Truckers

Source: F.C.G.M. (Frans) Timmermans i, published on Wednesday, September 2 2009.

Frans Timmermans schrijft over zijn rit met 2 containers naar de Botlek. "Het laden en lossen van die grote bakbeesten is een imposant gezicht."

Op 9 mei vroeg in de ochtend tijdens de vijfde stop van de 27 uur van Europa sprak ik op de truckstop Hazeldonk met een flinke groep vrachtwagenchauffeurs over dingen waar zij tegenaan lopen in hun dagelijks werk in Nederland en Europa. Marius van der Valk nodigde mij toen uit een keer met hem mee te rijden.

Marius is in de eerste plaats een gezellige vent om mee op pad te zijn. Hij is voor mij het prototype van een Hollandse kleine zelfstandige: hardwerkend, nuchter, vol met ideeën over hoe dingen beter kunnen. Hij is ook voorzitter van de zelfstandige chauffeurs binnen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en als zodanig de man die mij ook het beste kan vertellen waar de knelpunten zitten.

Terwijl wij van Dordrecht onderweg zijn met twee lege containers naar de Holland Terminal in de Botlek, vertelt hij uitvoerig hoe de aangescherpte rij- en rusttijdenwet onbedoelde negatieve bijwerkingen heeft. Wij zijn het snel eens dat de huidige wet niet alleen het leven van de chauffeurs bemoeilijkt, maar ook onnodig veel files veroorzaakt en om verschillende redenen leidt tot een onnodige milieubelasting. Misschien goed om hier binnenkort weer eens de mening van TLN over te horen en in ieder geval een punt dat ik onder de aandacht van Camiel Eurlings zal brengen.

Het lossen en weer laden in de Botlek terminal neemt best veel tijd in beslag en Marius ziet ook hier mogelijkheden om de zaak veel efficiënter te laten verlopen. We stellen ook vast dat er wel erg veel lege containers opgestapeld worden: een teken dat de economische crisis bepaald niet aan de haven voorbij gaat. Het laden en lossen van die grote bakbeesten met speciale vorkheftrucks is trouwens een imposant gezicht.

Net als op 9 mei sprak ik ook vandaag weer uitgebreid met Marius over de actuele discussie rond het wel of niet uitsluiten van zelfstandige chauffeurs van de 48-urige werkweek, waar zonder een uitzonderingsbepaling ook de zelfstandige chauffeurs onder vallen. Deze maand zal daar opnieuw over gesproken worden in het Europese Parlement. Nederland is het eens met de transportsector en de chauffeurs op dit punt. Het doel van de richtlijn waar de chauffeurs zonder uitzondering dus ook onder vallen is schijnzelfstandigen aan te pakken. Dat is in het geval van zelfstandige chauffeurs niet aan de orde en het maakt concurrentie met grote bedrijven met meerdere auto's voor die chauffeurs moeilijk.

Het was al weer een jaar of twee geleden dat ik meereed met een chauffeur. Toen zat de angst voor de komst van goedkope Poolse chauffeurs er goed in. Dat 'probleem' is ver achter de horizon verdwenen. TLN luidt de noodklok omdat er door natuurlijk verloop een groot tekort aan chauffeurs ontstaat in de komende jaren. Misschien is het een idee als we twee noden aaneen koppelen, door de transportbedrijven uit te nodigen meer stageplaatsen beschikbaar te stellen en tegelijkertijd jongeren meer te stimuleren om eens een kijkje te nemen bij het wegtransport.

Ik volg de transportsector al jaren met veel belangstelling. Er is veel veranderd de afgelopen decennia. Het wegtransport is vandaag de dag een veelzijdige bedrijfstak met werkgelegenheid voor mensen met weinig opleiding maar ook voor veel MBO'ers en HBO'ers. Kansen genoeg dus de komende jaren.

Gelukkig zien chauffeurs, schippers en railvervoerders elkaar in toenemende mate niet meer als concurrent maar als partner. Dat is een goede ontwikkeling en daarmee kunnen we de positie van Nederland in de logistiek en het transport alleen maar versterken. Als men bovenop wat er nu al gebeurt nog meer werk maakt van duurzaamheid, efficiency en verbetering van de aansluiting tussen lucht-, weg-, water- en railtransport dan kunnen we de concurrentie Europees ook aan. Ik ben ervan overtuigd dat bijvoorbeeld het rijden met de schoonste auto's - als het om wegvervoer gaat - in de toekomst steeds belangrijker wordt voor de transporteur en voor de klant.