Besluit 2006/653 - Afwijking van bepaalde voorschriften van Richtlijn 2003/54/EG aan Cyprus - Hoofdinhoud
29.9.2006 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 270/72 |
BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE
van 25 september 2006
tot verlening van een afwijking van bepaalde voorschriften van Richtlijn 2003/54/EG van het Europees parlement en de Raad aan de Republiek Cyprus
(Kennisgeving geschied onder nummer C(2006) 4177)
(Alleen de Griekse tekst is authentiek)
(2006/653/EG)
DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,
Gelet op Richtlijn 2003/54/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2003 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en houdende intrekking van Richtlijn 96/92/EG (1), met name op artikel 26, lid 1,
Gezien de door de Republiek Cyprus op 28 juni 2004 ingediende aanvraag,
Na de lidstaten van de aanvraag in kennis te hebben gesteld,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 28 juni 2004 diende de Republiek Cyprus een aanvraag in bij de Commissie voor een afwijking van de bepalingen van artikel 21, lid 1, onder b), van Richtlijn 2003/54/EG voor de periode tot 31 december 2008 en van die van artikel 21, lid 1, onder c), voor de periode tot 31 december 2013. De uitdrukkelijke toestemming voor de indiening van een dergelijke aanvraag is vervat in artikel 26, lid 1, van genoemde richtlijn. |
(2) |
De verschafte informatie was aanvankelijk niet voldoende om de aanvraag te kunnen beoordelen. Bovendien omvatten de verstrekte verbruiksgegevens ook verbruik in het noordelijk deel van Cyprus. In het licht van artikel 1, lid 1, van Protocol nr. 10 inzake Cyprus bij het Toetredingsverdrag werden de cijfers met betrekking tot dat deel van Cyprus beschouwd als irrelevant voor het onderzoek. Cyprus heeft desverzocht meer informatie verschaft. |
(3) |
De Republiek Cyprus wordt in punt 26 van artikel 2 van Richtlijn 2003/54/EG gekwalificeeerd als een „klein geïsoleerd net”. Hiermee wordt bedoeld een net met een verbruik van minder dan 3 000 GWh in 1996 waarvan minder dan 5 % van het jaarverbruik via koppeling aan andere netten wordt verkregen. In 1996 bedroeg het verbruik in de Republiek Cyprus 2 315,3 GWh. De Republiek Cyprus is een geïsoleerd, niet gekoppeld netwerk. |
(4) |
Uit de bij de aanvraag gevoegde en de naderhand ingediende documentatie blijkt voldoende dat het, gegeven de omvang en structuur van de electriciteitsmarkt op het eiland en in verband met het feit dat koppeling van dit net aan het hoofdnet van een lidstaat nog toekomstmuziek is, voorlopig niet mogelijk is om de doelstelling van een concurrerende electriciteitsmarkt te halen. Onmiddellijke openstelling van de markt zou grote problemen veroorzaken, met name voor de zekerheid van de electriciteitsvoorziening. |
(5) |
De Electricity Authority of Cyprus (ECA) is momenteel de enige electriciteitsleverancier met een vergunning in Cyprus. Er is een aanzienlijke last op haar komen te liggen nu de overheid uit milieuoverwegingen heeft besloten de brandstofmix, die momenteel afhankelijk is van zware stookolie, te diversifiëren. Om die reden is de verplichting ingevoerd om aardgas in de opwekkingsmix op te nemen. ECA heeft toegezegd gecombineerde-cycluscentrales te bouwen, die in 2010 aardgas zullen gebruiken. De vereiste investeringen betekenen een extra last voor ECA, waardoor ze tegenover concurrenten in het nadeel zou zijn. |
(6) |
Voorts heeft de regering voor potentiële investeerders in hernieuwbare energiebronnen, met name voor wind-, fotovoltaïsche en biomassacapaciteit, ruime stimulansen ter beschikking gesteld. De privésector heeft grote belangstelling getoond. Electriciteit uit hernieuwbare energiebronnnen geniet preferentiële toegang tot het net. Onbeperkte invoering en exploitatie van electriciteitsproductie uit hernieuwbare energiebronnen zou moeilijkheden veroorzaken wat betreft de stabiliteit van het net en de voorzieningszekerheid. |
(7) |
Bij openstelling van de markt zou een dure versterking van het transportsysteem, om nadelige gevolgen voor de betrouwbaarheid en veiligheid van het netwerk te voorkomen, noodzakelijk worden. Tariefverhogingen en daarmee prijsverhogingen voor de eindverbruikers zouden het gevolg zijn. In een dergelijke situatie is geen echte concurrentie mogelijk. |
(8) |
De Commissie heeft de argumenten van de Republiek Cyprus bestudeerd en is ervan overtuigd dat de afwijking en de toepassingsvoorwaarden daarvan geen afbreuk zullen doen aan de uiteindelijke verwezenlijking van de doelstellingen van Richtlijn 2003/54/EG. |
(9) |
De door de Republiek Cyprus gevraagde afwijking dient daarom te worden verleend. |
(10) |
Hoewel in de aanvraag een getrouw beeld wordt gegeven van de huidige situatie, wordt er evenwel geen rekening gehouden met mogelijke ontwikkelingen op midden- en lange termijn, die tot ingrijpende veranderingen kunnen leiden. Geregeld toezicht op de situatie is daarom geboden. |
HEEFT DE VOLGENDE BESCHIKKING GEGEVEN:
Artikel 1
Aan de Republiek Cyprus wordt een afwijking van respectievelijk de punten b) en c) van artikel 21, lid 1, van Richtlijn 2003/54/EG verleend.
De afwijking van artikel 21, lid 1, onder b), van Richtlijn 2003/54/EG geldt tot en met 31 december 2008.
De afwijking van artikel 21, lid 1, onder c), van Richtlijn 2003/54/EG geldt tot en met 31 december 2013.
Artikel 2
De afwijking kan door de Commissie worden ingetrokken, indien er zich in de electriciteitssector in de Republiek Cyprus ingrijpende veranderingen voordoen.
Met het oog daarop dient Cyprus toezicht te houden op de ontwikkelingen in de electriciteitssector en aan de Commissie iedere grote verandering melden, met name informatie te verstrekken over nieuwe productievergunningen, nieuwe marktdeelnemers, prijsschommelingen en nieuwe infrastructuurplannen die herziening van de afwijking nodig kunnen maken.
Voorts dient de Republiek Cyprus om de twee jaar een algemeen verslag bij de Commissie in te dienen, uiterlijk met ingang van 31 december 2007. Deze verslagen dienen een overzicht te bevatten van het tarief- en prijsbeleid en van de maatregelen die in het licht van de afwijking ter bescherming van de belangen van de verbruiker zijn genomen.
Artikel 3
Deze beschikking is gericht tot de Republiek Cyprus.
Gedaan te Brussel, 25 september 2006.
Voor de Commissie
Andris PIEBALGS
Lid van de Commissie
-
PB L 176 van 15.7.2003, blz. 37. De richtlijn is gewijzigd bij Richtlijn 2004/85/EG van de Raad (PB L 236 van 7.7.2004, blz. 10).
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.