Helder beeld van een troebele wereld - Main contents
Collega’s die elkaars concurrenten worden. Tegen elkaar worden uitgespeeld, tegen elkaar worden opgezet. Schimmige constructies met geen ander doel dan over de rug van mensen grof geld verdienen. Het gebeurt bijvoorbeeld in de transportsector, berucht als het gaat om zaken als onderbetaling en soms zelfs regelrechte uitbuiting van mensen. Gisteren organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over misstanden in de transport; ik was een van de initiatiefnemers daarvan. Chauffeurs, vakbondsbestuurders, vertegenwoordigers van transportbedrijven en van opdrachtgevers, inspecteurs (uit Nederland en België) en wetenschappers: ze schetsten voor een volle publieke tribune een helder beeld van een troebele wereld. En sterkten mij in de overtuiging dat we stevige stappen hebben gezet in het aanpakken van misstanden, maar er nog niet zijn.
Daarom heb ik bij minister Lodewijk Asscher eerder al aangedrongen op een pakket aanvullende maatregelen, waaronder - als het aan mij ligt - uitbreiding van de inspectie. Dat pakket zou de komende weken moeten komen. Daarom heb ik ook bij minister Melanie Schultz van Haegen aangedrongen op het aanpakken van de mensonterende toestanden, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen overal in Nederland waar Oost-Europese chauffeurs dag na dag in hun vrachtwagen moeten overnachten en hun potje op een gammel campinggasstelletje koken. Onderbetaalde chauffeurs, die vervolgens hun Nederlandse collega’s wegconcurreren. De minister wil daar niet aan, maar ik ben ervan overtuigd dat ik sinds gisteren een Kamermeerderheid achter me heb om door te pakken. En dat gaan we dus ook doen.
Het was goed om te horen dat alle aanwezigen positief zijn over de recent ingevoerde Wet Ketenaansprakelijkheid in de Transport, een wet waarop ik stevig heb aangedrongen. Door die wet kunnen ‘de grote jongens’ (opdrachtgevers als bijvoorbeeld Ikea en Shell) niet langer de andere kant opkijken en hun handen in onschuld wassen als bij het vervoer van hun spullen sprake is van misstanden. Ze kunnen in dat geval zelf een gepeperde rekening tegemoetzien. Dankzij die wet, zo hoorden we gisteren, gaan opdrachtgevers zich actiever bemoeien met de vraag of het allemaal wel goed zit en zullen ze minder snel in zee gaan met foute transporteurs. Dat is precies de bedoeling.