UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2020/239 VAN DE COMMISSIE
van 20 februari 2020
tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 901/2014 wat de aanpassing van de modellen voor de typegoedkeuringsprocedures voor twee- of driewielige voertuigen en vierwielers aan de voorschriften van de Euro 5 en Euro 5+-stappen betreft
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (1), en met name artikel 27, lid 4, artikel 29, lid 4, artikel 32, lid 1, en artikel 38, lid 2,
Overwegende hetgeen volgt:
(1)
Overeenkomstig de voorschriften van Verordening (EU) 2019/129 van het Europees Parlement en de Raad (2) wat de toepassing van de Euro 5-stap voor voertuigen van categorie L betreft, moeten bepaalde subcategorieën voertuigen vanaf bepaalde data voldoen aan aanvullende technische voorschriften. Andere subcategorieën zijn vrijgesteld of moeten later aan bepaalde voorschriften voldoen dan oorspronkelijk in Verordening (EU) nr. 168/2013 is vastgesteld.
(2)
De in Uitvoeringsverordening (EU) nr. 901/2014 van de Commissie (3) vastgestelde administratieve typegoedkeuringsmodellen moeten in het licht van de in Verordening (EU) 2019/129 vastgestelde wijzigingen worden aangepast om de typegoedkeuringsprocedure te vergemakkelijken en de nationale instanties in staat te stellen na te gaan of op een bepaalde datum aan de toepasselijke voorschriften van de Euro 5- en Euro 5+-stappen is voldaan.
(3)
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 901/2014 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(4)
De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het technisch comité motorvoertuigen,
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Verordening (EU) nr. 901/2014 wordt als volgt gewijzigd:
1)
Het volgende artikel 12 bis wordt ingevoegd:
“Artikel 12 bis
Overgangsbepalingen
1.
Tot en met 30 juni 2020 blijven de nationale instanties typegoedkeuringen voor motortypen verlenen overeenkomstig de versie van deze verordening die op 11 maart 2020 van toepassing is.
2.
Tot en met 31 december 2020 staan de lidstaten toe dat voertuigen in de handel worden gebracht, worden geregistreerd en in het verkeer worden gebracht die gebaseerd zijn op een voertuigtype dat is goedgekeurd overeenkomstig de versie van deze verordening die op 11 maart 2020 van toepassing is.”.
2)
De bijlagen I, IV, VII en VIII worden gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij deze verordening.
Artikel 2
Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Verordening (EU) 2019/129 van het Europees Parlement en de Raad van 16 januari 2019 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 168/2013 wat de toepassing van de Euro 5-stap op de typegoedkeuring van twee- of driewielige voertuigen en vierwielers betreft (PB L 30 van 31.1.2019, blz. 106).
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 901/2014 van de Commissie van 18 juli 2014 tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de administratieve voorschriften voor de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PB L 249 van 22.8.2014, blz. 1).
BIJLAGE
1)
Bijlage I van Verordening (EU) nr. 901/2014 wordt als volgt gewijzigd:
a)
deel B wordt als volgt gewijzigd:
i)
in punt 1 wordt het volgende punt 1.4 toegevoegd:
“1.4.
De voertuigen en de voertuigtypen worden aan de hand van de volgende tabel getoetst aan de voorschriften overeenkomstig de Euro 5- of Euro 5+-stap:
Vaststelling van Euro 5- en Euro 5+-stappen voor voertuigen van categorie L
(Sub-)categorie
Verplicht vanaf:
1.1.2020 voor nieuwe voertuigtypen
1.1.2021 voor bestaande voertuigtypen
Stap
Verplicht vanaf:
1.1.2024 voor nieuwe voertuigtypen
1.1.2025 voor bestaande voertuigtypen
Stap
L1e
OBD-systeem niet vereist
Euro 5
OBD-systeem niet vereist
Euro 5
Test van typen I, IV & V: Euro 5
Test van typen I, IV & V: Euro 5
L2e (met uitzondering van L2e‐U)
OBD-systeem niet vereist
Euro 5
OBD-systeem niet vereist
Euro 5
Test van typen I, IV & V: Euro 5
Test van typen I, IV & V: Euro 5
L2e‐U
OBD-systeem niet vereist
Euro 5
OBD-systeem niet vereist
Euro 5+
Test van type I: Euro 4
Test van type I: Euro 5
Test van typen IV & V: Euro 5
Test van typen IV & V: Euro 5
L3e (met uitzondering van enduro-motorfietsen en trialbikes), L4e, L5e‐A en L7e‐A
OBD-systeem van fase I dat elektrische of elektronische storingen in het emissiebeperkingssysteem detecteert en melding maakt wanneer:
Euro 5
OBD-systeem van fase I dat elektrische of elektronische storingen in het emissiebeperkingssysteem detecteert en melding maakt wanneer:
Euro 5+
a)
de in bijlage VI, onder B1), bij Verordening (EU) nr. 168/2013 vastgestelde OBD-emissiegrenswaarden worden overschreden, en
a)
de in bijlage VI, onder B2), bij Verordening (EU) nr. 168/2013 vastgestelde OBD-emissiegrenswaarden worden overschreden, en
b)
bij functioneringsmodi die het motorkoppel aanzienlijk verminderen.
b)
bij functioneringsmodi die het motorkoppel aanzienlijk verminderen.
OBD-systeem van fase II dat storingen en aantasting van het emissiebeperkingssysteem (met uitzondering van katalysatormonitoring) detecteert en melding maakt wanneer:
OBD-systeem van fase II dat storingen en aantasting van het emissiebeperkingssysteem detecteert en melding maakt wanneer:
de in bijlage VI, onder B1), bij Verordening (EU) nr. 168/2013 vastgestelde OBD-emissiegrenswaarden worden overschreden.
de in bijlage VI, onder B2), bij Verordening (EU) nr. 168/2013 vastgestelde OBD-emissiegrenswaarden worden overschreden.
Test van typen I, IV & V: Euro 5
Test van typen I, IV & V: Euro 5
L3e‐AxE (enduro-motorfietsen) en L3e‐AxT (trialbikes)
OBD-systeem van fase I dat elektrische of elektronische storingen in het emissiebeperkingssysteem detecteert en melding maakt wanneer:
Euro 5
OBD-systeem van fase I dat elektrische of elektronische storingen in het emissiebeperkingssysteem detecteert en melding maakt wanneer:
Euro 5+
a)
de in bijlage VI, onder B1), bij Verordening (EU) nr. 168/2013 vastgestelde OBD-emissiegrenswaarden worden overschreden, en
a)
de in bijlage VI, onder B2), bij Verordening (EU) nr. 168/2013 vastgestelde OBD-emissiegrenswaarden worden overschreden, en
b)
bij functioneringsmodi die het motorkoppel aanzienlijk verminderen.
b)
bij functioneringsmodi die het motorkoppel aanzienlijk verminderen.
Test van type I: Euro 4
Test van type I: Euro 5
Test van typen IV & V: Euro 5
test typen IV & V: Euro 5
L5e (met uitzondering van Le5‐A) en L7e (met uitzondering van L7e‐A)
OBD-systeem van fase I dat elektrische of elektronische storingen in het emissiebeperkingssysteem detecteert en melding maakt wanneer:
Euro 5
OBD-systeem van fase I dat elektrische of elektronische storingen in het emissiebeperkingssysteem detecteert en melding maakt wanneer:
Euro 5+
a)
de in bijlage VI, onder B1), bij Verordening (EU) nr. 168/2013 vastgestelde OBD-emissiegrenswaarden worden overschreden, en
a)
de in bijlage VI, onder B2), bij Verordening (EU) nr. 168/2013 vastgestelde OBD-emissiegrenswaarden worden overschreden, en
b)
bij functioneringsmodi die het motorkoppel aanzienlijk verminderen.
b)
bij functioneringsmodi die het motorkoppel aanzienlijk verminderen.
Test van typen I, IV & V: Euro 5
Test van typen I, IV & V: Euro 5
L6e met uitzondering van L6e‐B
OBD-systeem niet vereist
Euro 5
OBD-systeem niet vereist
Euro 5
Test van typen I, IV & V: Euro 5
Test van typen I, IV & V: Euro 5
L6e‐B
OBD-systeem niet vereist
Euro 5
OBD-systeem niet vereist
Euro 5+”
Test van type I: Euro 4
Test van type I: Euro 5
Test van typen IV & V: Euro 5
Test van typen IV & V: Euro 5
ii)
punt 2.8 wordt als volgt gewijzigd:
—
item 4.0.1 op het inlichtingenformulier wordt vervangen door:
“4.0.1.
L1e — L7e
Stap: Euro (3/4/5/5+) (4)”
—
het volgende item 7.6.3.5 wordt op het inlichtingenformulier ingevoegd na item 7.6.3.4 op het inlichtingenformulier:
“7.6.3.5.
L3e — L7e (10)
Beschrijving van de standaardmodi die een bestuurder kan ondervinden in geval van een storing van de elektronische gashendel”
b)
in aanhangsel 3 wordt item 4.0.1 op het inlichtingenformulier vervangen door:
“4.0.1.
L1e — L7e
Stap: Euro (3/4/5/5+) (4)”
c)
in aanhangsel 6 wordt item 4.0.1 op het inlichtingenformulier vervangen door:
“4.0.1.
L1e — L7e
Stap: Euro (3/4/5/5+) (4)”
d)
in aanhangsel 7 wordt item 4.0.1 op het inlichtingenformulier vervangen door:
“4.0.1.
L1e — L7e
Stap: Euro (3/4/5/5+) (4)”
e)
in aanhangsel 8 wordt item 4.0.1 op het inlichtingenformulier vervangen door:
“4.0.1.
L1e — L7e
Stap: Euro (3/4/5/5+) (4)”
2)
In bijlage IV, aanhangsel 1, deel 2, wordt item 4.0.1 vervangen door:
“4.0.1.
Stap: Euro (3/4/5/5+) (1)”
3)
In bijlage VII, punt 5, wordt tabel 1 als volgt gewijzigd:
a)
de volgende rij wordt ingevoegd na de rij “Systeem: motoremissies (Euro 5)”:
“Systeem: motoremissies (Euro 5+)
134/2014
A3”
b)
de rijen “Systeem: boorddiagnosesysteem (OBD) m.b.t. milieu (OBD-fase I: punten 1.8.1 tot en met 1.8.2 van bijlage IV bij Verordening (EU) nr. 168/2013)” en “Systeem: boorddiagnosesysteem (OBD) m.b.t. milieu (OBD-fase II: punt 1.8.3 van bijlage IV bij Verordening (EU) nr. 168/2013)” worden vervangen door:
“Systeem: boorddiagnosesysteem (OBD) m.b.t. milieu (OBD-fase I: punten 1.8.1 en 1.8.2 van bijlage IV bij Verordening (EU) nr. 168/2013 in de versie van deze verordening die van toepassing is op 19.2.2019)
134/2014
C1
Systeem: boorddiagnosesysteem (OBD) m.b.t. milieu (OBD-fase II: punt 1.8.3 van bijlage IV bij Verordening (EU) nr. 168/2013) in de versie van deze verordening die van toepassing is op 19.2.2019)
134/2014
C2”
c)
de volgende rijen worden ingevoegd na de rij “Systeem: boorddiagnosesysteem (OBD) m.b.t. milieu (OBD-fase II: punt 1.8.3 van bijlage IV bij Verordening (EU) nr. 168/2013)”:
“Systeem: boorddiagnosesysteem (OBD) m.b.t. milieu (OBD-fase I: punt 1.8.3 van bijlage IV bij Verordening (EU) nr. 168/2013)
134/2014
C3
Systeem: boorddiagnosesysteem (OBD) m.b.t. milieu (OBD-fase II: punt 1.8.4 van bijlage IV bij Verordening (EU) nr. 168/2013)
134/2014
C5
Systeem: boorddiagnosesysteem (OBD) m.b.t. milieu (OBD-fase II: punt 1.8.5 van bijlage IV bij Verordening (EU) nr. 168/2013)
134/2014
C6”
4)
Bijlage VIII wordt als volgt gewijzigd:
a)
punt 2.2.1.1.2 wordt vervangen door:
“2.2.1.1.2.
Stap van het testvoertuig: Euro 3, Euro 4, Euro 5, Euro 5+ (3) (4)”;
b)
punt 2.2.1.9.3 wordt als volgt gewijzigd:
i)
de titel wordt vervangen door:
“2.2.1.9.3.
Resultaten van tests van type VIII (bijlage VI, onder B1), bij Verordening (EU) nr. 168/2013) (3)”;
ii)
tabel 5‐11 wordt als volgt gewijzigd:
—
de titel wordt vervangen door:
“Tabel 5‐11
OBD-emissiegrenswaarden (bijlage VI, onder B1)), bij Verordening (EU) nr. 168/2013) en de milieutestresultaten in het geval van een storing”;
—
de cellen betreffende voertuigcategorie L6e‐A worden geschrapt;
c)
in punt 2.2.1.6.3.3.2 wordt tabel 5‐7 als volgt gewijzigd:
i)
de tekst in de tweede cel van de rij betreffende TRTTV1x(i) (ii) wordt vervangen door:
“x (v) km”;
ii)
de volgende toelichting wordt toegevoegd:
“(v)
“x” vervangen door 100, 2 500 of 3 500, overeenkomstig de bepalingen van artikel 23, lid 3, onder c), van Verordening (EU) nr. 168/2013.”;
d)
punt 2.2.1.9.4 wordt als volgt gewijzigd:
i)
de titel wordt vervangen door:
“2.2.1.9.4.
Resultaten van tests van type VIII (bijlage VI, onder B2), bij Verordening (EU) nr. 168/2013) (3)”;
ii)
tabel 5‐12 wordt als volgt gewijzigd:
—
de titel wordt vervangen door:
“Tabel 5‐12
OBD-emissiegrenswaarden (bijlage VI, onder B2)), bij Verordening (EU) nr. 168/2013) en de milieutestresultaten in het geval van een storing”;
—
de tekst in de eerste cel van de rij betreffende voertuigcategorie L3e — L7e wordt vervangen door: