Uitvoeringsbesluit 2015/1208 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit 2013/463/EU inzake de goedkeuring van het macro-economische aanpassingsprogramma voor Cyprus

1.

Wettekst

24.7.2015   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 196/10

 

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2015/1208 VAN DE RAAD

van 14 juli 2015

tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2013/463/EU inzake de goedkeuring van het macro-economische aanpassingsprogramma voor Cyprus

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) nr. 472/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende de versterking van het economische en budgettaire toezicht op lidstaten in de eurozone die ernstige moeilijkheden ondervinden of dreigen te ondervinden ten aanzien van hun financiële stabiliteit (1), en met name artikel 7, leden 2 en 5,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Verordening (EU) nr. 472/2013 is van toepassing op lidstaten die bij de inwerkingtreding ervan al financiële steun ontvingen, met inbegrip van financiële steun uit het Europees stabiliteitsmechanisme (ESM).

 

(2)

Verordening (EU) nr. 472/2013 bevat regels voor de goedkeuring van macro-economische aanpassingsprogramma's voor lidstaten die financiële steun ontvangen; die regels moeten verenigbaar zijn met het Verdrag tot instelling van het ESM.

 

(3)

Nadat Cyprus op 25 juni 2012 een verzoek om financiële bijstand uit het ESM had ingediend, heeft de Raad op 25 april 2013 bij Besluit 2013/236/EU (2) bepaald dat Cyprus op strikte wijze een macro-economisch aanpassingsprogramma ten uitvoer moet leggen.

 

(4)

Op 24 april 2013 heeft de Raad van gouverneurs van het ESM besloten om Cyprus in principe stabiliteitssteun te verlenen, en zijn goedkeuring gehecht aan het memorandum van overeenstemming over de specifieke economische beleidsvoorwaarden, en aan de ondertekening daarvan door de Commissie namens het ESM.

 

(5)

Sinds de inwerkingtreding van Verordening (EU) nr. 472/2013 is het macro-economisch aanpassingsprogramma vastgesteld in de vorm van een uitvoeringsbesluit van de Raad (3). Omwille van de juridische duidelijkheid en de rechtszekerheid werd het programma opnieuw vastgesteld op basis van artikel 7, lid 2, van Verordening (EU) nr. 472/2013. De inhoud van het programma is identiek aan het bij Besluit 2013/236/EU goedgekeurde programma, met dien verstande dat de resultaten van de krachtens artikel 1, lid 2, van dat besluit verrichte evaluatie erin werden verwerkt. Tegelijkertijd werd Besluit 2013/236/EU ingetrokken.

 

(6)

Uitvoeringsbesluit 2013/463/EU van de Raad was al gewijzigd bij Besluit 2014/169/EU en Besluit 2014/919/EU. In het licht van de laatste ontwikkelingen moet het opnieuw worden gewijzigd.

 

(7)

Overeenkomstig artikel 1, lid 2, van Uitvoeringsbesluit 2013/463/EU heeft de Commissie, in samenwerking met de Europese Centrale Bank („ECB”) en het Internationaal Monetair Fonds („IMF”), voor de zesde keer beoordeeld welke voortgang is gemaakt bij de uitvoering van de overeengekomen maatregelen, hoe doeltreffend die maatregelen zijn en welk economisch en sociaal effect ze sorteren. Als gevolg van die beoordeling moeten wijzigingen worden doorgevoerd op het gebied van de hervorming van de financiële sector, het begrotingsbeleid en de structurele hervormingen waarbij rekening wordt gehouden met de stappen die de Cypriotische autoriteiten aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 al hadden gezet; deze wijzigingen betreffen met name: i) het nauwlettend blijven monitoren van de liquiditeitspositie van de banksector; ii) het stroomlijnen van het toezicht op en de regelgeving van verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen; iii) het nemen van verdere maatregelen nemen om het beheer door banken van oninbare leningen te versterken en het uitwerken van houdbare langetermijnoplossingen inzake schuldherschikking, onder meer met behulp van doelstellingen voor de herschikking van oninbare leningen en een strategische studie naar wanbetaling; iv) het indienen van een wetgevingsvoorstel dat de verkoop van leningen mogelijk maakt; v) het presenteren van een wetgevingsvoorstel dat garandeert dat afgegeven eigendomsbewijzen onverwijld worden overgedragen, met waarborgen tegen misbruik; vi) het continu monitoren van de implementatie en de prestaties van de insolventie- en beslagleggingsregelingen om erop toe te zien dat deze regelingen de verwezenlijking van hun doelstellingen en principes in de hand werken; vii) het bijstellen, in het licht van de in het eerste kwartaal van 2015 geleverde begrotingsprestaties, van de doelstelling voor het primaire saldo voor 2015 tot een overschot van ten minste 264 miljoen EUR (1,5 % van het bbp) en het verder aanpassen van de doelstelling voor het primaire overschot voor 2016-2018, ook opdat het land zich blijft houden aan het aanpassingstraject dat door het stabiliteits- en groeipact wordt voorgeschreven; viii) het volledig implementeren van een nationaal zorgstelsel tegen 2017; ix) het operationeel maken van de nieuwe geïntegreerde belastingdienst door de instelling van één enkel registratieproces en door de goedkeuring van een nieuw wetboek voor fiscale procedure; x) het aannemen van een plan voor de hervorming van het overheidsapparaat dat leidt tot een verbetering van het loonvormingsmechanisme, de invoering van een nieuw beoordelings- en bevorderingssysteem voor het personeel en een verhoging van de mobiliteit van het personeel; xi) het consolideren van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en uitkeringen aan studenten; xii) het opnemen in de regelgeving betreffende de vastgoedmarkt van verdere voorschriften om de afgifte van eigendomsbewijzen te versnellen; xiii) het in het kader van het actieplan voor groei verrichten van een studie die moet dienen als uitgangspunt voor de nationale toerismestrategie, en xiv) het kiezen van een regelgevingskader en marktordening voor energie en het boeken van verdere vooruitgang met de ontvlechting van de Elektriciteitsautoriteit van Cyprus.

 

(8)

Gedurende de gehele uitvoering van het omvattende beleidspakket van Cyprus moet de Commissie op specifieke gebieden aanvullend beleidsadvies en technische bijstand verlenen. Een lidstaat die aan een macro-economisch aanpassingsprogramma onderworpen is en over onvoldoende administratieve capaciteit beschikt, kan om technische bijstand van de Commissie verzoeken, die voor dit doel groepen van deskundigen kan vormen.

 

(9)

In overeenstemming met de bestaande nationale regels en praktijken moeten de Cypriotische autoriteiten de meningen van de sociale partners en maatschappelijke organisaties vragen bij de voorbereiding, tenuitvoerlegging, monitoring en evaluatie van het macro-economische aanpassingsprogramma,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Artikel 2 van Uitvoeringsbesluit 2013/463/EU wordt als volgt gewijzigd:

 

1)

Lid 5 wordt vervangen door:

„5.   Om de gezondheid van zijn financiële sector te herstellen, zorgt Cyprus voor een verdere herstructurering van het bankwezen en de coöperatieve kredietsector, een verdere versterking van het toezicht en de regelgeving, ook rekening houdende met de rol van het gemeenschappelijk toezichtmechanisme („GTM”), en een hervorming van het kader voor schuldherschikking, met vrijwaring van de financiële stabiliteit.

Het programma voorziet in de volgende maatregelen en resultaten:

 

a)

zorgen voor nauwlettend toezicht op de liquiditeitspositie van de banksector, zolang als strikt noodzakelijk is om ernstige risico's voor de stabiliteit van het financiële stelsel te beperken. De financierings- en kapitaalplannen van binnenlandse banken die van centralebankfinanciering afhankelijk zijn of overheidssteun ontvangen, houden op realistische wijze rekening met de geplande afbouw van de schuldhefboom in de banksector en verminderen de afhankelijkheid van leningen van de centrale bank, terwijl ook gedwongen verkopen van activa en kredietschaarste moeten worden voorkomen;

 

b)

aanpassen van de minimumkapitaalvereisten, rekening houdend met de parameters van de balansbeoordeling en de alomvattende beoordeling;

 

c)

bepalen dat banken met een tekort aan kapitaal kunnen, wanneer andere maatregelen niet volstaan, verzoeken om herkapitalisatiesteun van de staat conform de procedures voor staatssteun. Banken met herstructureringsplannen rapporteren over de bij de uitvoering van de plannen gemaakte vorderingen;

 

d)

ervoor zorgen dat het kredietregister volledig operationeel is;

 

e)

rekening houdend met de rol van het GTM, zorgen voor de volledige tenuitvoerlegging van het regelgevingskader met betrekking tot de verstrekking en het beheer van leningen, bijzondere waardeverminderingen van activa en voorzieningen;

 

f)

ervoor zorgen dat banken regelmatig informatie verstrekken aan autoriteiten en aan markten met betrekking tot de vooruitgang die wordt gemaakt bij de herstructurering van hun activiteiten;

 

g)

zorgen voor herziening van het governancerichtsnoer, waarin onder meer de interactie tussen de interne auditeenheden van banken en de bankentoezichthouders zal worden verduidelijkt;

 

h)

versterken van de governance van de banken, onder meer door een verbod op kredietverlening aan onafhankelijke leden van het bestuur of verbonden partijen;

 

i)

zorgen voor de nodige personeelsleden en wijzigingen in het licht van de nieuwe verantwoordelijkheid die de Centrale Bank van Cyprus heeft gekregen, met name voor de afwikkelings- en toezichthoudende functies, en voor de omzetting in nationaal recht van het gemeenschappelijke rulebook, met inbegrip van Richtlijn 2014/59/EU van het Europees Parlement en de Raad (4) en Richtlijn 2014/49/EU van het Europees Parlement en de Raad (5);

 

j)

stroomlijnen van het toezicht op en de regelgeving van verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen;

 

k)

versterken van het beheer van oninbare leningen, rekening houdend met de ontwikkelingen en de tijdschema's van het GTM. Dit omvat met name: de monitoring en bekendmaking van de herstructureringsdoelstellingen die door de Centrale Bank van Cyprus zijn vastgelegd; maatregelen waardoor kredietgevers adequate informatie kunnen verkrijgen over de financiële situatie van kredietnemers, en beslag kunnen vragen, krijgen en uitvoeren op de financiële activa en inkomsten van in gebreke blijvende kredietnemers; maatregelen waardoor kredietgevers bestaande leningen kunnen overdragen aan derden, samen met alle zekerheden en waarborgen, zonder dat de kredietnemer daarmee hoeft in te stemmen;

 

l)

vaststellen van wetgeving die garandeert dat afgegeven eigendomsbewijzen snel aan kopers van onroerend goed worden overgedragen, met waarborgen tegen misbruik;

 

m)

versoepelen van de beperkingen op de uitwinning van zekerheden, met name door de vlotte en doeltreffende werking van de herziene beslagleggingsregeling te garanderen; deze maatregel gaat vergezeld van de tenuitvoerlegging en aanvulling van de grondige hervorming van de insolventieprocedures voor ondernemingen en personen, met inbegrip van alle eventueel vereiste aanvullende bestuursrechtelijke handelingen en reglementen. De implementatie en de prestaties van de nieuwe insolventieregeling worden continu gemonitord om erop toe te zien dat deze regeling de verwezenlijking van haar doelstellingen en principes in de hand werkt; indien zulks noodzakelijk is, worden er wijzigingen voorgesteld. Voorts wordt uiterlijk begin 2016 een grondige evaluatie van het wettelijke kader voor de herschikking van particuliere schulden uitgevoerd, waarbij een actieplan wordt opgesteld om wijzigingen in dat kader aan te brengen teneinde eventuele tekortkomingen te verhelpen. Er worden aanbevelingen met betrekking tot het wetboek van burgerlijke rechtsvordering en de regels voor de procesvoering bij de rechtbanken geformuleerd om de vlotte en doeltreffende werking van de herziene beslagleggingswet en de nieuwe insolventieregeling te verzekeren, alsook met de bedoeling om de snelheid van de behandeling door de rechterlijke instanties te verbeteren en de gerechtelijke achterstand weg te werken;

 

n)

erop toezien dat de coöperatieve sector zorgt voor een tijdige en volledige tenuitvoerlegging van het overeengekomen herstructureringsplan en verdere maatregelen neemt om zijn operationele capaciteit te verbeteren, met name op het gebied van het beheer van achterstallen, de systemen voor informatiebeheer, governance en beheerscapaciteit;

 

o)

voortgaan met de verdere versterking van het kader voor de strijd tegen witwassen van geld en uitvoering van een actieplan, op basis van beste praktijken, voor de toepassing van verbeterde methoden op het gebied van cliëntenonderzoek en de transparantie van entiteiten.

  • (4) 
    Richtlijn 2014/59/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende de totstandbrenging van een kader voor het herstel en de afwikkeling van kredietinstellingen en beleggingsondernemingen en tot wijziging van Richtlijn 82/891/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2001/24/EG, 2002/47/EG, 2004/25/EG, 2005/56/EG, 2007/36/EG, 2011/35/EU, 2012/30/EU en 2013/36/EU en de Verordeningen (EU) nr. 1093/2010 en (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 173 van 12.6.2014, blz. 190)."
 

2)

Het volgende lid wordt toegevoegd:

„7 ter.   Voor het begrotingsbeleid in 2017-2018 streven de Cypriotische autoriteiten naar een overheidssaldo dat de houdbaarheid van de schuld verzekert en in overeenstemming is met het overeenkomstig het stabiliteits- en groeipact in acht te nemen aanpassingstraject.”.

 

3)

In lid 8 wordt punt h) vervangen door:

 

„h)

hervorming van de overheidsadministratie om de werking en de efficiëntie ervan te verbeteren, met name door een herziening van de omvang en de functionele organisatie van de overheidsdienst, een verbetering van het loonvormingsmechanisme, de invoering van nieuwe beoordelings- en bevorderingssystemen voor het personeel en een verhoging van de mobiliteit van het personeel, met de bedoeling een efficiënt gebruik van overheidsmiddelen en een hoogwaardige dienstverlening aan de bevolking te waarborgen;”.

 

4)

De leden 12 en 13 worden vervangen door:

„12.   Cyprus zorgt voor een vermindering van het aantal achterstallige afgiften van eigendomsbewijzen en stroomlijnt de procedures om tot een snelle en efficiënte afgifte van nieuwe bouwvergunningen en eigendomsbewijzen te komen.

  • 13. 
    In het kader van het actieplan voor groei neemt Cyprus initiatieven om het concurrentievermogen van zijn toeristische sector te versterken, met name door het actieplan voor de toeristische sector uit te voeren, door belemmeringen voor de mededinging in de toeristische sector op te sporen, door een nieuwe nationale toerismestrategie goed te keuren, en door een luchtvaartstrategie ten uitvoer te leggen waarin met de externe en andere luchtvaartovereenkomsten van de Unie rekening wordt gehouden, en die tevens voor voldoende luchtvaartverbindingen zorgt.”.
 

5).

Lid 16 wordt vervangen door:

„16.   Cyprus legt het actieplan voor groei ten uitvoer en houdt daarbij terdege rekening met de lopende hervormingen van het overheidsapparaat en het beheer van de overheidsfinanciën, andere verbintenissen in het kader van het macro-economische aanpassingsprogramma van Cyprus en de desbetreffende initiatieven van de Unie, rekening houdend met de partnerschapsovereenkomst voor de tenuitvoerlegging van de Europese structuur- en investeringsfondsen. Het actieplan voor groei wordt door één enkel orgaan gecoördineerd en gehandhaafd.”.

Artikel 2

Dit besluit is gericht tot de Republiek Cyprus.

Gedaan te Brussel, 14 juli 2015.

Voor de Raad

De voorzitter

  • P. 
    GRAMEGNA
 

  • (2) 
    Besluit 2013/236/EU van de Raad van 25 april 2013 gericht tot Cyprus inzake specifieke maatregelen om de financiële stabiliteit en de duurzame groei te herstellen (PB L 141 van 28.5.2013, blz. 32).
  • (3) 
    Uitvoeringsbesluit 2013/463/EU van de Raad van 13 september 2013 inzake de goedkeuring van het macro-economische aanpassingsprogramma voor Cyprus en inzake de intrekking van Besluit 2013/236/EU (PB L 250 van 20.9.2013, blz. 40).
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.