Bijlagen bij COM(2024)266 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)266 - .
document COM(2024)266
datum 3 juli 2024
bijlage) 4

3.2. De ontvangen verzoeken per directoraat-generaal of dienst (tabel 5 in de bijlage) 5

4. Uitzonderingen op het toegangsrecht 7

4.1. Het verleende toegangsniveau tot de gevraagde documenten (tabellen 8 en 9 in de bijlage) 7

4.2. De uitzonderingen die gelden voor de gevraagde documenten (tabel 10 in de bijlage) 8

5. Bij de Europese Ombudsman ingediende klachten 9

6. Nieuwe rechtspraak over toegang tot documenten 9

6.1. Het Hof van Justitie 9

6.1.1. Opheldering over materiële bepalingen 9

6.2. Het Gerecht 9

6.2.1. Opheldering over materiële bepalingen 10

6.2.2. Opheldering over procedurele bepalingen 11

6.3. In 2023 tegen de Europese Commissie ingestelde gerechtelijke procedures 11


1. Inleiding

Dit jaarverslag is opgesteld overeenkomstig artikel 17, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1049/20011 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (hierna “Verordening (EG) nr. 1049/2001” genoemd). Het heeft betrekking op de uitvoering van Verordening (EG) nr. 1049/2001 door de Europese Commissie in 2023 en is gebaseerd op statistische gegevens2 die zijn samengevat in de bijlage. Ook wordt in dit verslag verwezen naar de bevindingen van de Europese Ombudsman over de uitvoering van Verordening (EG) nr. 1049/2001 door de Europese Commissie en naar de beslissingen van de rechterlijke instanties van de Europese Unie.

Transparantie, integriteit en verantwoordelijkheid zijn essentiële voorwaarden voor een rechtsstaat. Het zijn belangrijke beginselen voor de bevordering van een goed bestuur en het opbouwen van vertrouwen in het beleidsproces, waardoor de legitimiteit en de geloofwaardigheid van openbare instellingen worden vergroot. Het waarborgen dat burgers daadwerkelijk recht op toegang hebben tot documenten die bij de instellingen berusten, is een hoeksteen van de toezegging van de Europese Commissie op het gebied van transparantie3. De gegevens over geheel of gedeeltelijk openbaar gemaakte documenten worden nader uitgewerkt in hoofdstuk 4 en bevestigen dat de Europese Commissie zich binnen het geheel van haar transparantiebeleid gebonden acht door het recht op toegang tot documenten.

Bij de Europese Commissie worden initiële verzoeken om toegang tot documenten decentraal in behandeling genomen door de verschillende directoraten-generaal en diensten van de Commissie. In 2023 bedroeg het aantal initiële verzoeken 7 274; wat de confirmatieve verzoeken betreft, bedroeg het aantal 599. Confirmatieve verzoeken, waarbij de aanvragers verzoeken om een herziening van initiële antwoorden die volledige of gedeeltelijke weigering van toegang inhouden, worden behandeld door de eenheid Transparantie, documentbeheer en toegang tot documenten van het secretariaat-generaal, met het oog op een onafhankelijke beoordeling van de in de initiële fase gegeven antwoorden.

Deze eenheid beheert ook het interne IT-systeem van de Europese Commissie EASE (“Electronic AccesS to European Commission Documents” of “Elektronische toegang tot documenten van de Europese Commissie”). De Commissie heeft EASE in september 2022 in gebruik genomen. Het systeem bestaat uit twee delen:

1. een nieuw online portaal4 waarmee burgers onder andere informatie kunnen krijgen over toegang tot documenten, initiële en confirmatieve verzoeken kunnen indienen, hulp kunnen krijgen, lopende en afgeronde zaken kunnen bijhouden, hun persoonsgegevens kunnen beheren, kunnen communiceren met de Commissie, elektronisch antwoorden kunnen ontvangen en kunnen zoeken naar aan andere aanvragers openbaar gemaakte documenten, en
2. een nieuw casemanagementsysteem waarmee Commissiemedewerkers de verzoeken om toegang tot documenten kunnen registreren, toewijzen en behandelen.

EASE heeft het oude systeem GestDem vervangen. Het levert efficiëntievoordelen op en draagt bij aan een automatischer, duidelijker en transparanter proces voor het indienen en afhandelen van verzoeken om toegang tot documenten van de Commissie, zowel voor burgers als voor de Commissie.

De diensten van de Commissie worden ondersteund door de dienst Historische Archieven (HAS) voor verzoeken om toegang tot documenten uit archieven van voorgaande commissarissen en hun kabinetten. In 2023 heeft de HAS ondersteuning verleend in 213 gevallen5, voornamelijk aan het secretariaat-generaal (42), het directoraat-generaal Onderzoek en Innovatie (19), de Juridische Dienst (12) en de directoraten-generaal Justitie en Consumentenzaken (12), Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf (10), en Mobiliteit en Vervoer (10).

2. Informatie en documenten beschikbaar maken via registers en websites

De Europese Commissie publiceert een breed spectrum van juridische, administratieve, beleids- en andere documenten via verschillende websites en registers6. Veel documenten zijn beschikbaar in het register van documenten van de Commissie (RegDoc), het register van gedelegeerde en uitvoeringshandelingen en andere organisatiebrede registers die het secretariaat-generaal beheert, terwijl andere documenten te vinden zijn op door directoraten-generaal beheerde websites of op EUR-Lex7.

In 2023 zijn er 11 501 nieuwe documenten aan RegDoc toegevoegd (zie tabel 1 in de bijlage), die binnen de volgende categorieën vallen: C, COM, JOIN, OJ, P, PV, SEC of SWD8.

In 2023 werden er 7 613 pagina’s bekeken via de nieuwe “Toegang tot documenten”-functie op de Europa-website9, en 6 142 pagina’s via het nieuwe openbare EASE-portaal10 (zie tabel 2 in de bijlage).

3. Analyse van de verzoeken om toegang tot documenten


1. Aantal verzoeken11 (tabellen 3 en 4 in de bijlage)

Zoals de onderstaande grafiek laat zien, werden er in 2023 in totaal 7 274 initiële verzoeken ingediend. De Europese Commissie verstrekte 6 469 antwoorden op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 en 7 737 antwoorden in totaal12.


Het aantal confirmatieve verzoeken bedroeg 599 in 2023, wat een opvallende stijging van ruim 43 % is ten opzichte van 2022. De Europese Commissie verstrekte 366 antwoorden op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 en 393 antwoorden in totaal.



2. De ontvangen verzoeken per directoraat-generaal of dienst (tabel 5 in de bijlage)13

In 2023 ontving het secretariaat-generaal het hoogste aandeel initiële verzoeken (10 %). Daarna volgden het directoraat-generaal Internationale Partnerschappen (7,7 %), het directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid (7,4 %), het directoraat-generaal Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf (7,2 %) en het directoraat-generaal Migratie en Binnenlandse Zaken (5,7 %). De overige diensten van de Europese Commissie ontvingen elk minder dan 5 % van alle initiële verzoeken.


In 2023 werd het grootste aandeel confirmatieve verzoeken ingediend in verband met zaken die initieel door het secretariaat-generaal waren behandeld (12,5 %). Daarna volgden het directoraat-generaal voor Migratie en Binnenlandse Zaken (10,7 %), het directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid (8,2 %), het directoraat-generaal Milieu (6,7 %), het directoraat-generaal Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie (5,7 %), en het directoraat-generaal Justitie en Consumentenzaken (5,5 %). De overige afdelingen van de Europese Commissie ontvingen elk minder dan 5 % van alle confirmatieve verzoeken.


4. Uitzonderingen op het toegangsrecht14

Er gelden verschillende uitzonderingen op het recht op toegang als bedoeld in Verordening (EG) nr. 1049/2001, die in artikel 4 van de verordening worden opgesomd. Volledige of gedeeltelijke afwijzingen moeten met minstens een van deze uitzonderingen worden gerechtvaardigd.


3. Het verleende toegangsniveau tot de gevraagde documenten (tabellen 8 en 9 in de bijlage)



4. De uitzonderingen die gelden voor de gevraagde documenten15 (tabel 10 in de bijlage)


5. Bij de Europese Ombudsman ingediende klachten

In 2023 opende de Europese Ombudsman 96 nieuwe onderzoeken in zaken waarbij de Europese Commissie betrokken was en waarbij de toegang tot documenten het hoofd- of een ondergeschikt onderdeel van de klacht was. Er werden 78 klachten afgesloten16. De Europese Ombudsman heeft in 13 zaken gevallen van wanbeheer vastgesteld, waarvan er 12 betrekking hebben op bevindingen van wanbeheer in 202317. De overige 65 zaken werden afgesloten zonder enige opmerkingen of suggesties voor verbeteringen.

6. Nieuwe rechtspraak over toegang tot documenten


5. Het Hof van Justitie

In 2023 heeft het Hof van Justitie vier arresten18 in hogere voorziening gewezen inzake het recht op toegang van het publiek tot documenten op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 in zaken waarin de Europese Commissie partij was.

In drie zaken wees het Hof het beroep af19. In één zaak vernietigde het Hof het arrest van het Gerecht gedeeltelijk, werd de hogere voorziening voor het overige afgewezen en de zaak terugverwezen naar het Gerecht voor een uitspraak20.



1. Opheldering over materiële bepalingen

In 2023 hadden de materiële verduidelijkingen van het Hof van Justitie in wezen betrekking op de toepassing van de uitzonderingen in verband met de bescherming van juridisch advies21 en het besluitvormingsproces22. Bovendien werd het begrip “hoger openbaar belang” verder verduidelijkt23.


6. Het Gerecht

In 2023 heeft het Gerecht 14 arresten gewezen of beschikkingen gegeven in procedures waarin de Europese Commissie partij was met betrekking tot besluiten betreffende het recht op toegang tot documenten op grond van Verordening (EG) nr. 1049/200124, tegenover 26 in 2022.

Het beroep tot nietigverklaring werd in vijf zaken verworpen25. In twee zaken wees het Gerecht het door derden ingediende verzoek tot interventie af26. In twee zaken gelastte het Gerecht de doorhaling van de zaak in het register van het Gerecht, naar aanleiding van verzoeken van verzoekers om de procedure te staken27. In één zaak werd het beroep deels verworpen op grond van een kennelijke onbevoegdheid (voor zover het Gerecht was verzocht de Commissie te gelasten toegang te verlenen tot de gevraagde documenten), en deels als kennelijk niet-ontvankelijk (voor zover het gericht was op een oorspronkelijk besluit), en werd geoordeeld dat er niet langer behoefde te worden beslist op het door een derde ingediende verzoek tot interventie28. In één zaak werd het verzoek om voorlopige maatregelen afgewezen29.

In twee zaken heeft het Gerecht het besluit van het Europees Bureau voor fraudebestrijding nietig verklaard en het beroep voor het overige verworpen30. In één zaak verklaarde het Gerecht dat er niet langer hoefde te worden beslist over het verzoek tot nietigverklaring van het impliciete besluit tot weigering van toegang, en werd het besluit van de Europese Commissie nietig verklaard voor zover daarin de toegang tot de individuele stemmen van de vertegenwoordigers van de lidstaten werd geweigerd op grond van artikel 4, lid 3, tweede alinea, van Verordening (EG) nr. 1049/2001 en werd het beroep voor het overige verworpen31.



1. Opheldering over materiële bepalingen

In 2023 hadden de materiële verduidelijkingen van het Gerecht in wezen betrekking op de toepassing van de uitzonderingen in verband met de bescherming van internationale betrekkingen32, van het financiële, monetaire of economische beleid33, van gerechtelijke procedures34, en van het besluitvormingsproces35. Voorts heeft het Gerecht verdere verduidelijkingen verstrekt met betrekking tot de begrippen “hoger openbaar belang”36 en “algemene vermoeden van vertrouwelijkheid”37.



2. Opheldering over procedurele bepalingen

De belangrijkste procedurele kwesties die het Gerecht in 2023 heeft behandeld, hadden betrekking op de verplichtingen met betrekking tot het bewaren van documenten38 en het begrip “billijke oplossing”39.


7. In 2023 tegen de Europese Commissie ingestelde gerechtelijke procedures

In 2023 werden bij de rechterlijke instanties van de Europese Unie 19 zaken aanhangig gemaakt waarin de Europese Commissie partij was met betrekking tot besluiten betreffende het recht op toegang tot documenten op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001, tegenover 11 in 2022.

Daarvan betroffen er 15 zaken die bij het Gerecht40 waren ingesteld, waarvan er drie al in 2023 waren gesloten bij de hierboven genoemde beschikkingen41.

Daarnaast werden bij het Hof van Justitie vier nieuwe hogere voorzieningen ingesteld tegen een arrest of beschikking van het Gerecht in zaken waarin de Europese Commissie partij was42.

1 Verordening (EG) nr. 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (PB L 145 van 31.5.2001, blz. 43).

2 Percentages worden afgerond op de dichtstbijzijnde decimaal. De statistieken geven onder meer het aantal ontvangen verzoeken en verstrekte antwoorden in 2023 weer. Na reguliere coderingscorrecties bieden deze statistieken nu nauwkeuriger gegevens dan in voorgaande jaren. Om deze reden kunnen de cijfers in dit verslag enigszins verschillen van de cijfers uit eerdere verslagen.

3 https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/new-push-european-democracy_nl.

4 https://ec.europa.eu/transparency/documents-request/home.

5 Tegenover 145 in 2022.

6 De lijst met bronnen is bijvoorbeeld te vinden op https://commission.europa.eu/about-european-commission/service-standards-and-principles/transparency/access-documents/how-access-commission-documents_nl.

7 https://eur-lex.europa.eu/.

8 De afkortingen staan voor: C: autonome handelingen van de Commissie; COM: wetgevingsvoorstellen van de Commissie en andere documenten die werden meegedeeld aan andere instellingen, met de voorbereidende documenten; JOIN: gemeenschappelijke handelingen van de Commissie en de hoge vertegenwoordiger; OJ: agenda’s van de vergaderingen van de Commissie; P: beslissingen van de voorzitter van de Commissie; PV: notulen van de vergaderingen van de Commissie; SEC: documenten van de Commissie die niet onder de andere categorieën vallen; SWD: werkdocumenten van de diensten van de Commissie.

9 https://commission.europa.eu/about-european-commission/service-standards-and-principles/transparency/access-documents/how-access-commission-documents_nl.

10 https://ec.europa.eu/transparency/documents-request/home.

11 Statistieken over het sociale en beroepsprofiel en de geografische herkomst van de aanvragers staan in de tabellen 6 en 7 in de bijlage.

12 Een verzoek kan betrekking hebben op meerdere documenten van verschillende diensten van de Commissie en derhalve aanleiding geven tot meerdere verschillende antwoorden. Anderzijds kunnen meerdere verzoeken in sommige gevallen worden samengevoegd en aanleiding geven tot één enkel antwoord. Het aantal antwoorden omvat alle soorten antwoorden van de Europese Commissie, variërend van antwoorden op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 (waaronder antwoorden waarin de Commissie verklaarde dat zij niet beschikt over de gevraagde documenten) tot antwoorden uit hoofde van andere rechtskaders (vanwege de inhoud van het verzoek, de status van de verzoeker enz.) of verzoeken waarvan de behandeling is afgesloten omdat de verzoeker heeft verzuimd de gevraagde opheldering te verschaffen of niet aan de procedurele vereisten heeft voldaan.

13 De gegevens voor het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) hebben uitsluitend betrekking op de verzoeken om toegang tot documenten met betrekking tot zijn administratieve activiteiten. Verzoeken om toegang tot documenten met betrekking tot zijn onderzoeksactiviteiten zijn, vanwege het gevoelige karakter hiervan, onderworpen aan een speciale procedure in overeenstemming met artikel 3, lid 3, en artikel 4 van de Uitvoerige regels voor de toepassing van Verordening (EG) nr. 1049/2001. Sinds de oprichting van de Europese Dienst voor extern optreden (EDEO) berusten alleen FPI-documenten (Dienst Instrumenten buitenlands beleid) bij de Commissie. Bovendien omvatten de statistieken over de FPI enkele van de initiële verzoeken die de Europese Vredesfaciliteit (EPF) heeft ontvangen. De EPF is een instrument dat de EU beter in staat stelt op te treden als mondiale veiligheidsverstrekker en dat buiten de begroting valt. Overeenkomstig Besluit C(2021) 2011 van de Commissie heeft de Europese Commissie de rol van beheerder, rekenplichtige en intern controleur voor steunmaatregelen in het kader van de faciliteit aanvaard. In 2023 werden er 15 initiële verzoeken gericht aan de Commissie in haar rol als beheerder voor steunmaatregelen. Confirmatieve antwoorden worden vastgesteld door het comité van de EPF. Daarom zijn twee confirmatieve antwoorden van de EPF in de confirmatieve fase niet opgenomen in dit verslag.

14 Afzonderlijke verzoeken kunnen betrekking hebben op meerdere documenten of hele dossiers die betrekking hebben op een specifiek onderwerp of procedure. De statistieken in de vorige jaarverslagen, afkomstig uit het buiten gebruik gestelde systeem GestDem, weerspiegelden niet het aantal gevraagde documenten. Dankzij het ontwerp van EASE weerspiegelen de cijfers in hoofdstuk 4 van dit verslag de gevraagde documenten in zaken die in EASE zijn behandeld en in 2023 zijn afgesloten. Bovendien is de Europese Commissie sinds de ingebruikneming van EASE in september 2022 dit nieuwe IT-systeem blijven ontwikkelen en verbeteren. Als gevolg van deze overgangsperiode kunnen de afdelingen van de Commissie moeilijkheden hebben ondervonden bij het uploaden van de betrokken documenten, als gevolg van technische problemen, of bij de aanpassing aan het nieuwe systeem.

15 Op basis van artikel 4 van Verordening (EG) nr. 1049/2001.

16 De statistieken hebben betrekking op de dossiers die de Ombudsman in behandeling had voor alle afdelingen van de Commissie, met uitzondering van OLAF.

17 Zaken 6/2021 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/60425); 2/2022 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/60766); 1129/2022 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/61897); 1203/2022 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/61954); 1378/2022 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/62144); 1731/2022 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/62502); 2000/2022 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/62765); 1933/2022 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/62702); 2206/2022 en 2208/2022 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/62978); 1053/2023 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/64113), en 1945/2023 (https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65012).

18 Arresten van 7 september 2023, Breyer/REA, C‑135/22 P, ECLI:EU:C:2023:640; 8 juni 2023, Raad/Pech, C‑408/21 P, ECLI:EU:C:2023:461; 9 november 2023, XC/Commissie, C‑527/21 P, ECLI:EU:C:2023:850, en 27 april 2023, Aeris Invest/ECB, C‑782/21 P, ECLI:EU:C:2023:345.

19 Arresten in de zaken Breyer/REA, C‑135/22 P, reeds aangehaald; Raad/Pech, C‑408/21 P, reeds aangehaald, en Aeris Invest/ECB, C‑782/21 P, reeds aangehaald.

20 Arrest in de zaak XC/Commissie, C‑527/21 P, reeds aangehaald.

21 Arrest in de zaak Raad/Pech, C‑408/21 P, reeds aangehaald, punten 35-39, 55 en 56, 61, 64-68 en 70-73.

22 Arrest in de zaak Raad/Pech, C‑408/21 P, reeds aangehaald, punten 86, 88 en 91.

23 Arresten in de zaken Breyer/REA, C‑135/22 P, reeds aangehaald, punten 94, 95, 105 en 106, en Aeris Invest/ECB, C‑782/21 P, reeds aangehaald, punten 37-42 en 48.

24 Beschikkingen van 5 oktober 2023, Stevi en The New York Times/Commissie, T‑36/23, ECLI:EU:T:2023:608; 5 oktober 2023, Stevi en The New York Times/Commissie, T‑36/23, ECLI:EU:T:2023:609; 8 september 2023, MBDA France/Commissie, T-154/23; 28 november 2023, Acampora e.a./Commissie, T-423/23, ECLI:EU:T:2023:770; 28 maart 2023, Primicerj/Commissie, T-612/22; 15 december 2023, Shopper Union France en Azalbert/Commissie, T‑1071/23, ECLI:EU:T:2023:806; en arresten van 15 februari 2023, Asesores Comunitarios/Commissie, T‑77/22, ECLI:EU:T:2023:69; 14 juni 2023, Covington & Burling and Van Vooren/Commissie, T‑201/21, ECLI:EU:T:2023:333; 1 februari 2023, ClientEarth/Commissie, T‑354/21, ECLI:EU:T:2023:34; 12 juli 2023, Eurecna/Commissie, T‑377/21, EEU:T:2023:398; 12 juli 2023, Vendrame/Commissie, T‑379/21, ECLI:EU:T:2023:399; 15 maart 2023, Basaglia/Commissie, T‑597/21, ECLI:EU:T:2023:133; 6 september 2023, Foodwatch/Commissie, T‑643/21, ECLI:EU:T:2023:519, en 26 juli 2023, Troy Chemical Company/Commissie, T‑662/21, ECLI:EU:T:2023:442.

25 Arresten in de zaken Asesores Comunitarios/Commissie, T‑77/22, reeds aangehaald; ClientEarth/Commissie, T‑354/21, reeds aangehaald; Basaglia/Commissie, T‑597/21, reeds aangehaald; Foodwatch/Commissie, T‑643/21, reeds aangehaald, en Troy Chemical Company/Commissie, T‑662/21, reeds aangehaald.

26 Beschikkingen in de zaken Stevi en The New York Times/Commissie, T‑36/23, ECLI:EU:T:2023:608, reeds aangehaald, en Stevi en The New York Times/Commissie, T‑36/23, ECLI:EU:T:2023:609, reeds aangehaald.

27 Beschikkingen in de zaken MBDA France/Commissie, T-154/23; reeds aangehaald, en Acampora e.a./Commissie, T-423/23, reeds aangehaald.

28 Beschikking in de zaak Primicerj/Commissie, T-612/22, reeds aangehaald.

29 Beschikking in de zaak Shopper Union France en Azalbert/Commissie, T‑1071/23, reeds aangehaald.

30 Arresten in de zaken Eurecna/Commissie, T‑377/21, reeds aangehaald, en Vendrame/Commissie, T‑379/21, reeds aangehaald.

31 Arrest in de zaak Covington & Burling and Van Vooren/Commissie, T‑201/21, reeds aangehaald.

32 Arrest in de zaak Foodwatch/Commissie, T‑643/21, reeds aangehaald, punten 57-59, 65-67, 105-111 en 113-116.

33 Arrest in de zaak Asesores Comunitarios/Commissie, T‑77/22, reeds aangehaald, punten 57-66.

34 Arrest in de zaak Troy Chemical Company/Commissie, T‑662/21, reeds aangehaald, punten 57-59, 64-69 en 78.

35 Arrest in de zaak Covington & Burling and Van Vooren/Commissie, T‑201/21, reeds aangehaald, punten 59, 63-68 en 71-73.

36 Arrest in de zaak ClientEarth/Commissie, T‑354/21, reeds aangehaald, punten 93 en 94.

37 Arrest in de zaak ClientEarth/Commissie, T‑354/21, reeds aangehaald, punten 44-46, 64-68 en 73-75.

38 Arrest in de zaak Basaglia/Commissie, T‑597/21, reeds aangehaald. punten 30-35.

39 Arrest in de zaak Basaglia/Commissie, T‑597/21, reeds aangehaald. punten 59, 69-72, 79, 85, 90-97 en 112.

40 Zaken Stevi en The New York Times/Commissie, T‑36/23, reeds aangehaald; PAN Europe/Commissie, T-104/23; Kargins/Commissie, T-110/23; eClear/Commissie, T-127/23; MBDA France/Commissie, T-154/23, reeds aangehaald; Acampora e.a./Commissie, T-261/23; British American Tobacco Polska Trading/Commissie, T-311/23; Acampora e.a./Commissie, T-423/23, reeds aangehaald; YZ/Commissie, T-537/23 AJ; Mylan Ireland/Commissie, T-585/23; Soares/Commissie, T-606/23; Shopper Union France en Azalbert/Commissie, T‑1071/23; Shopper Union France en Azalbert/Commissie, T‑1071/23 R, reeds aangehaald; Smart Kid/Commissie, T-1130/23, en Huhtamaki Holding/Commissie, T-1145/23.

41 Zaken MBDA France/Commissie, T-154/23, reeds aangehaald; Acampora e.a./Commissie, T-423/23, reeds aangehaald, en Shopper Union France en Azalbert/Commissie, T‑1071/23 R, reeds aangehaald.

42 Zaken Validity/Commissie, C-51/23 P; ClientEarth/Commissie, C-249/23 P; Commissie/Covington & Burling and Van Vooren, C-540/23 P, en BonSens.org/Stevi e.a., C‑634/23 P(I).

NL NL