Youngtimers: laatste deel… - Main contents
Tijdens de discussie van afgelopen maandag over het belastingplan heb ik opnieuw een amendement ingediend over de zogenoemde youngtimers. De auto’s van 15 tot 25 jaar oud. Als die zakelijk gereden worden geldt een bijtelling en die was door een amendement van mij vorig jaar behoorlijk opgeschroefd. Misschien wel een tikkeltje te…
Het plan was om het oudere zakelijke wagenpark te vergroenen. Ofwel een zetje in de rug geven, helemaal als je ziet welke voordelen er zijn als je in een zuinige auto gaat rijden. Dus het idee was om de zakelijke gereden auto’s van 15 - 25 jaar de bijtelling niet langer op basis van dagwaarde te laten doen, maar op basis van cataloguswaarde. Er was ingeschat om hoeveel auto’s het ging, de waarde van het wagenpark van 15 jaar geleden was bepaald en daar gingen we.
Maar: niet alle auto’s van 15 jaar en ouder rijden nog rond. De gemiddelde waarde kan je dus niet zomaar afmeten aan de toen verkochte auto’s, maar moet je eigenlijk spiegelen aan wat er nu nog rond rijdt. En dan blijkt de gemiddelde prijs veel hoger te liggen. En hoeveel auto’s zijn het er nu precies. Het Ministerie van Financien ging uit van pakweg 13.500 auto’s. Dit was niet precies te bepalen, omdat de zakelijke youngtimers niet een apart herkenbare groep zijn: je komt ze in elke vakdiscipline tegen. Maar na het indienen van het amendement gebeurde er iets leuks. Er werd een site opgericht door verontwaardigde youngtimers die vonden dat zij veel te zwaar gepakt werden. En alras werd er aardig op oproepen gereageerd en ontstond er dus een club die ineens wel aanspreekbaar was. Vanuit die hoek werd alras duidelijk dat het wel eens om meer auto’s zou kunnen gaan. Kortom: er ontstond langzamerhand een beeld dat de aannames niet zouden kloppen met als gevolg een veel hogere stijging gemiddeld voor de youngtimers. En wat ook niet onbelangrijk was: uit enquêtes kwam naar voren dat men mogelijk van youngtimers op oldtimers wilde overschakelen: daar ging mijn doel om te vergroenen!
Wat doe je dan. Moet je dan ijzerenheinig vasthouden aan je oorspronkelijke idee, of ga je in gesprek. Uiteraard heb ik vrij snel met de club youngtimers aan tafel gezeten. En aanvankelijk had ik het idee dat die protesten vooral voortkwamen uit onvrede met het besluit, dat je de soep niet zo heet moest eten. Maar ik wilde wel serieus op serieuze bezwaren ingaan. En dat heb ik geweten. In toenemende mate was er telkens contact, met telkens nieuwe gegevens en telkens betere onderbouwing dat de oorspronkelijk bedragen EN bedoelingen niet gehaald zouden gaan worden. En dus vind ik dat je moet durven heroverwegen. En dat heb ik gedaan.
Met als resultaat een forse aanpassing. De bijtelling blijft gebaseerd op de dagwaarde zoals dat nu is, maar voor alle zakelijk gereden auto’s ouder dan 15 jaar gaat de bijtelling van 25% naar 35%. Want ik blijf het belangrijk vinden dat er een vergroening in dat wagenpark optreedt. En om dat nog eens een handje te helpen heb ik ook een amendement ingediend waarbij de periode dat je 0% bijtelling hebt (over de cataloguswaarde wel te verstaan…!) op een elektrische auto tot 2014. Nou, als dat geen stimulans is weet ik het niet meer.
ernst