Social media en politiek

Source: A. (Arjan) El Fassed i, published on Saturday, May 29 2010.

Meer dan ooit worden sociale media gebruikt tijdens de verkiezingen. Politici, partijleden, vrijwilligers, parlementaire journalisten, politieke junks, geinteresseerden en kiezers melden wat ze doen, spinnen zich suf en sociale media experts observeren welk middel het beste werkt. Deze week doe ik mee met 21dagen debat - waarbij 21 dagen vragen kunnen worden gesteld aan verschillende politici. De meest populaire vraag worden door alle politici beantwoord. Mijn eerste vraag ging over de wachtgeldregeling en gisteren werd een vraag gesteld over koopzondagen.

Ik denk dat sociale media steeds meer als wolken worden gezien. Zaak is om die wolken goed te lezen. Een ander goed voorbeeld is Politiekedialoog.nl dat inzicht in het politieke debat in sociale media geeft en analyseert iedere week welke discussies worden gevoerd. Een van de initiatiefnemers is Thijs Sprangers. Naar aanleiding van zijn weekanalyse op BNR radio sprak ik met Sprangers over sociale media en het gebruik ervan door politici. Aan het einde van het gesprek zegt hij: ‘Of - practice what you preach - een forum voor NGO vertegenwoordigers opzetten om samen nieuw beleid te maken. Maar het zou me niks verbazen als dit laatste de komende jaren nog gaan terug zien bij @arjanelfassed’. Met dat laatste was ik het afgelopen jaar actief en zal binnenkort uitmonden in een online hub waarop data en feeds worden geaggregeerd uit landen als Somalie en Afghanistan, van interessante en relevante bloggers, twitteraars en anderen. Over het gebruik van sociale media in conflictgebieden en gesloten samenlevingen praat ik op 4 juni bij TEDxRotterdam.