Donderdag 26 november

Source: J.J. (Jan) Mastwijk i, published on Thursday, November 26 2009.

In de ochtend even nadenken en overleggen met anderen hoe we de tweede termijn begroting V&W ingaan. Welke moties dient wie in? Welke gaan we steunen en welke niet?

Rond vieren gaan we door met de behandeling van de begroting Verkeer en Waterstaat. Eurlings antwoordt eerst. Vol vuur, enthousiasme en met gevoel voor dramatiek verdedigt hij de km-heffing en serveert hij met name de VVD af.

Hij doet toezeggingen over de Regiopoort (gaat dat idee samen met de NS en anderen verder uitwerken), en maakt, onder andere na vragen van mijn kant, bekend dat er nog een aantal miljoenen gaan naar aanpassing van stations (bijvoorbeeld Hilversum, Keukenhof/Lisse en Zwolle).

Ook Tineke Huizinga doet het goed. Ze pareert aanvallen van Roefs (PvdA) en Roemer (SP) over de chipkaart. De PvdA vindt dat ze nu al de wet moet wijzigen om de decentrale overheden in de touwen te houden.

Ik vind dat een beetje kort door de bocht. De chipkaart wordt momenteel over Nederland ‘uitgerold’ nadat in Rotterdam en Amsterdam is begonnen.

De overlast en de problemen vielen daar - ondanks door SP en GroenLinks geschetste rampscenario’s - erg mee. Het CDA vindt dat Huizinga natuurlijk de vingers aan de pols moet houden. Dus samen met de vervoerders zorgen voor logische manieren van overstappen, gemakkelijk in- en uitchecken en ‘niet schrijven met dubbel krijt’, zoals nu dreigt te gebeuren. En als het inderdaad de komende maanden niet gaat zoals de Kamer wil, kun je altijd nog wettelijke maatregelen nemen. We wachten af.

De VVD valt louter hoon ten deel. Het woord ‘draaien’ valt regelmatig. Vendrik (GroenLinks) merkt fijntjes op dat de draaiers nu toch echt bij de VVD zitten, getuige de opstelling van oud-Kamerlid Hofstra (nu senator voor de VVD) in het verleden.

De motie van wantrouwen komt er niet. ‘Ver voordat de winter is ingevallen, zakt de VVD door het ijs’, vat Sander de Rouwe het gevoel van veel fracties samen.

Huizinga zegt toe mijn voorstel om de 2.000 dieselbussen versneld te voorzien van schonere motoren te bespreken binnen het kabinet (Ook VROM-minister Cramer heeft belangen) en de decentrale overheden en OV-bedrijven.

Al met al is het erg laat geworden. Na tweeën lig ik pas in het mandje. De vierde keer deze week na twaalven. Ik klaag niet; het werk is leuk en ik houd van drukte, maar af en toe geven de rugspieren een waarschuwend signaal af.