Spreektekst Algemeen Overleg arbeidsomstandigheden

Source: S.C.C.M. (Sjoerd) PottersĀ i, published on Thursday, May 23 2013, 9:36.

De VVD vindt het belangrijk dat mensen op een veilige en gezonde manier kunnen werken. Een taak die wat de VVD betreft vooral door werkgevers en werknemers opgepakt moet worden. De overheid schetst dan voor arbeidsomstandigheden slechts de kaders.

Voorzitter, de totale maatschappelijke kosten worden geschat op ca. 820 miljoen euro. Uit onderzoek blijkt dat deze kosten met de helft kunnen worden teruggebracht. Laat sociale partners verantwoordelijk zijn voor het regelen van de arbeidsomstandigheden en het verder werken aan preventie. Dat dit goed werkt blijkt onder meer uit het SER-rapport waarin staat dat arbeidscatalogi, die door sociale partners zelf zijn opgesteld, aan terrein winnen.

De VVD onderschrijft de uitkomsten van het SER-rapport en is verheugd dat deze vergaande vorm van zelfregulering goed werkt. Ook is de VVD tevreden met de brief van de minister in deze en het feit dat de minister nagenoeg alle aanbevelingen overneemt.

Geconstateerde misstanden dienen snel en hard aangepakt te worden om het stelsel met een hoge mate van zelfregulering geloofwaardigheid te houden. De goeden mogen niet lijden onder de kwaden! Daarbij hoort ook een inspectie die in kwantitatieve en kwalitatieve zin op orde is.

Voorzitter, ik wil vandaag nadrukkelijk stilstaan bij de veiligheid op de werkvloer in relatie tot het beheersen van de Nederlandse taal. Ik heb daar ook vragen over gesteld aan de minister.

Door het gebrekkig spreken van de Nederlandse taal kunnen er meer bedrijfsongevallen plaatsvinden. Voor de VVD is dat volstrekt onacceptabel. Een taaleis zou het gevolg kunnen zijn. Dit zou moeten gelden voor beroepen waar sprake is van een grote kans op ongevallen bij het onvoldoende beheersen van de Nederlandse taal. Graag hoor ik wat het standpunt is van de minister.

Voorzitter, ook vraag ik aandacht voor meer deregulering binnen de arbowetgeving.

Tijdens werkbezoeken krijg ik voorbeelden van regels die misschien niet nodig zijn. Ook heb ik de meer algemene wens gehoord voor meer maatwerk per bedrijf als het gaat over arboregels en mogelijke vrijstelling daarvan. Wat mij betreft hoeven strikte regels niet te gelden als bedrijven zelf (veelal beter werkende) systemen hebben die de veiligheid garanderen. De inspectie SZW zou vrijstelling kunnen verlenen.

Zo bezocht ik ook Tata Steel in IJmuiden. Een bedrijf waar veiligheid absolute prioriteit heeft. Het veiligheidsbeleid daar wordt in grote mate georganiseerd langs de lijnen van zelfregulering. Ik heb daar mooie voorbeelden van gezien. Medewerkers krijgen continue training en voeren projecten uit over de duur van een maand en worden volledig uitgeroosterd!!

Voorzitter, ook gezien de tijd wil tweetal voorbeelden noemen: de Brandweer Midden-West Brabant en chipmachinefabrikant ASML. Bij beide bezoeken kreeg ik te horen dat er overbodige regels zijn.

Allereerst de Brandweer Midden-West Brabant. Werken met een hoogwerker is verplicht bij werkzaamheden die plaatsvinden boven de 2,5 meter. Prima regel, maar vervolgens moeten brandweerlieden ook nog een harnas aan en worden aangelijnd. Het is veiligheid op veiligheid en dat zit enorm in de weg tijdens het blussen. Dit betekent juist extra gevaar voor de Brandweerman of vrouw. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?!

Voorzitter, ook ben ik langs geweest bij ASML in Veldhoven. Bij ASML werken veel mensen achter een beeldscherm met veel plezier. Het zijn type mensen, zoals mensen bij ASML zelf aangeven, die niets liever doen dan achter hun beeldscherm werken. Door de beeldschermrichtlijn mogen medewerkers maar maximaal twee uur achter elkaar achter een beeldscherm hun werk uitvoeren. Nu moeten ze verplicht een pauze nemen of zich meet andere zaken bezig houden. Dit tot grote frustratie van de werknemers zelf!

Kortom Voorzitter, voorbeelden genoeg van arboregels die als overbodig of knellend worden ervaren. Graag wil ik van de minister een toezegging dat hij onderzoekt of er naast deze voorbeelden er meer voorbeelden zijn waar deregulering en maatwerk wenselijk is? Daarnaast zou ik de toezegging van de minister willen dat hij de wetgeving aanpast als er sprake is van overbodige arboregels.

Tenslotte zou ik graag het standpunt van de Minister willen hebben op meer maatwerk per bedrijf op het gebied van Arboregels.

Voorzitter. Sociale werkvoorzieningen zijn omgevingen met kwetsbare groepen. Veilig en gezond werken verdient hier wat de VVD betreft bijzondere aandacht. Gelukkig blijkt dat het aantal meldingsplichtige ongevallen is gedaald en er geen sprake is van dodelijke ongevallen in 2011. Kan de minister wel aangeven wat de reden is van het relatief hoog aantal overtredingen van de voorschriften?

Verder is er in de afgelopen tijd met de Kamer een uitvoerige discussie gevoerd over het arbeidsmarktbeleid en mede de inzet van veelal Poolse en andere buitenlande werknemers in de supermarktsector. Er zijn geen signalen dat in de supermarktsector sprake is van niet -naleving van wet- en regelgeving als het gaat om arbeidsomstandigheden.

De VVD is tevreden met de opstelling van de minister die zich op dit punt laat leiden door feiten en niet door veronderstellingen en emoties. Wij vertrouwen erop dat de minister ook bij mogelijk toekomstige incidenten deze houding blijft aannemen. Kan de minister wel aangeven wanneer we de reactie kunnen verwachten?

Hiermee ben ik aan het einde gekomen van mijn betoog.