Weeklog Dennis de Jong: We laten de vrachtwagenchauffeurs toch zeker niet in de kou staan?

Source: C.D. (Dennis) de Jong i, published on Sunday, January 26 2014, 2:17.

Minister Asscher mag dan in Brussel de uitbuiting van werknemers uit andere lidstaten aan de orde gesteld hebben, veel indruk heeft dat niet gemaakt. Deze week hoorde ik dat Eurocommissaris Kallas niet ingaat op onze oproep concrete voorstellen te doen tegen uitbuiting in het wegvervoer. Hij komt hooguit met een rapport over de huidige situatie. Kallas lapt daarmee niet alleen onze voorstellen aan zijn laars, maar ook de ideeën van Asscher. Op 10 februari voeren Chauffeurstoekomst (Samen Sterk) en Actie in de Transport in Amersfoort gezamenlijk actie. Paul Ulenbelt en ik zullen erbij zijn. Wat mij betreft wordt dit de eerste actie van vele, eindigend bij het kantoor van de Europese Commissie in Brussel.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Dennis de Jong

Voor het zomerreces overhandigde ik samen met een aantal gelijkgezinde Europarlementariërs een lijst met suggesties aan Eurocommissaris Kallas. Hij zegde toen toe om te gaan werken aan een actieplan met wetgevende en andere voorstellen om een einde te maken aan de uitbuiting in het wegvervoer. De chauffeurs, die eerder massaal hadden meegewerkt aan een enquête van de SP, kregen weer een beetje hoop. Nu blijkt dat we gewoon aan het lijntje worden gehouden.

Als Kallas inderdaad alleen met een rapport over de bestaande situatie komt, dan zijn we weer net zover als meer dan een half jaar geleden. Maar ik vertrouw het niet: voor hetzelfde geld komt Kallas met een rapport waaruit zou blijken dat het allemaal wel meevalt met de uitbuiting in het wegvervoer als opstapje naar voorstellen om het wegvervoer te liberaliseren. Iedere chauffeur in Nederland kan echter fotomateriaal en getuigenverslagen geven waaruit blijkt dat Oost-Europese chauffeurs niet alleen de veiligheidsregels ontduiken, maar bovendien moeten werken onder de meest mensonterende omstandigheden. Je zal maar in een container moeten slapen en je potje onderweg moeten koken op een Butagas stelletje, vaak nog eens vlak naast een tank met brandbare stoffen.

Je gaat je daarbij wel afvragen wat minister Asscher in Brussel nu eigenlijk gedaan heeft, toen hij daar de uitbuiting van werknemers op de agenda wilde zetten. De Commissie lijkt in ieder geval niet erg van zijn plannen onder de indruk. Zo kennen we de Commissie natuurlijk ook wel: ze zijn er als de kippen bij om neoliberale voorstellen uit te brengen, maar als het om de bescherming van werknemers gaat, dan geven ze niet thuis. Reden temeer om het recht om voorstellen te doen te geven aan de ministers en het EP. Dan hadden we allang voorstellen gehad om uitbuiting in het wegvervoer tegen te gaan.

Voorlopig zitten we echter nog opgescheept met Kallas en zijn collega’s. Na de actie op 10 februari in Amersfoort wordt het hoog tijd voor vervolgacties in Nederland, maar ook in Brussel. De chauffeurs lieten me eerder weten er geen been in te zien om de Europese wijk in Brussel helemaal plat te leggen. Misschien is dit inderdaad de enige methode om Kallas tot actie te bewegen. De SP zal erbij zijn: wij laten onze chauffeurs niet in de kou staan!