Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34730 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2017 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document date 01-06-2017
Publication date 01-06-2017
Nummer KST809163
Reference 34730 VI, nr. 2
External link original article
Original document in PDF

2.

Text

34730 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2             MEMORIE VAN TOELICHTING

  • A. 
    ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Veiligheid en Justitie, S.A. Blok

  • B. 
    BEGROTINGSTOELICHTING
  • 1. 
    Leeswijzer                                                                                                  2
  • 2. 
    Het beleid                                                                                                  3

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties                         3

2.2 De Beleidsartikelen                                                                                  7

31 Politie                                                                                             7

32 Rechtspleging en rechtsbijstand                                                       9

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding                                               11

34 Straffen en beschermen                                                                   13

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid                               15

37 Vreemdelingen                                                                               16

2.3 De niet-beleidsartikelen                                                                           18

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement                                               18

92 Nominaal en Onvoorzien                                                                 19

93 Geheim                                                                                          20

  • 1. 
    LEESWIJZER

De eerste suppletoire begroting 2017 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2017 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2017. In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln. In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom “mutaties eerste suppletoire begroting 2017” gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht.

In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

  • 2. 
    HET BELEID

2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

Beleidsartikel                Uitgaven

 

31

11.467

31

347.000

32, 34

-11.600

33

12.609

34

-11.000

34

15.300

37

-152.033

37

-39.288

37

144.000

37

-62.000

92

-20.000

92

-10.000

alle

168.506

alle

59.189

alle

18.500

Stand vastgestelde begroting 2017                                                                                                                                                              12.650.261

Belangrijkste suppletoire uitgaven mutaties:

  • 1. 
    Exploitatiekosten C2000
  • 2. 
    Pensioenregeling politie
  • 3. 
    Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
  • 4. 
    Kasschuif Openbaar Ministerie
  • 5. 
    Bijdrage DJI
  • 6. 
    Huisvesting DJI
  • 7. 
    Asiel ODA-toerekening
  • 8. 
    Asiel COA
  • 9. 
    Krimp COA
  • 10. 
    Gemeentelijk versnellingsarrangement
  • 11. 
    Bed, bad en brood
  • 12. 
    Capaciteit Koninklijke Marechaussee
  • 13. 
    Loonbijstelling 2017
  • 14. 
    Compensatie ABP-pensioenpremiestiging
  • 15. 
    Bijdrage beleids-dg’s

Overige mutaties                                                                                                                                                                                                                            40.653

Stand ie suppletore begroting 2017                                                                                                                                                                                      13.l6l.S64

Toelichting Uitgaven

  • 1. 
    Exploitatiekosten C2000-netwerk

Het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 11,5 mln.) van VWS, Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000 systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.

  • 2. 
    Pensioenregeling politie

Inkoop Max is een vroegpensioenregeling bij de politie waarbij pensioenrechten worden ingekocht bij het ABP. Deze dienen ter vervanging van de prepensioenuitkering AFUP. De verantwoordelijkheid voor de vroegpensioenregeling ligt bij VenJ, maar de betaling aan ABP loopt via de politie. Door aanpassing van de cao is de liquiditeitspositie van de politie niet meer voldoende om deze uitgaven in één keer te dekken. Door een kasschuif toe te passen in de jaren tot en met 2022 is er voldoende ruimte gecreëerd om de lasten te dekken voor de komende jaren.

  • 3. 
    Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

Het uitgavenkader is in het jaar 2017 in totaal met € 11,6 mln. verlaagd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). De mutatie doet zich voor op de volgende onderdelen:

> het budget Rechtsbijstand is in 2017 verlaagd met € 12 mln. Voornamelijk bij de ambtshalve straftoevoegingen zijn de geraamde uitgaven lager dan eerder werd geschat.

x e ï.ooo

>    het budget Raad voor de rechtspraak is in 2017 verlaagd met € 14 mln. vanwege een lagere instroom bij strafzaken.

>    het budget is verhoogd met € 14,4 mln. bij onder ander de Raad voor de Kinderbescherming vanwege een hogere instroom van zaken ten opzichte van PMJ 2017. En bij het Schadefonds Geweldsmisdrijven vanwege een stijging van de uitkeringen in verband met de toevoeging van de categorie “dood door schuld ”per 1 juli 2016.

  • 4. 
    Kasschuif verkeer OM

Het Openbaar Ministerie (OM) neemt de digitale flitspalen over van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Vanwege het kas-verplichtingenstelsel dient het OM deze lasten in één keer te nemen in 2017. Om dit te faciliteren is een kasschuif gedaan over de jaren 2017 tot en met 2022

  • 5. 
    Bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De meerjarenbegroting van DJI laat als gevolg van leegstand enige ruimte zien om een verlaging van de bijdrage van het moederdepartement door te voeren.

  • 6. 
    Tegenvaller huisvesting DJI

Bij de berekening van de nieuwe gebruiksvergoedingen van het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van herfinanciering van de leningen aangegaan door Financiën, waren de kosten samenhangend met PI Zaanstad nog niet opgenomen. De kosten hiervan bedragen € 15,3 mln. in 2017.

  • 7. 
    Asiel ODA-toerekening

Als gevolg van de lager dan verwachte asielinstroom in 2016 en 2017 zijn er meevallers bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Bij de Najaarsnota 2016 is reeds een deel ad € 290 mln. van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers teruggeboekt naar de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Bij Voorjaarsnota 2017 wordt het tweede deel € 173,3 mln. teruggeboekt. Daarnaast wordt de raming voor de instroom van asielzoekers in 2017 licht herzien van 42.000 naar 41.000. Dit leidt, samen met de reguliere jaarlijkse herijking van o.a. verblijfsduur en kostprijs, tot een neerwaartse bijstelling van de ODA-toerekening van eerstejaarsopvangkosten. De neerwaartse bijstelling bedraagt € 51,7 mln. in 2017. Ook vindt de reguliere nacalculatie over 2016 plaats, deze bedraagt € 73 mln. Per saldo leidt dit tot een verhoging van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvangkosten van asielzoekers in 2017 van € 21,3 mln.

  • 8. 
    Asiel COA

Door de lagere bezetting is er een meevaller van € 39,2 mln. bij het COA.

  • 9. 
    Krimp COA

Door de instroomdaling en de versnelde uitstroom heeft het COA aanzienlijk meer capaciteit dan nodig is. Dit leidt tot leegstaand bij het COA. Het Kabinet heeft € 144 mln. beschikbaar gesteld voor actieve krimp. In latere jaren leidt dit tot minder leegstand en lagere uitgaven, een per saldo besparing van € 61 mln.

  • 10. 
    Gemeentelijke versnellingsarrangement (GVA)

Het gemeentelijke versnellingsarrangement (GVA) is opgezet om voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning snel tijdelijke huisvesting te realiseren als onvoldoende reguliere woningen beschikbaar zijn. De uitputting van de GVA-regeling is lager dan geraamd.

  • 11. 
    Bed, bad en brood Het kabinet heeft geen afspraken kunnen maken met gemeenten over de bed, bad en brood opvang, waardoor de beschikbare middelen in 2017 niet besteed worden.
  • 12. 
    Capaciteit Koninklijke Marechaussee (KMar) Bij Begroting 2017 heeft het kabinet 17 mln. extra geld vrijgemaakt voor capaciteit bij de Koninklijke Marechaussee (KMar), waarvan € 10 mln. voor Defensie en € 7 mln. voor VenJ. De KMar kan hiermee extra personeel werven voor grensbewaking op luchthavens, met name op Schiphol. VenJ boekt € 10 mln. over naar de begroting van Defensie. Bij Voorjaarsnota is nog eens geld vrijgemaakt voor de capaciteit van de KMar, dit betreft € 7,5 mln. in 2017 en structureel € 20 mln. De € 7,5 mln. is direct overgeboekt naar de begroting van Defensie.
  • 13. 
    Loonbijstelling tranche 2017 De loonbijstelling 2017 is met deze mutatie aan de begroting van VenJ toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffend artikelen.
  • 14. 
    Compensatie ABP-pensioenpremiestijging Vanuit de Aanvullende Post bij Financiën zijn de gereserveerde middelen voor de ABP-pensioenpremiestijging overgemaakt naar de departementen. Voor VenJ is dit meerjarig € 59,2 mln.
  • 15. 
    Bijdrage beleids-dg’s Bij de eerste suppletoire begroting 2017 leveren verschillende beleids-dg’s een bijdrage ter dekking van de VenJ-problematiek, structureel € 18,5 mln. Deze is verdeeld over de sectoren.

Overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties 2017

Beleidsartikel Ontvangsten

Stand vastgestelde begroting 2017                                                                                                                                                                            2.045-990

Belangrijkste suppletoire ontvangsten mutaties:

  • 1. 
    Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering                                                                                                         32, 34 en 91              -43.797
  • 2. 
    Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)                                                                                                                                                 32, 34             -29.300
  • 3. 
    Ramingsbijstelling Boeten en Transacties                                                                                                                                                   33            -130.000
  • 4. 
    Beperken eigen vermogen agentschappen                                                                                                                                     33, 34, 37              123.500

Overige mutaties                                                                                                                                                                                                                 18.234

Stand ie suppletoire begroting 2017                                                                                                                                                                          1.984-627

Toelichtingen:

Ontvangsten

  • 1. 
    Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering

Het wetsvoorstel ‘Eigen bijdrage veroordeelden kosten strafvordering en slachtofferzorg’ is nog in behandeling bij de Eerste Kamer. Invoering per 1 januari 2017 is niet meer haalbaar, waardoor er een besparingsverlies optreedt. Hiervoor zijn middelen gereserveerd op de Aanvullende post bij Financiën. Deze worden nu toegevoegd aan de VenJ-begroting en ingezet als dekking.

  • 2. 
    Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

Het ontvangstenkader is verlaagd met € 29,3 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). De verlaging doet zich voor op de volgende onderdelen:

>    bij de Raad van de Rechtspraak is sprake van een tegenvaller van € 19 mln. in de ontvangsten aan griffierechten.

>    een verlaging van € 10,3 op de administratiekostenvergoeding boeten en transacties (B&T). Het tekort wordt veroorzaakt door een lagere instroomraming B&T dan waar de begroting op was gebaseerd.

  • 3. 
    Ramingsbijstelling Boeten en Transacties (B&T)

Op basis van de realisatiecijfers 2016 wordt de ontvangstenraming voor Boeten en Transacties (B&T) structureel verlaagd met € 130 mln. Deze tegenvaller komt in lijn met de motie Zijlstra en Samson per 2017 ten laste van het generale beeld.

  • 4. 
    Beperken eigen vermogen agentschappen

Het eigen vermogen van de agentschappen wordt afgeroomd tot een niveau van 2,5 % van de omzet. Het betreft een eenmalige beperking van € 123,5 mln. in 2017 waardoor er budgettaire ruimte wordt gecreëerd om tegenvallers binnen de VenJ-begroting te dekken.

X € 1.000

2.2 DE BELEIDSARTIKELEN

31 Politie

 

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 31 (eerste suppletoire begroting)

           

x € 1.000

 

Ontwerpbegroting Mutaties via 2017 NvW, ISB en amendementen

  • (1) 
    (2)

Vastgesteld

e begroting

2017

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 Mutatie 2021

Verplichtingen

5.546.131

22.316

5.568.447

481.353

6.049.800

126.261

200.200

155.713

112.081

           

Programma-uitgaven

5.547.979

22.316

5.570.295

463.560

6.033.855

134.734

208.673

156.560

112.081

Waarvan juridisch verplicht

     

100%

   

31.2 Bekostiging Politie

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Politie

5.289.210

22.269

5.311.479

549.570

5.861.049

230.332

304.271

252.052

207.574

 

Politieacademie

102.578

0

102.578

-99.739

2.839

-97.894

-97.894

-97.544

-97.544

 

Bijdrage aan medeoverheden

         
 

BES brandweer- en politiekorps

18.494

0

18.494

351

18.845

350

350

350

350

 

Opdrachten

         
 

Gerechtskosten

12.175

0

12.175

208

12.383

208

208

208

208

             

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Internationale samenwerkingsoperaties

11.049

0

11.049

-153

10.896

-153

-153

47

47

 

C2000 / GMS

95.306

0

95.306

12.597

107.903

1.127

1.127

1.127

1.126

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

813

0

813

15

828

15

15

15

15

 

Bijdrage aan medeoverheden

         
 

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

1.290

0

1.290

24

1.314

15

15

15

15

 

Subsidies

         
 

Opsporing

710

0

710

12

722

12

12

12

12

 

Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

507

47

554

-39

515

8

8

8

8

 

Opdrachten

         
 

Providers

9.646

0

9.646

601

10.247

601

601

157

157

 

Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

1.574

0

1.574

26

1.600

26

26

26

26

 

Bijdragen Sociale fondsen

         
 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.627

0

4.627

87

4.714

87

87

87

87

             

Ontvangsten

16.500

0

16.500

0

16.500

0

0

0

0

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de Politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de Politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

Toelichting Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging Politie

Politie € 549,57 mln. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de volgende mutaties.

  •  
    Toekenning van € 117,2 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  •  
    Pensioenregeling politie € 347 mln. Door aanpassing van de cao is de liquiditeitspositie van de politie niet meer voldoende om deze kosten te dekken. Door toepassing van een kasschuif is er voor de komende jaren ruimte gecreëerd om de lasten te dekken (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  •  
    Een budgetoverheveling ad € 7,2 mln. van het OM naar de Politie in het kader van het programma Afpakken.
  •  
    Bij de eerste suppletoire begroting 2017 leveren verschillende beleids-dg’s een bijdrage ter dekking van de VenJ- problematiek, het politie aandeel is € 11,5 mln. op artikel 31 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  •  
    Het budget € 99,7 mln. van de politieacademie is overgeboekt naar de Politie in verband met de inbedding van politieacademie bij de Politie. Dit betreft een technische mutatie.
  •  
    Een bijdrage ad € 7,9 mln. van Politie aan het OM voor het leveren van parketsecretarissen.
  •  
    Het restant saldo betreft enkele mutaties kleiner dan € 5 mln.

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

C2000/ GMS € 12,6 min.

  •  
    C2000 exploitatiekosten: het betreft voornamelijk de jaarlijkse bijdrage ( € 11,5 mln.) van VWS, Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000-ict systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg (zie tabel belangrijkste mutaties).

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

 

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 32 (eerste suppletoire begroting)

               

x € 1.000

 

Ontwerpbegrotin Mutaties via g 2017 NvW, ISB en amendement en (1) (2)

Vastgesteld

e begroting

2017

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020

Mutatie 2021

Verplichtingen

1.469.910

2.016

1.471.926

4.735

1.476.661

29.006

25.562

25.437

25.513

       

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

     
 

Personeel

24.955

0

r 24.955

1.336

26.291

1.335

535

537

536

 

waarvan eigen personeel

24.172

0

24.172

1.321

25.493

1.320

520

522

521

 

waarvan externe inhuur

761

0

761

14

775

14

14

14

14

 

waarvan overig personeel

22

0

22

1

23

1

1

1

1

 

Materieel

1.587

0

r 1.587

1

1.588

1

1

1

1

 

waarvan ICT

1.000

0

1.000

0

1.000

0

0

0

0

 

waarvan SSO's

61

0

61

1

62

1

1

1

1

 

waarvan overig materieel

526

0

526

0

526

0

0

0

0

         

Programma-uitgaven

1.443.368

2.016

r 1.445.384

3.398

1.448.782

27.670

25.026

24.899

24.976

Waarvan juridisch verplicht

     

100%

       

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

     
 

Bijdrage ZBO/RWT

     
 

Raad voor Rechtsbijstand

47.590

0

47.590

931

48.521

903

884

872

864

 

Bureau Financieel Toezicht

2.389

0

2.389

4.695

7.084

1.342

1.342

1.342

1.342

 

Subsidies

     
 

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

572

516

1.088

11

1.099

7

0

0

0

 

Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel

300

0

300

-183

117

-74

-348

-348

-348

 

Opdrachten

     
 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

13.850

0

13.850

178

14.028

178

178

178

178

 

Toevoegingen rechtsbijstand

419.483

0

419.483

-11.374

408.109

7.883

4.675

4.556

4.439

 

Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel

630

1.500

2.130

-227

1.903

-158

-158

-158

-109

         

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

     
         
 

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

938.495

0

938.495

8.072

946.567

16.419

17.327

17.374

17.527

         
 

Bijdrage ZBO/RWT

     
 

Autoriteit Persoonsgegevens

7.833

0

7.833

177

8.010

174

173

173

173

 

College voor de Rechten van de Mens

6.445

0

6.445

811

7.256

733

733

730

730

 

Centraal Administratie Kantoor

2.760

0

2.760

49

2.809

49

49

49

49

 

Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

709

0

709

16

725

16

16

16

16

         
 

Bijdrage aan medeoverheden

     
 

Bijdragen Rechtspleging

88

0

88

7

95

4

1

1

1

 

Subsidies

     
 

Subsidies Rechtspleging

555

0

555

11

566

11

11

11

11

 

Subsidies Wetgeving

1.459

0

1.459

28

1.487

28

28

28

28

 

Opdrachten

     
 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

125

0

125

-40

85

-41

-41

-41

-41

 

Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

85

0

85

236

321

196

156

116

116

         

Ontvangsten

291.721

0

291.721

-60.297

231.424

-45.400

-7.200

-5.600

-4.700

waarvan griffierechten

217.283

0

217.283

-19.000

198.283

-25.000

0

0

0

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting Mutaties uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Toevoegingen Rechtsbijstand -11,37 mln.

Op basis van de meest recente uitkomsten van het PMJ en informatie over de gerealiseerde cijfers uit de jaarrekening 2016 van de Raad voor de Rechtsbijstand zijn de geraamde uitgaven 2017 met € 12 mln. bijgesteld. Voor 2017 zijn met name bij de ambtshalve straftoevoegingen de geraamde uitgaven lager dan verwacht.

32.3. Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak € 8,07 mln.

  •  
    Volgend uit het PMJ is het budget van de Raad voor rechtspraak in 2017 verlaagd met € 14 mln. door een lagere instroom van zaken dan verwacht.

Toekenning € 19,5 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

Het restant bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € -60,30 min. Dit bedrag bestaat uit de volgende posten:

  •  
    Het wetsvoorstel “Eigen bijdrage veroordeelden kosten strafvordering en slachtofferzorg ”is nog in behandeling bij de Eerste Kamer waardoor er een besparingsverlies in 2017 optreedt van

€ 41,3 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

  •  
    De inkomsten uit griffierechten hangen samen met de instroom van zaken in de sectoren civiel en bestuursrecht. De meerjarige griffierechtenraming wordt aangepast aan het verwachte zaakvolume. Dit leidt tot een tegenvaller van € 19 mln. in de opbrengsten aan griffierechten.

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

 

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 33 (eerste suppletoire begroting)

               

x € 1.000

 

Ontwerpbegroting 2017

(1)

Mutaties via NvW, ISB en amendement en

(2)

Vastgesteld

e begroting

2017

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020

Mutatie 2021

Verplichtingen

672.645

16.450

689.095

40.457

729.552

42.542

36.643

35.371

34.256

       

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

     
 

Personeel

359.652

4.830

r 364.482

1.624

366.106

9.072

20.067

19.917

19.914

 

waarvan eigen personeel

331.064

4.830

335.894

4.422

340.316

12.061

23.056

22.907

22.904

 

waarvan externe inhuur

26.172

0

26.172

-2.349

23.823

-2.539

-2.539

-2.540

-2.540

 

waarvan overig personeel

2.416

0

2.416

-449

1.967

-450

-450

-450

-450

 

Materieel

101.462

2.090

r 103.552

19.633

123.185

19.756

10.445

10.452

10.454

 

waarvan ICT

27.436

590

28.026

-17.000

11.026

-16.000

-17.000

-17.000

-17.000

 

waarvan SSO's

17.977

0

17.977

34.098

52.075

34.106

25.595

25.602

25.604

 

waarvan overig materieel

56.049

1.500

57.549

2.535

60.084

1.650

1.850

1.850

1.850

         

Programma-uitgaven

211.531

9.530

' 221.061

19.200

240.261

13.714

6.131

5.002

3.888

Waarvan juridisch verplicht

     

100%

     

33.2 Bestuur, informatie en technoligie

     
 

Bijdrage aan medeoverheden

     
 

Regionale Informatie en Expertise Centra

7.513

0

7.513

369

7.882

-21

-21

-21

-21

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.736

0

1.736

1.197

2.933

617

0

0

0

 

Overig bestuur, informatie en technologie

1.422

0

1.422

-257

1.165

-293

-329

-329

-329

 

Subsidies

     
 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.069

2.301

5.370

-1.483

3.887

50

50

50

50

 

Keurmerk Veilig Ondernemen

818

0

818

546

1.364

10

2

0

0

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.230

100

1.330

-1.210

120

-590

0

0

0

 

Veiligheid Kleine Bedrijven

0

0

0

1.000

1.000

0

0

0

0

 

Overig bestuur, informatie en technologie

994

0

994

16

1.010

16

16

16

16

 

Opdrachten

     
 

Overig bestuur, informatie en technologie

1.070

0

1.070

-975

95

-975

-1.143

-1.143

-1.143

         

33.3 Opsporing en vervolging

     
 

Bijdrage Agentschappen

     
 

Nederlands Forensisch Instituut

63.824

3.000

66.824

976

67.800

3.957

3.954

3.953

3.962

 

Bijdrage ZBO/RWT

     
 

Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen

1.591

0

1.591

30

1.621

31

31

31

31

 

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties en medeoverheden

     
 

Staatkundige hervorming Nederlandse antillen

4.705

0

4.705

698

5.403

684

683

683

682

 

Overig opsporing en vervolging

4.200

2.050

6.250

5.213

11.463

7.689

6.324

6.325

6.380

 

Subsidies

     
 

CCV

0

0

0

695

695

556

556

556

556

 

Overig opsporing en vervolging

3.510

262

3.772

-980

2.792

-842

-954

-964

-974

 

Opdrachten

     
 

Schadeloosstellingen

20.045

0

20.045

0

20.045

0

0

0

0

 

Keten Informatie Management

0

0

0

1.400

1.400

0

0

0

0

 

Onrechtmatige Detentie

11.211

0

11.211

0

11.211

0

0

0

0

 

Gerechtskosten

28.397

0

28.397

4.134

32.531

4.139

444

449

454

 

Verkeershandhaving OM

31.026

0

31.026

12.839

43.865

-2.368

-2.343

-2.318

-2.294

 

Afpakken

12.252

1.000

13.252

-8.614

4.638

-6.420

-6.420

-6.420

-6.420

 

Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen

11.713

817

12.530

2.792

15.322

3.768

1.531

1.531

1.530

 

Overig opsporing en vervolging

1.205

0

1.205

98

1.303

2.990

3.034

1.887

692

 

Garanties

     
 

Faillissementscuratoren

0

0

0

716

716

716

716

716

716

         

Ontvangsten

1.305.182

0

1.305.182

-123.676

1.181.506

-124.676

-124.676

-124.676

-124.676

waarvan Boeten en Transacties

982.622

0

982.622

-126.476

856.146

-126.476

-126.476

-126.476

-126.476

waarvan Afpakken

312.560

0

312.560

1.800

314.360

1.800

1.800

1.800

1.800

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de Raad voor de Rechtspraak, de bijdragen genoemd onder bijdrage medeoverheden, de bijdrage aan het agentschap NFI, de bijdrage aan DRZ en aan het ZBO Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen aan diverse instellingen zoals het CCV en KVO juridisch verplicht alsmede het budget gerechtskosten.

Toelichting Mutaties uitgaven

33.1 Apparaat Openbaar Ministerie € 21,26 mln.

De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  •  
    Toekenning van € 9,3 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  •  
    Een bijdrage van € 7,9 mln. van de Politie aan het OM voor het leveren van parketsecretarissen.
  •  
    Het restant betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.

33.3 Opsporing en vervolging

Overige opsporing en vervolging € 5,21 mln.

De mutatie bestaat uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.

Verkeershandhaving OM € 12,84 mln.

Het OM neemt de digitale flitspalen over van het CJIB. Vanwege het kas-verplichtingen stelsel moet het OM deze lasten in één keer overnemen in 2017, waarvoor een kasschuif naar 2017 noodzakelijk van € 12,6 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

Afpakken € -8,61

Een budgetoverheveling van € -7,2 mln. van het OM naar de Politie in het kader van het programma Afpakken.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € -123,68 mln. Dit bedrag bestaat uit o.a. de volgende post: Op basis van de realisatiecijfers 2016 wordt de ontvangstenraming voor Boeten en Transacties structureel verlaagd met € 130 mln. Deze komt in lijn met de motie Zijlstra en Samson per 2017 ten laste van het generale beeld. Het restant saldo bestaat uit mutaties kleiner dan € 5 mln.

34 Straffen en Beschermen

 

34 Straffen en beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 34 (eerste suppletoire begroting)

               

x € 1.000

 

Ontwerpbegroting 2017

(1)

Mutaties via NvW, ISB en amendement en

(2)

Vastgesteld

e begroting

2017

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020

Mutatie 2021

Verplichtingen

2.575.032

10.000

2.585.032

66.839

2.651.871

-37.047

70.037

88.462

50.609

     

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

   
 

Personeel

133.796

0r

133.796

10.619

144.415

9.183

2.915

2.939

2.984

 

waarvan eigen personeel

127.228

0

127.228

10.497

137.725

9.064

2.796

2.820

2.865

 

waarvan externe inhuur

5.342

0

5.342

96

5.438

94

94

94

94

 

waarvan overig personeel

1.226

0

1.226

26

1.252

25

25

25

25

 

Materieel

33.661

0F

33.661

292

33.953

283

270

271

271

 

waarvan ICT

9.426

0

9.426

0

9.426

0

0

0

0

 

waarvan SSO's

15.414

0

15.414

292

15.706

283

270

271

271

 

waarvan overig materieel

8.821

0

8.821

0

8.821

0

0

0

0

       

Programma-uitgaven

2.407.575

10.000

2.417.575

55.928

2.473.503

-46.513

66.852

85.252

47.354

Waarvan juridisch verplicht

       

99,4 %

   

34.2 Preventieve maatregelen

     
 

Bijdrage Agentschappen

   
 

Dienst Justis

6.144

0

6.144

-2.171

3.973

-2.174

-2.174

-2.174

-2.174

 

Bijdrage aan medeoverheden

   
 

Overig preventieve maatregelen

1.962

0

1.962

1.050

3.012

0

0

0

0

 

Subsidies

   
 

Integriteit

1.177

0

1.177

369

1.546

19

19

19

19

 

Overig preventieve maatregelen

6.189

0

6.189

301

6.490

266

266

66

66

 

Opdrachten

   
 

Kansspelbeleid

2.145

0

2.145

0

2.145

0

0

0

0

 

Overig preventieve maatregelen

2.088

0

2.088

-238

1.850

0

0

0

0

 

Garanties

   
 

Faillissementscuratoren

716

0

716

-701

15

-701

-701

-701

-701

       

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring

   
 

Bijdrage Agentschappen

   
 

DJI-gevangeniswezen-regulier

924.065

10.000

934.065

23.103

957.168

-75.972

45.849

64.541

26.605

 

DJI-Forensische zorg

786.092

0

786.092

13.470

799.562

12.734

12.578

12.441

12.438

 

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

81.617

0

81.617

8.666

90.283

1.107

1.103

1.129

1.152

 

CJIB

106.511

0

106.511

4.738

111.249

4.246

3.492

3.502

3.507

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

   
 

Reclassering Nederland

134.200

0

134.200

6.238

140.438

3.028

2.339

2.340

2.350

 

Leger des Heils

21.376

0

21.376

370

21.746

372

374

374

375

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland

65.951

0

65.951

1.073

67.024

1.086

1.090

1.090

1.095

 

Centraal Administratie Kantoor

609

0

609

10

619

2

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

   
 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring

2.500

0

2.500

0

2.500

0

0

0

0

 

Subsidies

   
 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

0

0

0

3.209

3.209

3.209

3.209

3.209

3.209

 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring

3.221

0

3.221

52

3.273

40

18

18

18

 

Opdrachten

   
 

Forensische zorg

1.800

0

1.800

0

1.800

0

0

0

0

 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

3.209

0

3.209

-3.209

0

-3.209

-3.209

-3.209

-3.209

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

13.919

0

13.919

-4.420

9.499

0

0

0

0

 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring

5.269

0

5.269

-1.159

4.110

0

0

0

0

       

34.4 Slachtofferzorg

   
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

   
 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

5.626

0

5.626

1.192

6.818

520

120

119

119

 

Slachtofferhulp Nederland

38.574

0

38.574

-3.346

35.228

855

614

626

626

 

Subsidies

     
 

Stichting Slachtoffer in Beeld

1.310

0

1.310

523

1.833

523

23

23

23

 

Opdrachten

   
 

Slachtofferzorg

9.655

0

9.655

-2.248

7.407

-560

-560

-560

-560

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

16.072

0

16.072

5.278

21.350

5.700

0

0

0

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

1.400

0

1.400

0

1.400

0

0

0

0

       

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

   
 

Bijdrage Agentschappen

   
 

DJI-Jeugd

136.410

0

136.410

2.040

138.450

2.027

2.030

2.027

2.024

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

   
 

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage

1.730

0

1.730

26

1.756

26

26

26

26

 

Halt

10.161

0

10.161

71

10.232

164

164

164

164

 

Bijdrage aan medeoverheden

   
 

BES Voogdijraad

1.136

0

1.136

19

1.155

19

19

19

19

 

Subsidies

   
 

Jeugdbescherming

1.345

0

1.345

22

1.367

22

22

22

22

 

Overig Jeugdbescherming en jeugdsancies

2.522

0

2.522

-146

2.376

53

53

53

53

 

Opdrachten

   
 

Risicojeugd en jeugdgroepen

1.999

0

1.999

2.755

4.754

0

0

0

0

 

Projecten jeugd straf

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.921

0

3.921

0

3.921

0

0

0

0

 

Overig Jeugdbescherming en jeugdsancies

4.954

0

4.954

-1.009

3.945

85

88

88

88

         

Ontvangsten

99.505

0

99.505

119.110

218.615

-12.849

151

151

151

Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.), HIC projecten, IAKenJ projecten en opdrachten voor de uitvoering van opgelegde gedragsinterventies.

Toelichting Mutaties uitgaven

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) € 10,91 mln.

De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  •  
    Het budget van de RvdK is in 2017 verhoogd met € 6,6 mln. vanwege een hogere instroom van zaken ten opzichte van PMJ 2017. De RvdK kent vooral bij de taakstraffen, beschermingsonderzoeken, gezag - en omgangszaken en de toetsende taak tekorten.
  •  
    Het overige bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln., zoals de toekenning van de loonbijstelling en ABP-pensioenpremiestijging van € 3,78 mln.

DJI € 45,24 mln. (gevangeniswezen, forensisch zorg en vreemdelingenbewaring en uitzetcentra)

  •  
    Toekenning van € 32,3 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  •  
    Bij de berekening van de nieuwe gebruiksvergoedingen van het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van herfinanciering van de leningen aangegaan bij het ministerie van Financiën, waren de kosten samenhangend met PI Zaanstad nog niet opgenomen. Deze kosten hiervan bedragen € 15,3 mln. in 2017 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  •  
    Door bezuinigingen en de capacitaire en personele krimp van DJI in de afgelopen jaren heeft DJI een achterstand opgelopen ten aanzien van vervangingssystemen en innovatie voor ict. Om de achterstand in te lopen is het budget voor 2017 verhoogd met € 5 mln.
  •  
    Op het onderdeel Van Werk Naar Werk (VWNW) wordt DJI voor 2017 met € 7,5 mln. gecompenseerd voor de tekorten die zijn ontstaan.

. De bijdrage aan DJI wordt in 2017 verlaagd met € 11 mln. omdat de meerjarenbegroting van DJI,- als gevolg van leegstand enige ruimte laat zien om een verlaging van de bijdrage van het moederdepartement door te voeren.

  •  
    Het rest saldo op dit artikel betreft mutaties kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € 119,11 mln. Dit bedrag bestaat uit o.a. de volgende posten:

  •  
    Het eigen vermogen van de agentschappen wordt afgeroomd tot een niveau van 2,5% van de omzet. Het betreft een eenmalige beperking van € 119 mln. in 2017 om budgettaire ruimte te creëren om tegenvallers te dekken (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  •  
    Justis heeft over 2016 een positief financieringsresultaat van € 5,1 mln. Dit komt doordat de hoeveelheid VOG-aanvragen hoger was dan geraamd.
  •  
    Het CJIB heeft over 2016 een positief financieringsresultaat van € 5,8 mln. Door een lagere dan geraamde instroom in 2016 is een positief outputfinancieringsresultaat gerealiseerd.
  •  
    Op de administratiekostenvergoeding boeten en transacties is er een tekort van € 10,3 mln. in 2017 als gevolg van een lagere instroomraming.

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

 

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 36 (eerste suppletoire begroting)

             

x € 1.000

 

Ontwerpbegroting 2017

(1)

Mutaties via NvW, ISB en amendement en

(2)

Vastgesteld

e begroting

2017

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020

Mutatie 2021

Verplichtingen

257.893

4.100

261.993

1.255

263.248

12.800

12.782

12.782

12.782

             

Programma-uitgaven

257.893

4.100

261.993

1.255

263.248

12.800

12.782

12.782

12.782

Waarvan juridisch verplicht

       

94,9 %

   

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

           
 

Bijdrage Agentschappen

           
 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

321

0

321

0

321

0

0

0

0

 

Bijdrage ZBO/RWT's

           
 

Instituut Fysieke Veiligheid

29.510

0

29.510

350

29.860

344

332

332

332

 

Bijdrage aan medeoverheden

           
 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

177.400

0

177.400

1.923

179.323

1.922

1.922

1.922

1.922

 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

14.737

0

14.737

-1.341

13.396

292

286

286

286

 

Subsidies

           
 

Nederlands Rode Kruis

1.400

0

1.400

29

1.429

24

24

24

24

 

Nationaal Veiligheidsinstituut

1.274

0

1.274

0

1.274

0

0

0

0

 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

2.906

0

2.906

16

2.922

16

16

16

16

 

Opdrachten

           
 

Project NL-Alert

5.948

0

5.948

0

5.948

0

0

0

0

 

Opdrachten NCSC

3.607

2.600

6.207

0

6.207

10.000

10.000

10.000

10.000

 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

9.421

1.500

10.921

103

11.024

27

27

27

27

               

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

           

Bijdrage ZBO/RWT's

           

Onderzoeksraad voor Veiligheid

11.369

0

11.369

175

11.544

175

175

175

175

             

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

37 Vreemdelingen

 

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 37 (eerste suppletoire begroting)

             

x € 1.000

 

Ontwerpbegroting 2017

(1)

Mutaties via NvW, ISB en amendement en

(2)

Vastgesteld

e begroting

2017

(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting

(4)

Stand 1e suppletoire begroting

(5)=(3+4)

Mutatie 2018 Mutatie 2019

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Verplichtingen

1.627.341

5.500

1.632.841

-92.352

1.540.489

28.471

26.527

26.529

26.532

           

Programma-uitgaven

1.627.341

5.500

1.632.841

-92.352

1.540.489

28.471

26.527

26.529

26.532

Waarvan juridisch verplicht

   

r 98,6 %

   

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Immigratie- en Naturalisatiedienst

349.241

1.000

350.241

6.554

356.795

3.216

3.222

3.224

3.227

 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Centraal Orgaan opvang asielzoekers

1.086.639

0

1.086.639

-101.575

985.064

4.435

2.507

2.507

2.507

 

Nidos-opvang

133.649

0

133.649

2.178

135 827

346

346

346

346

 

Subsidies

           
 

Vluchtelingenwerk Nederland

10.263

0

10.263

192

10.455

173

173

173

173

 

Overig toegang, toelating en opvang vreeemdelingen

1.661

0

1.661

5

1.666

5

5

5

5

 

Opdrachten

         
 

Keteninformatisering

6.213

0

6.213

50

6.263

41

41

41

41

 

Versterking vreemdelingenketen

2.332

4.500

6.832

-128

6.704

20.034

20.037

20.037

20.037

             

37.3

Terugkeer

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning)

8.424

0

8.424

0

8.424

0

0

0

0

 

Subsidies

           
 

REAN-regeling

8.902

0

8.902

295

9.197

145

145

145

145

 

Opdrachten

           
 

Vreemdelingen vertrek

20.017

0

20.017

77

20.094

76

51

51

51

             

Ontvangsten

306.400

0

306.400

3.500

309.900

0

0

0

0

De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI

Toelichting

Mutaties uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvan

vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst € 6,55 mln.

Dit bedrag bestaat voornamelijk uit een toekenning van 4,2 mln. aan loonbijstelling 2017

inclusief ABP-pensioenpremiestijging voor IND (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

Centraal Orgaan opvang asielzoekers € -101,58

  •  
    Door de instroomdaling en de versnelde uitstroom heeft het COA aanzienlijk meer capaciteit dan nodig is, dit leidt tot leegstaand bij het COA. Het kabinet heeft € 144 mln. beschikbaar gesteld voor actieve krimp bij COA. In latere jaren leidt tot minder leegstand en lagere uitgaven, een per saldo besparing van € 61 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
  •  
    Bij het COA is er een meevaller van € 39,2 mln. door lagere bezetting.
  •  
    De lagere asielinstroom in 2016 en 2017 leidt tot aanpassing van de ODA-toerekening van de kosten van eerstejaarsopvang van asielzoekers. Bij Najaarsnota 2016 is reeds een deel van € 290 mln. van de ODA-toerekening teruggeboekt naar de begroting Buitenlands Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Bij Voorjaarsnota 2017 wordt het tweede deel € 173,3 mln. teruggeboekt.

Daarnaast wordt de raming voor de instroom van asielzoekers in 2017 licht herzien van 42.000 naar 41.000. Dit leidt, samen met de reguliere jaarlijkse herijking van onder andere verblijfsduur en kostprijs, tot een neerwaartse bijstelling van de ODA-toerekening van eerstejaarsopvangkosten. De neerwaartse bijstelling bedraagt € 51,7 mln. in 2017. Ook vindt de reguliere nacalculatie over 2016 plaats, welke € 73 mln. bedraagt. Per saldo leidt dit tot een verhoging van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvangkosten van asielzoekers in 2017 van € 21,3 mln.

Het gemeentelijke versnellingsarrangement is opgezet om vluchtelingen met een verblijfsvergunning snel tijdelijke huisvesting te realiseren als onvoldoende reguliere woningen beschikbaar zijn. De uitputting van de GVA-regeling is € 62 mln. lager dan geraamd. Toekenning van € 7,7 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging. Bij Begroting 2017 heeft het kabinet € 17 mln. extra geld vrijgemaakt voor capaciteit bij de Koninklijke Marechaussee (KMar), waarvan, € 10 mln. voor Defensie en € 7 mln. voor VenJ. De KMar kan hiermee extra personeel werven voor grensbewaking op luchthavens, met name op Schiphol. VenJ boekt € 10 mln. over naar de begroting van Defensie.

Bij voorjaarsnota is nog eens geld vrijgemaakt voor de capaciteit van de KMar, dit betreft € 7,5 mln. in 2017 en structureel € 20 mln. De € 7,5 mln is direct overgeboekt naar de begroting van Defensie.

2.3 De niet-beleidsartikelen

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 91 (eerste suppletoire begroting)

Ontwerpbegroting Mutaties via Vastgesteld Mutaties 1e 2017             NvW, ISB en e begroting suppletoire amendement 2017           begroting

Stand 1e Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 Mutatie suppletoire                                                                         2021

begroting

 
   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

425.525

900

426.425

16.370

442.795

11.977

7.823

7.605

7.935

                   

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

               
 

Personeel

248.993

900

r 249.893

26.371

276.264

21.679

17.664

17.571

5.311

 

waarvan eigen personeel

214.859

400

215.259

24.442

239.701

20.010

17.235

17.226

4.730

 

waarvan externe inhuur

31.312

500

31.812

2.373

34.185

1.633

400

317

553

 

waarvan overig personeel

2.822

0

2.822

-444

2.378

36

29

28

28

 

Materieel

177.089

0

r 177.089

-10.001

167.088

-9.702

-9.841

-9.966

2.624

 

waarvan ICT

17.482

0

17.482

1.006

18.488

1.006

1.007

1.007

1.007

 

waarvan SSO's

111.903

0

111.903

-10.737

101.166

-6.544

-6.611

-6.669

6.336

 

waarvan overig materieel

47.704

0

47.704

-270

47.434

-4.164

-4.237

-4.304

-4.719

                     

Ontvangsten

26.682

0

26.682

0

26.682

0

0

0

0

Toelichting

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt verhoogd met € 16,37 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

  •  
    Toekenning van loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging van € 7,3 mln.
  •  
    Het restant van het saldo bevat vele mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een besparingsverlies van € 3,2 mln. op de Eigen bijdrageregeling strafvordering en een toekenning van € 2,7 mln. aan Justid. Het betreft middelen voor het beheer van jeugdsystemen.

x € 1.000

en

92 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 92 (eerste suppletoire begroting)

Ontwerpbegroting Mutaties via Vastgesteld Mutaties 1e Stand 1e Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 Mutatie 2017              NvW, ISB en e begroting suppletoire suppletoire                                                                            2021

amendement 2017           begroting begroting

 
 

r (1)

 
  • * 
    (2)

(3)=(1+2)

' (4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

806

8.224

9.030

10.439

19.469

54.632

-50.296

-67.162

-28.365

                   

Uitgaven

                 

92.1 Nominaal en onvoorzien

                 

Nominaal en onvoorzien

806

8.224

9.030

10.439

19.469

54.632

-50.296

-67.162

-28.365

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Mutaties uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.

x € 1.000

en

93 Geheim

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 93 (eerste suppletoire begroting)

x € 1.000

Ontwerpbegroting Mutaties via Vastgesteld Mutaties 1e Stand 1e Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 Mutatie 2017              NvW, ISB en e begroting suppletoire suppletoire                                                                              2021

amendement 2017           begroting begroting en

 
 

(1)

   

(2)

 

(3)=(1+2)

 

(4)

 

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

3.067

0

3.067

0

3.067

0

0

0

0

                   

Uitgaven

                 

93.1 Geheim

                 

Geheime uitgaven

3.067

0

3.067

0

3.067

0

0

0

0

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.


 
 
 

3.

More information

 

4.

Parlementaire Monitor

The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.