2013/690/EU, Euratom: Definitieve vaststelling van de gewijzigde begroting nr. 4 van de EU voor het begrotingsjaar 2013

1.

Wettekst

6.12.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 327/239

 

DEFINITIEVE VASTSTELLING

van de gewijzigde begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2013

(2013/690/EU, Euratom)

DE VOORZITTER VAN HET EUROPEES PARLEMENT,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 314, lid 4, onder a), en lid 9,

Gezien het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name artikel 106 bis,

Gezien Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 (1),

Gezien het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer (2),

Gezien de algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2013, definitief vastgesteld op 12 december 2012 (3),

Gezien het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2013, ingediend door de Commissie op 29 april 2013,

Gezien het standpunt inzake het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 4/2013, vastgesteld door de Raad op 15 juli 2013,

Gezien de artikelen 75 ter en 75 sexies van het Reglement van het Europees Parlement,

Gezien de goedkeuring van het standpunt van de Raad door het Parlement op 11 september 2013,

CONSTATEERT:

Enig artikel

De procedure zoals vastgelegd in artikel 314 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie is afgerond en de gewijzigde begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2013 is definitief vastgesteld.

Gedaan te Straatsburg, 11 september 2013.

De voorzitter

  • M. 
    SCHULZ
 

 

GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 4 VOOR HET BEGROTINGSJAAR 2013

INHOUD

STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING

Afdeling III: Commissie

— Uitgaven

— Titel XX: Administratieve uitgaven voor beleidsterreinen

— Titel 15: Onderwijs en cultuur

— Titel 19: Externe betrekkingen

— Personeel

Afdeling IV: Hof van Justitie van de Europese Unie

— Personeel

 

AFDELING III

COMMISSIE

UITGAVEN

 

Titel

Omschrijving

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

01

ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN

555 684 796

428 350 972

   

555 684 796

428 350 972

02

ONDERNEMINGEN

1 157 245 386

1 304 818 477

   

1 157 245 386

1 304 818 477

03

CONCURRENTIE

92 219 149

92 219 149

   

92 219 149

92 219 149

04

WERKGELEGENHEID EN SOCIALE ZAKEN

12 064 158 933

12 593 728 861

   

12 064 158 933

12 593 728 861

05

LANDBOUW EN PLATTELANDSONTWIKKELING

58 851 894 643

56 734 357 629

   

58 851 894 643

56 734 357 629

06

MOBILITEIT EN VERVOER

1 740 800 530

983 961 494

   

1 740 800 530

983 961 494

07

MILIEU- EN KLIMAATMAATREGELEN

498 383 275

397 680 274

   

498 383 275

397 680 274

08

ONDERZOEK

6 901 336 033

5 088 171 210

   

6 901 336 033

5 088 171 210

09

COMMUNICATIENETWERKEN, INHOUD EN TECHNOLOGIE

1 810 829 637

1 466 740 211

   

1 810 829 637

1 466 740 211

 

40 01 40, 40 02 41

391 985

391 985

   

391 985

391 985

   

1 811 221 622

1 467 132 196

   

1 811 221 622

1 467 132 196

10

EIGEN ONDERZOEK

424 319 156

416 522 703

   

424 319 156

416 522 703

11

MARITIEME ZAKEN EN VISSERIJ

919 262 394

708 756 335

   

919 262 394

708 756 335

 

40 01 40, 40 02 41

115 220 000

113 885 651

   

115 220 000

113 885 651

   

1 034 482 394

822 641 986

   

1 034 482 394

822 641 986

12

INTERNE MARKT

103 313 472

101 433 656

   

103 313 472

101 433 656

 

40 02 41

3 000 000

3 000 000

   

3 000 000

3 000 000

   

106 313 472

104 433 656

   

106 313 472

104 433 656

13

REGIONAAL BELEID

43 778 241 730

41 390 607 901

   

43 778 241 730

41 390 607 901

14

BELASTINGEN EN DOUANE-UNIE

144 620 394

121 807 617

   

144 620 394

121 807 617

15

ONDERWIJS EN CULTUUR

2 829 575 587

2 497 061 739

   

2 829 575 587

2 497 061 739

16

COMMUNICATIE

265 992 159

252 703 941

   

265 992 159

252 703 941

17

GEZONDHEIDSZORG EN CONSUMENTENBESCHERMING

634 370 124

598 986 674

   

634 370 124

598 986 674

18

BINNENLANDSE ZAKEN

1 227 109 539

857 143 815

   

1 227 109 539

857 143 815

 

40 01 40, 40 02 41

111 280 000

66 442 946

   

111 280 000

66 442 946

   

1 338 389 539

923 586 761

   

1 338 389 539

923 586 761

19

EXTERNE BETREKKINGEN

5 001 226 243

3 231 193 639

   

5 001 226 243

3 231 193 639

20

HANDEL

107 473 453

103 477 972

   

107 473 453

103 477 972

21

ONTWIKKELING EN BETREKKINGEN MET DE LANDEN IN AFRIKA, HET CARIBISCHE GEBIED EN DE STILLE OCEAAN (ACS-STATEN)

1 571 699 626

1 227 715 563

   

1 571 699 626

1 227 715 563

22

UITBREIDING

1 091 261 928

905 504 113

   

1 091 261 928

905 504 113

23

HUMANITAIRE HULP

917 322 828

858 578 994

   

917 322 828

858 578 994

24

FRAUDEBESTRIJDING

75 427 800

69 443 664

   

75 427 800

69 443 664

 

40 01 40

3 929 200

3 929 200

   

3 929 200

3 929 200

   

79 357 000

73 372 864

   

79 357 000

73 372 864

25

BELEIDSCOÖRDINATIE EN JURIDISCH ADVIES VAN DE COMMISSIE

193 336 661

194 086 661

   

193 336 661

194 086 661

26

ADMINISTRATIE VAN DE COMMISSIE

1 030 021 548

1 019 808 608

   

1 030 021 548

1 019 808 608

27

BEGROTING

142 450 570

142 450 570

   

142 450 570

142 450 570

28

AUDIT

11 879 141

11 879 141

   

11 879 141

11 879 141

29

STATISTIEK

82 071 571

113 760 614

   

82 071 571

113 760 614

 

40 01 40, 40 02 41

51 900 000

7 743 254

   

51 900 000

7 743 254

   

133 971 571

121 503 868

   

133 971 571

121 503 868

30

PENSIOENEN EN DAARMEE SAMENHANGENDE UITGAVEN

1 399 471 000

1 399 471 000

   

1 399 471 000

1 399 471 000

31

TALENDIENSTEN

396 815 433

396 815 433

   

396 815 433

396 815 433

32

ENERGIE

738 302 781

814 608 051

   

738 302 781

814 608 051

33

JUSTITIE

218 238 524

184 498 972

   

218 238 524

184 498 972

40

RESERVES

1 049 836 185

275 393 036

   

1 049 836 185

275 393 036

 

Totaal

148 026 192 229

136 983 738 689

   

148 026 192 229

136 983 738 689

 

Of which Reserves: 40 01 40, 40 02 41

285 721 185

195 393 036

   

285 721 185

195 393 036

TITEL XX

ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR BELEIDSTERREINEN

Indeling naar aard

 

Titel

Hoofdstuk

Artikel

Post

Omschrijving

FK

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

XX 01

ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR BELEIDSTERREINEN

XX 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst voor de diverse beleidsterreinen

XX 01 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst bij de instelling

XX 01 01 01 01

Bezoldigingen en vergoedingen

5

1 835 349 000

  • – 
    181 000

1 835 168 000

XX 01 01 01 02

Uitgaven en vergoedingen voor aanwerving, overplaatsing en beëindiging van de dienst

5

14 878 000

 

14 878 000

XX 01 01 01 03

Aanpassingen van de bezoldiging

5

15 497 000

–1 000

15 496 000

 

Subtotaal

 

1 865 724 000

  • – 
    182 000

1 865 542 000

XX 01 01 02

Uitgaven voor personeel van de Commissie in actieve dienst van de delegaties van de Unie

XX 01 01 02 01

Bezoldigingen en vergoedingen

5

110 428 000

 

110 428 000

XX 01 01 02 02

Uitgaven en vergoedingen voor aanwerving, overplaatsing en beëindiging van de dienst

5

7 462 000

 

7 462 000

XX 01 01 02 03

Eventuele aanpassingen van de bezoldiging

5

871 000

 

871 000

 

Subtotaal

 

118 761 000

 

118 761 000

 

Artikel XX 01 01 — Subtotaal

 

1 984 485 000

  • – 
    182 000

1 984 303 000

XX 01 02

Extern personeel en andere beheersuitgaven

XX 01 02 01

Extern personeel bij de instelling

XX 01 02 01 01

Arbeidscontractanten

5

66 507 486

  • – 
    134 000

66 373 486

XX 01 02 01 02

Uitzendkrachten en technisch-administratieve bijstand ter ondersteuning van verschillende activiteiten

5

23 545 000

 

23 545 000

XX 01 02 01 03

Tijdelijk bij de instelling gedetacheerde nationale ambtenaren

5

39 727 000

 

39 727 000

 

Subtotaal

 

129 779 486

  • – 
    134 000

129 645 486

XX 01 02 02

Extern personeel van de Commissie in de delegaties van de Unie

XX 01 02 02 01

Bezoldiging van de andere personeelsleden

5

7 619 000

 

7 619 000

XX 01 02 02 02

Opleiding van jonge deskundigen en gedetacheerde nationale deskundigen

5

2 300 000

 

2 300 000

XX 01 02 02 03

Uitgaven in verband met andere personeelsleden en andere verrichte diensten

5

256 000

 

256 000

 

Subtotaal

 

10 175 000

 

10 175 000

XX 01 02 11

Overige beheersuitgaven van de instelling

XX 01 02 11 01

Dienstreizen en representatie

5

56 391 000

 

56 391 000

XX 01 02 11 02

Conferenties en vergaderingen

5

27 008 000

 

27 008 000

XX 01 02 11 03

Vergaderingen van comités

5

12 863 000

 

12 863 000

XX 01 02 11 04

Studies en adviezen

5

6 400 000

 

6 400 000

XX 01 02 11 05

Informatie- en beheerssystemen

5

26 985 000

 

26 985 000

XX 01 02 11 06

Bijscholing en managementopleidingen

5

13 500 000

 

13 500 000

 

Subtotaal

 

143 147 000

 

143 147 000

XX 01 02 12

Overige beheersuitgaven met betrekking tot personeel van de Commissie in de delegaties van de Unie

XX 01 02 12 01

Dienstreizen, conferenties en representatie

5

6 328 000

 

6 328 000

XX 01 02 12 02

Bijscholing voor het personeel van de delegaties

5

500 000

 

500 000

 

Subtotaal

 

6 828 000

 

6 828 000

 

Artikel XX 01 02 — Subtotaal

 

289 929 486

  • – 
    134 000

289 795 486

XX 01 03

Uitgaven voor apparatuur en diensten voor informatie- en communicatietechnologie, en gebouwen

XX 01 03 01

Uitgaven voor apparatuur en diensten voor informatie- en communicatietechnologie van de Commissie

XX 01 03 01 03

Apparatuur voor informatie- en communicatietechnologie

5

54 525 000

 

54 525 000

XX 01 03 01 04

Diensten voor informatie- en communicatietechnologie

5

63 545 000

 

63 545 000

 

Subtotaal

 

118 070 000

 

118 070 000

XX 01 03 02

Gebouwen en daarmee samenhangende uitgaven met betrekking tot personeel van de Commissie in de delegaties van de Unie

XX 01 03 02 01

Aankoop, huur en daarmee samenhangende uitgaven

5

46 908 000

 

46 908 000

XX 01 03 02 02

Materieel, meubilair, leveringen en diensten

5

9 638 000

 

9 638 000

 

Subtotaal

 

56 546 000

 

56 546 000

 

Artikel XX 01 03 — Subtotaal

 

174 616 000

 

174 616 000

XX 01 05

Uitgaven voor personeel in actieve dienst voor onderzoek onder contract

XX 01 05 01

Salarissen en vergoedingen voor personeel in actieve dienst voor onderzoek onder contract

1.1

197 229 000

 

197 229 000

XX 01 05 02

Extern personeel voor onderzoek onder contract

1.1

47 262 000

 

47 262 000

XX 01 05 03

Overige beheersuitgaven voor onderzoek onder contract

1.1

80 253 000

 

80 253 000

 

Artikel XX 01 05 — Subtotaal

 

324 744 000

 

324 744 000

 

Hoofdstuk XX 01 — Totaal

 

2 773 774 486

  • – 
    316 000

2 773 458 486

HOOFDSTUK XX 01 — ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR BELEIDSTERREINEN

XX 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst voor de diverse beleidsterreinen

XX 01 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst bij de instelling

Indeling naar aard

 

Titel

Hoofdstuk

Artikel

Post

Omschrijving

FK

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

XX 01 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst bij de instelling

XX 01 01 01 01

Bezoldigingen en vergoedingen

5

1 835 349 000

  • – 
    181 000

1 835 168 000

XX 01 01 01 02

Uitgaven en vergoedingen voor aanwerving, overplaatsing en beëindiging van de dienst

5

14 878 000

 

14 878 000

XX 01 01 01 03

Aanpassingen van de bezoldiging

5

15 497 000

–1 000

15 496 000

 

Post XX 01 01 01 — Totaal

 

1 865 724 000

  • – 
    182 000

1 865 542 000

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van de volgende uitgaven ten behoeve van de ambtenaren en de tijdelijke functionarissen die een ambt bekleden dat op de lijst van het aantal ambten voorkomt, met uitzondering van de in derde landen tewerkgestelde personeelsleden:

 

de salarissen, vergoedingen en aan de salarissen gekoppelde toelagen;

 

de ongevallen- en ziektekostenverzekering en andere sociale lasten;

 

de werkloosheidsverzekering voor tijdelijke functionarissen, alsmede betalingen met het oog op de totstandkoming of de handhaving van pensioenrechten in het land van herkomst van tijdelijke functionarissen;

 

de overige toelagen en vergoedingen;

 

de vergoedingen aan ambtenaren en tijdelijke functionarissen voor continudienst, ploegendienst of verplichte beschikbaarheid op het werk en/of thuis;

 

de vergoeding bij ontslag wegens gebleken ongeschiktheid van ambtenaren op proef;

 

de vergoeding bij opzegging door de instelling van overeenkomsten met tijdelijke functionarissen;

 

de terugbetaling van de uitgaven voor beveiliging van de woningen van de ambtenaren die werkzaam zijn bij de bureaus van de Unie en de delegaties van de Unie op het grondgebied van de Unie;

 

de vaste vergoedingen en de vergoedingen volgens uurtarief voor overuren van de ambtenaren van de functiegroep AST, die niet volgens de desbetreffende regeling met vrije tijd konden worden gecompenseerd;

 

de gevolgen van de toepassing van de aanpassingscoëfficiënten op de bezoldiging van de ambtenaren en de tijdelijke functionarissen en de gevolgen van de toepassing van de aanpassingscoëfficiënt op het gedeelte van de emolumenten dat naar een ander land dan dat van de standplaats wordt overgemaakt;

 

de reiskosten van ambtenaren en tijdelijke functionarissen (en van hun gezinsleden) bij indiensttreding, beëindiging van de dienst of overplaatsing met verandering van standplaats;

 

de inrichtings- en herinrichtingsvergoedingen voor ambtenaren en tijdelijke functionarissen die bij indiensttreding of bij tewerkstelling in een andere standplaats van woonplaats moeten veranderen, en voor ambtenaren die zich bij de definitieve beëindiging van de dienst in een andere plaats vestigen;

 

de kosten van verhuizing die verschuldigd zijn aan ambtenaren en tijdelijke functionarissen die bij indiensttreding of bij tewerkstelling in een andere standplaats van woonplaats moeten veranderen, of die zich bij de definitieve beëindiging van de dienst in een andere plaats vestigen;

 

de dagvergoedingen die verschuldigd zijn aan ambtenaren en tijdelijke functionarissen die aantonen dat zij bij indiensttreding of bij tewerkstelling in een nieuwe standplaats genoodzaakt zijn van woonplaats te veranderen;

 

de tijdelijke kosten in verband met ambtenaren die vóór de toetreding in een nieuwe lidstaat zijn tewerkgesteld en van wie wordt gevraagd om na de datum van toetreding in dat land in dienst te blijven; voor deze ambtenaren gelden, bij wijze van uitzondering, de financiële en de materiële voorwaarden die vóór de toetreding door de Commissie werden toegepast overeenkomstig bijlage X van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie en de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie;

 

de gevolgen van eventuele aanpassingen van de bezoldigingen waartoe de Raad in de loop van het begrotingsjaar besluit.

De verordening van de Raad houdende aanpassing van de bezoldigingen van de ambtenaren en de andere personeelsleden van alle instellingen van de Unie, met inbegrip van verhogingen en toeslagen, wordt jaarlijks bekendgemaakt in het Publicatieblad (meest recentelijk in PB L 338 van 22.12.2010, blz. 1).

Het bedrag van de bestemmingsontvangsten bedoeld in artikel 21, lid 3, van het Financieel Reglement wordt geraamd op 49 100 000 EUR.

Rechtsgronden

Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie.

Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie.

Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 (PB L 298 van 26.10.2012, blz. 1).

XX 01 01 01 01

Bezoldigingen en vergoedingen

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

1 835 349 000

  • – 
    181 000

1 835 168 000

XX 01 01 01 02

Uitgaven en vergoedingen voor aanwerving, overplaatsing en beëindiging van de dienst

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

14 878 000

 

14 878 000

XX 01 01 01 03

Aanpassingen van de bezoldiging

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

15 497 000

–1 000

15 496 000

XX 01 02

Extern personeel en andere beheersuitgaven

XX 01 02 01

Extern personeel bij de instelling

Indeling naar aard

 

Titel

Hoofdstuk

Artikel

Post

Omschrijving

FK

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

XX 01 02 01

Extern personeel bij de instelling

XX 01 02 01 01

Arbeidscontractanten

5

66 507 486

  • – 
    134 000

66 373 486

XX 01 02 01 02

Uitzendkrachten en technisch-administratieve bijstand ter ondersteuning van verschillende activiteiten

5

23 545 000

 

23 545 000

XX 01 02 01 03

Tijdelijk bij de instelling gedetacheerde nationale ambtenaren

5

39 727 000

 

39 727 000

 

Post XX 01 02 01 — Totaal

 

129 779 486

  • – 
    134 000

129 645 486

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van de volgende uitgaven, die op het grondgebied van de Unie worden gedaan:

 

de bezoldiging van arbeidscontractanten (in de zin van titel IV van de Regeling van toepassing op de andere personeelsleden van de Europese Unie), het stelsel van sociale verzekering voor arbeidscontractanten van de instelling zoals beschreven in titel IV, en de kosten van aanpassingscoëfficiënten die op de bezoldiging van dergelijke personeelsleden van toepassing zijn;

 

de bedragen die nodig zijn om arbeidscontractanten die personen met een handicap begeleiden, te vergoeden;

 

uitgaven voor uitzendkrachten, met name beambten en stenotypisten;

 

personeelsuitgaven in het kader van aannemingscontracten voor technische en administratieve bijstand en intellectueledienstprestaties, alsmede uitgaven voor gebouwen en materieel en huishoudelijke uitgaven ten behoeve van het betrokken personeel;

 

uitgaven voor detachering of tijdelijke tewerkstelling bij de diensten van de Commissie van ambtenaren uit de lidstaten en andere deskundigen of voor overleg van korte duur, met name ter voorbereiding van besluiten inzake harmonisatie op verschillende gebieden, alsmede voor uitwisselingen die het de lidstaten mogelijk moeten maken de uniale wetgeving uniform toe te passen;

 

de kosten van de eventuele aanpassingen van de bezoldigingen waartoe de Raad in de loop van het begrotingsjaar besluit.

Ontvangsten die voortvloeien uit de deelneming van kandidaat-lidstaten en in voorkomend geval van potentiële kandidaat-lidstaten van de westelijke Balkan aan uniale programma’s en die zijn geboekt op post 6 0 3 1 van de staat van ontvangsten, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement.

Ontvangsten uit de bijdragen van de lidstaten van de EVA in de algemene kosten van de Unie krachtens artikel 82 van de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte geven aanleiding tot de opvoering van extra kredieten bij de desbetreffende begrotingsrubrieken, overeenkomstig de bepalingen van het Financieel Reglement. Het bedrag van deze ontvangsten wordt geraamd op 194 868 EUR.

Ontvangsten die voortvloeien uit de deelneming van de Zwitserse Bondsstaat aan uniale programma’s en die zijn geboekt op post 6 0 3 3 van de staat van ontvangsten, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten, overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement.

Het bedrag van de bestemmingsontvangsten bedoeld in artikel 21, lid 3, van het Financieel Reglement wordt op basis van de beschikbare gegevens geraamd op 1 527 000 EUR.

Rechtsgronden

Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie.

Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie.

Modaliteiten in verband met de aanstelling en de bezoldiging en andere financiële voorwaarden vastgesteld door de Commissie.

Richtlijn 2000/78/EG van de Raad van 27 november 2000 tot instelling van een algemeen kader voor gelijke behandeling in arbeid en beroep (PB L 303 van 2.12.2000, blz. 16).

Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 (PB L 298 van 26.10.2012, blz. 1).

Gedragscode ten aanzien van de aanwerving van mensen met een handicap, goedgekeurd door het Bureau van het Europees Parlement op 22 juni 2005.

XX 01 02 01 01

Arbeidscontractanten

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

66 507 486

  • – 
    134 000

66 373 486

XX 01 02 01 02

Uitzendkrachten en technisch-administratieve bijstand ter ondersteuning van verschillende activiteiten

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

23 545 000

 

23 545 000

XX 01 02 01 03

Tijdelijk bij de instelling gedetacheerde nationale ambtenaren

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

39 727 000

 

39 727 000

TITEL 15

ONDERWIJS EN CULTUUR

 

Titel

Hoofdstuk

Omschrijving

FK

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

15 01

ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN „ONDERWIJS EN CULTUUR”

 

123 492 923

123 492 923

111 000

111 000

123 603 923

123 603 923

15 02

EEN LEVEN LANG LEREN, MET INBEGRIP VAN MEERTALIGHEID

 

1 417 215 664

1 328 230 073

   

1 417 215 664

1 328 230 073

15 04

ONTWIKKELING VAN CULTURELE EN AUDIOVISUELE SAMENWERKING IN EUROPA

 

175 715 000

159 022 211

   

175 715 000

159 022 211

15 05

AANMOEDIGING EN BEVORDERING VAN SAMENWERKING OP HET GEBIED VAN JEUGD EN SPORT

3

149 650 000

130 277 227

  • – 
    111 000
  • – 
    111 000

149 539 000

130 166 227

15 07

MENSEN — PROGRAMMA VOOR DE MOBILITEIT VAN ONDERZOEKERS

1

963 502 000

756 039 305

   

963 502 000

756 039 305

 

Titel 15 — Totaal

 

2 829 575 587

2 497 061 739

   

2 829 575 587

2 497 061 739

HOOFDSTUK 15 01 — ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN„ONDERWIJS EN CULTUUR”

 

Titel

Hoofdstuk

Artikel

Post

Omschrijving

FK

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

15 01

ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN „ONDERWIJS EN CULTUUR”

15 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst voor het beleidsterrein „Onderwijs en cultuur”

5

52 066 716

  • – 
    182 000

51 884 716

 

Artikel 15 01 01 — Subtotaal

 

52 066 716

  • – 
    182 000

51 884 716

15 01 02

Extern personeel en overige beheersuitgaven voor het beleidsterrein „Onderwijs en cultuur”

15 01 02 01

Extern personeel

5

3 858 908

  • – 
    134 000

3 724 908

15 01 02 11

Overige beheersuitgaven

5

3 333 017

 

3 333 017

 

Artikel 15 01 02 — Subtotaal

 

7 191 925

  • – 
    134 000

7 057 925

15 01 03

Uitgaven in verband met uitrusting en diensten voor informatie- en communicatietechnologie op het beleidsterrein „Onderwijs en cultuur”

5

3 294 977

 

3 294 977

15 01 04

Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein „Onderwijs en cultuur”

       

15 01 04 14

Erasmus Mundus — Uitgaven voor administratief beheer

1.1

914 000

 

914 000

15 01 04 17

Samenwerking met derde landen op het gebied van onderwijs en beroepsopleiding — Uitgaven voor administratief beheer

4

80 000

 

80 000

15 01 04 22

Een leven lang leren — Uitgaven voor administratief beheer

1.1

8 500 000

 

8 500 000

15 01 04 30

Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur — Bijdrage van programma’s onder rubriek 1a

1.1

21 395 000

 

21 395 000

15 01 04 31

Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur — Bijdrage van programma’s onder rubriek 3b

3.2

15 572 000

458 000

16 030 000

15 01 04 32

Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur — Bijdrage van programma’s onder rubriek 4

4

263 000

 

263 000

15 01 04 44

Programma „Cultuur” (2007-2013) — Uitgaven voor administratief beheer

3.2

550 000

 

550 000

15 01 04 55

Jeugd in actie — Uitgaven voor administratief beheer

3.2

780 000

 

780 000

15 01 04 60

Media 2007 — Programma ter ondersteuning van de Europese audiovisuele sector — Uitgaven voor administratief beheer

3.2

725 000

 

725 000

15 01 04 68

Media Mundus — Uitgaven voor administratief beheer

3.2

75 000

–31 000

44 000

 

Artikel 15 01 04 — Subtotaal

 

48 854 000

427 000

49 281 000

15 01 05

Ondersteunende uitgaven voor onderzoeksactiviteiten op het beleidsterrein „Onderwijs en cultuur”

       

15 01 05 01

Uitgaven voor onderzoekspersoneel

1.1

1 952 000

 

1 952 000

15 01 05 02

Extern personeel voor onderzoek

1.1

700 000

 

700 000

15 01 05 03

Overige beheersuitgaven voor onderzoek

1.1

348 000

 

348 000

 

Artikel 15 01 05 — Subtotaal

 

3 000 000

 

3 000 000

15 01 60

Aanschaf van documentatie

       

15 01 60 01

Bibliotheekfonds, abonnementen, aankoop van boeken en onderhoud van het bibliotheekbezit

5

2 534 000

 

2 534 000

 

Artikel 15 01 60 — Subtotaal

 

2 534 000

 

2 534 000

15 01 61

Kosten van stages voor afgestudeerden bij de instelling

5

6 551 305

 

6 551 305

 

Hoofdstuk 15 01 — Totaal

 

123 492 923

111 000

123 603 923

15 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst voor het beleidsterrein „Onderwijs en cultuur”

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

52 066 716

  • – 
    182 000

51 884 716

15 01 02

Extern personeel en overige beheersuitgaven voor het beleidsterrein „Onderwijs en cultuur”

15 01 02 01

Extern personeel

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

3 858 908

  • – 
    134 000

3 724 908

15 01 04

Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein „Onderwijs en cultuur”

15 01 04 31

Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur — Bijdrage van programma’s onder rubriek 3b

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

15 572 000

458 000

16 030 000

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van de beleidsuitgaven van het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur die voortvloeien uit de deelneming van het Agentschap aan het beheer van programma’s onder rubriek 3b van het financiële kader 2007-2013 en de voltooiing van acties die vóór 2007 werden gesteund.

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, en met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarbij, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). Ter informatie: deze bedragen vloeien voort uit de onder artikel 6 3 0 van de staat van ontvangsten geboekte bijdragen van de lidstaten van de EVA, die overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement bestemmingsontvangsten vormen; zij geven aanleiding tot opvoering van de betrokken kredieten en tot uitvoering in het kader van de bijlage „Europese Economische Ruimte” van dit deel van de staat van uitgaven in deze afdeling, die een integrerend deel van de algemene begroting uitmaakt.

Ontvangsten die voortvloeien uit de bijdragen van kandidaat-lidstaten, en indien van toepassing van de potentiële kandidaat-lidstaten van de westelijke Balkan, voor deelname aan uniale programma’s, en die zijn geboekt op post 6 0 3 1 van de staat van ontvangsten, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten, volgens dezelfde verhouding als die tussen het voor het administratieve beheer toegestane bedrag en de totale kredieten voor het programma, overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement.

Ontvangsten die voortvloeien uit de bijdragen van de Zwitserse Bondsstaat voor deelname aan de uniale programma’s, en die zijn geboekt op post 6 0 3 3 van de staat van ontvangsten, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten, volgens dezelfde verhouding als die tussen het voor het administratieve beheer toegestane bedrag en de totale kredieten voor het programma, overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement.

De personeelsformatie van het Agentschap is opgenomen in de bijlage „Personeel” bij deze afdeling.

Rechtsgronden

Verordening (EG) nr. 58/2003 van de Raad van 19 december 2002 tot vaststelling van het statuut van de uitvoerende agentschappen waaraan bepaalde taken voor het beheer van communautaire programma’s worden gedelegeerd (PB L 11 van 16.1.2003, blz. 1).

Besluit nr. 1718/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 november 2006 betreffende de uitvoering van een programma ter ondersteuning van de Europese audiovisuele sector (Media 2007) (PB L 327 van 24.11.2006, blz. 12).

Besluit nr. 1719/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 november 2006 tot vaststelling van het programma „Jeugd in actie” voor de periode 2007-2013 (PB L 327 van 24.11.2006, blz. 30).

Besluit nr. 1855/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 tot vaststelling van het programma „Cultuur” (2007-2013) (PB L 372 van 27.12.2006, blz. 1).

Referentiebesluiten

Besluit 2009/336/EG van de Commissie van 20 april 2009 tot oprichting van het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur voor het beheer van de communautaire maatregelen op het gebied van onderwijs, audiovisuele media en cultuur — overeenkomstig Verordening (EG) nr. 58/2003 van de Raad (PB L 101 van 21.4.2009, blz. 26).

15 01 04 68

Media Mundus — Uitgaven voor administratief beheer

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

75 000

–31 000

44 000

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van de uitgaven voor studies, vergaderingen van deskundigen, voorlichting en publicaties die rechtstreeks verband houden met het verwezenlijken van de doelstelling van het programma of de maatregelen die onder deze post vallen, en alle overige uitgaven voor technische en administratieve bijstand, waarbij geen sprake is van overheidstaken, die door de Commissie is uitbesteed op basis van dienstverleningscontracten ad hoc.

Bij de onder deze post opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarbij, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). Deze bedragen vloeien voort uit de onder artikel 6 3 0 van de staat van ontvangsten geboekte bijdragen van de lidstaten van de EVA, die overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement bestemmingsontvangsten vormen; zij geven aanleiding tot opvoering van de betrokken kredieten en tot uitvoering in het kader van de bijlage „Europese Economische Ruimte” van dit deel van de staat van uitgaven in deze afdeling, die een integrerend deel van de algemene begroting uitmaakt.

Ontvangsten die voortvloeien uit de deelneming van kandidaat-lidstaten en in voorkomend geval van potentiële kandidaat-lidstaten van de westelijke Balkan aan uniale programma’s, en die zijn geboekt op post 6 0 3 1 van de staat van ontvangsten, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten, volgens dezelfde verhouding als die tussen het voor het administratieve beheer toegestane bedrag en de totale kredieten voor het programma, overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement.

Ontvangsten die mogelijk voortvloeien uit de deelneming van de Zwitserse Bondsstaat aan uniale programma’s, en die zijn geboekt op post 6 0 3 3 van de staat van ontvangsten, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten, volgens dezelfde verhouding als die tussen het voor het administratieve beheer toegestane bedrag en de totale kredieten voor het programma, overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement.

Rechtsgronden

Zie nieuw artikel 15 04 68.

HOOFDSTUK 15 05 — AANMOEDIGING EN BEVORDERING VAN SAMENWERKING OP HET GEBIED VAN JEUGD EN SPORT

 

Titel

Hoofdstuk

Artikel

Post

Omschrijving

FK

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

15 05

AANMOEDIGING EN BEVORDERING VAN SAMENWERKING OP HET GEBIED VAN JEUGD EN SPORT

15 05 06

Speciale jaarlijkse evenementen

3.2

2 000 000

444 789

   

2 000 000

444 789

15 05 09

Voltooiing van vorige programma’s/acties op het gebied van jeugd

3.2

p.m.

   

p.m.

15 05 10

Voorbereidende actie — Amicus — Vereniging van lidstaten die communautaire universele diensten uitvoeren

3.2

p.m.

   

p.m.

15 05 11

Voorbereidende actie op het gebied van sport

3.2

p.m.

209 000

   

p.m.

209 000

15 05 20

Voorbereidende actie — Europese sportpartnerschappen

3.2

4 000 000

2 500 000

   

4 000 000

2 500 000

15 05 55

Jeugd in actie

3.2

143 650 000

127 123 438

  • – 
    111 000
  • – 
    111 000

143 539 000

127 012 438

 

Hoofdstuk 15 05 — Totaal

 

149 650 000

130 277 227

  • – 
    111 000
  • – 
    111 000

149 539 000

130 166 227

15 05 55

Jeugd in actie

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

143 650 000

127 123 438

  • – 
    111 000
  • – 
    111 000

143 539 000

127 012 438

Toelichting

Overeenkomstig het programma „Jeugd in actie 2007-2013” dient dit krediet ter dekking van de volgende acties:

 

Jeugd voor Europa: deze actie beoogt de ondersteuning van uitwisselingen van jongeren ter verbetering van hun mobiliteit en van initiatieven van jongeren, projecten en activiteiten die gericht zijn op hun deelname aan het democratische bestel met het oog op de ontwikkeling van het burgerschap van en het wederzijds begrip tussen jongeren;

 

Europees vrijwilligerswerk: deze actie beoogt de versterking van de deelname van jongeren aan diverse vormen van vrijwilligerswerk binnen en buiten de Unie;

 

Jeugd voor de wereld: deze actie beoogt de ondersteuning van projecten met de in artikel 5 van Besluit nr. 1719/2006/EG vermelde partnerlanden, met name uitwisselingen van jongeren en jongerenwerkers, ondersteuning van projecten die het wederzijdse begrip tussen jongeren en hun solidariteitsbesef versterken en de ontwikkeling van de samenwerking op jeugdgebied en van maatschappelijke organisaties in deze landen;

 

jongerenwerkers en ondersteuningssystemen: deze actie beoogt de ondersteuning van de op Europees niveau op jeugdgebied werkzame organisaties, met name de werking van niet-gouvernementele organisaties en het opzetten van netwerken daarvan, de uitwisseling, opleiding en oprichting van netwerken van jongerenwerkers, de stimulering van de innovatie en de kwaliteit van de maatregelen, de informatie van jongeren en de invoering van voor de verwezenlijking van de programmadoelstellingen benodigde structuren en activiteiten;

 

ondersteuning van beleidssamenwerking: deze actie beoogt de organisatie van de dialoog tussen de diverse actoren op jeugdgebied, met name jongeren, jongerenwerkers en politiek verantwoordelijken, het bijdragen aan de ontwikkeling van de samenwerking op het beleidsgebied jeugd, alsook het uitvoeren van de nodige werkzaamheden en het opzetten van de nodige netwerken om een beter inzicht in jongerenkwesties te verkrijgen.

Bij de onder dit artikel opgevoerde kredieten komen nog, krachtens de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, en met name artikel 82 en Protocol nr. 32 daarbij, de bijdragen van de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). Ter informatie: deze bedragen vloeien voort uit de onder artikel 6 3 0 van de staat van ontvangsten geboekte bijdragen van de lidstaten van de EVA, die overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement bestemmingsontvangsten vormen; zij geven aanleiding tot opvoering van de betrokken kredieten en tot uitvoering in het kader van de bijlage „Europese Economische Ruimte” van dit deel van de staat van uitgaven in deze afdeling, die een integrerend deel van de algemene begroting uitmaakt.

Ontvangsten die voortvloeien uit de bijdragen van kandidaat-lidstaten, en indien van toepassing van de potentiële kandidaat-lidstaten van de westelijke Balkan, voor deelname aan uniale programma’s, en die zijn geboekt op post 6 0 3 1 van de staat van ontvangsten, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten, overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement.

Ontvangsten die voortvloeien uit de bijdragen van de Zwitserse Bondsstaat voor deelname aan de uniale programma’s en die zijn geboekt op post 6 0 3 3 van de staat van ontvangsten, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten, overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder e) tot en met g), van het Financieel Reglement.

Rechtsgronden

Besluit nr. 1719/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 november 2006 tot vaststelling van het programma „Jeugd in actie” voor de periode 2007-2013 (PB L 327 van 24.11.2006, blz. 30).

TITEL 19

EXTERNE BETREKKINGEN

 

Titel

Hoofdstuk

Omschrijving

FK

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

Vastleggingen

Betalingen

19 01

ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN „EXTERNE BETREKKINGEN”

 

163 646 024

163 646 024

   

163 646 024

163 646 024

19 02

SAMENWERKING MET DERDE LANDEN OP HET GEBIED VAN MIGRATIE EN ASIEL

4

58 000 000

31 629 412

   

58 000 000

31 629 412

19 03

GEMEENSCHAPPELIJK BUITENLANDS EN VEILIGHEIDSBELEID (GBVB)

4

395 832 000

316 294 119

   

395 832 000

316 294 119

19 04

EUROPEES INSTRUMENT VOOR DE DEMOCRATIE EN DE MENSENRECHTEN (EUROPEAN INSTRUMENT FOR DEMOCRACY AND HUMAN RIGHTS — EIDHR)

4

166 086 000

132 510 906

   

166 086 000

132 510 906

19 05

BETREKKINGEN EN SAMENWERKING MET GEÏNDUSTRIALISEERDE DERDE LANDEN

4

23 400 000

18 285 754

   

23 400 000

18 285 754

19 06

CRISISRESPONS EN MONDIALE BEDREIGINGEN VOOR DE VEILIGHEID

4

393 793 000

253 079 672

   

393 793 000

253 079 672

19 08

EUROPEES NABUURSCHAPSBELEID EN BETREKKINGEN MET RUSLAND

 

2 491 284 700

1 390 558 678

   

2 491 284 700

1 390 558 678

19 09

BETREKKINGEN MET LATIJNS-AMERIKA

4

387 064 000

288 869 669

   

387 064 000

288 869 669

19 10

BETREKKINGEN MET AZIË, CENTRAAL-AZIË EN HET MIDDEN-OOSTEN (IRAK, IRAN, JEMEN)

4

893 490 519

611 954 874

   

893 490 519

611 954 874

19 11

BELEIDSSTRATEGIE EN -COÖRDINATIE VOOR HET BELEIDSTERREIN „EXTERNE BETREKKINGEN”

4

28 630 000

24 364 531

   

28 630 000

24 364 531

19 49

UITGAVEN VOOR ADMINISTRATIEF BEHEER VAN PROGRAMMA’S WAARVOOR KREDIETEN ZIJN VASTGELEGD OVEREENKOMSTIG HET FINANCIEEL REGLEMENT VAN 21 DECEMBER 1977

4

p.m.

p.m.

   

p.m.

p.m.

 

Titel 19 — Totaal

 

5 001 226 243

3 231 193 639

   

5 001 226 243

3 231 193 639

HOOFDSTUK 19 01 — ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN„EXTERNE BETREKKINGEN”

 

Titel

Hoofdstuk

Artikel

Post

Omschrijving

FK

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

19 01

ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN „EXTERNE BETREKKINGEN”

19 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst voor het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

19 01 01 01

Uitgaven voor personeel in actieve dienst van de dienst Instrumenten voor het buitenlands beleid

5

7 265 123

 

7 265 123

19 01 01 02

Uitgaven voor personeel in actieve dienst in delegaties van de Unie voor het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

5

6 933 652

 

6 933 652

 

Artikel 19 01 01 — Subtotaal

 

14 198 775

 

14 198 775

19 01 02

Extern personeel en overige beheersuitgaven voor het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

19 01 02 01

Extern personeel van de dienst Instrumenten voor het buitenlands beleid

5

1 656 669

 

1 656 669

19 01 02 02

Extern personeel in delegaties van de Unie voor het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

5

857 444

 

857 444

19 01 02 11

Overige beheersuitgaven voor de dienst Instrumenten voor het buitenlands beleid

5

585 573

 

585 573

19 01 02 12

Overige beheersuitgaven in delegaties van de Unie voor het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

5

435 830

 

435 830

 

Artikel 19 01 02 — Subtotaal

 

3 535 516

 

3 535 516

19 01 03

Uitgaven in verband met uitrusting en diensten voor informatie- en communicatietechnologie, gebouwen en daarmee samenhangende uitgaven op het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

19 01 03 01

Uitgaven in verband met apparatuur en diensten voor informatie- en communicatietechnologie voor de dienst Instrumenten voor het buitenlands beleid

5

459 764

 

459 764

19 01 03 02

Gebouwen en daarmee samenhangende uitgaven van de delegaties van de Unie voor het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

5

3 609 319

 

3 609 319

 

Artikel 19 01 03 — Subtotaal

 

4 069 083

 

4 069 083

19 01 04

Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

19 01 04 01

Financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (DCI) — Uitgaven voor administratief beheer

4

57 680 196

  • – 
    300 000

57 380 196

19 01 04 02

Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument (ENPI) — Uitgaven voor administratief beheer

4

57 314 454

  • – 
    758 000

56 556 454

19 01 04 03

Stabiliteitsinstrument — Uitgaven voor administratief beheer

4

9 100 000

 

9 100 000

19 01 04 04

Gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB) — Uitgaven voor administratief beheer

4

500 000

 

500 000

19 01 04 05

Evaluatie van de resultaten van hulp van de Unie en follow-up- en auditmaatregelen — Uitgaven voor administratief beheer

4

p.m.

 

p.m.

19 01 04 06

Instrument voor samenwerking inzake nucleaire veiligheid (Instrument for Nuclear Safety Cooperation — INSC) — Uitgaven voor administratief beheer

4

1 400 000

 

1 400 000

19 01 04 07

Europees instrument voor de democratie en de mensenrechten (European Instrument for Democracy and Human Rights — EIDHR) — Uitgaven voor administratief beheer

4

10 981 000

 

10 981 000

19 01 04 08

Instrument voor geïndustrialiseerde landen (Industrialised Countries Instrument — ICI) — Uitgaven voor administratief beheer

4

100 000

 

100 000

19 01 04 20

Uitgaven voor administratieve ondersteuning voor het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

4

p.m.

 

p.m.

19 01 04 30

Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur — Bijdrage van programma’s op het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

4

4 767 000

1 058 000

5 825 000

 

Artikel 19 01 04 — Subtotaal

 

141 842 650

 

141 842 650

 

Hoofdstuk 19 01 — Totaal

 

163 646 024

 

163 646 024

19 01 04

Ondersteunende uitgaven voor maatregelen op het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

19 01 04 01

Financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (DCI) — Uitgaven voor administratief beheer

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

57 680 196

  • – 
    300 000

57 380 196

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van:

 

uitgaven voor technische en administratieve bijstand die de Commissie mag uitbesteden aan een uitvoerend agentschap onder uniaal recht;

 

uitgaven voor technische en administratieve bijstand, waarbij geen sprake is van overheidstaken, die door de Commissie tot wederzijds voordeel van de begunstigden en de Commissie wordt uitbesteed op basis van dienstverleningscontracten ad hoc;

 

uitgaven voor extern personeel op de hoofdzetel (arbeidscontractanten, gedetacheerde nationale deskundigen of uitzendkrachten), dat de taken overneemt van de afgeschafte bureaus voor technische bijstand; de uitgaven voor extern personeel in het hoofdkantoor mogen maximaal 4 337 552 EUR bedragen; Deze schatting is gebaseerd op de jaarlijkse kosten per eenheid per mensjaar waarvan 93 % wordt uitgemaakt door de bezoldiging van het desbetreffende personeel en 7 % door de kosten van opleiding, vergaderingen, dienstreizen, informatietechnologie en telecommunicatie voor dit personeel;

 

uitgaven voor extern personeel in delegaties van de Unie (arbeidscontractanten, lokale medewerkers of gedetacheerde nationale deskundigen) met het oog op de decentralisatie van het programmabeheer naar de delegaties van de Unie in derde landen, of in verband met de overname van de taken van de afgeschafte bureaus voor technische bijstand, alsmede de bijkomende logistieke en infrastructurele kosten, zoals de kosten van opleiding, vergaderingen, dienstreizen, informatietechnologieën en telecommunicatie en huur, die rechtstreeks voortvloeien uit de aanwezigheid in de delegatie van het externe personeel dat wordt bezoldigd uit de kredieten van deze post;

 

de uitgaven voor studies, vergaderingen van deskundigen, voorlichtingssystemen en publicaties die rechtstreeks samenhangen met de verwezenlijking van de doelstelling van het programma.

Eventuele inkomsten afkomstig van financiële bijdragen van lidstaten en andere donorlanden, inclusief in beide gevallen hun publieke en parastatale organen, of internationale organisaties aan bepaalde externe steunprojecten of -programma’s die door de Unie worden gefinancierd en namens hen door de Commissie worden beheerd, overeenkomstig de desbetreffende basishandeling, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten. De onder artikel 6 3 3 van de staat van ontvangsten geboekte bijdragen, vormen overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder b), van het Financieel Reglement bestemmingsontvangsten. De bedragen die worden geboekt bij het begrotingsonderdeel voor uitgaven voor administratieve ondersteuning zullen worden vastgesteld in het kader van de bijdrageovereenkomst van elk operationeel programma, waarbij voor elk hoofdstuk wordt uitgegaan van een gemiddelde dat niet hoger is dan 4 % van de bijdragen voor het desbetreffende programma.

Dit krediet dekt de administratieve uitgaven uit hoofde van de hoofdstukken 19 02, 19 09 en 19 10.

19 01 04 02

Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument (ENPI) — Uitgaven voor administratief beheer

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

57 314 454

  • – 
    758 000

56 556 454

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van:

 

uitgaven voor technische en administratieve bijstand die de Commissie mag uitbesteden aan een uitvoerend agentschap onder uniaal recht;

 

uitgaven voor technische en administratieve bijstand, waarbij geen sprake is van overheidstaken, die door de Commissie tot wederzijds voordeel van de begunstigden en de Commissie wordt uitbesteed op basis van dienstverleningscontracten ad hoc;

 

uitgaven voor extern personeel op de hoofdzetel (arbeidscontractanten, gedetacheerde nationale deskundigen of uitzendkrachten), dat de taken overneemt van de afgeschafte bureaus voor technische bijstand; de uitgaven voor extern personeel in het hoofdkantoor mogen maximaal 4 846 907 EUR bedragen; Deze schatting is gebaseerd op de jaarlijkse kosten per eenheid per mensjaar waarvan 93 % wordt uitgemaakt door de bezoldiging van het desbetreffende personeel en 7 % door de kosten van opleiding, vergaderingen, dienstreizen, informatietechnologie en telecommunicatie voor dit personeel;

 

uitgaven voor extern personeel (arbeidscontractanten, plaatselijk personeel of gedetacheerde nationale deskundigen) dat bij de delegaties van de Unie in dienst wordt genomen met het oog op de decentralisatie van het programmabeheer naar de delegaties van de Unie in derde landen, of in verband met de overname van de taken van de afgeschafte bureaus voor technische bijstand, alsmede de bijkomende logistieke en infrastructurele kosten, zoals de kosten van opleiding, vergaderingen, dienstreizen, informatietechnologie en telecommunicatie en huur, die rechtstreeks voortvloeien uit de aanwezigheid in de delegatie van het extern personeel dat wordt bezoldigd uit de kredieten van deze post;

 

de uitgaven voor studies, vergaderingen van deskundigen, voorlichtingssystemen en publicaties die rechtstreeks samenhangen met de verwezenlijking van de doelstelling van het programma.

Eventuele inkomsten afkomstig van financiële bijdragen van lidstaten en andere donorlanden, inclusief in beide gevallen hun publieke en parastatale organen, of internationale organisaties aan bepaalde externe steunprojecten of -programma’s die door de Unie worden gefinancierd en namens hen door de Commissie worden beheerd, overeenkomstig de desbetreffende basishandeling, kunnen aanleiding geven tot de opvoering van extra kredieten. De onder artikel 6 3 3 van de staat van ontvangsten geboekte bijdragen vormen overeenkomstig artikel 21, lid 2, onder b), van het Financieel Reglement bestemmingsontvangsten. De bedragen die worden geboekt bij het begrotingsonderdeel voor uitgaven voor administratieve ondersteuning zullen worden vastgesteld in het kader van de bijdrageovereenkomst van elk operationeel programma, waarbij voor elk hoofdstuk wordt uitgegaan van een gemiddelde dat niet hoger is dan 4 % van de bijdragen voor het desbetreffende programma.

Dit krediet dekt de administratieve uitgaven uit hoofde van hoofdstuk 19 08.

19 01 04 30

Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur — Bijdrage van programma’s op het beleidsterrein „Externe betrekkingen”

 

Begroting 2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

Nieuw bedrag

4 767 000

1 058 000

5 825 000

Toelichting

Dit krediet dient ter dekking van de werkingskosten van het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur die voortvloeien uit het beheer van de operationele programma’s op het gebied van het beleidsterrein externe betrekkingen (rubriek 4) die in het kader van de hoofdstukken 19 05, 19 06, 19 08, 19 09 en 19 10 aan het Agentschap werden toevertrouwd.

Rechtsgronden

Verordening (EG) nr. 58/2003 van de Raad van 19 december 2002 tot vaststelling van het statuut van de uitvoerende agentschappen waaraan bepaalde taken voor het beheer van communautaire programma’s worden gedelegeerd (PB L 11 van 16.1.2003, blz. 1).

Verordening (EG) nr. 1638/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 2006 houdende algemene bepalingen tot invoering van een Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument (PB L 310 van 9.11.2006, blz. 1).

Verordening (EG) nr. 1717/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 15 november 2006 tot invoering van een stabiliteitsinstrument (PB L 327 van 24.11.2006, blz. 1).

Verordening (EG) nr. 1905/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 tot invoering van een financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (PB L 378 van 27.12.2006, blz. 41).

Verordening (EG) nr. 1934/2006 van de Raad van 21 december 2006 tot vaststelling van een financieringsinstrument voor de samenwerking met geïndustrialiseerde landen en andere landen en gebieden met een hoog inkomen (PB L 405 van 30.12.2006, blz. 39).

Besluit 2009/336/EG van de Commissie van 20 april 2009 tot oprichting van het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur voor het beheer van de communautaire maatregelen op het gebied van onderwijs, audiovisuele media en cultuur — overeenkomstig Verordening (EG) nr. 58/2003 van de Raad (PB L 101 van 21.4.2009, blz. 26).

PERSONEEL

Commissie

Administratie

 

„Functiegroep en rang (1)  (2)

Administratie

2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

2013

Toegestaan in de Uniebegroting

Wijzigingen in de goedgekeurde personeelsformatie

Gewijzigde personeelsformatie

Vaste ambten

Tijdelijke posten

Vaste ambten

Tijdelijke posten

Vaste ambten

Tijdelijke posten

AD 16

24

     

24

 

AD 15

190

22

   

190

22

AD 14

580

31

   

580

31

AD 13

1 969

     

1 969

 

AD 12

1 329

53

   

1 329

53

AD 11

634

62

   

634

62

AD 10

1 012

11

   

1 012

11

AD 9

814

     

814

 

AD 8

970

2

   

970

2

AD 7

1 072

     

1 072

 

AD 6

1 245

     

1 245

 

AD 5

1 363

20

   

1 363

20

Totaal AD

11 202

201

   

11 202

201

AST 11

172

     

172

 

AST 10

240

20

   

240

20

AST 9

529

     

529

 

AST 8

539

12

   

539

12

AST 7

1 003

28

–2

 

1 001

28

AST 6

802

19

   

802

19

AST 5

1 125

42

   

1 125

42

AST 4

929

20

   

929

20

AST 3

1 159

9

   

1 159

9

AST 2

511

13

   

511

13

AST 1

695

     

695

 

Totaal AST

7 704

163

   

7 702

163

Totaal-generaal

18 906

364

–2

 

18 904

364

Totaal personeel

19 270

–2

19 268

Door de Europese Unie opgerichte organen met rechtspersoonlijkheid

Gedecentraliseerde agentschappen

Gedecentraliseerde agentschappen — Ondernemingen

Europees GNSS-Agentschap

 

Functiegroep en rang

Europees GNSS-Agentschap (GSA)

2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

2013

Toegestaan in de Uniebegroting

Wijzigingen in de goedgekeurde personeelsformatie

Gewijzigde personeelsformatie

Vaste ambten

Tijdelijke posten

Vaste ambten

Tijdelijke posten

Vaste ambten

Tijdelijke posten

AD 16

           

AD 15

           

AD 14

 

1

     

1

AD 13

           

AD 12

 

1

     

1

AD 11

 

3

     

3

AD 10

 

2

 

3

 

5

AD 9

 

6

 

3

 

9

AD 8

 

5

 

6

 

11

AD 7

 

23

 

7

 

30

AD 6

 

8

 

1

 

9

AD 5

 

3

     

3

Totaal AD

 

52

 

20

 

72

AST 11

           

AST 10

           

AST 9

           

AST 8

           

AST 7

           

AST 6

           

AST 5

 

2

     

2

AST 4

 

1

     

1

AST 3

 

1

     

1

AST 2

 

1

     

1

AST 1

           

Totaal AST

 

5

     

5

Totaal-generaal

 

57

 

20

 

77

Totaal personeel

57

20

77

Uitvoerende agentschappen

Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur

 

Functiegroep en rang

Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur

2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

2013

Toegestaan in de Uniebegroting

Wijzigingen in de goedgekeurde personeelsformatie

Gewijzigde personeelsformatie

Vaste ambten

Tijdelijke posten

Vaste ambten

Tijdelijke posten

Vaste ambten

Tijdelijke posten

AD 16

           

AD 15

           

AD 14

 

1

     

1

AD 13

 

4

     

4

AD 12

 

5

     

5

AD 11

 

4

     

4

AD 10

 

15

     

15

AD 9

 

14

     

14

AD 8

 

16

 

2

 

18

AD 7

 

3

     

3

AD 6

 

9

     

9

AD 5

 

5

     

5

Totaal AD

 

76

 

2

 

78

AST 11

           

AST 10

           

AST 9

           

AST 8

 

3

     

3

AST 7

 

4

     

4

AST 6

 

1

     

1

AST 5

 

9

     

9

AST 4

 

7

     

7

AST 3

 

3

     

3

AST 2

           

AST 1

           

Totaal AST

 

27

     

27

Totaal-generaal

 

103

 

2

 

105

Totaal personeel

103

2

105

AFDELING IV

HOF VAN JUSTITIE VAN DE EUROPESE UNIE

PERSONEEL

Hof van Justitie van de Europese Unie

 

Functiegroep en rang

Hof van Justitie van de Europese Unie

2013

Gewijzigde begroting nr. 4/2013

2013

Toegestaan in de Uniebegroting

Wijzigingen in de goedgekeurde personeelsformatie

Gewijzigde personeelsformatie

Vaste ambten

Tijdelijke ambten

Vaste ambten

Tijdelijke ambten

Vaste ambten

Tijdelijke ambten

AD 16

5

   

5

AD 15

10

1

   

10

1

AD 14

45 (3)

45 (3)

 

1

45 (3)

46 (3)

AD 13

100

   

100

AD 12

102 (4)

68

 

1

102 (4)

69

AD 11

67

75

 

1

67

76

AD 10

42

34

 

1

42

35

AD 9

136

2

   

136

2

AD 8

170

1

   

170

1

AD 7

156

   

156

AD 6

44

   

44

AD 5

49

28

   

49

28

Totaal AD

926

254

 

4

926

258

AST 11

10

   

10

AST 10

12

1

   

12

1

AST 9

29

   

29

AST 8

41

5

   

41

5

AST 7

67

29

   

67

29

AST 6

65

24

   

65

24

AST 5

66

47

 

1

66

48

AST 4

81

42

   

81

42

AST 3

140

10

 

1

140

11

AST 2

84

5

 

1

84

6

AST 1

57

   

57

Totaal AST

652

163

 

3

652

166

Totaal-generaal

1 578  (5)

417

 

7

1 578  (5)

424

Totaal personeel

1 995  (6)  (7)

7

2002  (6)  (7)

 

  • (1) 
    Overeenkomstig artikel 53 van het Euratom-Verdrag omvat de personeelsformatie de volgende vaste ambten voor het Voorzieningsagentschap: 1 ad personam AD 15 voor de directeur-generaal van het Agentschap, 2 AD 14 (waarvan één voor de adjunct-directeur-generaal van het Agentschap), 3 AD 12, 1 AD 11, 2 AD 10, 1 AST 10, 2 AST 8, 1 AST 7, 9 AST 6, 1 AST 5 en 2 AST 3.
  • (2) 
    Volgens de personeelsformatie worden de volgende aanstellingen ad personam aanvaard: maximaal 25 AD 15 kunnen AD 16 worden; maximaal 21 AD 14 kunnen AD 15 worden; maximaal 13 AD 11 kunnen AD 14 worden en 1 AST 8 kan AST 10 worden.
  • (3) 
    Waarvan 1 AD 15 ad personam.
  • (4) 
    Waarvan 1 AD 14 ad personam.
  • (5) 
    Niet inbegrepen de reserve voor onvoorziene uitgaven, zonder toewijzing van kredieten, voor ambtenaren die bij de kabinetten van het Hof van Justitie, het Gerecht of het Gerecht voor ambtenarenzaken gedetacheerd zijn (6 AD 12, 12 AD 11, 18 AD 10, 9 AD 7, 11 AST 6, 17 AST 5, 21 AST 4, 8 AST 3).
  • (6) 
    Halftijdse bezetting van bepaalde ambten kan worden gecompenseerd door de aanstelling van andere personeelsleden, tot een maximum van het aantal aldus vrijgekomen ambten per categorie.
  • (7) 
    Zonder de ambten in verband met de wijziging van het Statuut van het Hof van Justitie (verhoging van het aantal rechters): tijdelijke ambten voor de kabinetten van 12 rechters — 7 AD 14-ambten, 11 AD 12-ambten, 12 AD 11-ambten, 6 AD 10-ambten, 12 AST 4-ambten en 12 AST 3-ambten; permanente ambten voor de griffie van het Gerecht: drie AD 9, één AD 5, één omzetting van een AST 2-ambt in een AD 5-ambt, één omzetting van een AST 1-ambt in een AD 5-ambt en zes omzettingen van AST 1-ambten in zes AST 3-ambten.
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.