Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Main contents
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34730 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2017 (Voorjaarsnota).
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Document date | 01-06-2017 |
Publication date | 01-06-2017 |
Nummer | KST809163 |
Reference | 34730 VI, nr. 2 |
External link | original article |
Original document in PDF |
34730 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Veiligheid en Justitie, S.A. Blok
-
B.BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer 2
-
2.Het beleid 3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2 De Beleidsartikelen 7
31 Politie 7
32 Rechtspleging en rechtsbijstand 9
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding 11
34 Straffen en beschermen 13
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid 15
37 Vreemdelingen 16
2.3 De niet-beleidsartikelen 18
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement 18
92 Nominaal en Onvoorzien 19
93 Geheim 20
-
1.LEESWIJZER
De eerste suppletoire begroting 2017 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2017 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2017. In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln. In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom “mutaties eerste suppletoire begroting 2017” gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
-
2.HET BELEID
2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Beleidsartikel Uitgaven
31 |
11.467 |
31 |
347.000 |
32, 34 |
-11.600 |
33 |
12.609 |
34 |
-11.000 |
34 |
15.300 |
37 |
-152.033 |
37 |
-39.288 |
37 |
144.000 |
37 |
-62.000 |
92 |
-20.000 |
92 |
-10.000 |
alle |
168.506 |
alle |
59.189 |
alle |
18.500 |
Stand vastgestelde begroting 2017 12.650.261
Belangrijkste suppletoire uitgaven mutaties:
-
1.Exploitatiekosten C2000
-
2.Pensioenregeling politie
-
3.Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
-
4.Kasschuif Openbaar Ministerie
-
5.Bijdrage DJI
-
6.Huisvesting DJI
-
7.Asiel ODA-toerekening
-
8.Asiel COA
-
9.Krimp COA
-
10.Gemeentelijk versnellingsarrangement
-
11.Bed, bad en brood
-
12.Capaciteit Koninklijke Marechaussee
-
13.Loonbijstelling 2017
-
14.Compensatie ABP-pensioenpremiestiging
-
15.Bijdrage beleids-dg’s
Overige mutaties 40.653
Stand ie suppletore begroting 2017 13.l6l.S64
Toelichting Uitgaven
-
1.Exploitatiekosten C2000-netwerk
Het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 11,5 mln.) van VWS, Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000 systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.
-
2.Pensioenregeling politie
Inkoop Max is een vroegpensioenregeling bij de politie waarbij pensioenrechten worden ingekocht bij het ABP. Deze dienen ter vervanging van de prepensioenuitkering AFUP. De verantwoordelijkheid voor de vroegpensioenregeling ligt bij VenJ, maar de betaling aan ABP loopt via de politie. Door aanpassing van de cao is de liquiditeitspositie van de politie niet meer voldoende om deze uitgaven in één keer te dekken. Door een kasschuif toe te passen in de jaren tot en met 2022 is er voldoende ruimte gecreëerd om de lasten te dekken voor de komende jaren.
-
3.Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Het uitgavenkader is in het jaar 2017 in totaal met € 11,6 mln. verlaagd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). De mutatie doet zich voor op de volgende onderdelen:
> het budget Rechtsbijstand is in 2017 verlaagd met € 12 mln. Voornamelijk bij de ambtshalve straftoevoegingen zijn de geraamde uitgaven lager dan eerder werd geschat.
x e ï.ooo
> het budget Raad voor de rechtspraak is in 2017 verlaagd met € 14 mln. vanwege een lagere instroom bij strafzaken.
> het budget is verhoogd met € 14,4 mln. bij onder ander de Raad voor de Kinderbescherming vanwege een hogere instroom van zaken ten opzichte van PMJ 2017. En bij het Schadefonds Geweldsmisdrijven vanwege een stijging van de uitkeringen in verband met de toevoeging van de categorie “dood door schuld ”per 1 juli 2016.
-
4.Kasschuif verkeer OM
Het Openbaar Ministerie (OM) neemt de digitale flitspalen over van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Vanwege het kas-verplichtingenstelsel dient het OM deze lasten in één keer te nemen in 2017. Om dit te faciliteren is een kasschuif gedaan over de jaren 2017 tot en met 2022
-
5.Bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
De meerjarenbegroting van DJI laat als gevolg van leegstand enige ruimte zien om een verlaging van de bijdrage van het moederdepartement door te voeren.
-
6.Tegenvaller huisvesting DJI
Bij de berekening van de nieuwe gebruiksvergoedingen van het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van herfinanciering van de leningen aangegaan door Financiën, waren de kosten samenhangend met PI Zaanstad nog niet opgenomen. De kosten hiervan bedragen € 15,3 mln. in 2017.
-
7.Asiel ODA-toerekening
Als gevolg van de lager dan verwachte asielinstroom in 2016 en 2017 zijn er meevallers bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Bij de Najaarsnota 2016 is reeds een deel ad € 290 mln. van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers teruggeboekt naar de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Bij Voorjaarsnota 2017 wordt het tweede deel € 173,3 mln. teruggeboekt. Daarnaast wordt de raming voor de instroom van asielzoekers in 2017 licht herzien van 42.000 naar 41.000. Dit leidt, samen met de reguliere jaarlijkse herijking van o.a. verblijfsduur en kostprijs, tot een neerwaartse bijstelling van de ODA-toerekening van eerstejaarsopvangkosten. De neerwaartse bijstelling bedraagt € 51,7 mln. in 2017. Ook vindt de reguliere nacalculatie over 2016 plaats, deze bedraagt € 73 mln. Per saldo leidt dit tot een verhoging van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvangkosten van asielzoekers in 2017 van € 21,3 mln.
-
8.Asiel COA
Door de lagere bezetting is er een meevaller van € 39,2 mln. bij het COA.
-
9.Krimp COA
Door de instroomdaling en de versnelde uitstroom heeft het COA aanzienlijk meer capaciteit dan nodig is. Dit leidt tot leegstaand bij het COA. Het Kabinet heeft € 144 mln. beschikbaar gesteld voor actieve krimp. In latere jaren leidt dit tot minder leegstand en lagere uitgaven, een per saldo besparing van € 61 mln.
-
10.Gemeentelijke versnellingsarrangement (GVA)
Het gemeentelijke versnellingsarrangement (GVA) is opgezet om voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning snel tijdelijke huisvesting te realiseren als onvoldoende reguliere woningen beschikbaar zijn. De uitputting van de GVA-regeling is lager dan geraamd.
-
11.Bed, bad en brood Het kabinet heeft geen afspraken kunnen maken met gemeenten over de bed, bad en brood opvang, waardoor de beschikbare middelen in 2017 niet besteed worden.
-
12.Capaciteit Koninklijke Marechaussee (KMar) Bij Begroting 2017 heeft het kabinet 17 mln. extra geld vrijgemaakt voor capaciteit bij de Koninklijke Marechaussee (KMar), waarvan € 10 mln. voor Defensie en € 7 mln. voor VenJ. De KMar kan hiermee extra personeel werven voor grensbewaking op luchthavens, met name op Schiphol. VenJ boekt € 10 mln. over naar de begroting van Defensie. Bij Voorjaarsnota is nog eens geld vrijgemaakt voor de capaciteit van de KMar, dit betreft € 7,5 mln. in 2017 en structureel € 20 mln. De € 7,5 mln. is direct overgeboekt naar de begroting van Defensie.
-
13.Loonbijstelling tranche 2017 De loonbijstelling 2017 is met deze mutatie aan de begroting van VenJ toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffend artikelen.
-
14.Compensatie ABP-pensioenpremiestijging Vanuit de Aanvullende Post bij Financiën zijn de gereserveerde middelen voor de ABP-pensioenpremiestijging overgemaakt naar de departementen. Voor VenJ is dit meerjarig € 59,2 mln.
-
15.Bijdrage beleids-dg’s Bij de eerste suppletoire begroting 2017 leveren verschillende beleids-dg’s een bijdrage ter dekking van de VenJ-problematiek, structureel € 18,5 mln. Deze is verdeeld over de sectoren.
Overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties 2017
Beleidsartikel Ontvangsten
Stand vastgestelde begroting 2017 2.045-990
Belangrijkste suppletoire ontvangsten mutaties:
-
1.Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering 32, 34 en 91 -43.797
-
2.Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) 32, 34 -29.300
-
3.Ramingsbijstelling Boeten en Transacties 33 -130.000
-
4.Beperken eigen vermogen agentschappen 33, 34, 37 123.500
Overige mutaties 18.234
Stand ie suppletoire begroting 2017 1.984-627
Toelichtingen:
Ontvangsten
-
1.Besparingsverlies eigen bijdrageregeling strafvordering
Het wetsvoorstel ‘Eigen bijdrage veroordeelden kosten strafvordering en slachtofferzorg’ is nog in behandeling bij de Eerste Kamer. Invoering per 1 januari 2017 is niet meer haalbaar, waardoor er een besparingsverlies optreedt. Hiervoor zijn middelen gereserveerd op de Aanvullende post bij Financiën. Deze worden nu toegevoegd aan de VenJ-begroting en ingezet als dekking.
-
2.Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Het ontvangstenkader is verlaagd met € 29,3 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). De verlaging doet zich voor op de volgende onderdelen:
> bij de Raad van de Rechtspraak is sprake van een tegenvaller van € 19 mln. in de ontvangsten aan griffierechten.
> een verlaging van € 10,3 op de administratiekostenvergoeding boeten en transacties (B&T). Het tekort wordt veroorzaakt door een lagere instroomraming B&T dan waar de begroting op was gebaseerd.
-
3.Ramingsbijstelling Boeten en Transacties (B&T)
Op basis van de realisatiecijfers 2016 wordt de ontvangstenraming voor Boeten en Transacties (B&T) structureel verlaagd met € 130 mln. Deze tegenvaller komt in lijn met de motie Zijlstra en Samson per 2017 ten laste van het generale beeld.
-
4.Beperken eigen vermogen agentschappen
Het eigen vermogen van de agentschappen wordt afgeroomd tot een niveau van 2,5 % van de omzet. Het betreft een eenmalige beperking van € 123,5 mln. in 2017 waardoor er budgettaire ruimte wordt gecreëerd om tegenvallers binnen de VenJ-begroting te dekken.
X € 1.000
2.2 DE BELEIDSARTIKELEN
31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 31 (eerste suppletoire begroting) |
x € 1.000 |
|||||||||
Ontwerpbegroting Mutaties via 2017 NvW, ISB en amendementen
|
Vastgesteld e begroting 2017 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 Mutatie 2021 |
||||||
Verplichtingen |
5.546.131 |
22.316 |
5.568.447 |
481.353 |
6.049.800 |
126.261 |
200.200 |
155.713 |
112.081 |
|
Programma-uitgaven |
5.547.979 |
22.316 |
5.570.295 |
463.560 |
6.033.855 |
134.734 |
208.673 |
156.560 |
112.081 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
|||||||||
31.2 Bekostiging Politie |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Politie |
5.289.210 |
22.269 |
5.311.479 |
549.570 |
5.861.049 |
230.332 |
304.271 |
252.052 |
207.574 |
|
Politieacademie |
102.578 |
0 |
102.578 |
-99.739 |
2.839 |
-97.894 |
-97.894 |
-97.544 |
-97.544 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
BES brandweer- en politiekorps |
18.494 |
0 |
18.494 |
351 |
18.845 |
350 |
350 |
350 |
350 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Gerechtskosten |
12.175 |
0 |
12.175 |
208 |
12.383 |
208 |
208 |
208 |
208 |
|
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Internationale samenwerkingsoperaties |
11.049 |
0 |
11.049 |
-153 |
10.896 |
-153 |
-153 |
47 |
47 |
|
C2000 / GMS |
95.306 |
0 |
95.306 |
12.597 |
107.903 |
1.127 |
1.127 |
1.127 |
1.126 |
|
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
813 |
0 |
813 |
15 |
828 |
15 |
15 |
15 |
15 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg |
1.290 |
0 |
1.290 |
24 |
1.314 |
15 |
15 |
15 |
15 |
|
Subsidies |
||||||||||
Opsporing |
710 |
0 |
710 |
12 |
722 |
12 |
12 |
12 |
12 |
|
Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
507 |
47 |
554 |
-39 |
515 |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Providers |
9.646 |
0 |
9.646 |
601 |
10.247 |
601 |
601 |
157 |
157 |
|
Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
1.574 |
0 |
1.574 |
26 |
1.600 |
26 |
26 |
26 |
26 |
|
Bijdragen Sociale fondsen |
||||||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
4.627 |
0 |
4.627 |
87 |
4.714 |
87 |
87 |
87 |
87 |
|
Ontvangsten |
16.500 |
0 |
16.500 |
0 |
16.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de Politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de Politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie € 549,57 mln. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de volgende mutaties.
-
•Toekenning van € 117,2 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•Pensioenregeling politie € 347 mln. Door aanpassing van de cao is de liquiditeitspositie van de politie niet meer voldoende om deze kosten te dekken. Door toepassing van een kasschuif is er voor de komende jaren ruimte gecreëerd om de lasten te dekken (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•Een budgetoverheveling ad € 7,2 mln. van het OM naar de Politie in het kader van het programma Afpakken.
-
•Bij de eerste suppletoire begroting 2017 leveren verschillende beleids-dg’s een bijdrage ter dekking van de VenJ- problematiek, het politie aandeel is € 11,5 mln. op artikel 31 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•Het budget € 99,7 mln. van de politieacademie is overgeboekt naar de Politie in verband met de inbedding van politieacademie bij de Politie. Dit betreft een technische mutatie.
-
•Een bijdrage ad € 7,9 mln. van Politie aan het OM voor het leveren van parketsecretarissen.
-
•Het restant saldo betreft enkele mutaties kleiner dan € 5 mln.
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
C2000/ GMS € 12,6 min.
-
•C2000 exploitatiekosten: het betreft voornamelijk de jaarlijkse bijdrage ( € 11,5 mln.) van VWS, Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000-ict systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg (zie tabel belangrijkste mutaties).
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 32 (eerste suppletoire begroting) |
x € 1.000 |
|||||||||
Ontwerpbegrotin Mutaties via g 2017 NvW, ISB en amendement en (1) (2) |
Vastgesteld e begroting 2017 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
|||||
Verplichtingen |
1.469.910 |
2.016 |
1.471.926 |
4.735 |
1.476.661 |
29.006 |
25.562 |
25.437 |
25.513 |
|
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad |
||||||||||
Personeel |
24.955 |
0 |
r 24.955 |
1.336 |
26.291 |
1.335 |
535 |
537 |
536 |
|
waarvan eigen personeel |
24.172 |
0 |
24.172 |
1.321 |
25.493 |
1.320 |
520 |
522 |
521 |
|
waarvan externe inhuur |
761 |
0 |
761 |
14 |
775 |
14 |
14 |
14 |
14 |
|
waarvan overig personeel |
22 |
0 |
22 |
1 |
23 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Materieel |
1.587 |
0 |
r 1.587 |
1 |
1.588 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
waarvan ICT |
1.000 |
0 |
1.000 |
0 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan SSO's |
61 |
0 |
61 |
1 |
62 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
waarvan overig materieel |
526 |
0 |
526 |
0 |
526 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma-uitgaven |
1.443.368 |
2.016 |
r 1.445.384 |
3.398 |
1.448.782 |
27.670 |
25.026 |
24.899 |
24.976 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
|||||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
||||||||||
Bijdrage ZBO/RWT |
||||||||||
Raad voor Rechtsbijstand |
47.590 |
0 |
47.590 |
931 |
48.521 |
903 |
884 |
872 |
864 |
|
Bureau Financieel Toezicht |
2.389 |
0 |
2.389 |
4.695 |
7.084 |
1.342 |
1.342 |
1.342 |
1.342 |
|
Subsidies |
||||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
572 |
516 |
1.088 |
11 |
1.099 |
7 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel |
300 |
0 |
300 |
-183 |
117 |
-74 |
-348 |
-348 |
-348 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
13.850 |
0 |
13.850 |
178 |
14.028 |
178 |
178 |
178 |
178 |
|
Toevoegingen rechtsbijstand |
419.483 |
0 |
419.483 |
-11.374 |
408.109 |
7.883 |
4.675 |
4.556 |
4.439 |
|
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel |
630 |
1.500 |
2.130 |
-227 |
1.903 |
-158 |
-158 |
-158 |
-109 |
|
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
||||||||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak |
938.495 |
0 |
938.495 |
8.072 |
946.567 |
16.419 |
17.327 |
17.374 |
17.527 |
|
Bijdrage ZBO/RWT |
||||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens |
7.833 |
0 |
7.833 |
177 |
8.010 |
174 |
173 |
173 |
173 |
|
College voor de Rechten van de Mens |
6.445 |
0 |
6.445 |
811 |
7.256 |
733 |
733 |
730 |
730 |
|
Centraal Administratie Kantoor |
2.760 |
0 |
2.760 |
49 |
2.809 |
49 |
49 |
49 |
49 |
|
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
709 |
0 |
709 |
16 |
725 |
16 |
16 |
16 |
16 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Bijdragen Rechtspleging |
88 |
0 |
88 |
7 |
95 |
4 |
1 |
1 |
1 |
|
Subsidies |
||||||||||
Subsidies Rechtspleging |
555 |
0 |
555 |
11 |
566 |
11 |
11 |
11 |
11 |
|
Subsidies Wetgeving |
1.459 |
0 |
1.459 |
28 |
1.487 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
125 |
0 |
125 |
-40 |
85 |
-41 |
-41 |
-41 |
-41 |
|
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
85 |
0 |
85 |
236 |
321 |
196 |
156 |
116 |
116 |
|
Ontvangsten |
291.721 |
0 |
291.721 |
-60.297 |
231.424 |
-45.400 |
-7.200 |
-5.600 |
-4.700 |
|
waarvan griffierechten |
217.283 |
0 |
217.283 |
-19.000 |
198.283 |
-25.000 |
0 |
0 |
0 |
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen Rechtsbijstand -11,37 mln.
Op basis van de meest recente uitkomsten van het PMJ en informatie over de gerealiseerde cijfers uit de jaarrekening 2016 van de Raad voor de Rechtsbijstand zijn de geraamde uitgaven 2017 met € 12 mln. bijgesteld. Voor 2017 zijn met name bij de ambtshalve straftoevoegingen de geraamde uitgaven lager dan verwacht.
32.3. Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak € 8,07 mln.
-
•Volgend uit het PMJ is het budget van de Raad voor rechtspraak in 2017 verlaagd met € 14 mln. door een lagere instroom van zaken dan verwacht.
Toekenning € 19,5 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
Het restant bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € -60,30 min. Dit bedrag bestaat uit de volgende posten:
-
•Het wetsvoorstel “Eigen bijdrage veroordeelden kosten strafvordering en slachtofferzorg ”is nog in behandeling bij de Eerste Kamer waardoor er een besparingsverlies in 2017 optreedt van
€ 41,3 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•De inkomsten uit griffierechten hangen samen met de instroom van zaken in de sectoren civiel en bestuursrecht. De meerjarige griffierechtenraming wordt aangepast aan het verwachte zaakvolume. Dit leidt tot een tegenvaller van € 19 mln. in de opbrengsten aan griffierechten.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 33 (eerste suppletoire begroting) |
x € 1.000 |
|||||||||
Ontwerpbegroting 2017 (1) |
Mutaties via NvW, ISB en amendement en (2) |
Vastgesteld e begroting 2017 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
||||
Verplichtingen |
672.645 |
16.450 |
689.095 |
40.457 |
729.552 |
42.542 |
36.643 |
35.371 |
34.256 |
|
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie |
||||||||||
Personeel |
359.652 |
4.830 |
r 364.482 |
1.624 |
366.106 |
9.072 |
20.067 |
19.917 |
19.914 |
|
waarvan eigen personeel |
331.064 |
4.830 |
335.894 |
4.422 |
340.316 |
12.061 |
23.056 |
22.907 |
22.904 |
|
waarvan externe inhuur |
26.172 |
0 |
26.172 |
-2.349 |
23.823 |
-2.539 |
-2.539 |
-2.540 |
-2.540 |
|
waarvan overig personeel |
2.416 |
0 |
2.416 |
-449 |
1.967 |
-450 |
-450 |
-450 |
-450 |
|
Materieel |
101.462 |
2.090 |
r 103.552 |
19.633 |
123.185 |
19.756 |
10.445 |
10.452 |
10.454 |
|
waarvan ICT |
27.436 |
590 |
28.026 |
-17.000 |
11.026 |
-16.000 |
-17.000 |
-17.000 |
-17.000 |
|
waarvan SSO's |
17.977 |
0 |
17.977 |
34.098 |
52.075 |
34.106 |
25.595 |
25.602 |
25.604 |
|
waarvan overig materieel |
56.049 |
1.500 |
57.549 |
2.535 |
60.084 |
1.650 |
1.850 |
1.850 |
1.850 |
|
Programma-uitgaven |
211.531 |
9.530 |
' 221.061 |
19.200 |
240.261 |
13.714 |
6.131 |
5.002 |
3.888 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
|||||||||
33.2 Bestuur, informatie en technoligie |
||||||||||
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra |
7.513 |
0 |
7.513 |
369 |
7.882 |
-21 |
-21 |
-21 |
-21 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
1.736 |
0 |
1.736 |
1.197 |
2.933 |
617 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig bestuur, informatie en technologie |
1.422 |
0 |
1.422 |
-257 |
1.165 |
-293 |
-329 |
-329 |
-329 |
|
Subsidies |
||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
3.069 |
2.301 |
5.370 |
-1.483 |
3.887 |
50 |
50 |
50 |
50 |
|
Keurmerk Veilig Ondernemen |
818 |
0 |
818 |
546 |
1.364 |
10 |
2 |
0 |
0 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
1.230 |
100 |
1.330 |
-1.210 |
120 |
-590 |
0 |
0 |
0 |
|
Veiligheid Kleine Bedrijven |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig bestuur, informatie en technologie |
994 |
0 |
994 |
16 |
1.010 |
16 |
16 |
16 |
16 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Overig bestuur, informatie en technologie |
1.070 |
0 |
1.070 |
-975 |
95 |
-975 |
-1.143 |
-1.143 |
-1.143 |
|
33.3 Opsporing en vervolging |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Nederlands Forensisch Instituut |
63.824 |
3.000 |
66.824 |
976 |
67.800 |
3.957 |
3.954 |
3.953 |
3.962 |
|
Bijdrage ZBO/RWT |
||||||||||
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen |
1.591 |
0 |
1.591 |
30 |
1.621 |
31 |
31 |
31 |
31 |
|
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties en medeoverheden |
||||||||||
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen |
4.705 |
0 |
4.705 |
698 |
5.403 |
684 |
683 |
683 |
682 |
|
Overig opsporing en vervolging |
4.200 |
2.050 |
6.250 |
5.213 |
11.463 |
7.689 |
6.324 |
6.325 |
6.380 |
|
Subsidies |
||||||||||
CCV |
0 |
0 |
0 |
695 |
695 |
556 |
556 |
556 |
556 |
|
Overig opsporing en vervolging |
3.510 |
262 |
3.772 |
-980 |
2.792 |
-842 |
-954 |
-964 |
-974 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Schadeloosstellingen |
20.045 |
0 |
20.045 |
0 |
20.045 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Keten Informatie Management |
0 |
0 |
0 |
1.400 |
1.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onrechtmatige Detentie |
11.211 |
0 |
11.211 |
0 |
11.211 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gerechtskosten |
28.397 |
0 |
28.397 |
4.134 |
32.531 |
4.139 |
444 |
449 |
454 |
|
Verkeershandhaving OM |
31.026 |
0 |
31.026 |
12.839 |
43.865 |
-2.368 |
-2.343 |
-2.318 |
-2.294 |
|
Afpakken |
12.252 |
1.000 |
13.252 |
-8.614 |
4.638 |
-6.420 |
-6.420 |
-6.420 |
-6.420 |
|
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen |
11.713 |
817 |
12.530 |
2.792 |
15.322 |
3.768 |
1.531 |
1.531 |
1.530 |
|
Overig opsporing en vervolging |
1.205 |
0 |
1.205 |
98 |
1.303 |
2.990 |
3.034 |
1.887 |
692 |
|
Garanties |
||||||||||
Faillissementscuratoren |
0 |
0 |
0 |
716 |
716 |
716 |
716 |
716 |
716 |
|
Ontvangsten |
1.305.182 |
0 |
1.305.182 |
-123.676 |
1.181.506 |
-124.676 |
-124.676 |
-124.676 |
-124.676 |
|
waarvan Boeten en Transacties |
982.622 |
0 |
982.622 |
-126.476 |
856.146 |
-126.476 |
-126.476 |
-126.476 |
-126.476 |
|
waarvan Afpakken |
312.560 |
0 |
312.560 |
1.800 |
314.360 |
1.800 |
1.800 |
1.800 |
1.800 |
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de Raad voor de Rechtspraak, de bijdragen genoemd onder bijdrage medeoverheden, de bijdrage aan het agentschap NFI, de bijdrage aan DRZ en aan het ZBO Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen aan diverse instellingen zoals het CCV en KVO juridisch verplicht alsmede het budget gerechtskosten.
Toelichting Mutaties uitgaven
33.1 Apparaat Openbaar Ministerie € 21,26 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
-
•Toekenning van € 9,3 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•Een bijdrage van € 7,9 mln. van de Politie aan het OM voor het leveren van parketsecretarissen.
-
•Het restant betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
33.3 Opsporing en vervolging
Overige opsporing en vervolging € 5,21 mln.
De mutatie bestaat uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.
Verkeershandhaving OM € 12,84 mln.
Het OM neemt de digitale flitspalen over van het CJIB. Vanwege het kas-verplichtingen stelsel moet het OM deze lasten in één keer overnemen in 2017, waarvoor een kasschuif naar 2017 noodzakelijk van € 12,6 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
Afpakken € -8,61
Een budgetoverheveling van € -7,2 mln. van het OM naar de Politie in het kader van het programma Afpakken.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € -123,68 mln. Dit bedrag bestaat uit o.a. de volgende post: Op basis van de realisatiecijfers 2016 wordt de ontvangstenraming voor Boeten en Transacties structureel verlaagd met € 130 mln. Deze komt in lijn met de motie Zijlstra en Samson per 2017 ten laste van het generale beeld. Het restant saldo bestaat uit mutaties kleiner dan € 5 mln.
34 Straffen en Beschermen
34 Straffen en beschermen |
||||||||||
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 34 (eerste suppletoire begroting) |
x € 1.000 |
|||||||||
Ontwerpbegroting 2017 (1) |
Mutaties via NvW, ISB en amendement en (2) |
Vastgesteld e begroting 2017 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
||||
Verplichtingen |
2.575.032 |
10.000 |
2.585.032 |
66.839 |
2.651.871 |
-37.047 |
70.037 |
88.462 |
50.609 |
|
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming |
||||||||||
Personeel |
133.796 |
0r |
133.796 |
10.619 |
144.415 |
9.183 |
2.915 |
2.939 |
2.984 |
|
waarvan eigen personeel |
127.228 |
0 |
127.228 |
10.497 |
137.725 |
9.064 |
2.796 |
2.820 |
2.865 |
|
waarvan externe inhuur |
5.342 |
0 |
5.342 |
96 |
5.438 |
94 |
94 |
94 |
94 |
|
waarvan overig personeel |
1.226 |
0 |
1.226 |
26 |
1.252 |
25 |
25 |
25 |
25 |
|
Materieel |
33.661 |
0F |
33.661 |
292 |
33.953 |
283 |
270 |
271 |
271 |
|
waarvan ICT |
9.426 |
0 |
9.426 |
0 |
9.426 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan SSO's |
15.414 |
0 |
15.414 |
292 |
15.706 |
283 |
270 |
271 |
271 |
|
waarvan overig materieel |
8.821 |
0 |
8.821 |
0 |
8.821 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma-uitgaven |
2.407.575 |
10.000 |
2.417.575 |
55.928 |
2.473.503 |
-46.513 |
66.852 |
85.252 |
47.354 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99,4 % |
|||||||||
34.2 Preventieve maatregelen |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Dienst Justis |
6.144 |
0 |
6.144 |
-2.171 |
3.973 |
-2.174 |
-2.174 |
-2.174 |
-2.174 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Overig preventieve maatregelen |
1.962 |
0 |
1.962 |
1.050 |
3.012 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Integriteit |
1.177 |
0 |
1.177 |
369 |
1.546 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
Overig preventieve maatregelen |
6.189 |
0 |
6.189 |
301 |
6.490 |
266 |
266 |
66 |
66 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Kansspelbeleid |
2.145 |
0 |
2.145 |
0 |
2.145 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig preventieve maatregelen |
2.088 |
0 |
2.088 |
-238 |
1.850 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Garanties |
||||||||||
Faillissementscuratoren |
716 |
0 |
716 |
-701 |
15 |
-701 |
-701 |
-701 |
-701 |
|
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier |
924.065 |
10.000 |
934.065 |
23.103 |
957.168 |
-75.972 |
45.849 |
64.541 |
26.605 |
|
DJI-Forensische zorg |
786.092 |
0 |
786.092 |
13.470 |
799.562 |
12.734 |
12.578 |
12.441 |
12.438 |
|
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra |
81.617 |
0 |
81.617 |
8.666 |
90.283 |
1.107 |
1.103 |
1.129 |
1.152 |
|
CJIB |
106.511 |
0 |
106.511 |
4.738 |
111.249 |
4.246 |
3.492 |
3.502 |
3.507 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
||||||||||
Reclassering Nederland |
134.200 |
0 |
134.200 |
6.238 |
140.438 |
3.028 |
2.339 |
2.340 |
2.350 |
|
Leger des Heils |
21.376 |
0 |
21.376 |
370 |
21.746 |
372 |
374 |
374 |
375 |
|
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland |
65.951 |
0 |
65.951 |
1.073 |
67.024 |
1.086 |
1.090 |
1.090 |
1.095 |
|
Centraal Administratie Kantoor |
609 |
0 |
609 |
10 |
619 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring |
2.500 |
0 |
2.500 |
0 |
2.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden |
0 |
0 |
0 |
3.209 |
3.209 |
3.209 |
3.209 |
3.209 |
3.209 |
|
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring |
3.221 |
0 |
3.221 |
52 |
3.273 |
40 |
18 |
18 |
18 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Forensische zorg |
1.800 |
0 |
1.800 |
0 |
1.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Vrijwilligerswerk gedetineerden |
3.209 |
0 |
3.209 |
-3.209 |
0 |
-3.209 |
-3.209 |
-3.209 |
-3.209 |
|
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging |
13.919 |
0 |
13.919 |
-4.420 |
9.499 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring |
5.269 |
0 |
5.269 |
-1.159 |
4.110 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
34.4 Slachtofferzorg |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven |
5.626 |
0 |
5.626 |
1.192 |
6.818 |
520 |
120 |
119 |
119 |
|
Slachtofferhulp Nederland |
38.574 |
0 |
38.574 |
-3.346 |
35.228 |
855 |
614 |
626 |
626 |
|
Subsidies |
||||||||||
Stichting Slachtoffer in Beeld |
1.310 |
0 |
1.310 |
523 |
1.833 |
523 |
23 |
23 |
23 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Slachtofferzorg |
9.655 |
0 |
9.655 |
-2.248 |
7.407 |
-560 |
-560 |
-560 |
-560 |
|
Schadefonds Geweldsmisdrijven |
16.072 |
0 |
16.072 |
5.278 |
21.350 |
5.700 |
0 |
0 |
0 |
|
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen |
1.400 |
0 |
1.400 |
0 |
1.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI-Jeugd |
136.410 |
0 |
136.410 |
2.040 |
138.450 |
2.027 |
2.030 |
2.027 |
2.024 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
||||||||||
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage |
1.730 |
0 |
1.730 |
26 |
1.756 |
26 |
26 |
26 |
26 |
|
Halt |
10.161 |
0 |
10.161 |
71 |
10.232 |
164 |
164 |
164 |
164 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
BES Voogdijraad |
1.136 |
0 |
1.136 |
19 |
1.155 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
Subsidies |
||||||||||
Jeugdbescherming |
1.345 |
0 |
1.345 |
22 |
1.367 |
22 |
22 |
22 |
22 |
|
Overig Jeugdbescherming en jeugdsancies |
2.522 |
0 |
2.522 |
-146 |
2.376 |
53 |
53 |
53 |
53 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen |
1.999 |
0 |
1.999 |
2.755 |
4.754 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Projecten jeugd straf |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
3.921 |
0 |
3.921 |
0 |
3.921 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Jeugdbescherming en jeugdsancies |
4.954 |
0 |
4.954 |
-1.009 |
3.945 |
85 |
88 |
88 |
88 |
|
Ontvangsten |
99.505 |
0 |
99.505 |
119.110 |
218.615 |
-12.849 |
151 |
151 |
151 |
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.), HIC projecten, IAKenJ projecten en opdrachten voor de uitvoering van opgelegde gedragsinterventies.
Toelichting Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) € 10,91 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
-
•Het budget van de RvdK is in 2017 verhoogd met € 6,6 mln. vanwege een hogere instroom van zaken ten opzichte van PMJ 2017. De RvdK kent vooral bij de taakstraffen, beschermingsonderzoeken, gezag - en omgangszaken en de toetsende taak tekorten.
-
•Het overige bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln., zoals de toekenning van de loonbijstelling en ABP-pensioenpremiestijging van € 3,78 mln.
DJI € 45,24 mln. (gevangeniswezen, forensisch zorg en vreemdelingenbewaring en uitzetcentra)
-
•Toekenning van € 32,3 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•Bij de berekening van de nieuwe gebruiksvergoedingen van het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van herfinanciering van de leningen aangegaan bij het ministerie van Financiën, waren de kosten samenhangend met PI Zaanstad nog niet opgenomen. Deze kosten hiervan bedragen € 15,3 mln. in 2017 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•Door bezuinigingen en de capacitaire en personele krimp van DJI in de afgelopen jaren heeft DJI een achterstand opgelopen ten aanzien van vervangingssystemen en innovatie voor ict. Om de achterstand in te lopen is het budget voor 2017 verhoogd met € 5 mln.
-
•Op het onderdeel Van Werk Naar Werk (VWNW) wordt DJI voor 2017 met € 7,5 mln. gecompenseerd voor de tekorten die zijn ontstaan.
. De bijdrage aan DJI wordt in 2017 verlaagd met € 11 mln. omdat de meerjarenbegroting van DJI,- als gevolg van leegstand enige ruimte laat zien om een verlaging van de bijdrage van het moederdepartement door te voeren.
-
•Het rest saldo op dit artikel betreft mutaties kleiner dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € 119,11 mln. Dit bedrag bestaat uit o.a. de volgende posten:
-
•Het eigen vermogen van de agentschappen wordt afgeroomd tot een niveau van 2,5% van de omzet. Het betreft een eenmalige beperking van € 119 mln. in 2017 om budgettaire ruimte te creëren om tegenvallers te dekken (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•Justis heeft over 2016 een positief financieringsresultaat van € 5,1 mln. Dit komt doordat de hoeveelheid VOG-aanvragen hoger was dan geraamd.
-
•Het CJIB heeft over 2016 een positief financieringsresultaat van € 5,8 mln. Door een lagere dan geraamde instroom in 2016 is een positief outputfinancieringsresultaat gerealiseerd.
-
•Op de administratiekostenvergoeding boeten en transacties is er een tekort van € 10,3 mln. in 2017 als gevolg van een lagere instroomraming.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 36 (eerste suppletoire begroting) |
x € 1.000 |
|||||||||
Ontwerpbegroting 2017 (1) |
Mutaties via NvW, ISB en amendement en (2) |
Vastgesteld e begroting 2017 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
||||
Verplichtingen |
257.893 |
4.100 |
261.993 |
1.255 |
263.248 |
12.800 |
12.782 |
12.782 |
12.782 |
|
Programma-uitgaven |
257.893 |
4.100 |
261.993 |
1.255 |
263.248 |
12.800 |
12.782 |
12.782 |
12.782 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
94,9 % |
|||||||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
321 |
0 |
321 |
0 |
321 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||||||
Instituut Fysieke Veiligheid |
29.510 |
0 |
29.510 |
350 |
29.860 |
344 |
332 |
332 |
332 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
177.400 |
0 |
177.400 |
1.923 |
179.323 |
1.922 |
1.922 |
1.922 |
1.922 |
|
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
14.737 |
0 |
14.737 |
-1.341 |
13.396 |
292 |
286 |
286 |
286 |
|
Subsidies |
||||||||||
Nederlands Rode Kruis |
1.400 |
0 |
1.400 |
29 |
1.429 |
24 |
24 |
24 |
24 |
|
Nationaal Veiligheidsinstituut |
1.274 |
0 |
1.274 |
0 |
1.274 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
2.906 |
0 |
2.906 |
16 |
2.922 |
16 |
16 |
16 |
16 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Project NL-Alert |
5.948 |
0 |
5.948 |
0 |
5.948 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten NCSC |
3.607 |
2.600 |
6.207 |
0 |
6.207 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
|
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
9.421 |
1.500 |
10.921 |
103 |
11.024 |
27 |
27 |
27 |
27 |
|
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid |
||||||||||
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
11.369 |
0 |
11.369 |
175 |
11.544 |
175 |
175 |
175 |
175 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
37 Vreemdelingen
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 37 (eerste suppletoire begroting) |
x € 1.000 |
|||||||||
Ontwerpbegroting 2017 (1) |
Mutaties via NvW, ISB en amendement en (2) |
Vastgesteld e begroting 2017 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2018 Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
|||
Verplichtingen |
1.627.341 |
5.500 |
1.632.841 |
-92.352 |
1.540.489 |
28.471 |
26.527 |
26.529 |
26.532 |
|
Programma-uitgaven |
1.627.341 |
5.500 |
1.632.841 |
-92.352 |
1.540.489 |
28.471 |
26.527 |
26.529 |
26.532 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
r 98,6 % |
|||||||||
37.2 |
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst |
349.241 |
1.000 |
350.241 |
6.554 |
356.795 |
3.216 |
3.222 |
3.224 |
3.227 |
|
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers |
1.086.639 |
0 |
1.086.639 |
-101.575 |
985.064 |
4.435 |
2.507 |
2.507 |
2.507 |
|
Nidos-opvang |
133.649 |
0 |
133.649 |
2.178 |
135 827 |
346 |
346 |
346 |
346 |
|
Subsidies |
||||||||||
Vluchtelingenwerk Nederland |
10.263 |
0 |
10.263 |
192 |
10.455 |
173 |
173 |
173 |
173 |
|
Overig toegang, toelating en opvang vreeemdelingen |
1.661 |
0 |
1.661 |
5 |
1.666 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Keteninformatisering |
6.213 |
0 |
6.213 |
50 |
6.263 |
41 |
41 |
41 |
41 |
|
Versterking vreemdelingenketen |
2.332 |
4.500 |
6.832 |
-128 |
6.704 |
20.034 |
20.037 |
20.037 |
20.037 |
|
37.3 |
Terugkeer |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning) |
8.424 |
0 |
8.424 |
0 |
8.424 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
REAN-regeling |
8.902 |
0 |
8.902 |
295 |
9.197 |
145 |
145 |
145 |
145 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Vreemdelingen vertrek |
20.017 |
0 |
20.017 |
77 |
20.094 |
76 |
51 |
51 |
51 |
|
Ontvangsten |
306.400 |
0 |
306.400 |
3.500 |
309.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI
Toelichting
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvan
vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst € 6,55 mln.
Dit bedrag bestaat voornamelijk uit een toekenning van 4,2 mln. aan loonbijstelling 2017
inclusief ABP-pensioenpremiestijging voor IND (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
Centraal Orgaan opvang asielzoekers € -101,58
-
•Door de instroomdaling en de versnelde uitstroom heeft het COA aanzienlijk meer capaciteit dan nodig is, dit leidt tot leegstaand bij het COA. Het kabinet heeft € 144 mln. beschikbaar gesteld voor actieve krimp bij COA. In latere jaren leidt tot minder leegstand en lagere uitgaven, een per saldo besparing van € 61 mln. (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
-
•Bij het COA is er een meevaller van € 39,2 mln. door lagere bezetting.
-
•De lagere asielinstroom in 2016 en 2017 leidt tot aanpassing van de ODA-toerekening van de kosten van eerstejaarsopvang van asielzoekers. Bij Najaarsnota 2016 is reeds een deel van € 290 mln. van de ODA-toerekening teruggeboekt naar de begroting Buitenlands Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Bij Voorjaarsnota 2017 wordt het tweede deel € 173,3 mln. teruggeboekt.
Daarnaast wordt de raming voor de instroom van asielzoekers in 2017 licht herzien van 42.000 naar 41.000. Dit leidt, samen met de reguliere jaarlijkse herijking van onder andere verblijfsduur en kostprijs, tot een neerwaartse bijstelling van de ODA-toerekening van eerstejaarsopvangkosten. De neerwaartse bijstelling bedraagt € 51,7 mln. in 2017. Ook vindt de reguliere nacalculatie over 2016 plaats, welke € 73 mln. bedraagt. Per saldo leidt dit tot een verhoging van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvangkosten van asielzoekers in 2017 van € 21,3 mln.
Het gemeentelijke versnellingsarrangement is opgezet om vluchtelingen met een verblijfsvergunning snel tijdelijke huisvesting te realiseren als onvoldoende reguliere woningen beschikbaar zijn. De uitputting van de GVA-regeling is € 62 mln. lager dan geraamd. Toekenning van € 7,7 mln. aan loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging. Bij Begroting 2017 heeft het kabinet € 17 mln. extra geld vrijgemaakt voor capaciteit bij de Koninklijke Marechaussee (KMar), waarvan, € 10 mln. voor Defensie en € 7 mln. voor VenJ. De KMar kan hiermee extra personeel werven voor grensbewaking op luchthavens, met name op Schiphol. VenJ boekt € 10 mln. over naar de begroting van Defensie.
Bij voorjaarsnota is nog eens geld vrijgemaakt voor de capaciteit van de KMar, dit betreft € 7,5 mln. in 2017 en structureel € 20 mln. De € 7,5 mln is direct overgeboekt naar de begroting van Defensie.
2.3 De niet-beleidsartikelen
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 91 (eerste suppletoire begroting)
Ontwerpbegroting Mutaties via Vastgesteld Mutaties 1e 2017 NvW, ISB en e begroting suppletoire amendement 2017 begroting
Stand 1e Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 Mutatie suppletoire 2021
begroting
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
425.525 |
900 |
426.425 |
16.370 |
442.795 |
11.977 |
7.823 |
7.605 |
7.935 |
|
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
||||||||||
Personeel |
248.993 |
900 |
r 249.893 |
26.371 |
276.264 |
21.679 |
17.664 |
17.571 |
5.311 |
|
waarvan eigen personeel |
214.859 |
400 |
215.259 |
24.442 |
239.701 |
20.010 |
17.235 |
17.226 |
4.730 |
|
waarvan externe inhuur |
31.312 |
500 |
31.812 |
2.373 |
34.185 |
1.633 |
400 |
317 |
553 |
|
waarvan overig personeel |
2.822 |
0 |
2.822 |
-444 |
2.378 |
36 |
29 |
28 |
28 |
|
Materieel |
177.089 |
0 |
r 177.089 |
-10.001 |
167.088 |
-9.702 |
-9.841 |
-9.966 |
2.624 |
|
waarvan ICT |
17.482 |
0 |
17.482 |
1.006 |
18.488 |
1.006 |
1.007 |
1.007 |
1.007 |
|
waarvan SSO's |
111.903 |
0 |
111.903 |
-10.737 |
101.166 |
-6.544 |
-6.611 |
-6.669 |
6.336 |
|
waarvan overig materieel |
47.704 |
0 |
47.704 |
-270 |
47.434 |
-4.164 |
-4.237 |
-4.304 |
-4.719 |
|
Ontvangsten |
26.682 |
0 |
26.682 |
0 |
26.682 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt verhoogd met € 16,37 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
-
•Toekenning van loonbijstelling 2017 inclusief ABP-pensioenpremiestijging van € 7,3 mln.
-
•Het restant van het saldo bevat vele mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een besparingsverlies van € 3,2 mln. op de Eigen bijdrageregeling strafvordering en een toekenning van € 2,7 mln. aan Justid. Het betreft middelen voor het beheer van jeugdsystemen.
x € 1.000
en
92 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 92 (eerste suppletoire begroting)
Ontwerpbegroting Mutaties via Vastgesteld Mutaties 1e Stand 1e Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 Mutatie 2017 NvW, ISB en e begroting suppletoire suppletoire 2021
amendement 2017 begroting begroting
r (1) |
|
(3)=(1+2) |
' (4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
806 |
8.224 |
9.030 |
10.439 |
19.469 |
54.632 |
-50.296 |
-67.162 |
-28.365 |
|
Uitgaven |
||||||||||
92.1 Nominaal en onvoorzien |
||||||||||
Nominaal en onvoorzien |
806 |
8.224 |
9.030 |
10.439 |
19.469 |
54.632 |
-50.296 |
-67.162 |
-28.365 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mutaties uitgaven
92.1 Nominaal en onvoorzien
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.
x € 1.000
en
93 Geheim
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 93 (eerste suppletoire begroting)
x € 1.000
Ontwerpbegroting Mutaties via Vastgesteld Mutaties 1e Stand 1e Mutatie 2018 Mutatie 2019 Mutatie 2020 Mutatie 2017 NvW, ISB en e begroting suppletoire suppletoire 2021
amendement 2017 begroting begroting en
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||||||
Verplichtingen |
3.067 |
0 |
3.067 |
0 |
3.067 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Uitgaven |
||||||||||||||
93.1 Geheim |
||||||||||||||
Geheime uitgaven |
3.067 |
0 |
3.067 |
0 |
3.067 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
The EU Monitor enables its users to keep track of the European process of lawmaking, focusing on the relevant dossiers. It automatically signals developments in your chosen topics of interest. Apologies to unregistered users, we can no longer add new users.This service will discontinue in the near future.