Belastingplan en landschap

Source: E.A. (Ernst) Cramer i, published on Wednesday, November 11 2009.

Maandag eens even stevig bezig geweest met de tweede termijn van het Belastingplan. Woensdag lekker doorgeakkerd over de realisatie van de EHS, de Ecologische Hoofdstructuur, en de nieuwe subsidieverordening voor Natuur en Landschap, de SNL.

Het belastingplan is altijd weer een hele klus. Het zijn heel veel verschillende onderwerpen, waarvan veel zeer technisch. En met een staatssecretaris die er zijn vak van maakt de Kamerleden eens een uurtje onderricht te geven over het fiscaalrecht duurt de beantwoording soms ook erg lang. Eén maandag dus alleen de inbreng van de Kamer in 1e termijn. Dat was al een hele zit; nagenoeg de hele dag hebben we tegen elkaar aan zitten praten. Daarna nog weer een maandag waarop de staatssecretaris antwoordde, en wij weer konden reageren. En ondanks het feit dat er een pak antwoorden al schriftelijk was gegeven duurde ook discussie de hele dag.

Belangrijk voor ons was in deze discussie vooral de ontwikkelingsmogelijkheden van de elektrische auto en de ontwikkelingen over de financiering van het landschap. De elektrische auto wordt nu, op basis ook van vragen van mijn hand dit voorjaar, voor twee jaar voorgesteld op 0% bijtelling te houden. Maar 2012 is de verwachting dat de echte verkochte aantallen nog net zo groot zijn. En dus hebben we voorgesteld die stimulering nog 3 jaar langer vol te houden. Tot 2014 wordt dan de bijtelling voor het zakelijk rijden van een elektrische auto 0%. Dat heeft dan een vliegwiel effect: de zakelijk gereden auto’s komen daarna op de markt beschikbaar voor de particuliere rijder waarbij dan de “kop” van de wat duurdere aanschaf er af is. Dus zal die vrijstelling een veel verder strekkend effect hebben voor het binnen handbereik komen van de elektrische auto. En da’s mooi voor het milieu.

Het landschap ligt wat ingewikkelder. Ik kan op de een of andere manier maar niet de gevoelige snaar bereiken bij zowel de staatssecretaris van Financien als de minister van LNV wat nu de drang is achter mijn vragen. Naar mijn overtuiging is de belangrijkste conclusie van de Taskforce voor het Landschap dat er niet één unieke oplossing is voor die financiering, maar dat we een heel palet van maatregelen nodig hebben om het gewenste doel te bereiken. En wat nog belangrijker is: fiscale maatregelen zullen daar een onderdeel van moeten vormen. Ik snap wel dat denkend aan een vereenvoudiging van het belastingsstelsel het onlogisch lijkt om weer specifieke oplossingen te introduceren. Maar toch is dat wel het advies van de Taskforce. Volgende week bij de plenaire behandeling maar eens over doorbomen.

En dan de EHS. Het wordt nu echt belangrijk om het onderhoud van ons landschap een forse stap vooruit te helpen. Vandaar dat ik minister Verburg heb gevraagd of we niet veel meer moeten gaan denken vanuit het feit dat onderhoud van het landschap een product is. Dus niet alleen maar praten over schade voor de ondernemer maar juist de waardering voor dat ontzaglijk belangrijke werk dat de agrarische ondernemers kunnen doen voor ons landschap. En groot was mijn blijdschap dat ze daar positief op reageerde. Nu nog omzetten in daden, maar dat komt. Nu eenmaal die stap in denken is gezet: ja vast!

ernst