoeken, gezag – en omgangszaken en de toetsende taak tekorten.
  • Het overige bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln., zoals de toekenning van de loonbijstelling en ABP-pensioenpremiestijging van € 3,78 mln.

DJI € 45,24 mln. (gevangeniswezen, forensisch zorg en vreemdelingenbewaring en uitzetcentra)

  • Toekenning van € 32,3 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Bij de berekening van de nieuwe gebruiksvergoedingen van het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van herfinanciering van de leningen aangegaan bij het ministerie van Financiën, waren de kosten samenhangend met PI Zaanstad nog niet opgenomen. Deze kosten hiervan bedragen € 15,3 mln. in 2017 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Door bezuinigingen en de capacitaire en personele krimp van DJI in de afgelopen jaren heeft DJI een achterstand opgelopen ten aanzien van vervangingssystemen en innovatie voor ict. Om de achterstand in te lopen is het budget voor 2017 verhoogd met € 5 mln.
  • Op het onderdeel Van Werk Naar Werk (VWNW) wordt DJI voor 2017 met € 7,5 mln. gecompenseerd voor de tekorten die zijn ontstaan.
  • De bijdrage aan DJI wordt in 2017 verlaagd met € 11 mln. omdat de meerjarenbegroting van DJI,- als gevolg van leegstand enige ruimte laat zien om een verlaging van de bijdrage van het moederdepartement door te voeren.
  • Het rest saldo op dit artikel betreft mutaties kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € 119,11 mln. Dit bedrag bestaat uit o.a. de volgende posten:

  • Het eigen vermogen van de agentschappen wordt afgeroomd tot een niveau van 2,5% van de omzet. Het betreft een eenmalige beperking van € 119 mln. in 2017 om budgettaire ruimte te creëren om tegenvallers te dekken (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Justis heeft over 2016 een positief financieringsresultaat van € 5,1 mln. Dit komt doordat de hoeveelheid VOG-aanvragen hoger was dan geraamd.
  • Het CJIB heeft over 2016 een positief financieringsresultaat van € 5,8 mln. Door een lagere dan geraamde instroom in 2016 is een positief outputfinancieringsresultaat gerealiseerd.
  • Op de administratiekostenvergoeding boeten en transacties is er een tekort van

€ 10,3 mln. in 2017 als gevolg van een lagere instroomraming.

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

37 Vreemdelingen

De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI

Toelichting

Mutaties uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst € 6,55 mln.

Dit bedrag bestaat voornamelijk uit een toekenning van 4,2 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging voor IND (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

Centraal Orgaan opvang asielzoekers € -101,58

  • Door de instroomdaling en de versnelde uitstroom heeft het COA aanzienlijk meer capaciteit dan nodig is, dit leidt tot leegstaand bij het COA. Het kabinet heeft € 144 mln. beschikbaar gesteld voor actieve krimp bij COA. In latere jaren leidt tot minder leegstand en lagere uitgaven, een per saldo besparing van € 61 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  • Bij het COA is er een meevaller van € 39,2 mln. door lagere bezetting.
  • De lagere asielinstroom in 2016 en 2017 leidt tot aanpassing van de ODA-toerekening van de kosten van eerstejaarsopvang van asielzoekers. Bij Najaarsnota 2016 is reeds een deel van € 290 mln. van de ODA-toerekening teruggeboekt naar de begroting Buitenlands Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Bij Voorjaarsnota 2017 wordt het tweede deel € 173,3 mln. teruggeboekt.

    Daarnaast wordt de raming voor de instroom van asielzoekers in 2017 licht herzien van 42.000 naar 41.000. Dit leidt, samen met de reguliere jaarlijkse herijking van onder andere verblijfsduur en kostprijs, tot een neerwaartse bijstelling van de ODA-toerekening van eerstejaarsopvangkosten. De neerwaartse bijstelling bedraagt € 51,7 mln. in 2017. Ook vindt de reguliere nacalculatie over 2016 plaats, welke € 73 mln. bedraagt. Per saldo leidt dit tot een verhoging van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvangkosten van asielzoekers in 2017 van € 21,3 mln.

  • Het gemeentelijke versnellingsarrangement is opgezet om vluchtelingen met een verblijfsvergunning snel tijdelijke huisvesting te realiseren als onvoldoende reguliere woningen beschikbaar zijn. De uitputting van de GVA-regeling is € 62 mln. lager dan geraamd.
  • Toekenning van € 7,7 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging.
  • Bij Begroting 2017 heeft het kabinet € 17 mln. extra geld vrijgemaakt voor capaciteit bij de Koninklijke Marechaussee (KMar), waarvan, € 10 mln. voor Defensie en € 7 mln. voor VenJ. De KMar kan hiermee extra personeel werven voor grensbewaking op luchthavens, met name op Schiphol. VenJ boekt € 10 mln. over naar de begroting van Defensie.

    Bij voorjaarsnota is nog eens geld vrijgemaakt voor de capaciteit van de KMar, dit betreft € 7,5 mln. in 2017 en structureel € 20 mln. De € 7,5 mln is direct overgeboekt naar de begroting van Defensie.

2.3 De niet-beleidsartikelen

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Toelichting

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt verhoogd met € 16,37 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

  • Toekenning van loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging van € 7,3 mln.
  • Het restant van het saldo bevat vele mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een besparingsverlies van € 3,2 mln. op de Eigen bijdrageregeling strafvordering en een toekenning van € 2,7 mln. aan Justid. Het betreft middelen voor het beheer van jeugdsystemen.

92 Nominaal en onvoorzien

Mutaties uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.

93 Geheim

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.


 
 
 

3.

More information

 

4.

Parlementaire Monitor

The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.