Mijn 'Maiden speech' - Main contents
Beperkingengebied buitenlandse luchthavens (dossier 31898), 4-10-2012
Mevrouw de voorzitter,
De afgelopen dagen ben ik uitstekend door uw ambtelijke organisatie opgevangen. Ik begin dan ook met een compliment richting al die mensen; bijvoorbeeld: Leo de bode, Roy de portier, Ivo de griffier en velen anderen die achter de schermen werken. Zij maken het mogelijk dat de democratie hier zijn werk kan doen. Laten we niet vergeten wat onze democratie en deze ondersteuning waard is.
Tja, het kan verkeren. Nu mag ik als volksvertegenwoordiger in de Tweede Kamer der Staten-Generaal mijn bijdrage leveren met een prachtige en tastbare portefeuille: een woordvoerderschap over luchtvaart, zee- en binnenvaart, havens, waterinfrastructuur en ruimte ordening. Niet gek voor iemand die als zelfstandig ondernemer werkte in Gelderland, nabij de transportassen A15, A12, A1, woont in Rivierenland tussen Rijn en Waal, vlakbij het Amsterdam-Rijnkanaal, op 400 meter afstand van de Betuweroute en tussen Schiphol, Vliegveld Twente en Eindhoven. Iemand die dol is op de dynamiek van transport en logistiek én topografie zoals u merkt.
En mevrouw de Voorzitter, ik geloof in een sterke economie. Waar werken loont. Waar mensen het beste uit zichzelf halen. Daar is een gunstig ondernemingsklimaat voor nodig met goede bereikbaarheid en logistiek.
Nederland ligt aan de Noordzee en is daarmee een van de toegangspoorten van Europa. De kans die dat biedt, moeten we beter benutten. Goede infrastructuur voor het vervoer van personen, goederen en informatie is daarvoor noodzakelijk. Sinds 2000 is de kwaliteit van onze infrastructuur gelukkig flink verbeterd. Maar nieuwe investeringen zijn nodig om het huidige niveau te behouden en verder te verhogen. Ook de procedures moeten sneller. Het vergroten van onze verdiencapaciteit van Nederland als distributie- en exportland is afhankelijk van ons innovatieve ondernemerschap en hoe wij omgaan met onze infrastructuur.
Je hoeft alleen maar te kijken naar geografische ligging van Nederland, onze rivierdelta door de eeuwen heen door natuur en de mens gevormd tot een prettige en veilige plek om te wonen en werken, met hoogopgeleide mensen en unieke verbindingen met de rest van Europa. Een achterland van vele miljoenen mensen van Duitsland tot aan Noord- Italië en tot diep in Oost-Europa. Mensen en bedrijven die voor veel van hun levensbehoeften zijn aangewezen wat via Nederlandse mainport(s) binnenkomt. Die kracht van Nederland moeten we beter benutten. Want juist een sterke economie zorgt voor meer banen, voor welvaart, kansen voor mensen en daarmee voor het algehele welzijn in onze samenleving.
Als liberaal ben ik positief en zie kansen voor onze economie, maar het gaat niet vanzelf. Een goede infrastructuur vormt de ruggengraat van onze economie. De VVD wil daarom liefst investeren in alle vormen van vervoer, over de weg, het water, het spoor en door de lucht. Investeren waar onze kracht ligt én sterker uit de crisis komen.
Als er ergens de leuze: Niet doorschuiven maar aanpakken, van toepassing is, dan is het wel in deze logistieke sectoren waarin honderdduizenden mensen dagelijks hun boterham verdienen en ervoor zorgen dat Nederland als mainport functioneert met passagiers en goederenvervoer. Ter illustratie, de Rotterdamse Haven groeit van 10 naar 30 miljoen containers en jaarlijks arriveren er op onze vliegvelden meer dan 50 miljoen passagiers.
Terug naar het voorstel. Een relatief beperkte wijziging van de wet Luchtvaart. De eerste nota dateert uit 2009. De staatssecretaris vroeg uitstel om te onderzoeken of het beperkingengebied zich leende voor decentralisatie. Het decentraliseren van internationale en wettelijke regelgeving is niet verstandig. Het beoogde doel is een eenheid in de regels, dan is regie houden als landelijke overheid essentieel. Het beperkingengebied houdt rekening met effecten als geluid, de veiligheid op de grond en in de lucht. De VVD ziet geen bezwaar tegen dit wetsvoorstel. Wel heb ik twee vragen aan de staatssecretaris over de effecten van het beperkingengebied:
-
-Hoe wordt daarmee omgegaan als het gebruik van de Duitse luchthaven (Nederrhein/Weeze) wijzigt (bv door een nieuw vliegpad, of verlenging van de baan?
-
-Welke invloed de huidige discussies over de Single European Skies (het samenvoegen van luchtruimen) en burger- en militaire luchtruimen hebben op dit wetsvoorstel?
Voorzitter, niet doorschuiven, maar aanpakken. Ik heb afgelopen weekend de begroting van Infrastructuur en Milieu doorgenomen. Ook heb ik de lesboeken om te leren zweefvliegen weer gevonden. Met deze portefeuille waar luchtvaart prominent onderdeel van is, heb ik daar een extra reden toe. Wie weet komt jongensdromen nog eens uit.
Dank u.
op beeld: maiden speech