Schoon genoeg van misleidende voedsel producent

Source: Sj.W. (Sjoera) Dikkers i, published on Thursday, September 11 2014, 17:03.

Foto foodwatch.org

Voedselfabrikanten misleiden ons stelselmatig over wat er allemaal in ons voedsel zit. Dat werd vandaag weer eens duidelijk toen de nominaties voor het Gouden Windei, de prijs voor het meest misleidende product, bekend werden. Ik heb hier schoon genoeg van. Als consument moet je kunnen weten wat je eet.

Vanochtend kreeg ik op het station een gratis ontbijtkoekje aangeboden. Op de verpakking stonden woorden als ‘verantwoord’, ‘gebalanceerd’, en ‘uitgekiende samenstelling’ van volkorengranen, vezels, vitaminen en mineralen. Dat klinkt erg goed, maar daarna las ik dat dit ontbijtkoekje ook was genomineerd voor het Gouden Windei. In werkelijkheid bestaat het koekje voor een vijfde uit suiker, maar dat vertellen ze je er niet bij. Andere genomineerden waren onder meer een ‘multivitaminendrankje’ waar net zo veel suiker inzit als in cola, en een ‘ambachtelijke rundervink’ waar vijf soorten suiker en zeven E-nummers inzitten.

De fabrikanten verwijzen naar de kleine lettertjes waarin ze alles juist vermelden, en dus klopt het juridisch gezien. In werkelijkheid zijn de kleine lettertjes bijna onleesbaar en bevatten afkortingen of gecodeerde namen die niemand begrijpt. Weet u dat E-640 een glycerine is die voornamelijk bestaat uit dierlijk bot? Ik wist dat ook niet. Maar de fabrikanten gaan er vanuit dat als u E-441 leest u meteen weet dat er varken in uw appelsap zit.

Moreel klopt dit niet. Als er cranberries op het pak staan te pronken mag je als consument verwachten dat er ook cranberries in het pak zitten en niet voornamelijk appelsap. De fabrikanten moeten eerlijk zijn richting hun klanten. De consument moet kunnen weten wat hij eet.

De Partij van de Arbeid pleit al langer voor begrijpelijke etiketten op voedsel, en producten die ook daadwerkelijk bevatten wat wordt beloofd. Het kabinet moet hierop actie ondernemen. De PvdA wil dat bedrijven worden gedwongen eerlijk te zijn op hun etiketten, zodat de consument weet wat hij eet.