Bijlagen bij COM(2023)728 - Monitoringkader voor veerkrachtige Europese bossen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)728 - Monitoringkader voor veerkrachtige Europese bossen.
document COM(2023)728
datum 22 november 2023
bijlage II van het bosmonitoringkader zoals verzameld door (één jaarlijks, twee tweejaarlijks, twee om de drie jaar, vijf om de vijf jaar, één om de zes jaar). Dit omvat het beoordelen van de status en trends van de indicatoren en het vaststellen van consistente terminologie voor deze begrippen.

- Richtsnoeren ontwikkelen voor het interpreteren van de gegevens en het afleiden van zinvolle statistieken uit beoordelingen van de toestand en wijzigingen van bosindicatoren.

- De verzamelde gegevens publiceren en verspreiden via gebruiksvriendelijke dashboards en duidelijke onlinevisualisaties in het Europees informatiesysteem voor bossen (FISE).

- Praktische richtsnoeren en oplossingen voor de uitvoering ontwikkelen voor het uitvoeren van beoordelingen van de toestand en trends van bossen.

- Zorgen voor synergieën met gerapporteerde informatie in het kader van de LULUCF-verordeningen.

TA AD 6 Senior Forest Monitoring Data Custodian

Taken:

- Voorzien in IT-technische expertise voor de ontwikkeling van rapportageregelingen.

- De levering van de vermelde rapportagestromen beheren.

- Rapportageformaat, Reportnet 3 dataflow, QC-controles, referentiegegevenssets aanmaken.

- In- en uitvoer van gegevens in Reportnet 3.

- Een productiedatabank opzetten met EU-datasets van geleverde datasets.

- Standaarddiensten creëren bovenop EU-datasets.

- Creëren en beheren van gegevensoutputs, bv. in datahub, discomap enz.

- Opstelling van technische richtsnoeren.

- Helpdeskondersteuning bieden en opleidingswebinars geven.

CA Forest Monitoring Data Analyst

Taken:

- Uitgebreide richtsnoeren en een veldhandboek ontwikkelen met referentiebeschrijvingen van variabelen, methoden voor gegevensverzameling (met inbegrip van maatstaven), richtsnoeren voor harmonisatieprocedures en rapportageformaten.

- Creëren en ontwikkelen van het rapportage-instrument (Reportnet 3) voor het efficiënt verzamelen en beheren van ruimtelijke gegevens en gegevens in tabelvorm.

- Procedures voor gegevenskwaliteit vaststellen om de nauwkeurigheid, nauwkeurigheid, volledigheid en vergelijkbaarheid van de geregistreerde gegevens te waarborgen. Een documentatiesysteem voor kwaliteitsborging/kwaliteitscontrole (QA/QC) opzetten dat een plan, checklists, nota’s, rekenbladen en verslagen voor het documenteren van de QA/QC-activiteiten omvat.

- Opzetten van de Europese bosdatabank, die gegevens op perceelniveau, gegevens in tabelvorm en ruimtelijke gegevens voor afzonderlijke landen en Europese kaarten bevat. De databank integreren in de infrastructuur voor ruimtelijke gegevens van het Europees Milieuagentschap (EEA SDI).

- Valideringsregels voor de databank ontwikkelen, met inbegrip van validering van het gegevenstype, afstandscontroles, restrictievalidatie en controles op ontbrekende gegevens. Richtsnoeren verstrekken voor de doorgifte van gegevens naar de gecentraliseerde databank.

- Zorgen voor synergieën met gerapporteerde informatie in het kader van de LULUCF-verordeningen.

- Voorzien in een helpdesk voor technische ondersteuning in verband met processen voor monitoring in het veld, harmonisatie en gegevensrapportage. Eventuele bugs of technische problemen aanpakken en oplossen.

- Controle en ondersteuning van de gegevensstroom van landen naar Reportnet 3 en de Europese bosdatabank. Toezicht houden op en helpen bij het uploaden van kaarten uit landen naar het Europese register van boskaarten.

- Ontwikkelen en onderhouden van producten op basis van Copernicusgegevens en -informatie, waarbij de vereiste bosindicatoren van bijlage I op basis van aardobservatie worden verstrekt.

CA Soil Data Management and Assessment Expert

Taken:

- In synergie en coördinatie met andere relevante systemen een architectuur opzetten voor de uitwisseling van gegevensstromen via Reportnet en EIONET om om de 6 jaar door de lidstaten gerapporteerde gegevens te verzamelen, te verwerken, te valideren en te analyseren: 

- Gegevens en resultaten van de monitoring 

- Trendanalyse van bodemgezondheidsdescriptoren en -indicatoren 

- Samenvatting en voortgang van de uitvoering van het GTM en het herstel 

- Gegevens in nationale registers voor verontreinigde locaties

- De Commissie bijstaan bij de evaluatie van de uitvoering van de bodemgezondheidswet 8 jaar na de inwerkingtreding ervan 

TA Senior Soil Monitoring Expert

Taken:

- Ondersteuning van de ontwikkeling op EU-niveau van een overzicht van nationale registers inzake verontreinigde locaties en rapportage door de lidstaten, overzicht van gedefinieerde terminologieën, criteria voor het definiëren van potentieel verontreinigde locaties en lijsten van potentieel vervuilende risicoactiviteiten, nationale triggers en regels voor bodemonderzoek, rapportagespecificaties en -schema

- Een regelmatig bijgewerkt overzicht geven van de risicobeoordelingsmethoden die op nationaal niveau worden toegepast (met inbegrip van screeningwaarden), de ontwikkeling van richtsnoeren voor risicobeoordelingsmethoden ondersteunen en de lidstaten ondersteunen bij de toepassing van de richtsnoeren voor zover relevant

- De ontwikkeling van een overzicht op EU-niveau van de doelstellingen en indicatoren van de lidstaten inzake ruimtebeslag en -verzegeling ondersteunen (om de 2 jaar), en beleidsrelevante gegevens publiceren en verspreiden via dashboards en duidelijke onlinevisualisaties van de gegevens

- Steun verlenen aan de lidstaten om indicatoren toe te passen die in overeenstemming zijn met beschrijvingen en vereisten van de bodemgezondheidswet, om de ruimtelijke-ordehiërarchie toe te passen en de in de lidstaten toegepaste methoden bij te houden

- Richtsnoeren ontwikkelen voor het gebruik en de interpretatie van Copernicusgegevens en voor het afleiden van statistieken van status- en wijzigingsbeoordelingen

- Richtsnoeren ontwikkelen voor praktische oplossingen voor de vaststelling van nettodoelstellingen inzake ruimtebeslag, maatregelen om deze te bereiken en daarmee verband houdende monitoring

Titel 2: Infrastructuur (voornamelijk ontwikkeling van IT-systemen/databanken) — IT-oplossingen die moeten worden ontwikkeld door de extra bodem-TA en -CA van titel 1

De kosten van titel 3 omvatten: IT-ontwikkelingen, lopende kosten van rapportagesystemen, ontwikkeling en productie van nieuwe indicatoren, organisatie en follow-up van technische vergaderingen, ontwikkeling van richtsnoeren en ondersteuningscontracten voor bosindicatoren en -beoordeling en deskundigheid op het gebied van verontreinigde bodem en landgebruik

□ TOTAAL beleidskredietenVastleggingen(4)1,5881,9451,9145,447
Betalingen(5)1,5881,9451,9145,447
□ TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten(6)
TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 3 ENV+EEA
van het meerjarige financieel kader
Vastleggingen=4+61,5881,9451,9145,447
Betalingen=5+61,5881,9451,9145,447

□ Totaal beleidskredieten (alle beleidsrubrieken)Vastleggingen(4)
Betalingen(5)
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten (alle beleidsrubrieken)
(6)
TOTAAL kredieten
onder RUBRIEKEN 1 tot en met 6
van het meerjarige financieel kader

Vastleggingen=4+61,5881,9451,9145,447
Betalingen=5+61,5881,9451,9145,447

Rubriek van het meerjarige financiële
kader
7“Administratieve uitgaven”

Dit deel moet worden ingevuld aan de hand van de “administratieve begrotingsgegevens”, die eerst moeten worden opgenomen in de bijlage bij het financieel memorandum (bijlage 5 bij het besluit van de Commissie betreffende de interne uitvoeringsvoorschriften voor de afdeling “Commissie” van de algemene begroting van de Europese Unie), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

2024202520262027 en daarnaTOTAAL
DG: ENV
□ Personele middelen0,2640,4350,4350,4351,569
□ Andere administratieve uitgaven0,0370,0640,0640,0640,229
TOTAAL DG ENVKredieten0,3010,4990,4990,4991,798

De andere administratieve uitgaven zijn bestemd voor vergaderingen van deskundigengroepen, missies en andere kosten met betrekking tot dit personeel.

2024202520262027 en daarnaTOTAAL
DG: CLIMA
□ Personele middelen0,1710,1710,1710,1710,684
□ Andere administratieve uitgaven
TOTAAL DG CLIMAKredieten0,1710,1710,1710,1710,684

TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 7
van het meerjarige financieel kader
(totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,4720,6700,6700,6702,482

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

2024202520262027 en daarnaTOTAAL
TOTAAL kredieten
onder RUBRIEKEN 1 tot en met 7
van het meerjarige financieel kader
Vastleggingen0,4722,2582,6152,5847,959
Betalingen0,4722,2582,6152,5847,959


3.2.2. Geraamde output, gefinancierd met operationele kredieten

Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Soort28

Gem. kostenNeeKost­enNeeKost­enNeeKost­enNeeKost­enNeeKost­enNeeKost­enNeeKost­enTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 129...
- Output
- Output
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 2...
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de personele en administratieve kredieten van het EEA in de Commissie

1.1.1.1. Geraamde gevolgen voor de personele middelen van het EEA

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

20232024202520262027 en daarnaTOTAAL

Tijdelijke functionarissen (AD‑rangen)0,3460,7050,7191,770
Tijdelijke functionarissen (AST‑rangen)
Arbeidscontractant­en0,1230,2500,2550,628
Gedetacheerde nationale deskundigen

TOTAAL0,4680,9550,9742,398


Personeelsvereisten (vte):

20232024202520262027 en daarnaTOTAAL

Tijdelijke functionarissen (AD‑rangen)333
Tijdelijke functionarissen (AST‑rangen)
Arbeidscontractant­en222
Gedetacheerde nationale deskundigen

TOTAAL555

1.1.1.2. Geraamde behoeften aan administratieve kredieten bij de Commissie


-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

2024202520262027TOTAAL

RUBRIEK 7
van het meerjarige financieel kader
Personele middelen0,4350,6060,6060,6062,253
Andere administratieve uitgaven0,0370,0640,0640,0640,229
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarige financieel kader
0,4720,6700,6700,6702,482

De kosten per vte (AD/AST) worden berekend op 171 000 EUR/jaar. De “andere administratieve uitgaven” zijn bestemd voor vergaderingen van het comité en de deskundigengroep, missies en andere kosten met betrekking tot dit personeel.

Buiten RUBRIEK 730
van het meerjarige financieel kader

2024202520262027TOTAAL
Personele middelen
Andere administratieve
uitgaven
Subtotaal
Buiten RUBRIEK 7
van het meerjarige financieel kader

TOTAAL0,4720,6700,6700,6702,482

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.3.3. Geraamde behoefte aan personele middelen voor de Commissie

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten
2023 2024 2025 2026 2027 en daarna 
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) – DG ENV1222
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) – DG CLIMA1111
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) – JRC
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) – DG DEFIS
20 01 02 03 (delegaties) 
01 01 01 01 (onderzoek door derden) 
 01 01 01 11 (eigen onderzoek) 
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) 
20 02 01 (AC, END, SNE van de “totale financiële middelen”) – DG ENV1111
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties) 
XX 01 xx yy zz 9 

– bij de centrale diensten 

– in de delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek onder contract) 
 01 01 01 12 (AC, END, INT – eigen onderzoek) 
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) 
TOTAAL  3444
XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijke functionarissen DG ENVCoördinatie met relevante diensten en ondersteuning van de lidstaten bij de uitvoering van het initiatief, met name op het gebied van: bemonstering, gegevens, methodologie, beoordeling, monitoring en analyse

Een dialoog over bosmonitoring met de lidstaten en hun bevoegde autoriteiten voort te zetten, onder meer in het kader van relevante deskundigengroepen en comités; verslag uitbrengen aan het EP en de Raad

Voorbereiden en coördineren van de vaststelling van uitvoeringshandelingen en gedelegeerde handelingen van de Commissie waarin FML voorziet

Voorbereiden van en leiding geven aan het toezicht op en de verificatie van de uitvoering van de wetgeving door de lidstaten

Beheren van de overeenkomst inzake het partnerschap voor boswetenschap en Copernicusdiensten met het JRC en Copernicusdiensten en FISE met het EEA, opgewaardeerd om in overeenstemming te zijn met de FML-vereiste
Extern personeelAlgemene steun voor de uitvoering van FML (voor de ontwikkeling van technische richtsnoeren/aanbevelingen van de lidstaten)
Ambtenaren en tijdelijke functionarissen CLIMACoördinatie met relevante diensten en ondersteuning van de lidstaten bij de uitvoering van het initiatief, met name op het gebied van: bemonstering, gegevens, methodologie, beoordeling, monitoring en analyse

Een dialoog over bosmonitoring met de lidstaten en hun bevoegde autoriteiten voortzetten, onder meer in het kader van relevante deskundigengroepen en comités; verslag uitbrengen aan het EP en de Raad

Voorbereiden en coördineren van de vaststelling van uitvoeringshandelingen en gedelegeerde handelingen van de Commissie waarin FML voorziet
Ambtenaren en tijdelijke functionarissen JRCHet Europees partnerschap voor boswetenschap beheren, op aardobservatie gebaseerde monitoringinstrumenten ontwikkelen, de modernisering van FISE ondersteunen en de harmonisatie van methodologieën vergemakkelijken


3.2.4. Verenigbaarheid met het huidig meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

-  kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarige financieel kader (MFK).

Voor de aanvullende taken die de Commissie op zich moet nemen, zijn aanvullende middelen nodig wat de omvang van de bijdrage van de Unie en de posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten van het Europees Milieuagentschap betreft. De verhoging van de EU-bijdrage aan het EEA in verband met de bosmonitoringtaken zal telkens voor de helft worden gecompenseerd door de begrotingsonderdelen 09.0201 — LIFE Natuur & Biodiversiteit en 09.0203 — LIFE Klimaat. De verhoging van de EU-bijdrage aan het EEA in verband met de bodemmonitoringtaken zal worden gecompenseerd door begrotingsonderdeel 09.0201 — LIFE Natuur & Biodiversiteit.De onder begrotingsonderdeel 09.0201 voorziene kosten zullen worden gedragen door het LIFE-programma en worden ingepland in het kader van de jaarlijkse beheerplannen van DG ENV. De benodigde personele middelen worden bij voorkeur gedekt door een extra toewijzing in het kader van de jaarlijkse procedure voor de toewijzing van personele middelen.

-  Hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

-  Hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

3.2.5. Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

-  voorziet niet in medefinanciering door derden

-  voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
N31
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

-  Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:



-  voor de eigen middelen

-  voor overige ontvangsten

- Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ◻

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief32
Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ………….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het betrokken begrotingsonderdeel/de betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven.


Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).


1https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13396-EU-forests-new-EU-Framework-for-Forest-Monitoring-and-Strategic-Plans_nl

2PB C [...] van [...], blz. [...] .

3PB C [...] van [...], blz.  [...] .

4Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees Parlement en de Raad van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader voor de verwezenlijking van klimaatneutraliteit en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 401/2009 en Verordening (EU) 2018/1999 (“Europese klimaatwet”) (PB L 243 van 9.7.2021, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/1119/oj?locale=nl

5Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 663/2009 en (EG) nr. 715/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 94/22/EG, 98/70/EG, 2009/31/EG, 2009/73/EG, 2010/31/EU, 2012/27/EU en 2013/30/EU van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 2009/119/EG en (EU) 2015/652 van de Raad, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 328 van 21.12.2018, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj?locale=nl

6Verordening (EU) 2018/841 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 inzake de opname van broeikasgasemissies en -verwijderingen door landgebruik, verandering in landgebruik en bosbouw in het klimaat- en energiekader 2030 en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 525/2013 en Besluit nr. 529/2013/EU (PB L 156 van 19.6.2018, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/841/oj?locale=nl

7 Richtlijn 92/43/EEG van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (PB L 206 van 22.7.1992, blz. 7), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/1992/43/oj?locale=nl

8Verordening (EU) 2023/1115 van het Europees Parlement en de Raad van 31 mei 2023 betreffende het op de markt van de Unie aanbieden en de uitvoer uit de Unie van bepaalde grondstoffen en producten die met ontbossing en bosdegradatie verband houden, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 995/2010 (PB L 150 van 9.6.2023, blz. 2), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/1115/oj?locale=nl

9Verordening (EU) X/XX van het Europees Parlement en de Raad van [...] (PB L [...]).

10Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen (PB L 328 van 21.12.2018, blz. 82), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj?locale=nl

11Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, “Nieuw Europees Bauhaus: mooi, duurzaam, samen” (COM(2021) 573 final).

12Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, “Innovatie voor duurzame groei: een bio-economie voor Europa (COM/2012/060 final).

13Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — “Bescherming en herstel van bossen wereldwijd: de actie van de EU opvoeren”, 23.7.2019 (COM(2019) 352 final).

14Verordening (EU) [X/XX] van het Europees Parlement en de Raad van [...] tot vaststelling van een certificeringskader van de Unie voor koolstofverwijderingen (PB L... van..., blz…).

15Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s – Europees interoperabiliteitskader – Implementatiestrategie (COM(2017) 134 final).

16Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/1024/oj?locale=nl

17Richtlijn 2003/4/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 januari 2003 inzake de toegang van het publiek tot milieu-informatie en tot intrekking van Richtlijn 90/313/EEG van de Raad (PB L 41 van 14.2.2003, blz. 26), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2003/4/oj?locale=nl

18Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap (Inspire) (PB L 108 van 25.4.2007, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2007/2/oj?locale=nl

19Besluit (EU) X/X van het Europees Parlement en de Raad van [...] tot wijziging van Beschikking 89/367/EEG van de Raad tot instelling van een Permanent Comité voor de bosbouw (PB L … van ..., blz. ...).

20Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie over beter wetgeven (PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj?locale=nl


21Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj?locale=nl

22Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 663/2009 en (EG) nr. 715/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 94/22/EG, 98/70/EG, 2009/31/EG, 2009/73/EG, 2010/31/EU, 2012/27/EU en 2013/30/EU van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 2009/119/EG en (EU) 2015/652 van de Raad, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 328 van 21.12.2018, blz. 1), ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj?locale=nl


23In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.

24Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx

25GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

26EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

27Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.

28Outputs zijn producten en te verstrekken diensten (bv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).

29Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”

30Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

31Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

32Voor traditionele eigen middelen (douanerechten, suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.

NL NL