Koe en Natuur een bloeiende combinatie.

Source: L. (Lutz) Jacobi i, published on Tuesday, January 19 2010.

Inleiding door Lutz Jacobi , Tweede Kamerlid Partij van de Arbeid op het Symposium "Koe en Natuur een bloeiende combinatie".

De nieuwe EU-regels voor natuurbeheer in combinatie met melkveehouderij.

Georganiseerd door St. Skalsumer Natuurbeheer en gehouden in de Buitenplaats, Koaidyk 8, Eernewoude op 9 januari 2010

Goedemiddag Beste Mensen,

Heel erg goed dat de Stichting Skalsumer Natuurbeheer met de provincie Fryslân dit symposium over Koe en Natuur …. een bloeiende combinatie .. organiseert. Want alleen met elkaar en dóór elkaar te inspireren en te helpen komen we stappen verder met de biodiversiteit, effectief weidevogelbeheer, de landbouw economisch houden en verfraaiing van het landschap.

De nieuwe EU-regels.

Last of Lust?

Is het nog wel uitdagend en leuk om te doen aan agrarisch natuurbeheer te midden van de regels die op de natuurboer afkomen?

Nog even kort over de perceelregistratie… en de sloten die niet meetellen bijvoorbeeld.

Zet dat een rem op de animo om aan natuurbeheer te doen?

Ik hoop van harte van niet!

Ik heb mijn zorgen hieromtrent geuit in het begrotingsdebat van LNV, .. de onduidelijkheid van deze registratie en de grote krantenkoppen alleen al … werken demotiverend. De minister gaf aan dat de soep niet zo heet gegeten wordt en dat ze nog bezig is met Brussel .. en dat het verhaal dat de sloten zorgen voor minder toeslagrechten in ieder geval niet klopt.

U kunt ervan op aan, we houden de minister streng in de gaten.

motie indediend over nieuwe wijze perceelregistratie 32123 - XIV- 87 Ik voeg die als bijlage toe

Juist omdat ik mij zorgen maak dat teveel én niet effectieve regels … het agrarische natuurbeheer gaan dwarszitten. Momenteel zijn er tegenstrijdigheden tussen milieu- en natuurregels, die averechts werken.

Agrarisch Natuurbeheer biedt juist voor onze boeren grote kansen!! Met de komst van inkomen voor groene- en blauwe diensten. En daar moet een reële vergoeding tegenover staan, in verhouding náár de inzet en de uitkomst.

Van oudsher wordt een groot deel van ons landschap gedragen door de agrarische functie. Maar ons landschap is tegenwoordig natuurlijk veel meer: ecologische waarde, gezondheidswaarde, economische waarde en belevingswaarde. Voor het behouden van deze waarden - open landschap met de karakteristieke landschapselementen - grotere biodiversiteit - waterberging - moeten we duidelijker op sturen op ons plattelandsbeleid, ons landschappelijk gebied.

Een heldere visie op hoe we onze verschillende waarden van ons landelijk gebied versterken.

Het nieuwe subsidiestelsel Natuur en Landschapsbeheer moet daarop gericht zijn !!! Gebiedsgericht werken en elkaar versterken!

Eind 2006 is in het kader van het ILG afgesproken te komen tot een eenvoudiger en transparanter stelsel voor natuur- en landschapsbeheer, dat tevens ruimte biedt voor flexibiliteit en maatwerk op gebiedsniveau. Het stelsel gaat uit van beheerverbintenissen van een periode van 6 jaar, in overeenstemming met de eisen die de EU stelt. Graag zie ik langjariger contracten van bijvoorbeeld 20 jaar.

Het subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer is onderverdeeld in drie onderdelen: natuur, agrarische natuur en landschapselementen.

Er is één verordening voor dit beheer.

Er komen geen nieuwe instrumenten of overlegstructuren én terreinbeherende organisaties, particulieren en agrarische natuurbeheerders worden gelijkwaardig behandeld.

Aanvragen gaan allemaal online.

De 12 provincies zijn eigenaar van dit stelsel en hebben samen dit samen met u uitgewerkt.

Beheerders staan centraal in het stelsel. Binnen de kaders van de EU-regelgeving is tot een vereenvoudiging van beheer pakketten besloten en is meer flexibiliteit gebracht in met name weide- en akkervogelbeheer.

Duidelijkheid en effectiviteit richting de boeren zal worden vergroot door het collectieve beheer van weide- en akkervogels en de inzet van gebiedscoördinatoren. Doel is ieder jaar een gezamenlijk beheerplan op te stellen vóór het gebied.

Een breed opgezette aanpak, waar voor vooral groot draagvlak voor nodig is. Met dit stelsel zullen we het nu moeten doen. Maar we moeten vooral de Natuur en het Landschap dienen centraal stellen!!!!

Graag zie ik dat we maximaal de ruimte maken en krijgen voor gebiedgerichte aanpak en kennisverbeteringen.

WUR - landbouwscholen - boeren - boerenorganisaties - natuurorganisaties - politiek moeten elkaar daarbij helpen, om stappen vooruit te zetten!! Regels moeten dit bevorderen !!

32 123 XIV Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en

Voedselkwaliteit (XIV) voor het jaar 2010

Nr. 87 MOTIE VAN HET LID ATSMA C.S.

Voorgesteld 3 december 2009

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat door de nieuwe wijze van perceelsregistratie veel ongerustheid

onder boeren en andere grondeigenaren ontstaat;

overwegende, dat de perceelsregistratie binnen de EU op dezelfde wijze

wordt uitgevoerd en in alle lidstaten op dezelfde wijze wordt uitgelegd;

verzoekt de regering te bewerkstelligen dat de nieuwe wijze van registratie

geen financieel nadelige gevolgen heeft in relatie tot de reeds toegekende

toeslagrechten en vergoeding voor landschapsbeheer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Atsma

Cramer

Jacobi

Tweede Kamer der Staten-Generaal 2

Vergaderjaar 2009-2010

KST138107

0910tkkst32123XIV-87

ISSN 0921 - 7371

Sdu Uitgevers

’s-Gravenhage 2009 Tweede Kamer, vergaderjaar 2009-2010, 32 123 XIV, nr. 87

Bijlage: de uitnodiging

Documenten