Eurobarometer - Main contents
In dit onderzoek meet en analyseert de Europese Commissie i sinds 1973 trends in de publieke opinie in alle EU-lidstaten i en in de kandidaat-lidstaten i. Weten wat er bij het grote publiek leeft is van belang voor de Europese Commissie bij het opstellen van voorstellen voor wetgeving, het nemen van besluiten en het evalueren van haar werk. Eurobarometer gebruikt zowel algemene opiniepeilingen als onderzoeken gericht op specifieke doelgroepen.
Tweemaal per jaar worden onder de naam Eurobarometer de resultaten gepubliceerd van periodieke opiniepeilingen onder de consumenten en bedrijven van de Europese Unie i. In deze enquêtes wordt onder meer nagegaan hoe deze doelgroepen tegenover de EU staan en hoe zij over de toekomst denken.
De opiniepeilingen worden verricht door nationale bureaus onder ongeveer 1000 burgers per lidstaat. In Nederland is Kantar TNS (voorheen TNS NIPO) verantwoordelijk voor de opiniepeilingen van de Eurobarometer. Regelmatig verschijnen extra edities van de Eurobarometer over actuele onderwerpen als economie, klimaat en EU-uitbreiding. Ook worden er geregeld specifieke opiniepeilingen gehouden in de lidstaten. Zo werd na het verwerpen van de Europese Grondwet i (2005) in Nederland een onderzoek gedaan naar de motieven van de Nederlandse bevolking om tegen te stemmen.
Meer informatie