Bomen, landbouw, treinen en verkiezingen

Source: B. (Boris) van der HamĀ i, published on Thursday, March 16 2006.

Den Haag 16-03-2006 Het is 14:58 en puf even achter mijn computer uit. Gisterenavond duurde het debat over de milieusubsidies tot kwart over elf 's avonds. En toen was het debat nog niet eens klaar! De tweede ronde komt ergens volgende week. Het was zo laat dat ik besloot in Den Haag te blijven slapen.

De volgende ochtend moest ik immers weer vroeg in Den Haag zijn. Zeer vroeg in de morgen ontving ik samen met wat andere kamerleden een petitie van Milieudefensie over tropisch hardhout. Nog steeds wordt dit hout dat illegaal wordt gekapt in bijvoorbeeld Zuid-Amerika verkocht. Een slechte zaak. Meteen daarna bracht ik de petitie aan de orde bij een debat met de minister van Landbouw. Ik wilde dat hij ook zijn Europese collega's op zo'n verbod aanspreekt. Tijdens het debat moest een dikke kwartier even doorrennen naar een debat wat tegelijkerijd in de grote zaal van de Kamer plaatsvond. Dat ging over de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen. Samen met een aantal andere kamerleden dienden we 'moties' is, die de staatssecrataris van Verkeer (Melanie Schultz) moet aanzetten om de NS onder druk te zetten de dienstregeling aan te passen. Vooral in het Noorden en het Zuid-Westen van Nederland komen er veel minder treinen en dat wil de meerderheid van de Kamer niet.

Daarna spreek ik even met een ambtenaar van het ministerie van Binnenlandse Zaken. We zijn een wetsvoorstel aan het voorbereiden om na de volgende verkiezingen de Tweede Kamer het initiatief te kunnen geven bij het vormen van een nieuw kabinet. Nu wordt de formateur (de toekomstige minister-president) nog in de achterkamer benoemd, en ik wil dat de gekozen Kamer dat voortaan doet.

De rest van de dag net zo druk als vanochtend