Memorie van toelichting - Voorstel van wet van het lid Markuszower tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht in verband met de invoering van minimumstraffen bij bepaalde gewelds- en zedendelicten (Wet hoge minimumstraffen) - Main contents
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 3 toegevoegd aan wetsvoorstel 34846 - Initiatiefvoorstel Wet hoge minimumstraffen i.
Officiële titel | Voorstel van wet van het lid Markuszower tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht in verband met de invoering van minimumstraffen bij bepaalde gewelds- en zedendelicten (Wet hoge minimumstraffen); Memorie van toelichting (initiatiefvoorstel); Memorie van toelichting |
---|---|
Document date | 30-11-2017 |
Publication date | 30-11-2017 |
Nummer | KST348463 |
Reference | 34846, nr. 3 |
External link | original article |
Original document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2017-
2018
34 846
Voorstel van wet van het lid Markuszower tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht in verband met de invoering van minimumstraffen bij bepaalde gewelds- en zedendelicten (Wet hoge minimumstraffen)
MEMORIE VAN TOELICHTING I ALGEMEEN DEEL Inleiding
Ernstige misdrijven als de moord op Anne Faber, Corrie van den Brink, de gewelddadige woningoverval op een bejaarde vrouw en de horrorstief-vader die zijn jonge stiefdochters misbruikte en verkrachtte zorgen bij burgers voor gevoelens van onveiligheid, angst en onrechtvaardigheid. Lage straffen leiden tot te weinig vergelding in het algemeen en afschrikking in het bijzonder. Als er langere gevangenisstraffen worden opgelegd, zullen de straten van Nederland langer veilig zijn.
Initiatiefnemer is van mening dat er op dit moment te laag wordt gestraft voor ernstige delicten, zoals verkrachting of het opzettelijk toebrengen van zeer zwaar lichamelijk letsel. In beide gevallen wordt gemiddeld slechts 1 jaar gevangenisstraf opgelegd.1
Het vertrouwen in de rechtspraak blijkt in werkelijkheid veel lager te zijn dan uit veel onderzoeken naar voren komt.2 Als burgers het idee hebben dat rechters te licht straffen, zullen zij minder vertrouwen hebben in de rechtsstaat. Een te lichte wijze waarop de Nederlandse rechtsstaat ernstige misdrijven sanctioneert, ondergraaft het vertrouwen van burgers in die rechtsstaat.
Initiatiefnemer stelt voor om voor bepaalde gewelds- en zedendelicten hoge minimumstraffen in te voeren en de misdrijven waarbij levenslang kan worden opgelegd uit te breiden.
De meeste andere West-Europese landen, waaronder België, Engeland, Wales, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Zweden, Portugal, Spanje, Italië en ook Frankrijk kennen al een systeem van minimumstraffen voor ernstige strafbare feiten en recidive. Deze minimumstraffen bestaan in sommige Europese landen al
1 https://www.rechtspraak.nl/SiteCoMectionDocuments/Orientatiepunten-en-afspraken-LOVS.pdf.
2 https://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/agenda/2017/okt-dec/1nov_je-hulst.aspx.
kst-34846-3 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2017
erg lang. In Engeland en Wales bestond de minimumstraf al van oudsher voor moord en zijn in 1997 minimumstraffen geïntroduceerd voor diverse andere delicten. Het verschil tussen Nederlandse maximumstraffen en de minimumstraffen in ons omringende landen is heel klein. Een indicatie dat er in Nederland te laag gestraft wordt.
Gewelds- en zedenmisdrijven, zoals kindermisbruik, overvallen met geweld, verkrachtingen maar ook moord en doodslag, vormen door hun aard en uitwerking een ernstige bedreiging voor individuele burgers en voor onze samenleving.
Deze misdrijven veroorzaken vaak onbeschrijflijk en onherstelbaar leed. Daders die door het plegen van een dergelijk misdrijf het vertrouwen van hun medeburgers diep hebben beschaamd, moeten gedurende lange tijd uit de samenleving worden verwijderd. De daders van de misdrijven genoemd in dit initiatiefwetsvoorstel, dienen al bij een eerste berechting met een minimumgevangenisstraf te worden bestraft.
De delicten waarvoor minimumstraffen dienen te gelden
Dit wetsvoorstel beoogt de invoering van minimumstraffen voor gewelds-en zedendelicten, waarbij de dader niet alleen voor onherstelbaar leed bij de nabestaanden van het slachtoffer heeft gezorgd maar ook voor gevoelens van onveiligheid en geschoktheid in de gehele samenleving. Gezien de aard van de delicten, de gevolgen ervan voor slachtoffers, de nabestaanden van die slachtoffers en de samenleving als geheel, verdienen de strafbare daders van deze delicten een zware vrijheidsstraf.
Artikel |
Huidige maximumstraf |
Voorgestelde maximumstraf |
Minimumstraf |
Minimumstraf bij recidive |
Art. 140 Sr lid 1 Deelneming aan criminele organisatie |
6 jaar |
30 jaar |
20 jaar |
30 jaar |
Art. 140 Sr lid 2 |
1 jaar |
20 jaar |
10 jaar |
20 jaar |
Art. 140 Sr lid 3 |
|
|
|
|
Art 141 Sr lid 2 onder 2e Openlijke geweldpleging |
9 jaar |
20 jaar |
10 jaar |
30 jaar |
Art. 240b Sr lid 1 Kinderpornografie |
4 jaar |
30 jaar |
20 jaar |
30 jaar |
Art. 240b Sr lid 2 |
6 jaar |
levenslang |
30 jaar |
levenslang |
Art 242 Sr Verkrachting |
12 jaar |
levenslang |
20 jaar |
levenslang |
Art. 285 lid 1 Bedreiging met misdrijf |
2 jaar |
15 jaar |
5 jaar |
15 jaar |
Art. 285 Sr lid 2 |
4 jaar |
15 |
7 |
15 |
Art. 285 Sr lid 3 |
6 jaar |
20 |
10 |
20 |
Art. 285 Sr lid 4 |
|
|
|
|
Art. 287 Sr Doodslag |
15 jaar |
levenslang |
30 jaar |
levenslang |
Art. 288 Sr Doodslag i.c. met ander strafbaar feit |
levenslang 30 jaar |
levenslang |
30 jaar |
levenslang |
Art. 288a Sr Verhoging strafmaximum bij terroristisch oogmerk |
levenslang 30 jaar |
levenslang |
levenslang |
levenslang |
Artikel |
Huidige maximumstraf |
Voorgestelde maximumstraf |
Minimumstraf |
Minimumstraf bij recidive |
Art. 289 Sr Moord |
levenslang 30 jaar |
levenslang |
levenslang |
levenslang |
Art. 289a Sr lid 1 Samenspanning met terroristisch oogmerk |
10 jaar |
levenslang |
levenslang |
levenslang |
Art 300 Sr lid 1 Mishandeling |
3 jaar |
15 jaar |
5 jaar |
15 jaar |
Art. 300 Sr lid 2 Mishandeling zw. lich.letsel |
4 jaar |
20 jaar |
8 jaar |
20 jaar |
Art. 300 Sr lid 3 Mishandeling ^ dood |
6 jaar |
levenslang |
20 jaar |
levenslang |
Art. 301 Sr lid 1 Mishandeling met voorbedachte rade |
4 jaar |
20 jaar |
10 jaar |
20 jaar |
Art. 301 Sr lid 2 |
6 jaar |
30 jaar |
20 jaar |
30 jaar |
Art. 301 Sr lid 3 |
9 jaar |
levenslang |
30 jaar |
levenslang |
Art. 302 Sr lid 1 Zware mishandeling |
8 jaar |
30 jaar |
20 jaar |
30 jaar |
Art. 302 Sr lid 2 |
10 jaar |
levenslang |
30 jaar |
levenslang |
Art, 303 Sr lid 1 Zware mishandeling met voorbedachte rade |
12 jaar |
levenslang |
25 jaar |
levenslang |
Art. 303 lid 2 Sr |
15 jaar |
levenslang |
levenslang |
levenslang |
Art. 306 Sr onder 1e Deelneming aan aanval of vechterij |
2 jaar |
20 jaar |
10 jaar |
20 jaar |
Art. 306 Sr onder 2e |
3 jaar |
20 jaar |
10 jaar |
20 jaar |
Art. 312 Sr lid 1 Diefstal met geweldpleging |
9 jaar |
30 jaar |
20 jaar |
30 jaar |
Art. 312 Sr lid 2 |
12 jaar |
30 jaar |
20 jaar |
30 jaar |
Art. 312 Sr lid 3 |
15 jaar |
levenslang |
30 jaar |
levenslang |
Het wetsvoorstel legt voor genoemde delicten een ondergrens in de op te leggen straf aan, waarbij de grote vrijheid bij de straftoemeting door de rechter wordt vervangen door een systeem van beperkte vrijheid binnen een strafkader tussen minimum en maximum.
Met de hiervoor genoemde maatregelen, ligt een aanzienlijke vermindering van de criminaliteit in ons land binnen handbereik. Niet alleen doordat van de minimum-strafdreigingen een afschrikwekkende werking uit gaat maar ook doordat recidiverende en zware criminelen gedurende langere tijd uit de samenleving verwijderd zullen zijn en gedurende die langere periode in ieder geval geen andere strafbare feiten kunnen plegen.
II ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Onderdeel A
Dit onderdeel voegt een zin toe aan artikel 9a. Deze toevoeging beoogt zeker te stellen, dat in die gevallen waarin minimumstraffen worden voorgeschreven, de weg van een rechterlijk pardon wordt uitgesloten. Wanneer de rechter een misdrijf, waarvoor een minimumstraf geldt, bewezen acht, moet de rechter een straf opleggen.
Onderdeel B
Dit onderdeel wijzigt artikel 10. Hierin is geregeld dat een tijdelijke gevangenisstraf ten hoogste achttien jaren mag duren of 30 jaar als er ook een levenslange gevangenisstraf mag worden opgelegd.
Dit onderdeel regelt dat de maximale duur van een tijdelijke gevangenisstraf wordt verhoogd van 18 naar 30 jaar. Een gevangenisstraf van 30 jaar kan nu ook worden opgelegd voor misdrijven waar geen levenslange gevangenisstraf voor geldt.
Onderdeel C
Dit onderdeel voegt een nieuw artikel 10a in. In het eerste lid zijn de minimumstraffen opgenomen die worden opgelegd bij een eerste veroordeling. De minimumstraffen variëren van vijf jaar (onder a) tot levenslang (onder g).
Het tweede lid regelt de minimumstraffen die worden opgelegd bij recidive.
Onderdelen D t/m S
Deze onderdelen verhogen de maximum straffen van de desbetreffende delicten. Ook wordt de optie van de geldboete afgeschaft en wordt de optie om een tijdelijke gevangenisstraf van maximaal dertig jaar op te leggen voor misdrijven waarop een levenslange gevangenisstraf staat, afgeschaft.
Artikel II regelt het overgangsrecht. Deze wet is niet van toepassing op strafbare feiten die zijn begaan voor de inwerkingtreding van deze wet.
Artikel II regelt de inwerkingtreding. De inwerkingtreding geschiedt via een inwerkingtredingsbesluit.
Artikel III regelt de citeertitel van deze wet.
Markuszower
Tweede Kamer, vergaderjaar 2017-2018, 34 846, nr. 3 4
The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.