Geldsmijterij bij invoering rijkslogo - Main contents
Misschien is het u opgevallen, misschien ook niet, maar het rijk heeft een nieuw logo. Daarbij hebben de ministeries flink uitgepakt. In januari 2008 kreeg ik het nieuwe logo voor het eerst te zien: een schild met twee leeuwen in het wit, tegen een blauwe achtergrond. Dat kwam me heel bekend voor: het ministerie van Algemene Zaken had precies hetzelfde logo, maar dan een schild met twee leeuwen in het blauw, tegen een witte achtergrond. Kosten van dit ‘nieuwe ontwerp’: 60.000 euro. Maar dit was niet de enige misstap, sindsdien zijn de ministeries vrolijk doorgegaan met deze geldsmijterij. Vandaag bleek dat de invoering van het nieuwe rijkslogo bijna 15 miljoen euro heeft gekost.
Dagblad De Pers zocht uit waar dat geld allemaal aan is besteedt: vlaggen, gevels, wegwijzers, spreekgestoelten, auto’s en stropdassen. Voor 2.731,05 euro werden 150 damessjaals weggegeven en voor 5.009,90 euro 100 pashmina sjaals. De heren werden niet vergeten, die kregen voor 13.595 euro manchetknopen met het nieuwe logo van het rijk. Maar het meeste geld ging naar dure managers: een zekere mevrouw ‘EE’ kreeg 339.951,24 euro, een zekere meneer ‘PP’ maar liefst 473.672,44 euro.
De medewerkers mochten ook op cursus. Een van hen kwam blijkbaar moeilijk uit zijn woorden en declareerde een cursus ‘persoonlijke communicatie’ (3.558,10 euro). Nog verontrustender vind ik de manager die voor hetzelfde bedrag de cursus ‘Ik en conflict’ declareerde. Of getuigt dit van een vooruitziende blik? En begreep deze manager dat wij het niet accepteren dat managers in crisistijd 15 miljoen euro opsouperen? Minister Donner mag uitleggen waarom al deze cadeautjes zijn weggegeven en welke regels hierbij zijn overtreden. Hier helpt geen oefening in communicatie, zelfs geen cursus in conflict. We willen gewoon ons geld terug.