Bijlagen bij JOIN(2024)20 - - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | JOIN(2024)20 - . |
---|---|
document | JOIN(2024)20 |
datum | 13 juni 2024 |
Hongkong blijft streven naar een snelle toetreding tot het regionale alomvattende economische partnerschap (RCEP). Hongkong heeft zijn toetredingsverzoek ingediend in januari 2022. In januari 2023 is Hongkong onderhandelingen begonnen over een vrijhandelsovereenkomst met Peru. In oktober werd een IPPA gesloten met Turkije46. Over IPPA’s met Bangladesh, Rusland en Saudi-Arabië wordt momenteel onderhandeld.
In zijn beleidsverklaring van oktober 2023 gaf de regeringsleider aan dat Hongkong zich zal blijven inspannen voor toetreding tot de RCEP en dat het in 2024 ook zeventig aanverwante evenementen met RCEP-leden en belanghebbenden zou organiseren of daaraan zou deelnemen. Hongkong zal ook actief streven naar een uitbreiding van de partnerschapsovereenkomst voor nauwere economische samenwerking (CEPA) met het Chinese vasteland, onder meer door te ijveren voor een verdere liberalisering, waarbij het zich met name richt op sectoren waarin Hongkong concurrentievoordelen heeft (zoals financiële diensten).
Economische integratie met het Chinese vasteland
Wat de financiële integratie en wederzijdse toegang betreft, werd in mei het deel van het “Swap Connect”-programma voor handel in noordelijke richting gelanceerd47. Het doel ervan is een kanaal voor internationale investeerders te bieden om op het vasteland renteswapproducten te verhandelen via een verbinding tussen infrastructuurinstellingen in Hongkong en het vasteland. Het programma heeft tot doel het beheer door wereldwijde investeerders van renterisico’s als gevolg van hun toewijzing aan obligaties van het vasteland te vergemakkelijken en hun deelname aan de onshore-obligatiemarkt via Hongkong te verhogen. In juni lanceerde Hong Kong Exchanges and Clearing Limited (HKEX) het HK$-RMB Dual Counter Model, dat investeerders in Hongkong de keuze biedt tussen het verhandelen van de aandelen van een in Hongkong genoteerde onderneming in HKD of in renminbi.
In september 2023 kondigden toezichthouders in Hongkong en het Chinese vasteland aan dat het “Wealth Management Connect”-programma in de Greater Bay Area zou worden uitgebreid48, onder meer met betrekking tot de subsidiabiliteitscriteria, de producten, de quota en het toepassingsgebied.
In 2023 werden er beleidsrichtingen en -initiatieven uitgebracht met betrekking tot het ontwikkelen van de Qianhai Shenzhen-Hong Kong Modern Service Industry Cooperation Zone (gelegen in Shenzhen) en het versterken van de banden tussen Qianhai en Hongkong. Het ging onder meer om het vergemakkelijken van het openen van bankrekeningen, het oprichten door Hongkongse verzekeringsmaatschappijen van een centrum voor aftersalesservice voor verzekeringen in Qianhai, en het helpen van ondernemingen in Qianhai om van Hongkong gebruik te maken voor fondsenwerving en het oprichten van buitenlandse vestigingen.
Met betrekking tot de Greater Bay Area werd in de beleidsverklaring het volgende voorgesteld: i) een gemeenschappelijk investeringsfonds met de provinciale regering van Guangdong om te investeren in GBA-projecten; ii) bevordering van grensoverschrijdende gegevensstromen; iii) logistieke clusters in het noorden van Hongkong die moeten dienen als logistieke toegangspoort tot de GBA; en iv) een verdere versterking van de financiële samenwerking met wederzijdse toegang (onder meer met Qianhai, en door het oprichten van een samenwerkingscomité voor financiële samenwerking met Shenzhen). Hongkong streefde ook naar uitbreiding tot de hele GBA (momenteel alleen in Qianhai en enkele vrijhandelszones) van opties voor ondernemingen van het vasteland om gebruik te maken van diensten op het gebied van de wetgeving en geschillenbeslechting van Hongkong door de grensoverschrijdende samenwerking rond kwesties zoals faillissementsprocedures te versterken. De grensoverschrijdende samenwerking op medisch gebied zal worden uitgebreid (onder meer met medisch onderzoek, gezondheidszorg en ouderenzorg).
III. Betrekkingen tussen Hongkong en het Chinese vasteland
In maart heeft er een herschikking in de leiding van de Chinese centrale regering plaatsgevonden tijdens de jaarlijkse plenaire zittingen van het Nationaal Volkscongres en de Politieke Raadgevende Conferentie van de Volksrepubliek China, de zogeheten “Two Sessions”. Dit heeft geresulteerd in een reeks personeelswisselingen met betrekking tot Hongkong.
Ding Xuexiang, lid van het permanente comité van het Politburo van de Communistische Partij, werd vicepremier en hoofd van de Centrale Leidende Groep voor Hongkong en Macau. De voormalige regeringsleider Tung Chee-hwa legde zijn functie als vicevoorzitter van de Politieke Raadgevende Conferentie van de Volksrepubliek China neer. De voormalige regeringsleider CY Leung behield zijn zetel als vicevoorzitter van dit orgaan.
Op 11 maart heeft Starry Lee, wetgever en voormalig voorzitter van de Peking-gezinde politieke partij “Democratic Alliance for the Betterment and Progress of Hong Kong” (DAB), Tam Yiu-chung opgevolgd als de enige vertegenwoordiger van Hongkong in het permanente comité van het Nationale Volkscongres.
Op lokaal niveau benoemde Peking op 14 januari Zheng Yanxiong, voormalig directeur van het bureau voor de bescherming van de nationale veiligheid van de centrale overheid van de Volksrepubliek China in de SAR Hongkong, tot directeur van het verbindingsbureau van de centrale overheid van de Volksrepubliek China in de SAR Hongkong en tot nationale veiligheidsadviseur van het Comité voor de bescherming van de nationale veiligheid van de SAR Hongkong, als opvolger van Luo Huining. Op 18 juli benoemde Peking Dong Jingwei tot hoofd van het bureau voor de bescherming van de nationale veiligheid in de SAR Hongkong, als opvolger van Zheng Yanxiong.
Naast de personeelswisselingen kondigde Peking op 16 maart zijn plan aan om het onder de staatsraad ressorterende bureau voor Hongkong en Macau te verheffen tot het bureau voor Hongkong en Macau van het Centraal Comité van de Communistische Partij van China. Van 13 tot en met 18 april bracht Xia Baolong, directeur van het bureau voor Hongkong en Macau, een bezoek aan Hongkong. Tijdens zijn bezoek had Xia een ontmoeting met hoge ambtenaren van de uitvoerende, wetgevende en rechterlijke macht in Hongkong en met vertegenwoordigers van de zakelijke, juridische, technologische en onderwijssector. Op 15 april woonde Xia ook de openingsceremonie bij van de Nationale Dag van het Veiligheidsonderwijs van de stad. In een toespraak van 22 december zette Xia Baolong zijn verwachtingen uiteen voor verschillende sectoren van de samenleving van Hongkong, waaronder de regering, politieke groeperingen, bedrijven en gewone mensen.
Van 29 oktober tot en met 5 november bezocht een delegatie van 17 rechters en gerechtsambtenaren Peking voor een uitwisselingsbezoek dat deel uitmaakte van de lopende uitwisselingen tussen de rechters en gerechtsambtenaren uit Hongkong en die van het vasteland. Van 19 tot en met 25 november bezochten meer dan dertig ambtenaren het vasteland voor het eerste nationale studieprogramma voor politiek benoemde ambtenaren van de huidige regering.
Het vergemakkelijken van de integratie van Hongkong met het Chinese vasteland bleef een politieke prioriteit voor de autoriteiten zowel in Hongkong, de Parelrivierdelta als Peking. Op 7 november publiceerde de provinciale regering van Guangdong het “driejarige actieplan voor de bouw van de digitale Greater Bay Area”. Met het plan wordt gestreefd naar het verlenen van alomvattende elektronische diensten op gebieden zoals het oprichten en financieren van bedrijven.
Het Chinese vasteland was in 2023 de grootste handelspartner van Hongkong op het gebied van goederen, goed voor 49,2 % van de totale handel van Hongkong. Hongkong was op zijn beurt een belangrijk handelsknooppunt voor het Chinese vasteland en was in 2023 de op vier na grootste handelspartner van China.
Voor de uitvoer bleef de provincie Guangdong een belangrijk doel voor Hongkong. De partnerschapsovereenkomst voor nauwere economische samenwerking (CEPA) met het Chinese vasteland (2003) was de belangrijkste handelsovereenkomst van Hongkong. De overeenkomst werd in 2023 niet ingrijpend gewijzigd. De waarde van de goederen die via Hongkong werden wederuitgevoerd van en naar het Chinese vasteland, vertegenwoordigde ongeveer 85,4 % van de totale waarde van de wederuitvoerhandel van Hongkong (2022).
Hongkong bleef voor het Chinese vasteland het belangrijkste offshore financiële centrum en investeringsknooppunt. Eind 2022 was het Chinese vasteland voor Hongkong de grootste bron van inkomende directe buitenlandse investeringen, de offshore-centra buiten beschouwing gelaten, en de belangrijkste bestemming van uitgaande DBI, goed voor respectievelijk 30 % en 49 % van het totaal49. Hongkong was op zijn beurt de grootste bron van DBI op het Chinese vasteland, goed voor 55,9 % van de totale DBI op het vasteland (eind 2022), en de belangrijkste bestemming voor de DBI van het vasteland van China, met 55,9 % van het totaal (eind 2022). Er werden 1 447 ondernemingen van het Chinese vasteland in Hongkong geregistreerd, die goed zijn voor 76,5 % van de totale beurswaarde en 86,5 % van de aandelenomzet.
De kapitaalmarkten van Hongkong en het Chinese vasteland zijn met elkaar verbonden via het “Stock Connect”-programma, dat de effectenbeurs van Hongkong koppelt aan haar tegenhangers in Shanghai en Shenzhen, en het “Bond Connect”-programma voor wederzijdse markttoegang voor obligatiemarkten. Dit werd in september 2021 aangevuld met de lancering van een “Wealth Management Connect”-programma voor de GBA, waarmee in aanmerking komende inwoners van het Chinese vasteland, Hongkong en Macau kunnen investeren in vermogensbeheerproducten die door banken op elkaars markt worden verkocht. In 2023 zijn de “Stock Connect”-programma’s uitgebreid en is het deel van het “Swap Connect”-programma voor handel in noordelijke richting gelanceerd.
IV. Bilaterale betrekkingen en samenwerking tussen de EU en Hongkong
In 2023 werd Hongkong heropend voor handel en reizen nadat er tijdens de pandemie zeer restrictieve maatregelen van kracht waren geweest. Dit bracht nieuwe mogelijkheden met zich mee op het gebied van fysieke vergaderingen, evenementen en bezoekers.
Het hoofd van het Bureau van de Europese Unie en de consuls-generaal van de lidstaten voerden een regelmatige dialoog met hoge functionarissen van de regering van Hongkong, onder wie de regeringsleider.
Het Bureau van de Europese Unie heeft, samen met de Europese Kamer van Koophandel in Hongkong (Eurocham), de tweede editie van het “Green Way”-evenement met deelname op hoog niveau georganiseerd, dat heeft geleid tot aanbevelingen die een grotere participatie van de EU-industrie en standaarden ter ondersteuning van de milieu-agenda van Hongkong mogelijk zouden maken. Daarnaast is het publiek voorgelicht over het relevante EU-beleid, waaronder het mechanisme voor koolstofgrenscorrectie, de richtlijn inzake passende zorgvuldigheid, circulariteit, de batterijverordening, groene financiering, ESG-verslaggevingsstandaarden enz.
De EU en Hongkong hebben hun dialoog over belastingkwesties voortgezet en Hongkong heeft zijn belastingregeling met betrekking tot vrijstellingen voor buitenlandse inkomsten gewijzigd. Hongkong en de EU zijn het ook eens geworden over de gelijkwaardigheid van het digitale COVID-19-certificaat.
In 2023 besloten de autoriteiten van Hongkong om de deelname van Hongkongse entiteiten aan “Horizon Europa” te blijven ondersteunen. De Hong Kong Research Grants Council heeft het “EU-Hong Kong Research Cooperation Co-funding Mechanism by the Research Grants Council” voorgesteld om in Hongkong gevestigde entiteiten die willen deelnemen aan Horizon Europa-consortia, financieel te ondersteunen. Er zijn evenementen georganiseerd die de contacten tussen mensen in de EU en Hongkong moeten bevorderen.
Volgens het jaarlijkse onderzoek naar buitenlandse ondernemingen door de dienst voor bevolking en statistiek van Hongkong50 bleef de EU de grootste buitenlandse bedrijfsgemeenschap in de stad, vóór Japan, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In juni 2023 hadden ten minste 1 548 EU-ondernemingen zich in Hongkong gevestigd. Een groot aantal daarvan (797) gebruikte de stad als regionaal hoofdkwartier of regionaal kantoor. EU-bedrijven waren vertegenwoordigd in een groot aantal sectoren, waaronder financiële en zakelijke diensten, handel en logistiek, detailhandel, voedsel en drank en de bouw. Volgens het onderzoek was het aantal EU-ondernemingen met 3,4 % gedaald ten opzichte van het niveau van vóór de COVID-19-crisis (juni 2019), terwijl het totale aantal niet-Chinese buitenlandse ondernemingen in die periode met 5,2 % was gedaald. Dit duidt erop dat EU-ondernemingen veerkrachtiger waren ten aanzien van lokale ontwikkelingen dan andere buitenlandse bedrijfsgemeenschappen. In deze statistieken komen de EU-ondernemingen die bepaalde activiteiten en/of personeel hebben ingekrompen of verplaatst, maar wel in Hongkong zijn gebleven, echter niet tot uitdrukking.
In de eerste elf maanden van 2023 bedroeg de bilaterale handel in goederen tussen de EU en Hongkong 28,5 miljard EUR, een stijging van 4,2 % ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De EU-uitvoer van goederen naar Hongkong bedroeg 23,4 miljard EUR, terwijl de invoer uit Hongkong 5,1 miljard EUR bedroeg, wat resulteerde in een overschot van 18,2 miljard EUR voor de EU51. In 2023 was de EU de op twee na grootste handelspartner van Hongkong voor goederen, na het Chinese vasteland en Taiwan52. Hongkong bleef een belangrijk platform voor de handel tussen het Chinese vasteland en de EU.
De EU was de op twee na grootste handelspartner van Hongkong voor diensten (meest recente beschikbare gegevens, statistieken van Hongkong)53. In 2022 was Hongkong de op negen na grootste partner voor de invoer van diensten uit derde landen en de op zeven na grootste partner voor de uitvoer van diensten naar derde landen (Eurostat)54. Uit gegevens van Eurostat blijkt dat het volume van de EU-handel in diensten met Hongkong in 2022 in totaal ongeveer 41 miljard EUR bedroeg, met stijgingen in de afgelopen jaren (8 % in 2022 en 30 % in 2021). De belangrijkste verhandelde diensten zijn vervoer, telecommunicatie, financiële diensten en andere zakelijke diensten.
De EU was de op vier na grootste investeerder in Hongkong en de tweede bestemming voor directe buitenlandse investeringen van Hongkong wereldwijd. Volgens Eurostat was Hongkong in 2022 de op acht na grootste bron van DBI in de EU, met 194,5 miljard EUR (11,6 % hoger dan in het voorgaande jaar, maar 4,2 % lager dan op het hoogtepunt in 2019), en de vijftiende bestemming van DBI van de EU, met 95,7 miljard EUR (3,1 % hoger dan in het voorgaande jaar, maar 42,8 % lager dan het recordniveau in 2019)55.
De ondersteuningsfaciliteit voor de beleidsdialoog tussen de EU en Hongkong bleef een platform bieden voor besprekingen over onderwerpen zoals duurzaamheid en uitwisselingen in het hoger onderwijs.
Op 18 september bracht het bureau van de commissaris van het ministerie van Buitenlandse Zaken een nota-verbaal uit waarin buitenlandse diplomatieke vertegenwoordigingen worden verplicht om persoonlijke informatie over lokaal personeel te verstrekken. Op 8 december nam de regering een wetsvoorstel aan waarin buitenlandse diplomatieke missies worden verplicht het bureau van de commissaris van het ministerie van Buitenlandse Zaken om goedkeuring te vragen voor het verlengen van de grondhuur.
Het Bureau van de Europese Unie heeft het Filmfestival van de Europese Unie 2023 georganiseerd, dat werd geopend met een Oekraïense film. Andere evenementen waren onder meer een fototentoonstelling naar aanleiding van het feit dat de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne één jaar aan de gang was, een evenement ter gelegenheid van de Werelddag van de Persvrijheid, een paneldiscussie met vertegenwoordigers van het maatschappelijke middenveld over de rechten van lhbtiq+-personen in Hongkong tegen de achtergrond van de Hong Kong Gay Games, en een filmvertoning met een aansluitende discussie naar aanleiding van Internationale Mensenrechtendag 2023.
In de conclusies van de Raad van juli 2020 over Hongkong56 werd opdracht gegeven om de processen tegen prodemocratische activisten te blijven observeren. Het Bureau van de Europese Unie en de EU-lidstaten in Hongkong voerden in 2023 122 waarnemingen van processen uit.
1 Bericht van de hoge vertegenwoordiger/vicevoorzitter over het arrestatiebevel tegen acht activisten, 5 juli, beschikbaar op: https://twitter.com/JosepBorrellF/status/1676663898886361088.
2 Verklaring van de woordvoerder over de veranderingen in het systeem voor de districtsraadsverkiezingen, 6 juli, beschikbaar op: https://www.eeas.europa.eu/eeas/hong-kong-statement-spokesperson-changes-district-council-electoral-system_en.
3 Verklaring van de woordvoerder over de start van het proces rond de nationale veiligheid tegen Jimmy Lai, 18 december, beschikbaar op: https://www.eeas.europa.eu/eeas/hong-kong-statement-spok.esperson-start-national-security-trial-against-jimmy-lai_en.
4 Bericht over de veroordeling van organisatoren van de wake op 4 juni voor het niet opvolgen van een waarschuwing van de nationale veiligheidspolitie, beschikbaar op: https://twitter.com/NabilaEUspox/status/1634573843116220419.
5 Bericht over de verkiezingen voor de districtsraden, beschikbaar op: https://twitter.com/nabilaEUspox/status/1734134836573479177?s=48&t=DhTwM2QUg9VBLA9NCBIQXw.
6 https://www.eeas.europa.eu/node/425784_fr.
7 https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0242_NL.html.
8 https://www.censtatd.gov.hk/en/web_table.html?id=81 (totaal EU-lidstaten).
9 Volgens artikel 23 van de basiswet van Hongkong moet de Speciale Administratieve Regio Hongkong zelfstandig wetten uitvaardigen teneinde iedere daad van verraad, afscheiding, opruiing of subversie jegens de Centrale Volksregering dan wel diefstal van staatsgeheimen te verbieden, teneinde buitenlandse politieke organisaties of organen te verbieden politiek actief te zijn in de Regio, en teneinde politieke organisaties of organen van de Regio te verbieden betrekkingen tot stand te brengen met buitenlandse politieke organisaties of organen. De laatste poging tot het opstellen van de wetgeving op grond van artikel 23 in 2003 mondde uit in wijdverbreide openbare protesten, die tot stopzetting van het wetgevingsproject leidden.
10 De wet van de Volksrepubliek China inzake de bescherming van de nationale veiligheid in de Speciale Administratieve Regio Hongkong verbiedt afscheiding, subversie, terroristische activiteiten en samenspanning met een ander land of met externe elementen om de nationale veiligheid in gevaar te brengen.
11 https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/issues/detention-wg/opinions/session96/A-HRC-WGAD-2023-30-AEV.pdf.
12 https://rsf.org/en/more-100-media-leaders-around-world-join-rsf-calling-release-hong-kong-press-freedom-emblem-jimmy.
13 https://www.doughtystreet.co.uk/sites/default/files/media/document/Lai%20Petition%20%28Final%29%20%2801.11.2023%29.pdf.
14 https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/global.
15 https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=E%2FC.12%2FCHN%2FCO%2F3&Lang=en.
16 https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=E%2FC.12%2FCHN%2FCO%2F3&Lang=en.
17 https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=27848.
18 https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=27992.
19 https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=28178.
20 https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=28323.
21 https://www.ohchr.org/en/press-releases/2023/10/chinahong-kong-sar-un-experts-concerned-about-ongoing-trials-and-arrest.
22 https://www.cato.org/sites/cato.org/files/2023-12/human-freedom-index-2023-county-profiles.pdf.
23 https://www.eiu.com/n/campaigns/democracy-index-2022/.
24 https://www.v-dem.net/publications/democracy-reports/.
25 https://rsf.org/en/index.
26 https://www.fcchk.org/statement-on-results-of-fccs-press-freedom-survey/.
27 https://www.hkja.org.hk/en/press-release/hong-kongs-press-freedom-index-hits-new-low-with-most-hesitation-in-criticising-the-central-government/.
28 https://twitter.com/UNHumanRights/status/1665415438514176002.
29 https://academic-freedom-index.net/#:~:text=The%20AFI%20assesses%20de%20facto,and%20the%20V%2DDem%20Institute.
30 World Trade Statistical Review 2023 van de Wereldhandelsorganisatie: https://www.wto.org/english/res_e/publications_e/wtsr_2023_e.htm.
31 World Investment Report 2023 van de Conferentie van de Verenigde Naties inzake handel en ontwikkeling:
https://unctad.org/system/files/official-document/wir2023_en.pdf.
32 Percentage berekend op basis van het bbp en statistieken over buitenlandse handel (eerste tien maanden van 2023) van de Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong:
https://www.censtatd.gov.hk/en/scode250.html.
https://www.censtatd.gov.hk/en/scode230.html.
33 World Investment Report 2023 van de Conferentie van de Verenigde Naties inzake handel en ontwikkeling: https://unctad.org/system/files/official-document/wir2023_en.pdf.
34 Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong:
https://www.censtatd.gov.hk/en/scode150.html.
35 Prognoses met betrekking tot het bruto binnenlands product voor 2023, januari 2024, Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong:
https://www.censtatd.gov.hk/en/press_release_detail.html?id=5380.
36 Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong: https://www.censtatd.gov.hk/en/press_release_detail.html?id=5378.
37 Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong:
https://www.censtatd.gov.hk/en/scode200.html.
38 Reeks volumemetingen van het bbp naar economische activiteit — in kettingdollar (2021), Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong: https://www.censtatd.gov.hk/en/web_table.html?id=310-34501.
39 De wisselkoers in december 2022 bedroeg 1 EUR = 8,0965 HKD.
40 Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong:
https://www.censtatd.gov.hk/en/scode230.html.
41 Marktstatistieken, website van Hong Kong Exchanges and Clearing Limited:
https://www.hkex.com.hk/Market-Data/Statistics/Consolidated-Reports/HKEX-Monthly-Market-Highlights?sc_lang=en.
42 Bezoekersaantallen in Hongkong; toerismebureau van Hongkong: https://partnernet.hktb.com/en/research_statistics/latest_statistics/index.html.
43 Statistieken over het luchtverkeer, Burgerluchtvaartdepartement:
https://www.cad.gov.hk/english/statistics.html.
44 Report on 2023 Annual Survey of Companies in Hong Kong with Parent Companies Located outside Hong Kong (verslag van het jaarlijkse onderzoek van 2023 naar ondernemingen in Hongkong met een buiten Hongkong gevestigde moederonderneming), Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong: https://www.censtatd.gov.hk/en/EIndexbySubject.html?pcode=B1110004&scode=360.
45 Persbericht van de regering van de Speciale Administratieve Regio Hongkong: https://www.news.gov.hk/eng/2023/10/20231004/20231004_173732_399.html.
46 Persbericht van de regering van de Speciale Administratieve Regio Hongkong: https://www.info.gov.hk/gia/general/202310/31/P2023103100544.htm.
47 Persbericht van de Hong Kong Monetary Authority:
https://www.hkma.gov.hk/eng/news-and-media/press-releases/2023/05/20230515-3/.
48 Persbericht van de Hong Kong Monetary Authority:
https://www.hkma.gov.hk/eng/news-and-media/press-releases/2023/09/20230928-4/.
49 Statistisch verslag over de statistieken van de directe buitenlandse investeringen van Hongkong (editie van 2021), 8 december 2023: beschikbaar op https://www.censtatd.gov.hk/en/EIndexbySubject.html?pcode=B1040003&scode=260.
50 Report on Annual Survey of Companies in Hong Kong with Parent Companies Located outside Hong Kong (verslag van het jaarlijkse onderzoek naar ondernemingen in Hongkong met een buiten Hongkong gevestigde moederonderneming), editie 2023, dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong, beschikbaar op: https://www.censtatd.gov.hk/en/EIndexbySubject.html?pcode=B1110004&scode=360
51 Bron: Eurostat: European Union trade in goods
https://ec.europa.eu/eurostat/comext/newxtweb/.
52 Dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong: https://www.censtatd.gov.hk/en/scode230.html#section4.
53 De dienst voor bevolking en statistiek van de Speciale Administratieve Regio Hongkong:
https://www.censtatd.gov.hk/en/EIndexbySubject.html?pcode=B1020011&scode=240.
54 Eurostat: European Union trade in services
https://ec.europa.eu/eurostat/data/database en https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240130-1.
55 Bron: Eurostat: European Union foreign investment statistics https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/bop_fdi6_geo/default/table?lang=en.
56 https://www.consilium.europa.eu/media/45222/council-conclusions-on-hong-kong.pdf.
NL NL