Schriftelijke vragen aan de Minister van OCW over pestgedrag - Main contents
“De voorgenomen invoering van prestatiebeloning was een voorbeeld van beleid waarvoor het draagvlak ontbrak in het onderwijs.” Michel Rog, voorzitter van CNV Onderwijs en vijfde op de kandidatenlijst van het CDA, wil investeren in de dialoog tussen overheid en onderwijs.
Wat is voor het CDA hét belangrijkste speerpunt op het terrein van onderwijs?
“Het CDA wil investeren in de kwaliteit van onderwijs en het terugdringen van de regeldruk, bijvoorbeeld door het invoeren van regelvrije zones en vrijheid aan scholen bij de keuze voor de eindtoets. Wij hebben de ambitie om ons onderwijs weer tot de wereldtop te laten behoren.
Voor driejarige leerlingen met een taalachterstand komt er een ‘groep 0′ en we stimuleren scholen brede dagarrangementen aan te bieden met een gevarieerd onderwijsaanbod. En we investeren in de kwaliteit van leraren. Door Pabo’s en Lerarenopleidingen aantrekkelijk te maken voor de beste studenten. En door te investeren in professionalisering van leraren en ruimte te bieden voor collegiale consultatie.”
Wat vindt het CDA absoluut niet goed aan het huidige onderwijsbeleid?
“De afgelopen periode heeft ons weer laten zien hoe belangrijk het is dat overheid en onderwijs met elkaar in gesprek blijven. De voorgenomen invoering van prestatiebeloning was een voorbeeld van beleid waarvoor het draagvlak ontbrak in het onderwijs.
Het CDA wil investeren in de dialoog en herstel van de goede van verhoudingen tussen overheid en onderwijs. Scholen krijgen meer ruimte, vrijheid en verantwoordelijkheid. Daartoe willen wij een nationaal onderwijsakkoord sluiten tussen overheid, vakbonden, schoolbesturen en organisaties van ouders en leerlingen.”
Welke boodschap geeft het CDA mee aan het onderwijs?
“Ons onderwijs is goed, maar we zullen altijd de ambitie moeten houden ons onderwijs verder te verbeteren. Dat willen we bereiken door te investeren in de kwaliteit van leraren, want het onderwijs is zo goed als de leraar in de klas. Het CDA wil een duidelijke rolverdeling tussen overheid en onderwijs. De overheid geeft vertrouwen, het onderwijs neemt de verantwoordelijkheid voor een verdere kwaliteitsverbetering!”
(bron: Interview op www.besturenraad.nl)