Bijlagen bij COM(2023)728 - Monitoringkader voor veerkrachtige Europese bossen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)728 - Monitoringkader voor veerkrachtige Europese bossen. |
---|---|
document | COM(2023)728 |
datum | 22 november 2023 |
- Richtsnoeren ontwikkelen voor het interpreteren van de gegevens en het afleiden van zinvolle statistieken uit beoordelingen van de toestand en wijzigingen van bosindicatoren.
- De verzamelde gegevens publiceren en verspreiden via gebruiksvriendelijke dashboards en duidelijke onlinevisualisaties in het Europees informatiesysteem voor bossen (FISE).
- Praktische richtsnoeren en oplossingen voor de uitvoering ontwikkelen voor het uitvoeren van beoordelingen van de toestand en trends van bossen.
- Zorgen voor synergieën met gerapporteerde informatie in het kader van de LULUCF-verordeningen.
TA AD 6 Senior Forest Monitoring Data Custodian
Taken:
- Voorzien in IT-technische expertise voor de ontwikkeling van rapportageregelingen.
- De levering van de vermelde rapportagestromen beheren.
- Rapportageformaat, Reportnet 3 dataflow, QC-controles, referentiegegevenssets aanmaken.
- In- en uitvoer van gegevens in Reportnet 3.
- Een productiedatabank opzetten met EU-datasets van geleverde datasets.
- Standaarddiensten creëren bovenop EU-datasets.
- Creëren en beheren van gegevensoutputs, bv. in datahub, discomap enz.
- Opstelling van technische richtsnoeren.
- Helpdeskondersteuning bieden en opleidingswebinars geven.
CA Forest Monitoring Data Analyst
Taken:
- Uitgebreide richtsnoeren en een veldhandboek ontwikkelen met referentiebeschrijvingen van variabelen, methoden voor gegevensverzameling (met inbegrip van maatstaven), richtsnoeren voor harmonisatieprocedures en rapportageformaten.
- Creëren en ontwikkelen van het rapportage-instrument (Reportnet 3) voor het efficiënt verzamelen en beheren van ruimtelijke gegevens en gegevens in tabelvorm.
- Procedures voor gegevenskwaliteit vaststellen om de nauwkeurigheid, nauwkeurigheid, volledigheid en vergelijkbaarheid van de geregistreerde gegevens te waarborgen. Een documentatiesysteem voor kwaliteitsborging/kwaliteitscontrole (QA/QC) opzetten dat een plan, checklists, nota’s, rekenbladen en verslagen voor het documenteren van de QA/QC-activiteiten omvat.
- Opzetten van de Europese bosdatabank, die gegevens op perceelniveau, gegevens in tabelvorm en ruimtelijke gegevens voor afzonderlijke landen en Europese kaarten bevat. De databank integreren in de infrastructuur voor ruimtelijke gegevens van het Europees Milieuagentschap (EEA SDI).
- Valideringsregels voor de databank ontwikkelen, met inbegrip van validering van het gegevenstype, afstandscontroles, restrictievalidatie en controles op ontbrekende gegevens. Richtsnoeren verstrekken voor de doorgifte van gegevens naar de gecentraliseerde databank.
- Zorgen voor synergieën met gerapporteerde informatie in het kader van de LULUCF-verordeningen.
- Voorzien in een helpdesk voor technische ondersteuning in verband met processen voor monitoring in het veld, harmonisatie en gegevensrapportage. Eventuele bugs of technische problemen aanpakken en oplossen.
- Controle en ondersteuning van de gegevensstroom van landen naar Reportnet 3 en de Europese bosdatabank. Toezicht houden op en helpen bij het uploaden van kaarten uit landen naar het Europese register van boskaarten.
- Ontwikkelen en onderhouden van producten op basis van Copernicusgegevens en -informatie, waarbij de vereiste bosindicatoren van bijlage I op basis van aardobservatie worden verstrekt.
CA Soil Data Management and Assessment Expert
Taken:
- In synergie en coördinatie met andere relevante systemen een architectuur opzetten voor de uitwisseling van gegevensstromen via Reportnet en EIONET om om de 6 jaar door de lidstaten gerapporteerde gegevens te verzamelen, te verwerken, te valideren en te analyseren:
- Gegevens en resultaten van de monitoring
- Trendanalyse van bodemgezondheidsdescriptoren en -indicatoren
- Samenvatting en voortgang van de uitvoering van het GTM en het herstel
- Gegevens in nationale registers voor verontreinigde locaties
- De Commissie bijstaan bij de evaluatie van de uitvoering van de bodemgezondheidswet 8 jaar na de inwerkingtreding ervan
TA Senior Soil Monitoring Expert
Taken:
- Ondersteuning van de ontwikkeling op EU-niveau van een overzicht van nationale registers inzake verontreinigde locaties en rapportage door de lidstaten, overzicht van gedefinieerde terminologieën, criteria voor het definiëren van potentieel verontreinigde locaties en lijsten van potentieel vervuilende risicoactiviteiten, nationale triggers en regels voor bodemonderzoek, rapportagespecificaties en -schema
- Een regelmatig bijgewerkt overzicht geven van de risicobeoordelingsmethoden die op nationaal niveau worden toegepast (met inbegrip van screeningwaarden), de ontwikkeling van richtsnoeren voor risicobeoordelingsmethoden ondersteunen en de lidstaten ondersteunen bij de toepassing van de richtsnoeren voor zover relevant
- De ontwikkeling van een overzicht op EU-niveau van de doelstellingen en indicatoren van de lidstaten inzake ruimtebeslag en -verzegeling ondersteunen (om de 2 jaar), en beleidsrelevante gegevens publiceren en verspreiden via dashboards en duidelijke onlinevisualisaties van de gegevens
- Steun verlenen aan de lidstaten om indicatoren toe te passen die in overeenstemming zijn met beschrijvingen en vereisten van de bodemgezondheidswet, om de ruimtelijke-ordehiërarchie toe te passen en de in de lidstaten toegepaste methoden bij te houden
- Richtsnoeren ontwikkelen voor het gebruik en de interpretatie van Copernicusgegevens en voor het afleiden van statistieken van status- en wijzigingsbeoordelingen
- Richtsnoeren ontwikkelen voor praktische oplossingen voor de vaststelling van nettodoelstellingen inzake ruimtebeslag, maatregelen om deze te bereiken en daarmee verband houdende monitoring
Titel 2: Infrastructuur (voornamelijk ontwikkeling van IT-systemen/databanken) — IT-oplossingen die moeten worden ontwikkeld door de extra bodem-TA en -CA van titel 1
De kosten van titel 3 omvatten: IT-ontwikkelingen, lopende kosten van rapportagesystemen, ontwikkeling en productie van nieuwe indicatoren, organisatie en follow-up van technische vergaderingen, ontwikkeling van richtsnoeren en ondersteuningscontracten voor bosindicatoren en -beoordeling en deskundigheid op het gebied van verontreinigde bodem en landgebruik
□ TOTAAL beleidskredieten | Vastleggingen | (4) | 1,588 | 1,945 | 1,914 | 5,447 | ||
Betalingen | (5) | 1,588 | 1,945 | 1,914 | 5,447 | |||
□ TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten | (6) | |||||||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 3 ENV+EEA van het meerjarige financieel kader | Vastleggingen | =4+6 | 1,588 | 1,945 | 1,914 | 5,447 | ||
Betalingen | =5+6 | 1,588 | 1,945 | 1,914 | 5,447 |
□ Totaal beleidskredieten (alle beleidsrubrieken) | Vastleggingen | (4) | ||||||
Betalingen | (5) | |||||||
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten (alle beleidsrubrieken) | (6) | |||||||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEKEN 1 tot en met 6 van het meerjarige financieel kader | Vastleggingen | =4+6 | 1,588 | 1,945 | 1,914 | 5,447 | ||
Betalingen | =5+6 | 1,588 | 1,945 | 1,914 | 5,447 |
Rubriek van het meerjarige financiële kader | 7 | “Administratieve uitgaven” |
Dit deel moet worden ingevuld aan de hand van de “administratieve begrotingsgegevens”, die eerst moeten worden opgenomen in de bijlage bij het financieel memorandum (bijlage 5 bij het besluit van de Commissie betreffende de interne uitvoeringsvoorschriften voor de afdeling “Commissie” van de algemene begroting van de Europese Unie), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 en daarna | TOTAAL | ||||
DG: ENV | ||||||||
□ Personele middelen | 0,264 | 0,435 | 0,435 | 0,435 | 1,569 | |||
□ Andere administratieve uitgaven | 0,037 | 0,064 | 0,064 | 0,064 | 0,229 | |||
TOTAAL DG ENV | Kredieten | 0,301 | 0,499 | 0,499 | 0,499 | 1,798 |
De andere administratieve uitgaven zijn bestemd voor vergaderingen van deskundigengroepen, missies en andere kosten met betrekking tot dit personeel.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 en daarna | TOTAAL | ||||
DG: CLIMA | ||||||||
□ Personele middelen | 0,171 | 0,171 | 0,171 | 0,171 | 0,684 | |||
□ Andere administratieve uitgaven | ||||||||
TOTAAL DG CLIMA | Kredieten | 0,171 | 0,171 | 0,171 | 0,171 | 0,684 |
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarige financieel kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 0,472 | 0,670 | 0,670 | 0,670 | 2,482 |
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 en daarna | TOTAAL | ||||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEKEN 1 tot en met 7 van het meerjarige financieel kader | Vastleggingen | 0,472 | 2,258 | 2,615 | 2,584 | 7,959 | ||
Betalingen | 0,472 | 2,258 | 2,615 | 2,584 | 7,959 |
3.2.2. Geraamde output, gefinancierd met operationele kredieten
Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs | Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | TOTAAL | ||||||||||||
OUTPUTS | ||||||||||||||||||
Soort28 | Gem. kosten | Nee | Kosten | Nee | Kosten | Nee | Kosten | Nee | Kosten | Nee | Kosten | Nee | Kosten | Nee | Kosten | Totaal aantal | Totale kosten | |
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 129... | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1 | ||||||||||||||||||
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 2... | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2 | ||||||||||||||||||
TOTAAL |
3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de personele en administratieve kredieten van het EEA in de Commissie
1.1.1.1. Geraamde gevolgen voor de personele middelen van het EEA
- Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
- Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 en daarna | TOTAAL |
Tijdelijke functionarissen (AD‑rangen) | 0,346 | 0,705 | 0,719 | 1,770 | ||
Tijdelijke functionarissen (AST‑rangen) | ||||||
Arbeidscontractanten | 0,123 | 0,250 | 0,255 | 0,628 | ||
Gedetacheerde nationale deskundigen |
TOTAAL | 0,468 | 0,955 | 0,974 | 2,398 |
Personeelsvereisten (vte):
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 en daarna | TOTAAL |
Tijdelijke functionarissen (AD‑rangen) | 3 | 3 | 3 | |||
Tijdelijke functionarissen (AST‑rangen) | ||||||
Arbeidscontractanten | 2 | 2 | 2 | |||
Gedetacheerde nationale deskundigen |
TOTAAL | 5 | 5 | 5 |
1.1.1.2. Geraamde behoeften aan administratieve kredieten bij de Commissie
- Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
- Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL |
RUBRIEK 7 van het meerjarige financieel kader | ||||||
Personele middelen | 0,435 | 0,606 | 0,606 | 0,606 | 2,253 | |
Andere administratieve uitgaven | 0,037 | 0,064 | 0,064 | 0,064 | 0,229 | |
Subtotaal RUBRIEK 7 van het meerjarige financieel kader | 0,472 | 0,670 | 0,670 | 0,670 | 2,482 |
De kosten per vte (AD/AST) worden berekend op 171 000 EUR/jaar. De “andere administratieve uitgaven” zijn bestemd voor vergaderingen van het comité en de deskundigengroep, missies en andere kosten met betrekking tot dit personeel.
Buiten RUBRIEK 730 van het meerjarige financieel kader | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL | |
Personele middelen | ||||||
Andere administratieve uitgaven | ||||||
Subtotaal Buiten RUBRIEK 7 van het meerjarige financieel kader |
TOTAAL | 0,472 | 0,670 | 0,670 | 0,670 | 2,482 |
De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
3.2.3.3. Geraamde behoefte aan personele middelen voor de Commissie
- Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
- Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 en daarna | |||
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) – DG ENV | 1 | 2 | 2 | 2 | |||
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) – DG CLIMA | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) – JRC | |||||||
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) – DG DEFIS | |||||||
20 01 02 03 (delegaties) | |||||||
01 01 01 01 (onderzoek door derden) | |||||||
01 01 01 11 (eigen onderzoek) | |||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | |||||||
20 02 01 (AC, END, SNE van de “totale financiële middelen”) – DG ENV | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties) | |||||||
XX 01 xx yy zz 9 | – bij de centrale diensten | ||||||
– in de delegaties | |||||||
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek onder contract) | |||||||
01 01 01 12 (AC, END, INT – eigen onderzoek) | |||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | |||||||
TOTAAL | 3 | 4 | 4 | 4 |
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijke functionarissen DG ENV | Coördinatie met relevante diensten en ondersteuning van de lidstaten bij de uitvoering van het initiatief, met name op het gebied van: bemonstering, gegevens, methodologie, beoordeling, monitoring en analyse Een dialoog over bosmonitoring met de lidstaten en hun bevoegde autoriteiten voort te zetten, onder meer in het kader van relevante deskundigengroepen en comités; verslag uitbrengen aan het EP en de Raad Voorbereiden en coördineren van de vaststelling van uitvoeringshandelingen en gedelegeerde handelingen van de Commissie waarin FML voorziet Voorbereiden van en leiding geven aan het toezicht op en de verificatie van de uitvoering van de wetgeving door de lidstaten Beheren van de overeenkomst inzake het partnerschap voor boswetenschap en Copernicusdiensten met het JRC en Copernicusdiensten en FISE met het EEA, opgewaardeerd om in overeenstemming te zijn met de FML-vereiste |
Extern personeel | Algemene steun voor de uitvoering van FML (voor de ontwikkeling van technische richtsnoeren/aanbevelingen van de lidstaten) |
Ambtenaren en tijdelijke functionarissen CLIMA | Coördinatie met relevante diensten en ondersteuning van de lidstaten bij de uitvoering van het initiatief, met name op het gebied van: bemonstering, gegevens, methodologie, beoordeling, monitoring en analyse Een dialoog over bosmonitoring met de lidstaten en hun bevoegde autoriteiten voortzetten, onder meer in het kader van relevante deskundigengroepen en comités; verslag uitbrengen aan het EP en de Raad Voorbereiden en coördineren van de vaststelling van uitvoeringshandelingen en gedelegeerde handelingen van de Commissie waarin FML voorziet |
Ambtenaren en tijdelijke functionarissen JRC | Het Europees partnerschap voor boswetenschap beheren, op aardobservatie gebaseerde monitoringinstrumenten ontwikkelen, de modernisering van FISE ondersteunen en de harmonisatie van methodologieën vergemakkelijken |
3.2.4. Verenigbaarheid met het huidig meerjarig financieel kader
Het voorstel/initiatief:
- kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarige financieel kader (MFK).
Voor de aanvullende taken die de Commissie op zich moet nemen, zijn aanvullende middelen nodig wat de omvang van de bijdrage van de Unie en de posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten van het Europees Milieuagentschap betreft. De verhoging van de EU-bijdrage aan het EEA in verband met de bosmonitoringtaken zal telkens voor de helft worden gecompenseerd door de begrotingsonderdelen 09.0201 — LIFE Natuur & Biodiversiteit en 09.0203 — LIFE Klimaat. De verhoging van de EU-bijdrage aan het EEA in verband met de bodemmonitoringtaken zal worden gecompenseerd door begrotingsonderdeel 09.0201 — LIFE Natuur & Biodiversiteit.De onder begrotingsonderdeel 09.0201 voorziene kosten zullen worden gedragen door het LIFE-programma en worden ingepland in het kader van de jaarlijkse beheerplannen van DG ENV. De benodigde personele middelen worden bij voorkeur gedekt door een extra toewijzing in het kader van de jaarlijkse procedure voor de toewijzing van personele middelen.
- Hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.
- Hiervoor is een herziening van het MFK nodig.
3.2.5. Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
- voorziet niet in medefinanciering door derden
- voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Jaar N31 | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | Totaal | |||
Medefinancieringsbron | ||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
- Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.
- Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
- voor de eigen middelen
- voor overige ontvangsten
- Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ◻
in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief32 | ||||||
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | ||||
Artikel …………. |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het betrokken begrotingsonderdeel/de betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven.
Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
1https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13396-EU-forests-new-EU-Framework-for-Forest-Monitoring-and-Strategic-Plans_nl
2PB C [...] van [...], blz. [...] .
3PB C [...] van [...], blz. [...] .
4Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees Parlement en de Raad van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader voor de verwezenlijking van klimaatneutraliteit en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 401/2009 en Verordening (EU) 2018/1999 (“Europese klimaatwet”) (PB L 243 van 9.7.2021, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/1119/oj?locale=nl
5Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 663/2009 en (EG) nr. 715/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 94/22/EG, 98/70/EG, 2009/31/EG, 2009/73/EG, 2010/31/EU, 2012/27/EU en 2013/30/EU van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 2009/119/EG en (EU) 2015/652 van de Raad, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 328 van 21.12.2018, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj?locale=nl
6Verordening (EU) 2018/841 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 inzake de opname van broeikasgasemissies en -verwijderingen door landgebruik, verandering in landgebruik en bosbouw in het klimaat- en energiekader 2030 en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 525/2013 en Besluit nr. 529/2013/EU (PB L 156 van 19.6.2018, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/841/oj?locale=nl
7 Richtlijn 92/43/EEG van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (PB L 206 van 22.7.1992, blz. 7), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/1992/43/oj?locale=nl
8Verordening (EU) 2023/1115 van het Europees Parlement en de Raad van 31 mei 2023 betreffende het op de markt van de Unie aanbieden en de uitvoer uit de Unie van bepaalde grondstoffen en producten die met ontbossing en bosdegradatie verband houden, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 995/2010 (PB L 150 van 9.6.2023, blz. 2), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/1115/oj?locale=nl
9Verordening (EU) X/XX van het Europees Parlement en de Raad van [...] (PB L [...]).
10Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen (PB L 328 van 21.12.2018, blz. 82), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj?locale=nl
11Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, “Nieuw Europees Bauhaus: mooi, duurzaam, samen” (COM(2021) 573 final).
12Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, “Innovatie voor duurzame groei: een bio-economie voor Europa (COM/2012/060 final).
13Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — “Bescherming en herstel van bossen wereldwijd: de actie van de EU opvoeren”, 23.7.2019 (COM(2019) 352 final).
14Verordening (EU) [X/XX] van het Europees Parlement en de Raad van [...] tot vaststelling van een certificeringskader van de Unie voor koolstofverwijderingen (PB L... van..., blz…).
15Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s – Europees interoperabiliteitskader – Implementatiestrategie (COM(2017) 134 final).
16Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/1024/oj?locale=nl
17Richtlijn 2003/4/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 januari 2003 inzake de toegang van het publiek tot milieu-informatie en tot intrekking van Richtlijn 90/313/EEG van de Raad (PB L 41 van 14.2.2003, blz. 26), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2003/4/oj?locale=nl
18Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap (Inspire) (PB L 108 van 25.4.2007, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2007/2/oj?locale=nl
19Besluit (EU) X/X van het Europees Parlement en de Raad van [...] tot wijziging van Beschikking 89/367/EEG van de Raad tot instelling van een Permanent Comité voor de bosbouw (PB L … van ..., blz. ...).
20Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie over beter wetgeven (PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj?locale=nl
21Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13), ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj?locale=nl
22Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 663/2009 en (EG) nr. 715/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 94/22/EG, 98/70/EG, 2009/31/EG, 2009/73/EG, 2010/31/EU, 2012/27/EU en 2013/30/EU van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 2009/119/EG en (EU) 2015/652 van de Raad, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 328 van 21.12.2018, blz. 1), ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj?locale=nl
23In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
24Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx
25GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
26EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
27Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
28Outputs zijn producten en te verstrekken diensten (bv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
29Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”
30Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
31Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
32Voor traditionele eigen middelen (douanerechten, suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.
NL NL