Bijlagen bij COM(2023)516 - Europese grensoverschrijdende verenigingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)516 - Europese grensoverschrijdende verenigingen.
document COM(2023)516
datum 5 september 2023
annex-en.docx">bijlage bij het financieel memorandum (bijlage 5 bij het besluit van de Commissie betreffende de interne uitvoeringsvoorschriften voor de afdeling “Commissie” van de algemene begroting van de Europese Unie), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

2024202520262027202820292030TOTAAL
DG GROW
X Personele middelen0,2170,2170,1550,1550,000,000,000,744
X Andere administratieve uitgaven00,0540,0540,0540,000,000,000,162
TOTAAL DG GROWKredieten0,2170,2710,2090,2090,000,000,000,906

TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
(Totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,2170,2710,2090,2090,000,000,000,906

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

2024202520262027202820292030TOTAAL
TOTAAL kredieten
onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7
van het meerjarig financieel kader
Vastleggingen0,6420,4960,3090,3090,000,000,001,756
Betalingen0,6420,4960,3090,3090,000,000,001,756


3.2.2. Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs


ò
2024202520262027202820292030TOTAAL
OUTPUTS
Soort55

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN nrs. 1 en 2
IMI-module ontwikkelenIT-systeem0,12510,12510,12510,25
Ontwikkelingskosten één digitale toegangspoort/Your EuropeIT-systeem0,15010,30010,10010,10010,10010,6
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 120,42520,22510,10010,1000,85
TOTAAL

3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

- ¨ Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

- X Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

2024202520262027202820292030TOTAAL

RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen0,2170,2170,1550,1550,744
Andere administratieve uitgaven00,0540,0540,0540,162
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
0,2170,2710,2090,2090,906

Buiten RUBRIEK 756
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen
Andere administratieve
uitgaven
Subtotaal
buiten RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL0,2170,2710,2090,2090,2090,2091,324

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.3.1. Geraamde personeelsbehoeften

- ¨ Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.

- X Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten
Jaar
2024
Jaar
2025
Jaar 2026Jaar 2027Jaar 2028Jaar
2029
Jaar
2030
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)1,51,511111
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
01 01 01 02 (AC, END, INT — onderzoek onder contract)
01 01 01 12 (AC, END, INT — eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL1,51,511111
XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeel1,5 vte’s voor het secretariaat van het comitologiecomité en voor het toezicht op de uitvoering van het voorstel, alsook om het IMI-team en het SDG/Your Europe-team bij te staan voor beleids- en bedrijfsbijdragen, zowel tijdens de uitvoering van het project als nadat de IMI-module operationeel is geworden.
Extern personeel

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

- X kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

De Commissie zal middelen uit het programma voor de interne markt gebruiken om dit initiatief te ondersteunen, begrotingsonderdeel 03.020102 “Instrumenten voor governance van de interne markt”.

- ¨ hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

- ¨ hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.5. Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

- X voorziet niet in medefinanciering door derden

- voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N57
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Geef zoveel jaren als nodig in om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

- X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

- Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

¨ voor de eigen middelen

¨ voor overige ontvangsten

geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ¨

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief58
Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Geef zoveel jaren als nodig in om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ………….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.


Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).


1De andere juridische entiteiten in de sociale economie zijn coöperaties, onderlinge maatschappijen en stichtingen.

2In Ierland, Denemarken en Zweden worden verenigingen gereguleerd op grond van beginselen die in de rechtsleer en de rechtspraak zijn ontwikkeld.

3Een economie die werkt voor de mensen (europa.eu).

4Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, “Bouwen aan een economie die werkt voor de mensen: een actieplan voor de sociale economie”, COM(2021) 778 final.

5Aanbeveling van de Raad over de ontwikkeling van voorwaarden voor een kader voor de sociale economie, COM(2023) 316 final van 13 juni 2023.

6Werkdocument van de diensten van de Commissie: Relevant taxation frameworks for Social Economy Entities, SWD(2023) 211 final van 13 juni 2023.

7Werkdocument van de diensten van de Commissie: Non-discriminatory taxation of charitable organisations and their donors: principles drawn from EU case-law, SWD(2023) 212 final van 13 juni 2023.

8De EU-regels op het gebied van vennootschapsrecht hebben tot doel aandeelhouders en andere partijen met een bijzonder belang in ondernemingen, zoals werknemers en schuldeisers, te beschermen, bedrijven efficiënter, concurrerender en duurzamer op lange termijn te maken en in verschillende EU-landen gevestigde bedrijven aan te moedigen met elkaar samen te werken. Dit wettelijke kader wordt aangevuld door EU-regels inzake verslaglegging, controle en transparantie voor ondernemingen.

9Richtlijn (EU) 2017/1132 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2017 aangaande bepaalde aspecten van het vennootschapsrecht (PB L 169 van 30.6.2017, blz. 46).

10Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (PB L 376 van 27.12.2006, blz. 36).

11Uit de effectbeoordeling is gebleken dat verenigingen in de meeste lidstaten aan specifieke regelgeving zijn onderworpen. In het algemeen gaat het om uitgebreide wetten, waarbij verenigingen in detail worden gereguleerd. Toch zijn grensoverschrijdende aspecten die essentieel zijn voor de mobiliteit en de activiteiten van verenigingen in geen enkele lidstaat volledig gereguleerd.

12Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende het statuut van de Europese vereniging (91/273). Het voorstel, dat gebaseerd was op artikel 114 VWEU, specificeerde de regels voor de oprichting, registratie, statuten, werking, financiering, ontbinding, liquidatie en insolventie van de vereniging. In 2005 werd het voorstel ingetrokken.

13Verordening (EEG) nr. 2137/85 van de Raad van 25 juli 1985 tot instelling van Europese economische samenwerkingsverbanden (EESV) (PB L 199 van 31.7.1985, blz. 1).

14Verordening (EG) nr. 1082/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS) (PB L 210 van 31.7.2006, blz. 19).

15Verordening (EG) nr. 723/2009 van de Raad van 25 juni 2009 betreffende een communautair rechtskader voor een Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ERIC) (PB L 206 van 8.8.2009, blz. 1).

16Besluit (EU) 2022/2481 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot vaststelling van het beleidsprogramma voor het digitale decennium tot 2030 (PB L 323 van 19.12.2022, blz. 4).

17Hun potentiële activiteiten- en doelgebieden worden door de desbetreffende verordening begrensd.

18Zij staan alleen open voor landen, intergouvernementele organisaties (ERIC) of autoriteiten van de lidstaten (EGTS).

19Een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk (europa.eu).

20https://commission.europa.eu/aid-development-cooperation-fundamental-rights/your-rights-eu/eu-charter-fundamental-rights/application-charter/annual-reports-application-charter_nl#ref-2022-report

21Conferentie over de toekomst van Europa, Verslag over het eindresultaat, mei 2022.

22Zie Mededeling van de Commissie over een Europese strategie voor universiteiten, COM(2022) 16 final van 18 januari 2022 en het initiatief “Europese universiteiten”.

23Zie het Verzoek om input van 16 februari 2023.

24Verordening (EU) nr. 1024/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt en tot intrekking van Beschikking 2008/49/EG van de Commissie (PB L 316 van 14.11.2012, blz. 1).

25Verordening (EU) 2018/1724 van het Europees Parlement en de Raad van 2 oktober 2018 tot oprichting van één digitale toegangspoort voor informatie, procedures en diensten voor ondersteuning en probleemoplossing en houdende wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 1).

26Eengemaakte markt — Voorstel voor een wetgevingsinitiatief betreffende grensoverschrijdende activiteiten van verenigingen (europa.eu).

27Zo bleek uit de openbare raadpleging (64 reacties) dat de meerderheid van de respondenten (d.w.z. 73 %; 47 van de 64) voorstander is van EU-maatregelen voor het vergemakkelijken van grensoverschrijdende activiteiten van verenigingen op de eengemaakte markt.

28A statute for European cross-border associations and non-profit organizations Potential benefits in the current situation | Think Tank | Europees Parlement (europa.eu).

29Zoals uiteengezet in de punten 6 en 7 van het effectbeoordelingsverslag.

30Zie effectbeoordelingsverslag, punt 6.3 inzake “BO3: invoering van een aanvullende nationale rechtsvorm van vereniging die voor een grensoverschrijdend lidmaatschap en/of grensoverschrijdende doeleinden of activiteiten is ontworpen”, blz. 64-67. Verdere verduidelijkingen en toelichtingen bij de berekeningen van de cijfers in punt 6.3 (en de andere cijfers in het kader van de effectbeoordeling ter ondersteuning van dit wetgevingsinitiatief) zijn te vinden in de punten 2, 6, 7 en 8 van het effectbeoordelingsverslag en in de bijlagen 3, 4 en 6 bij het effectbeoordelingsverslag.

31Verordening (EU) 2018/1724 van het Europees Parlement en de Raad van 2 oktober 2018 tot oprichting van één digitale toegangspoort voor informatie, procedures en diensten voor ondersteuning en probleemoplossing en houdende wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 1).

32Ref. van het advies

33Een statuut voor Europese grensoverschrijdende verenigingen en organisaties zonder winstoogmerk. Resolutie van het Europees Parlement van 17 februari 2022 met aanbevelingen aan de Commissie betreffende een statuut voor Europese grensoverschrijdende verenigingen en organisaties zonder winstoogmerk (2020/2026(INL)) (2022/C 342/17) (PB C 342 van 6.9.2022, blz. 225).

34Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, “Bouwen aan een economie die werkt voor de mensen: een actieplan voor de sociale economie”, COM(2021) 778 final.

35Resolutie van het Europees Parlement van 6 juli 2022 over het EU-actieplan voor de sociale economie (2021/2179(INI)).

36Voorstel voor een aanbeveling van de Raad over de ontwikkeling van voorwaarden voor een kader voor de sociale economie, COM(2023) 316 final.

37Werkdocument van de diensten van de Commissie, “Relevant taxation frameworks for Social Economy Entities”, SWD(2023) 211 final.

38Werkdocument van de diensten van de Commissie, “Non-discriminatory taxation of charitable organisations and their donors: principles drawn from EU case-law”, SWD(2023) 212 final.

39Verordening (EU, Euratom) nr. 1141/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende het statuut en de financiering van Europese politieke partijen en Europese politieke stichtingen (PB L 317 van 4.11.2014, blz. 1).

40Richtlijn (EU) 2018/1673 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 inzake de strafrechtelijke bestrijding van het witwassen van geld (PB L 284 van 12.11.2018, blz. 22).

41Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (PB L 376 van 27.12.2006, blz. 36).

42COM(2022) 720.

43Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).

44Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).

45Verordening (EU) nr. 1024/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt en tot intrekking van Beschikking 2008/49/EG van de Commissie (PB L 316 van 14.11.2012, blz. 1).

46Richtlijn 2002/14/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2002 tot vaststelling van een algemeen kader betreffende de informatie en de raadpleging van de werknemers in de Europese Gemeenschap — Gezamenlijke verklaring van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie over de vertegenwoordiging van de werknemers (PB L 80 van 23.3.2002, blz. 39).

47Verordening (EU) 2015/848 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 betreffende insolventieprocedures (PB L 141 van 5.6.2015, blz. 19).

48Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).

49In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.

50Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx

51GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

52EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

53Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.

54Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

55Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).

56Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

57Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

58Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.

NL NL