Europees Parlement stemt voor nieuw voedingsetiket: cruciale informatie weggelaten

Source: K.T. (Kartika) Liotard i, published on Wednesday, July 6 2011.

“Op het nieuwe voedseletiket dat Europa vandaag overeen kwam, ontbreekt cruciale informatie.” Dat stelt onafhankelijk Europarlementariër Kartika Liotard. Het Europees Parlement stemde vandaag voor een compromis over voedselinformatie dat in juni werd gesloten met de lidstaten. Liotard, die namens Verenigd Links mee onderhandelde over het nieuwe voedseletiket, tekende het compromis niet en stemde vandaag tegen. “Dit is een gunstige deal voor de industrie, maar zeker niet voor de consument,” zegt de onafhankelijke parlementariër.

“Op voedseletiketten ontbreekt straks cruciale informatie. Fabrikanten kunnen de voedingswaarden straks ook per portie vermelden in plaats per 100 gram. Op het eerste gezicht lijkt het dan alsof er minder calorieën in het product zitten. Dat is pure misleiding,” stelt Liotard.

“Ook wordt het gezondheisschadelijke transvet niet genoemd op het etiket. Het Parlement wilde dit wel, maar de lidstaten hielden dit tegen,“ zegt Liotard. “Een meerderheid van het parlement legt zich daar helaas bij neer.”

Andere zaken die ontbreken op het nieuwe voedseletiket zijn vermelding van dierlijke kloonproducten en ritueel geslacht vlees. “De Nederlandse wetgeving over onverdoofd ritueel geslacht vlees wordt daarmee een farce,” aldus Liotard. “Een aderlating voor het dierenwelzijn.”

De herkomst van voedsel zal alleen worden genoemd bij vers vlees. Van verwerkt vlees, melk en zuivel blijft de herkomst ongewis. “Ook dit is slecht voor het welzijn van dieren. De consument weet zo niet waar en in welke omstandigheden dieren zijn gehouden en hoe lang zij op transport zijn geweest.”

Tot slot laat Europa het aan fabrikanten over of er voedingsinformatie op de voorkant van de verpakking komt en hoeft er op alcoholhoudende dranken helemaal geen infomatie. “Door energie, vet, suiker en zout op de voorkant te vermelden, zien consumenten in een oogopslag of een product (on)gezond is,” zegt Liotard. “Fabrikanten met ongezonde producten zullen de informatie op de voorkant weglaten. Dat verder helemaal niets op alcoholhoudende wordt vermeld, treft vooral jongeren. Zij drinken veel 'alcopops', zoals Breezers en voorgemixte Mojito's, die vaak bomvol suiker zitten.”

“Al met al misleidt dit incomplete etiket consumenten en beperkt het bovendien hun keuzevrijheid. Een overwinning voor de industrie, maar consument en dierenwelzijn delven het onderspit.”