Definitieve vaststelling van de gewijzigde en aanvullende begroting nr. 4 van de EU voor het begrotingsjaar 2002

Inhoudsopgave

  1. Wettekst
  2. 32002B0846

1.

Wettekst

Avis juridique important

|

2.

32002B0846

Definitieve vaststelling van de gewijzigde en aanvullende begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2002

Publicatieblad Nr. L 303 van 06/11/2002 blz. 0001 - 0027

In dit begrotingsdocument zijn, tenzij anders vermeld, de bedragen uitgedrukt in euro.

Definitieve vaststelling

van de gewijzigde en aanvullende begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2002

(2002/846/EG, Euratom)

DE VOORZITTER VAN HET EUROPEES PARLEMENT,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, met name op artikel 272, lid 4, voorlaatste alinea,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, met name op artikel 177,

Gelet op het Financieel Reglement van 21 december 1977 van toepassing op de algemene begroting der Europese Gemeenschappen, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG, EGKS, Euratom) nr. 762/2001(1), met name op artikel 15,

Gezien de algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2002, zoals definitief vastgesteld op 13 december 2001(2),

Gezien het Interinstitutioneel Akkoord van 6 mei 1999 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie over de begrotingsdiscipline en de verbetering van de begrotingsprocedure(3),

Gezien het op 24 juli 2002 door de Commissie gepresenteerde voorontwerp van gewijzigde en aanvullende begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2002,

Gezien nota van wijzigingen nr. 1 bij het voorontwerp van gewijzigde en aanvullende begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2002,

Gezien het door de Raad op 20 september 2002 opgestelde ontwerp van gewijzigde en aanvullende begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2002,

Gelet op artikel 92 en bijlage IV van zijn Reglement,

Gezien de resolutie van het Europees Parlement van 26 september 2002,

Overwegende dat de procedure zoals bedoeld in artikel 272 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en artikel 177 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie is afgerond,

STELT VAST:

Enig artikel

De gewijzigde en aanvullende begroting nr. 4 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2002 is definitief vastgesteld.

Gedaan te Straatsburg, 26 september 2002.

De voorzitter

Pat Cox

  • (1) 
    PB L 111 van 20.4.2001, blz. 1.
  • (2) 
    PB L 29 van 31.1.2002, blz. 1.
  • (3) 
    PB C 172 van 18.6.1999, blz. 1.

GEWIJZIGDE EN AANVULLENDE BEGROTING Nr. 4 VAN DE EUROPESE UNIE VOOR HET BEGROTINGSJAAR 2002

INHOUD

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

AFDELING III

COMMISSIE

Algemene samenvatting van de kredieten (2002 en 2001) en van de uitvoering (2000)

Deel B

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

DEEL B

BELEIDSKREDIETEN

De kredieten van deel B dienen ter dekking van de beleidsuitgaven die rechtstreeks verband houden met de doelstellingen van het programma of de actie, met inbegrip van de uitgaven in verband met evaluatie en technische en administratieve bijstand die uitsluitend aan de partners ten goede komt. Bijzondere voorschriften gelden voor de volgende gevallen:

  • op de uitgaven voor technische bijstand, studies en voorlichting met betrekking tot de structuurfondsen en het Cohesiefonds zijn de voorschriften van toepassing die zijn vervat in de Verordeningen (EG) nr. 1260/1999, (EG) nr. 1257/1999, (EG) nr. 1258/1999, (EG) nr. 1263/1999, (EG) nr. 2792/1999, (EG) nr. 1261/1999, (EG) nr. 1262/1999 en (EG) nr. 1164/1999, zoals gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1264/1999, van de Raad;
  • op de kredieten van onderafdeling B6 zijn de bijzondere voorschriften van toepassing die zijn vervat in titel 27 van het Financieel Reglement;
  • uitgaven voor technische en administratieve bijstand zijn toegestaan indien dat uitdrukkelijk in de toelichting bij de betrokken lijn wordt vermeld, met vaststelling van het maximale bedrag voor die soort uitgaven.

Voor nieuwe programma's of acties dienen ten laste van deel B geboekte uitgaven voor technische en administratieve bijstand in de specifieke wetgeving betreffende het programma of de actie te zijn voorzien; deze uitgaven zijn onderworpen aan een besluit van de begrotingsautoriteit, die het maximale bedrag vaststelt.

De Commissie verbindt zich ertoe bij de opstelling van het voorontwerp van begroting een specifiek verslag voor te leggen aan de begrotingsautoriteit over het gebruik van de onder de "B...A"-begrotingsonderdelen opgenomen kredieten (zie hieronder).

De Commissie moet, op een met redenen omkleed verzoek van elk van beide takken van de begrotingsautoriteit, alle gewenste informatie verschaffen, ook met betrekking tot de resultaten van de werkzaamheden van deskundigen, over de tenuitvoerlegging van de programma's of acties.

HUISHOUDELIJKE KREDIETEN

De op de "B...A"-lijnen ingeschreven kredieten dienen onder meer ter financiering van:

  • de uitgaven voor technische bijstand in verband met overheidstaken die de Commissie aan communautaire uitvoeringsorganen delegeert;
  • de uitgaven voor technische en administratieve bijstand die geen overheidstaken betreft en die de Commissie in het kader van specifieke dienstverlenings- of studiecontracten aan particuliere organisaties uitbesteedt.

De Commissie verbindt zich ertoe de Begrotingsautoriteit in te lichten over elke kredietoverschrijving van het hoofdonderdeel (B) naar het "B...A"-onderdeel en andersom en haar op het einde van het begrotingsjaar verslag uit te brengen over het gebruik van de kredieten op "B...A"-onderdelen.

Uitvoering:

De uitvoering van alle programma's alsook de subsidies aan organisaties die met beleidskredieten van de begroting van de Europese Unie worden gefinancierd of medegefinancierd, moeten regelmatig worden geëvalueerd. De resultaten van deze evaluaties moeten aan de Begrotingsautoriteit worden medegedeeld, ook als de rechtsgrond hierin niet uitdrukkelijk voorziet.

De begunstigden van subsidies uit de begroting van de Commissie wordt gevraagd voor het publiek duidelijk en zichtbaar aan te geven dat zij door de Europese Unie financieel worden gesteund.

ONDERAFDELING B2

STRUCTURELE ACTIES, STRUCTURELE EN COHESIE-UITGAVEN, FINANCIEEL MECHANISME, OVERIGE LANDBOUWACTIES, OVERIGE REGIONALE ACTIES, VERVOER EN VISSERIJ

Algemene samenvatting van de kredieten (2002 en 2001) en van de uitvoering (2000)

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

TITEL B2-4

SOLIDARITEITSFONDS VAN DE EUROPESE UNIE - LIDSTATEN

HOOFDSTUK B2-4 0 - SOLIDARITEITSFONDS VAN DE EUROPESE UNIE - LIDSTATEN

B2-4 0 0 Solidariteitsfonds van de Europese Unie - Lidstaten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit artikel dient om de kredieten op te nemen die worden vrijgemaakt wanneer bij natuur-, milieu- of door falende technologie veroorzaakte rampen een beroep wordt gedaan op het Solidariteitsfonds van de Europese Unie.

Rechtsgronden

Voorstel voor een verordening van de Raad tot oprichting van het Solidariteitsfonds van de Europese Unie, door de Commissie ingediend op 18 september 2002 (COM(2002) 514 def.).

Ontwerp voor een Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie inzake de financiering van het Solidariteitsfonds van de Europese Unie en de voorwaarden voor het gebruik ervan, door de Commissie voorgesteld op 11 september 2002 (COM(2002) ... def.).

ONDERAFDELING B5

BESCHERMING VAN DE CONSUMENT, INTERNE MARKT, INDUSTRIE EN TRANS-EUROPESE NETWERKEN

Algemene samenvatting van de kredieten (2002 en 2001) en van de uitvoering (2000)

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

TITEL B5-3

INTERNE MARKT

De Commissie streeft ernaar om bij de uitvoering van dit deel van de begroting rekening te houden met de uitvoering van de begroting 2001, zoals hieronder aangegeven, en waar nodig verbeteringen aan te brengen.

Zij presenteert uiterlijk bij de indiening van het voorontwerp van begroting voor 2003 het uitvoeringsprofiel voor dit deel van de begroting.

Indien de situatie van de uitvoering op 31 augustus aanzienlijk afwijkt of dreigt af te wijken van het gepresenteerde uitvoeringsprofiel, stelt de Commissie de begrotingsautoriteit daarvan op de hoogte, met vermelding van de redenen van de afwijking en van de maatregelen die zij wil nemen om de situatie te verbeteren. Bovendien presenteert de Commissie een nieuw en geactualiseerd uitvoeringsprofiel.

Tevens bestudeert de Commissie de situatie van de uitvoering op 31 oktober in vergelijking met het uitvoeringsprofiel en stelt zij de begrotingsautoriteit op de hoogte van de resultaten hiervan.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

HOOFDSTUK B5-3 0 - STRATEGISCHE UITVOERINGSMAATREGELEN

B5-3 0 0 Strategisch programma voor de interne markt

B5-3 0 0 1 Tenuitvoerlegging en ontwikkeling van de interne markt

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit krediet dient ter dekking van de uitgaven als gevolg van maatregelen die moeten bijdragen tot de voltooiing, de werking en de ontwikkeling van de interne markt en met name:

  • grotere betrokkenheid van burgers en bedrijfsleven, met inbegrip van de ontwikkeling en versterking van de dialoog met burgers en bedrijfsleven via maatregelen die bedoeld zijn om de interne markt doeltreffender te doen werken en burgers en bedrijfsleven in de gelegenheid te stellen toegang te krijgen tot en ten volle te profiteren van alle rechten en mogelijkheden die de openstelling en de verdieping van de interne markt zonder grenzen bieden, alsmede via maatregelen voor de follow-up en beoordeling van de praktische uitoefening door burgers en bedrijfsleven van hun rechten en mogelijkheden, teneinde eventuele belemmeringen die hun beletten er ten volle van te profiteren, vast te stellen en gemakkelijker weg te nemen;
  • tenuitvoerlegging en toezicht op de bepalingen voor overheidsopdrachten, teneinde de werkelijke openstelling en de optimale werking ervan te waarborgen, met inbegrip van de bewustmaking en opleiding van de verschillende actoren bij deze opdrachten; de invoering en toepassing van nieuwe technologieën op de gebieden waar deze opdrachten worden toegepast; de voortdurende aanpassing van het wetgevend en regelgevend kader in het licht van ontwikkelingen die uit deze opdrachten voortvloeien, in het bijzonder de mondialisering van de markten en bestaande of toekomstige internationale overeenkomsten;
  • verbetering van de juridische omgeving voor burgers en bedrijven met als doel het vrije verkeer van personen en de rechten van de burgers te waarborgen;
  • versterking van de bestuurlijke samenwerking, verdieping en betere toepassing van de wetgeving inzake de interne markt tussen lidstaten en ondersteuning van de bestuurlijke samenwerking tussen de autoriteiten die belast zijn met de tenuitvoerlegging van de wetgeving inzake de interne markt;
  • algemeen onderzoek naar de noodzakelijkheid van de herziening van de verordeningen en analyse van de doeltreffendheid van de maatregelen die worden genomen met het oog op een goede werking van de interne markt, en de evaluatie van de algemene impact van de interne markt op bedrijven en de economie, met inbegrip van de aanschaf van gegevens en toegang van afdelingen van de Commissie tot externe databanken;
  • maatregelen om de voltooiing en het beheer van de interne markt te waarborgen, in het bijzonder op het gebied van de gegevensbescherming, de intellectuele en industriële eigendom, de elektronische handel en de commerciële communicatie;
  • versterking en ontwikkeling van financiële en kapitaalmarkten en van financiële diensten voor bedrijven en particulieren, rekening houdend met de invoering van de euro en de "nieuwe economie";
  • verbetering van de betalingssystemen op de interne markt, in het bijzonder die tussen lidstaten, met name in de lidstaten waar dergelijke systemen onderontwikkeld zijn; verlaging van de kosten en de tijd die nodig is voor deze transacties, rekening houdend met de omvang van de interne markt; ontwikkeling van de technische aspecten voor het opzetten van een of meer betalingssystemen op basis van de follow-up van de mededelingen van de Commissie; deelname aan proefprojecten, het toekennen van startkredieten en hulpkapitaal bij de ontwikkeling van infrastructurele voorzieningen;
  • aanpassing van het marktkader, in het bijzonder met betrekking tot het toezicht op en de regelgeving voor de praktische aspecten van de activiteiten van economische actoren en van de transacties, om rekening te houden met de ontwikkelingen in de Gemeenschap en de wereld, de invoering van de euro en de nieuwe financiële instrumenten, alsmede ontwikkelingen in de "nieuwe economie";
  • ontwikkeling en versterking van de externe aspecten van de richtlijnen die van toepassing zijn op het gebied van de financiële instellingen, wederzijdse erkenning van de financiële instrumenten met derde landen, internationale onderhandelingen, bijstand aan derde landen bij de totstandbrenging van een markteconomie;
  • bevordering van de samenwerking, de ontwikkeling en de coördinatie van de wetgevingen op het gebied van vennootschapsrecht en hulp bij de oprichting van Europese naamloze vennootschappen en Europese samenwerkingsverbanden op het gebied van economische belangen;
  • uitvoering van de communautaire en internationale bepalingen ter voorkoming van het witwassen van geld, met inbegrip van deelname aan intergouvernementele of acties ad hoc op dit gebied; subsidies en andere uitgaven in verband met het lidmaatschap van de Commissie van de Financial Action Task Force (FATF) voor de bestrijding van het witwassen van geld, ingesteld in het kader van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO);
  • subsidies ter ondersteuning van door externe organen opgezette projecten van communautair belang;
  • invoering van een specifieke on-linedienst (helpdesk) waar de burgers terechtkunnen met al hun vragen over financiële diensten (website over de interne markt en financiële diensten).

Dit krediet dient tevens ter dekking van de uitgaven voor de volgende maatregelen op het gebied van belastingheffing en douane:

  • vereenvoudiging en modernisering van het BTW-stelsel overeenkomstig de nieuwe, door de Commissie goedgekeurde "BTW-strategie", alsmede versterking van de bestuurlijke samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding ten behoeve van een doeltreffendere uitwisseling tussen de lidstaten;
  • accijnzen en milieubelastingen: analyse van het belastingbeleid met betrekking tot vervoer, milieu en energie;
  • belastingheffing en e-commerce: ontwikkeling en uitvoering van wetgeving met als doel het bedrijfsleven zekerheid te verschaffen over de elektronische levering van diensten; analyse van het belastingbeleid op het gebied van e-commerce met als doel het concurrentievermogen van de elektronische netwerken (internet), programmatuur en computerdiensten in Europa in het algemeen te versterken;
  • directe belastingheffing: onderlinge afstemming en harmonisatie van de wetgeving teneinde de werking van de interne markt en de uitoefening van het vrije verkeer en het vrij verrichten van diensten te waarborgen; analyse van het belastingbeleid op het gebied van de financiële dienstverlening en financiële producten om de integratie van de financiële markten te bevorderen, met name op het gebied van aanvullende pensioenen en levensverzekeringen;
  • belastingbeleid en verplichte bijdragen: met het oog op voortzetting van het onderzoek, binnen de werkgroep voor het belastingbeleid, naar de algemene aanpak van belastingheffing, teneinde de coördinatie van het belastingbeleid te versterken, rekening houdend met de andere communautaire doelstellingen, met name van belastingmaatregelen die bij de herziening van de gedragscode waarschijnlijk zullen worden overwogen; economische analyse van belastingstelsels en verplichte bijdragen (uitbreiding van de werkingssfeer van het onderzoek van de huidige belastingtarieven tot andere belastingen dan de vennootschapsbelasting);
  • het beheer van de douanelaboratoria (harmonisatie van de werkmethoden van de douanelaboratoria van de lidstaten);
  • het opzetten van een externe helpdesk voor de internetsite inzake tarieven van het directoraat-generaal Belastingen en douane-unie (DDS-site), die antwoord moet geven op vragen van gebruikers;
  • douane: bindende tariefinlichtingen (BTI), inhoudelijke beoordeling en terminologische bijwerking van de database betreffende de BTI, inclusief de verspreiding van de BTI onder de marktdeelnemers, bijwerking van de Europese Douanelijst van Chemische Stoffen (EDCS).

Dit krediet dient ter dekking van de kosten van advies, studies, diverse subsidies, deelname aan en realisatie en ontwikkeling van materiaal voor communicatie, bewustmaking of opleiding (drukwerk, audiovisueel materiaal, evaluaties, geautomatiseerde follow-up, verzameling en verspreiding van informatie en een oriëntatie- en adviesactie ten behoeve van bedrijfsleven en burgers), teneinde deze doelstellingen te realiseren.

Op deze post mogen, ongeacht de begunstigde van de actie, geen administratieve uitgaven worden afgeboekt.

De eventuele ontvangsten kunnen opnieuw worden aangewend overeenkomstig het bepaalde in artikel 27 van het Financieel Reglement.

Rechtsgrond

Overeenkomstig de bepalingen van het Interinstitutioneel Akkoord van 6 mei 1999 over de begrotingsdiscipline en de verbetering van de begrotingsprocedure zijn de onder deze post opgevoerde kredieten bestemd voor de financiering van acties die de Commissie krachtens haar institutionele prerogatieven uitvoert.

ONDERAFDELING B7

EXTERNE MAATREGELEN

Alle contracten voor extern personeel dat ten laste komt van de beleidskredieten, moeten worden gecentraliseerd en geharmoniseerd door een onder verantwoordelijkheid van het terzake van de begroting bevoegde lid van de Commissie staande eenheid voor het beheer en het toezicht op de externe contracten.

Algemene samenvatting van de kredieten (2002 en 2001) en van de uitvoering (2000)

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

TITEL B7-0

PRETOETREDINGSSTRATEGIE

HOOFDSTUK B7-0 9 - SOLIDARITEITSFONDS VAN DE EUROPESE UNIE - KANDIDAAT-LIDSTATEN

B7-0 9 0 Solidariteitsfonds van de Europese Unie - Kandidaat-lidstaten

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit artikel dient om de kredieten op te nemen die worden vrijgemaakt wanneer bij natuur-, milieu- of door falende technologie veroorzaakte rampen een beroep wordt gedaan op het Solidariteitsfonds van de Europese Unie.

Rechtsgronden

Voorstel voor een verordening van de Raad tot oprichting van het Solidariteitsfonds van de Europese Unie, door de Commissie ingediend op 18 september 2002 (COM(2002) 514 def.).

Ontwerp voor een Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie inzake de financiering van het Solidariteitsfonds van de Europese Unie en de voorwaarden voor het gebruik ervan, door de Commissie voorgesteld op 11 september 2002 (COM(2002) ... def.).

TITEL B7-3

SAMENWERKING MET DE ONTWIKKELINGSLANDEN IN AZIË, LATIJNS-AMERIKA EN ZUIDELIJK AFRIKA, MET INBEGRIP VAN ZUID-AFRIKA

HOOFDSTUK B7-3 0 - SAMENWERKING MET DE ONTWIKKELINGSLANDEN IN AZIË

Een door de Commissie gesteunde uitgangspositie zou zijn dat 35 % van de uitgaven in landen van lijst 1 van de OESO-Commissie voor Ontwikkelingsbijstand (DAC), inclusief macro-economische steun voor de sociale sector, voor de sociale infrastructuur wordt gebruikt, met name onderwijs en gezondheidszorg, waarbij in het oog moet worden gehouden dat de bijdrage van de Europese Unie moet worden beschouwd als deel van de algemene steun van donoren aan de sociale sectoren in een bepaald land en dat een zekere mate van flexibiliteit de norm moet zijn.

De Commissie heeft verklaard op statistisch gebied een degelijke basis voor de toekomst te willen leggen, en moet dit in daden omzetten door ervoor te zorgen dat het CRIS (Common Relex Information System) op het moment waarop zij haar voorontwerp van begroting voor 2003 indient alle geografische gebieden dekt. Het systeem maakt een sectorale indeling van programma's en projecten mogelijk, met gebruikmaking van de nomenclatuur van de DAC.

De Commissie moet aangeven welke aanvullende administratieve middelen zij nodig heeft om te waarborgen dat zij vóór november 2002 aan het Europees Parlement een met de DAC te verenigen verdeling per sector van de vastleggingen van de begroting 2001 kan voorleggen. Bij de indiening van het voorontwerp van begroting, en rekening houdend met de beschikbaar gestelde aanvullende administratieve middelen, moet de Commissie de met de DAC verenigbare verdeling per sector van de vastleggingen van de begroting 2001 indienen die op dat moment al beschikbaar zijn.

De Commissie streeft ernaar om bij de uitvoering van dit deel van de begroting rekening te houden met de uitvoering van de begroting 2001, zoals hieronder aangegeven, en waar nodig verbeteringen aan te brengen.

Zij presenteert uiterlijk bij de indiening van het voorontwerp van begroting voor 2003 het uitvoeringsprofiel voor dit deel van de begroting.

Indien de situatie van de uitvoering op 31 augustus aanzienlijk afwijkt of dreigt af te wijken van het gepresenteerde uitvoeringsprofiel, stelt de Commissie de begrotingsautoriteit daarvan op de hoogte, met vermelding van de redenen van de afwijking en van de maatregelen die zij wil nemen om de situatie te verbeteren. Bovendien presenteert de Commissie een nieuw en geactualiseerd uitvoeringsprofiel.

Tevens bestudeert de Commissie de situatie van de uitvoering op 31 oktober in vergelijking met het uitvoeringsprofiel en stelt zij de begrotingsautoriteit op de hoogte van de resultaten hiervan.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

B7-3 0 0 Financiële en technische samenwerking met de ontwikkelingslanden in Azië

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Dit krediet dient ter dekking van de financiering van ontwikkelingacties in ontwikkelingslanden van Azië, en vooral in de armste daarvan, voor het oplossen van macro-economische en sectorale problemen. Er wordt voorrang verleend aan acties met een effect op de structuur van de economie, de ontwikkeling van de instellingen, de versterking van de burgermaatschappij, waaronder maatregelen met betrekking tot democratisering, toegang voor alle jongens, meisjes en vrouwen tot basis- en secundair onderwijs, het milieu, de tropische bossen, drugsbestrijdingscampagnes, regionale samenwerking, acties ter voorkoming van rampen en acties voor wederopbouw, alsmede acties ter bevordering van het gebruik van informatie- en telecommunicatietechnologie.

Bovendien dient het ter dekking van maatregelen in verband met voorlichting en opleiding, met name op het gebied van de bestrijding van discriminatie van vrouwen en uitbuiting van kinderen van beide geslachten, de bevordering van het consumentenbeleid, campagnes tegen drugs en aids, en demografische vraagstukken, dit alles met meer gebruik van informatie- en telecommunicatietechnologie.

Investeringen in gebieden waar van oudsher inheemse volkeren of andere plaatselijke gemeenschappen wonen, alsmede andere projecten die hun bestaansmiddelen of sociale organisatie ingrijpend beïnvloeden, worden niet verricht zonder dat deze zo goed mogelijk geraadpleegd zijn en hun toestemming hebben gegeven.

Een bedrag ter waarde van ten minste 10 % van dit krediet is bestemd voor milieubeleid als gevolg van Agenda 21, die tijdens de Conferentie van de Verenigde Naties over milieu en ontwikkeling, die van 3 tot en met 14 juni 1992 in Rio de Janeiro werd gehouden, werd aangenomen, met inbegrip van projecten voor hernieuwbare energie.

Dit krediet dient voorts ter financiering van projecten voor de aanpak van verouderde pesticidevoorraden.

De Commissie publiceert elk jaar een activiteitenverslag.

Bovendien is dit krediet bestemd voor steun aan initiatieven van vakbonden en niet-gouvernementele organisaties en aan plaatselijke initiatieven voor toezicht op het effect van Europese investeringen op de nationale economie, met name gedragscodes en sectorale overeenkomsten waarin eerbiediging van normen inzake arbeid, milieu en sociale en mensenrechten is verankerd.

Het dient tevens voor de oprichting en het beheer van contactpunten inzake de OESO-richtsnoeren voor multinationale ondernemingen in EU-delegaties in landen waar Europese ondernemingen actief zijn.

De voor Nepal bestemde middelen zijn afhankelijk van de garantie die de autoriteiten van dit land geven dat de vluchtelingen uit Tibet niet zullen worden teruggestuurd.

In het kader van de strategieën inzake het volksgezondheidsbeleid van de Commissie en ter ondersteuning van de programma's ter verbetering van de eerstelijnsgezondheidszorg worden er kredieten uitgetrokken voor de tenuitvoerlegging van een programma ter voorkoming van reumatische koortsen.

Dit krediet dient tevens ter dekking van de financiering van acties door niet-gouvernementele organisaties en gespecialiseerde organisaties om het toenemende aantal straatkinderen te helpen.

Onder dit artikel worden eveneens de horizontale bekendmakingsacties en voorlichtingsmaatregelen in het kader van de samenwerking van de Europese Unie met de ontwikkelingslanden in Azië geboekt.

Bovendien dient dit krediet ter dekking van kleine leningen en kredieten via het informele bankcircuit (via de Grameen Bank en overeenkomstige operaties in Bangladesh) die, met name, initiatieven ter bevordering van werkgelegenheid voor vrouwen steunen.

Onder dit artikel wordt eveneens de steun geboekt aan de ontwikkeling van de burgermaatschappij en met name de steun aan activiteiten van niet-gouvernementele organisaties die de rechten van kwetsbare groepen, zoals vrouwen, kinderen, etnische minderheden en gehandicapten, bevorderen en beschermen.

Er wordt geen communautaire steun verleend aan landen of organisaties die verplichte abortus, gedwongen sterilisatie of kindermoord aanmoedigen of toestaan als middel om de bevolkingsgroei te beperken.

Op dit artikel mogen, ongeacht de begunstigde van de actie, geen administratieve uitgaven worden afgeboekt.

De kredieten voor Vietnam en China zullen een concrete invulling krijgen in het raam van de noodzaak de situatie van de mensenrechten en de democratie in deze landen te verbeteren.

De opname van deze kredieten wordt afhankelijk gesteld van de naleving van de beginselen die de grondslag vormen voor de acties van de Europese Unie.

Rechtsgronden

Verordening (EEG) nr. 443/92 van de Raad van 25 februari 1992 inzake financiële en technische hulp en economische samenwerking met de ontwikkelingslanden in Latijns-Amerika en in Azië (PB L 52 van 27.2.1992, blz. 1).

Resolutie van het Europees Parlement van 14 mei 1992 over de situatie van vrouwen en kinderen in de ontwikkelingslanden (PB C 150 van 15.6.1992, blz. 268).

Resolutie van het Europees Parlement van 14 mei 1992 over de rol van niet-gouvernementele organisaties in de ontwikkelingssamenwerking (PB C 150 van 15.6.1992, blz. 273).

Resolutie van het Europees Parlement van 18 januari 1996 over de mensenhandel (PB C 32 van 5.2.1996, blz. 88).

Verordening (EG) nr. 550/97 van de Raad van 24 maart 1997 betreffende acties op het gebied van HIV/aids in de ontwikkelingslanden (PB L 85 van 27.3.1997, blz. 1).

Verordening (EG) nr. 1484/97 van de Raad van 22 juli 1997 betreffende steun aan ontwikkelingslanden voor demografische maatregelen en programma's (PB L 202 van 30.7.1997, blz. 1).

Verordening (EG) nr. 2046/97 van de Raad van 13 oktober 1997 betreffende de Noord-Zuidsamenwerking op het gebied van de bestrijding van drugs en drugsverslaving (PB L 287 van 21.10.1997, blz. 1).

Verordening (EG) nr. 2836/98 van de Raad van 22 december 1998 betreffende de integratie van de genderproblematiek in de ontwikkelingssamenwerking (PB L 354 van 30.12.1998, blz. 5).

Resolutie van het Europees Parlement van 15 januari 1999 over EU-normen voor in ontwikkelingslanden werkende Europese bedrijven: naar een Europese gedragscode (PB C 104 van 14.4.1999, blz. 180).

Verordening (EG) nr. 2493/2000 van het Europees Parlement en de Raad van 7 november 2000 betreffende maatregelen ter bevordering van de reële integratie van het milieuaspect in het ontwikkelingsproces in de ontwikkelingslanden (PB L 288 van 15.11.2000, blz. 1).

Verordening (EG) nr. 2494/2000 van het Europees Parlement en de Raad van 7 november 2000 betreffende maatregelen ter bevordering van het behoud en het duurzaam beheer van tropische bossen en andere bossen in ontwikkelingslanden (PB L 288 van 15.11.2000, blz. 6).

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.