Bijlagen bij COM(2023)669 - Europees actieplan voor windenergie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)669 - Europees actieplan voor windenergie.
document COM(2023)669
datum 24 oktober 2023
BIJLAGE I — HET EUROPEES ACTIEPLAN VOOR WINDENERGIE IN EEN NOTENDOP

CategorieActies/instrumentenTijdschema
Snellere uitrol door meer voorspelbaarheid en snellere vergunningverlening1. De Commissie en de lidstaten werken samen aan snellere vergunningverlening. “Accele-RES” — vervroegde omzetting en uitvoering van de herziene richtlijn hernieuwbare energie. Tijdelijke noodregeling
Vanaf november 2023

2. De lidstaten maken de pijplijn van windprojecten zichtbaarder via toezeggingen inzake windenergie, de publicatie van veilingschema’s op middellange termijn en langetermijnplannen voor de uitrol van hernieuwbare energie
Vanaf november 2023

3. De Commissie stelt een actieplan vast om de uitbreiding van netten te vergemakkelijken
Nov. 2023
Betere opzet van veilingen4. De lidstaten nemen objectieve, transparante en niet-discriminerende kwalitatieve criteria en maatregelen in aanmerking bij hun veilingen teneinde een maximale uitvoeringsgraad van de projecten te verwezenlijken, ondersteund door aanbevelingen en richtsnoeren van de Commissie
Zo spoedig mogelijk

5. Aanpak van cyberbeveiligingsrisico’s en van gegevensbeschermingsaspecten
Vanaf begin 2024
6. De Commissie gaat meer gebruikmaken van strategische aanbestedingen in het kader van de Global Gateway
Vanaf de vaststelling
Toegang tot financiering7. De Commissie maakt EU-financiering toegankelijker
Eind 2023
8. De EIB verstrekt risicobeperkingsinstrumenten en garanties voor windenergiebedrijven in de EU
Vierde kwartaal 2023

9. De lidstaten maken ten volle gebruik van de flexibiliteit die de staatssteunregels bieden voor de waardeketen van de EU met betrekking tot windenergie
Vanaf de vaststelling
10. De Commissie versterkt de dialoog met investeerders om investeringen in de EU-windenergiesector aantrekkelijker te maken
Eind 2023

Een billijke en concurrerende internationale omgeving creëren11. De Commissie vergemakkelijkt de toegang van EU-fabrikanten tot buitenlandse markten
Vanaf de vaststelling
12. De interne markt beschermen tegen handelsverstoringen en bedreigingen voor de veiligheid en de openbare orde
Vanaf de vaststelling
13. Zorgen voor verdere normalisatie in de windenergiesector
Vanaf eind 2023
Vaardigheden14. Grootschalige partnerschappen voor vaardigheden op het gebied van hernieuwbare energie om projecten op te zetten die de ontwikkeling van vaardigheden voor de sector hernieuwbare energie (inclusief windenergie) ondersteunen
Tegen medio 2024
Betrokkenheid van de industrie en toezeggingen van de lidstaten15. EU-handvest inzake windenergie
Dec. 2023


1 Het MIX-scenario in de beleidsscenario’s voor de uitvoering van de Europese Green Deal (beschikbaar op https://energy.ec.europa.eu/data-and-analysis/energy-modelling/policy-scenarios-delivering-european-green-deal_en).

2 Irena World Energy Transition Outlook 2023.

3 Rystad Report (2023), The State of the European Wind Energy Supply Chain.

4 WindEurope (2023), Wind Energy in Europe-2022 — Statistics and the outlook for 2023-2027.

5 Gegevens van ENTSB-E.

6 Irena (2023) Renewable power generation costs in 2022.

7 Georgakaki, A., e.a. (2022) — Clean energy Technology Observatory Overall Strategic Analysis of Clean Energy Technology in the European Union2022 Status Report.

8 SWD(2023) 68 final van 23 maart 2023.

9 Telsnig, T., e.a., Clean Energy Technology Observatory: Wind Energy in the European Union — 2022 Status Report on Technology Development, Trends, Value Chains and Markets, Bureau voor publicaties van de Europese Unie.

10 SWD(2023) 68 final van 23 maart 2023.

11 Rystad Report (2023), The State of the European Wind Energy Supply Chain.

12 Een sprekend voorbeeld is de snelle groei van de sector windturbines, waardoor fabrikanten hun productielijnen voortdurend moeten aanpassen door nieuwe investeringen te doen.

13 JRC, jaarverslag 2023 van het Waarnemingscentrum voor schone-energietechnologie (binnenkort te verschijnen).

14 BloombergNEF-gegevens (2023) https://about.bnef.com/blog/cost-of-clean-energy-technologies-drop-as-expensive-debt-offset-by-cooling-commodity-prices/

15 Zie het jaarverslag 2023 over het concurrentievermogen van schone-energietechnologieën (dat op 25 oktober 2023 wordt gepubliceerd).

16 Volgens de Global Wind Energy Council beschikt Europa in totaal over ongeveer 30 GW aan productiecapaciteit voor windturbines.

17 Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad (COM(2021) 557 final).

18 Verordening (EU) 2022/2577 van de Raad van 22 december 2022 tot vaststelling van een kader om de inzet van hernieuwbare energie te versnellen (PB L 335 van 29.12.2022, blz. 36).

19 Voorstel tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG betreffende maximaal toegestane gewichten en afmetingen (COM(2023) 445 final).

20 Verordening (EU) 2021/240 van het Europees Parlement en de Raad van 10 februari 2021 tot vaststelling van een instrument voor technische ondersteuning (PB L 57 van 18.2.2021, blz. 1).

21 Verordening (EU) 2022/869 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2022 (PB L 152 van 3.6.2022, blz. 45).

22 COM(2023) 148 final van 14.3.2023.

23 Respectievelijk: COM(2023) 62 final van 1.2.2023, COM(2023) 161 final van 16.3.2023 en COM(2023) 160 final van 16.3.2023.

24 Gezamenlijke mededeling betreffende de actualisering van de strategie van de EU voor maritieme veiligheid en haar actieplan “Een versterkte EU-strategie voor maritieme veiligheid voor evoluerende maritieme bedreigingen” (JOIN(2023) 8 final).

25 Mededeling van de Commissie (PB C 101 van 17.3.2023, blz. 3).

26 Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PB L 187 van 26.6.2014, blz. 1).

27 Mededeling van de Commissie — Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (PB C 414 van 28.10.2022, blz. 1).

28 Mededeling van de Commissie — Richtsnoeren staatssteun ten behoeve van klimaat, milieubescherming en energie 2022 (PB C 80 van 18.2.2022, blz. 1).

29 Mededeling van de Commissie — Richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen (PB C 153 van 29.4.2021, blz. 1).

30 COM(2023) 335 final van 20 juni 2023.

31 https://climate.ec.europa.eu/eu-action/eu-funding-climate-action/innovation-fund/calls-proposals/large-scale-calls_en

32 De meeste van de ondersteunde maatregelen in het kader van de herstel- en veerkrachtplannen hebben gedeelde streefcijfers voor de uitrol van zowel zonne- als windenergie, zonder uitsplitsing naar technologietype.

33 Artikel 6, lid 3, van de richtlijn hernieuwbare energie.

34https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/technical-support-instrument/technical-support-instrument-tsi_nl

35 Aanbeveling C(2022) 3219 final van de Commissie.

36 Werkdocument van de diensten van de Commissie — Richtsnoeren voor de lidstaten inzake goede praktijken om de vergunningsprocedures voor hernieuwbare-energieprojecten te versnellen en stroomafnameovereenkomsten te faciliteren bij de Aanbeveling van de Commissie over het versnellen van de procedures voor de verlening van vergunningen en het faciliteren van stroomafnameovereenkomsten (SWD(2022) 0149 final).

37 De lidstaten moeten krachtens artikel 15 quater van de herziene richtlijn hernieuwbare energie gebieden voor de versnelde uitrol van hernieuwbare energie aanwijzen voor ten minste één hernieuwbare-energietechnologie.

38 De taskforce zal blijven werken aan het wegnemen van procesgerelateerde belemmeringen voor vergunningen voor wind- en zonne-energieprojecten. Voorts zal de taskforce de uitwisseling van goede praktijken met betrekking tot één loket, digitale vergunningverlening en duidelijke voorlichting en termijnen ondersteunen.

39 Artikel 6, lid 3, van Richtlijn (EU) 2018/2001 luidt als volgt: “De lidstaten publiceren een langetermijnplanning die rekening houdt met de verwachte steuntoewijzing, die als referentie betrekking heeft op ten minste de vijf daaropvolgende jaren, of drie jaar in het geval van beperkingen inzake de begrotingsplanning, en waarin het indicatieve tijdschema, in voorkomend geval de frequentie van aanbestedingsprocedures, de verwachte capaciteit en de begroting of het maximale steunbedrag per eenheid dat naar verwachting zal worden toegekend ende verwachte in aanmerking komende technologieën, indien van toepassing, worden vermeld. Die planning wordt jaarlijks geactualiseerd of wanneer dit nodig is voor de weergave van recente marktontwikkelingen of verwachte steuntoewijzing.”

40 Bemip, Cesec, de groep op hoog niveau voor Zuidwest-Europa en NSEC.

41 https://energy.ec.europa.eu/system/files/2022-09/220912_NSEC_Joint_Statement_Dublin_Ministerial.pdf

42 Aanbeveling van de Raad van 8 december 2022 betreffende een Uniebrede gecoördineerde aanpak om de weerbaarheid van kritieke infrastructuur te versterken (2023/C 20/01) (PB C 20 van 20.1.2023, blz. 1).

43 Bij een gemiddelde koolstofprijs van 75 EUR per ton.

44 Mededeling van de Commissie over de herziening van het strategisch plan voor energietechnologie (SET-plan) (aan te nemen in oktober 2023).

45 De handelsovereenkomsten van de EU omvatten bepalingen die in- en uitvoerbeperkingen verbieden, vereisten met betrekking tot lokale inhoud en bepalingen inzake de openstelling van overheidsopdrachten.

46 Verordening (EU) 2022/1031 over toegang van ondernemers, goederen en diensten uit derde landen tot de aanbestedings- en concessiemarkten van de Unie is op 29 augustus 2022 in werking getreden.

47 Verordening (EU) 2019/452 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse directe investeringen in de Unie (PB L 79I van 21.3.2019, blz. 1).

48 Verslag van de Commissie getiteld “Employment and Social Developments in Europe. Addressing labour shortages and skills gaps in the EU”, https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=26989&langId=en

49 Zo heeft het door Erasmus+ gefinancierde kenniscentrum voor beroepsopleiding inzake technische vaardigheden voor geharmoniseerde hernieuwbare offshore-energie (T-shore) tot doel opleidingsprogramma’s en leermiddelen te ontwikkelen om werknemers de vaardigheden en competenties bij te brengen die zij nodig hebben om een succesvolle carrière op te bouwen in de offshore-windenergiesector.

NL NL