Europa moet luchtkwaliteit handhaven

Source: K.T. (Kartika) Liotard i, published on Thursday, December 1 2011.

Onafhankelijk Europarlementariër Kartika Liotard stelt opnieuw vragen over de luchtkwaliteit in Maastricht. Naar aanleiding van het artikel “Fijnstofcijfer Maastricht is schrikbarend” uit Dagblad de Limburger, wil zij weten welke acties de Europese Commissie kan ondernemen als de luchtkwaliteit op plaatsen de EU-normen overschrijdt. Volgens Liotard zijn er steeds meer signalen dat de luchtkwaliteit in Maastricht, maar ook elders in Nederland, te slecht is.

“Na eerdere oproepen van actiegroep Klaor Loch en onafhankelijke wetenschappers zijn er opnieuw sterke signalen dat de lucht in Maastricht te ongezond is,” zegt Liotard. “De metingen van luchtalliantie.nl wijzen opnieuw erop dat Europese normen niet worden gehaald. Als je regels opstelt dat lucht een bepaalde kwaliteit moet hebben, dan moet je die ook handhaven.”

Volgens Liotard gebeurt dit niet voldoende op nationaal en locaal niveau. “Locale overheden hebben te weinig aandacht voor luchtkwaliteit. Vaak wordt eerst gekeken naar economische belangen. Schone lucht wordt gezien als een bijzaak. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de discussie over de filter die burgers willen in de nieuwe A2-tunnel in Maastricht. Op veler verzoek schreef ik hierover een brief naar Maastrichts wethouder Albert Nuss, met de mededeling dat EU-normen in gevaar konden komen zonder filter. Hij heeft niet eens de moeite genomen te reageren.”

Liotard pleit voor strengere voorwaarden aan EU-subsidies voor infrastructuur. “Europa moet alleen meebetalen aan wegen of tunnels als de plannen nergens de luchtkwaliteit voor omwonenden verslechteren. De gezondheid van de burger moet voorop staan,” aldus het parlementslid.

Schriftelijke vragen aan Europese Commissie:

  • Is de Europese Commissie bereid om kennis te nemen van het bijgevoegde artikel uit Dagblad de Limburger van 26 november 2011 “Fijnstofcijfer Maastricht is schrikbarend”?
  • Erkent de Europese Commissie dat, na oproepen van locale actieverenigingen en onafhankelijke wetenschappers, nu opnieuw signalen ontstaan dat de luchtkwaliteit in Maastricht, maar ook in andere Nederlandse steden, niet voldoet aan Europese normen?
  • De Europese Commissie heeft aangegeven geen actie te zullen ondernemen totdat zij officiële cijfers ter beschikking heeft. Welke mogelijkheden heeft de Europese Commissie , op het moment dat zij cijfers tot haar beschikking heeft, indien een lidstaat of deel van een lidstaat niet voldoet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit met betrekking tot fijnstof?
  • Het artikel “Fijnstofcijfer Maastricht schrikbarend” laat zien dat metingen op straatniveau, waar veel mensen zich bevinden en ademen, veel ongunstiger uitvallen dan metingen zoals die onder andere in Maastricht worden uitgevoerd, op veel hoger niveau. Mogen lidstaten zelf bepalen op welke hoogte zij luchtkwaliteitsmetingen verrichten? Of zijn er Europese normen op welke hoogte metingen uitgevoerd moeten worden?
  • Als locale autoriteiten dit zelf kunnen bepalen, is de Europese Commissie het ermee eens dat dit in sommige gevallen een vertekend beeld van de werkelijke situatie kan geven? Is de Europese Commissie bereid om normen voor de hoogte waarop gemeten wordt in te stellen?
  • Is de Europese Commissie bereid om de acties, die zij kan ondernemen als een lidstaat een te vervuilde lucht heeft, ook daadwerkelijk te ondernemen?
  • Kan de Commissie voorbeelden noemen van acties die zij in het verleden heeft ondernomen wanneer een lidstaat niet aan de gestelde luchtkwaliteitsvereisten voldeed? Zoniet, beweert de Commissie dan dat de luchtkwaliteit in de gehele EU voldoet aan de huidige Europese normen?
  • Is de Europese Commissie bereid om bij subsidiëring van toekomstige infrastructurele projecten in lidstaten, als voorwaarde te stellen dat deze projecten nergens de luchtkwaliteit voor omwonenden verslechteren? Is de Commissie bereid om voor verstrekking van toekomstige subsidies een 100%-garantie van EU-normen als voorwaarde te stellen?
  • Zoniet, op welke manier denkt de Commissie dan een luchtkwaliteit te bereiken die binnen de EU-normen valt? En welke waarde hebben deze normen als geen enkele overheid voldoende actie onderneemt op het moment dat de lucht te vervuild is?

Meer informatie?

Neem contact op!