Trekkerrijbewijs

Source: E.A. (Ernst) Cramer i, published on Friday, November 6 2009.

Dat was me toch wat met de discussie over de trekkers van de week. Ik kreeg stapels brieven van allerlei betrokken instellingen. Vanuit de landbouw, organisaties van vervoerders, grondwerkers, enzovoort. Met als klap op de vuurpijl de aanbieding van een petitie in aanwezigheid van een paar trekkers. En wat ik al eerder heb gezegd: na een ontmoeting met zo’n wegmastodont word je automatisch voorstander van een trekkerrijbewijs.

Wat een kolossen zijn dat toch. Prachtige stukken techniek maar bij verkeerd gebruik een groot gevaar op de weg. Ik wil daarbij wel eerlijk zijn, en dat voorbeeld heb ik ook gebruikt in mijn verhaal tijdens het debat gisteren over dit onderwerp. Als er een wedstrijdje achteruitrijden georganiseerd zou worden door een flinke boerenzoon van 16, rijdend op een grote trekker-kipper combinatie, en ik in mijn Agila, denk ik dat de boerenzoon het wint. De voertuigbeheersing is meestal prima in orde. Waar het mij om gaat in de discussie, is het overzicht en inzicht in het verkeer op de weg.

Als je alleen rijdt op en om het erf, heb ik er geen enkel probleem mee dat daarvoor alleen het certificaat voor 16/17 jarigen geldt. Maar vaak worden deze machines ingezet voor klussen buiten het agrarisch bedrijf. Die klussen worden ook gedaan door jonge chauffeurs. Het voorstel van de minister is nu, en dat heeft heel lang geduurd, dat je op zo’n combinatie mag rijden vanaf je 18e, met rijbewijs BE. En als je zo’n rijbewijs hebt mag je ook harder dan de 25 km/u die nu gelden, als je maar een snelheidsbordje op je trekker hangt. Met die keuze ben ik het eens: een rijbewijs als je op de openbare weg voor andere doeleinden dan het agrarisch verkeer wilt rijden, eventueel iets harder.

Maar hoe gaan we om met 16- en 17 jarigen? Ik vind dat die ook zo’n trekker moeten kunnen besturen. Het vreemde aan het debat hierover is dat iedereen protesteert tegen verhoging van de administratieve lasten door invoering van een kenteken, maar de minister wel een 'zwaarder' certificaat wil invoeren voor die 16- en 17 jarigen. Ik heb daarom voorgesteld om het anders te doen. Dat kost namelijk niks extra.

Je mag als 16- en 17 jarige je BE-rijbewijs halen voor de trekker. Je krijgt echter, vanwege je leeftijd, een T-rijbewijs. Dat is niets nieuws: ons nieuwe rijbewijs biedt al die mogelijkheid vanwege Europese regelgeving, het hoeft alleen maar geactiveerd te worden. Zo voorkom je dat er in de auto van pa ook eventjes rondgescheurd wordt. Als je 18 bent, kan het rijbewijs worden omgezet in een BE rijbewijs. Dat kost niets extra's en geeft jonge bestuurders wel het noodzakelijke verkeersinzicht, zonder dat daar een heel nieuwe opleidingen voor hoeft te worden ingericht.

De minister was nog niet zo enthousiast. Maar als hij er een nachtje over heeft geslapen denk ik dat er maar één, kort en bondig antwoord mogelijk is:

“Prima verhaal, voorzitter.”

Ernst Cramer