Bijlagen bij COM(2023)451 - Circulariteitseisen voor voertuigontwerp en betreffende het beheer van autowrakken - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)451 - Circulariteitseisen voor voertuigontwerp en betreffende het beheer van autowrakken. |
---|---|
document | COM(2023)451 |
datum | 13 juli 2023 |
— specificatie van de voorschriften van de strategie inzake circulariteit en geharmoniseerde rapportage (36 maanden);
— etiketteringsvoorschriften voor voertuigdelen van kunststof (bijgewerkt na 72 maanden), batterijen en motoren voor elektrische voertuigen, in overeenstemming met de batterijenverordening en de verordening kritieke grondstoffen (36 maanden);
— wijziging van rapportageverplichtingen voor uitvoer en berekeningsregels voor verwerkingsprestaties (24 maanden);
— actualisering van de bestaande rapportage en de bijbehorende formaten voor verwerkingsprestaties, die momenteel gebaseerd zijn op Beschikking 2005/293/EG van de Commissie (uitgevoerd door Eurostat), met name wat betreft verwijderde batterijen en motoren voor elektrische voertuigen (36 maanden);
— actualisering van de typegoedkeuringsformaten die en het informatiedossier dat aan typegoedkeuringsinstanties moeten worden verstrekt (tussen 24 en 48 maanden met gebruikmaking van bestaande bevoegdheden);
— ontwikkeling van criteria voor het circulariteitspaspoort voor voertuigen (84 maanden);
— geharmoniseerde criteria voor bijdragen in het kader van regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (60 maanden) en grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (36 maanden);
— criteria voor de uitvoer van gebruikte voertuigen, vereisten inzake technische controles en de interoperabiliteit van informatie over de inschrijving van voertuigen (48 maanden);
— IT-ontwikkeling van het “éénloketsysteem” en steun van DG TAXUD voor de overdracht van informatie voor douaneautoriteiten in het kader van MOVE-HUB (84 maanden); — evaluatie van de werking van de markt voor reserveonderdelen (96 maanden, herzieningsclausule);
— gefaseerde aanpak voor de uitbreiding van het toepassingsgebied van voertuigcategorieën en voorbereiding voor herziening (96 maanden).
1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de Unie (deze kan het resultaat zijn van verschillende factoren, bijvoorbeeld coördinatiewinst, rechtszekerheid, grotere doeltreffendheid of complementariteit). Voor de toepassing van dit punt wordt onder “toegevoegde waarde van de deelname van de Unie” verstaan de waarde die een optreden van de Unie oplevert bovenop de waarde die door een optreden van alleen de lidstaat zou zijn gecreëerd.
Redenen voor maatregelen op EU-niveau (ex ante):
De modernisering van de huidige autowrakkenrichtlijn, die meer dan twintig jaar geleden is vastgesteld, is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat fabrikanten, importeurs en ondernemingen worden gestimuleerd om de doelstellingen van de Green Deal na te streven en in staat worden gesteld een bijdrage aan het actieplan voor de circulaire economie te leveren.
Uit de evaluatie van deze richtlijn is gebleken dat aanzienlijke verbeteringen nodig waren om de overgang van de automobielsector naar een circulaire economie te stimuleren, waardoor de milieuvoetafdruk in verband met de productie van voertuigen en de verwerking van autowrakken wordt verkleind en de duurzaamheid van de automobielindustrie en de recyclingsector in Europa wordt versterkt.
Doordat de automobielsector met de overgang naar elektrische voertuigen een ingrijpende transformatie ondergaat, zal het grootste deel van de milieuvoetafdruk van voertuigen verschuiven van de gebruiksfase naar de productie- en recyclingfasen, en zullen grote voorraden kritieke grondstoffen nodig zijn.
Verwachte gegenereerde toegevoegde waarde van de Unie (ex post):
Deze actie vermindert de daaruit voortvloeiende grotere kwetsbaarheid van de toeleveringsketens van de EU-industrie, met name voor kritieke grondstoffen die essentieel zijn voor de strategische autonomie van de EU. Tegelijkertijd vergemakkelijkt een betere kwaliteit van de inzameling en verwerking een toename van het gebruik van gerecycleerde materialen ter ondersteuning van de overgang naar een koolstofneutrale economie, met maximaal 14 miljoen ton CO2-equivalent per jaar in 2040.
De toegevoegde waarde van een EU-aanpak in de vorm van één enkele verordening is dat deze zorgt voor samenhang tussen de voorschriften voor het ontwerp en de productie van voertuigen in het kader van de typegoedkeuringsprocedure en de voorschriften voor de inzamelings- en afvalfasen. Betere synchronisatie is nodig om ervoor te zorgen dat zowel de economische als de milieukwaliteit van voertuigdelen, onderdelen en materialen afkomstig van hergebruik, revisie en recycling blijft behouden.
1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan
Deze verordening volgt het voorbeeld van de batterijenverordening, die voorziet in een alomvattend kader om de circulariteit van batterijen te verbeteren. Verschillende bepalingen vormen een aanvulling op de duurzaamheidseisen voor batterijen voor elektrische voertuigen die de grootste toekomstige subsector vormen in het kader van de batterijenverordening. Deze sectorale afvalwetgeving, die volledig in het typegoedkeuringskader moet worden opgenomen, bevat een uitvoerige beschrijving van de noodzaak van beter ontwerp, betere productie en nuttige toepassing van kritieke en strategische grondstoffen, zoals geregeld in de onlangs vastgestelde verordening kritieke grondstoffen, met name voor permanente magneetmaterialen in motoren voor elektrische voertuigen.
1.5.4. Verenigbaarheid met het meerjarig financieel kader en eventuele synergie met andere passende instrumenten
De Europese Commissie stelt een groot herstelplan voor op basis van een versterkte langetermijnbegroting voor het volgende meerjarig financieel kader, en een nieuw herstelinstrument, NextGenerationEU.
De Europese Green Deal zal de basis vormen voor de herstelstrategie van de EU. Hieronder valt de doelstelling van schoner vervoer en schonere logistiek, met inbegrip van e-mobiliteit, die de belangrijkste aanjagers zijn voor de exponentiële groei van de vraag naar batterijen, motoren voor elektrische voertuigen en vele andere kritieke grondstoffen en strategische grondstoffen, met inbegrip van de ingebedde energie van de productie ervan.
De doelstellingen van deze verordening worden ondersteund door het meerjarig financieel kader en NextGenerationEU, die beide een belangrijke nadruk leggen op financiering en investeringen ter ondersteuning van de overgang van de Europese economie naar klimaatneutrale en circulaire modellen. Dit omvat investeringen om het afvalstoffenbeheer te moderniseren, de recyclingcapaciteit voor bepaalde afvalstromen te vergroten en hoogwaardige recycling en innovatie te bevorderen.
De circulaire economie is ook ingebed in de matrix van het onderzoeksprogramma Horizon Europa, met name het partnerschap inzake circulariteit, en is een van de pijlers van het programma voor het milieu en klimaatactie (LIFE) 2021-2027. Zij zullen van essentieel belang zijn om het duurzame concurrentievermogen van Europa op dit gebied te verzekeren en zijn economie, groei en welzijn te stimuleren. De EU zal het onderzoek op dit gebied en op aanverwante gebieden naar verwachting blijven bevorderen in het volgende MFK.
1.5.5. Beoordeling van de verschillende beschikbare financieringsopties, waaronder mogelijkheden voor herschikking
Voor het stroomlijnen en verbeteren van de samenhang bij de beoordeling van beperkingen op stoffen is de deskundigheid van ECHA (risicobeoordelingen van stoffen) en het JRC (ontwikkeling van methoden en procedures) het meest geschikt om te zorgen voor samenhang bij de uitvoering van de voorgestelde aanpak met betrekking tot gerelateerde dossiers zoals de verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten, de batterijenverordening en de verordening kritieke grondstoffen, waarbij op dezelfde manier van hun deskundigheid wordt gebruikgemaakt.
Wat het JRC betreft, zou met de werkzaamheden kunnen worden voortgebouwd op eerder onderzoek van het JRC naar de effectbeoordeling van streefcijfers voor gerecycleerd materiaal en verificatieregels voor recyclingpercentages van batterijen en op lopende activiteiten van het JRC voor de verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten alsook activiteiten van het JRC voor DG GROW met betrekking tot toekomstige beleidsmaatregelen voor kritieke grondstoffen (0,837 miljoen EUR). Het JRC zal nagaan hoe de werkzaamheden het best kunnen worden gecoördineerd en ondersteund in samenwerking met ENV en GROW.
Voor de ontwikkeling van het IT-systeem en de gegevensuitwisseling voor douanecontroles houden de behoeften aan personeel en middelen in DG TAXUD en DG MOVE verband met de digitalisering van voertuigregistratiegegevens in MOVE-HUB en weerspiegelen zij de ambitie om de uitvoer naar derde landen van voertuigen van lage kwaliteit die technisch niet voor het verkeer geschikt zijn te beperken om het aanhoudende probleem van voertuigen met onbekende locatie aan te pakken. Op lange termijn ondersteunt deze IT-ontwikkeling de verdere digitalisering van voertuigregistratiegegevens die wordt overwogen met het oog op de lopende herziening van de richtlijnen van DG MOVE over deze kwestie, die later in 2023 zullen worden vastgesteld.
Voor de strategie inzake circulariteit, de criteria voor het circulariteitspaspoort voor voertuigen en de met uitgebreide producentenverantwoordelijkheid verband houdende voorschriften zijn externe contractanten het meest geschikt om de nodige technische ondersteuning te bieden (0,500 miljoen EUR door DG GROW). Hetzelfde geldt voor ondersteunende studies voor verwerkingsvoorschriften, de werking van de markten voor reserveonderdelen, de voorbereiding voor de herziening van vrijstellingen voor beperkingen op stoffen (0,075 miljoen EUR) en de geplande gefaseerde aanpak voor de uitbreiding van het toepassingsgebied (0,575 miljoen EUR door DG ENV voor 2024-2027).
1.6. Duur en financiële gevolgen van het voorstel/initiatief
beperkte geldigheidsduur
- van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ
- financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor vastleggingskredieten en vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor betalingskredieten.
onbeperkte geldigheidsduur
- uitvoering met een opstartperiode vanaf 2025 tot en met 2028,
- gevolgd door een volledige uitvoering rond 2032.
1.7. Wijze(n) van uitvoering van de begroting0
Direct beheer door de Commissie
- door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;
- door de uitvoerende agentschappen
Gedeeld beheer met lidstaten
Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken te delegeren aan:
- derde landen of de door hen aangewezen organen;
- internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);
- de EIB en het Europees Investeringsfonds;
- de in de artikelen 70 en 71 van het Financieel Reglement bedoelde organen;
- publiekrechtelijke organen;
- privaatrechtelijke organen met een openbare dienstverleningstaak, voor zover zij zijn voorzien van voldoende financiële garanties;
- privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die voldoende financiële garanties bieden;
- organen of personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het GBVB in het kader van titel V van het VEU is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling.
- Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder “Opmerkingen”.
Opmerkingen
Direct beheer door DG ENV, DG GROW, DG MOVE, DG TAXUD en administratieve regelingen met het JRC.
2. BEHEERSMAATREGELEN
2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen
Vermeld frequentie en voorwaarden.
Het initiatief omvat aanbesteding, administratieve regelingen met het JRC en gevolgen voor de personele middelen van de Commissie.
2.2. Beheers- en controlesyste(e)m(en)
2.2.1. Rechtvaardiging van de voorgestelde beheersvorm(en), uitvoeringsmechanisme(n) voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie
N.v.t.
2.2.2. Informatie over de geïdentificeerde risico’s en het (de) systeem (systemen) voor interne controle dat is (die zijn) opgezet om die risico’s te beperken
N.v.t.
2.2.3. Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding van de controlekosten tot de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting).
N.v.t.
2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.
N.v.t.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1. Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven
- Bestaande begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer | GK/NGK0 | van EVA-landen0 | van kandidaat-lidstaten en aspirant-kandidaten0 | van andere derde landen | andere toegewezen ontvangsten | |
1 | 03.02.01.01 Werking en ontwikkeling van de interne markt voor goederen en diensten | GK | JA | NEE | NEE | NEE |
3 | 09.02.02 — Circulaire economie en levenskwaliteit | GK | JA | NEE | NEE | NEE |
7 | 20.02.01.01 Arbeidscontractanten | NGK | NEE | NEE | NEE | NEE |
7 | 20.02.01.03 Ambtenaren uit de lidstaten die tijdelijk zijn gedetacheerd bij de instelling | NGK | NEE | NEE | NEE | NEE |
- Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer | GK/ NGK | van EVA-landen | van kandidaat-lidstaten en aspirant-kandidaten | van andere derde landen | andere toegewezen ontvangsten | |
N.v.t. |
3.2. Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten
3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten
- Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
- Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 1 | Eengemaakte markt, innovatie en digitaal beleid |
DG: GROW | 03.02.01.01 | 2024 N–1 | 2025 N | 2026 N+1 | 2027 N+2 | TOTAAL 2024 – 2027 | |
Beleidsuitgaven, ondersteunende studies | Vastleggingen | (1a) | — | 0,250 | — | 0,250 | 0,500 |
Betalingen | (2a) | — | 0,250 | — | 0,250 | 0,500 | |
TOTAAL kredieten voor DG GROW | Vastleggingen | =1a+1b +3 | — | 0,250 | — | 0,250 | 0,500 |
Betalingen | =2a+2b+3 | — | 0,250 | — | 0,250 | 0,500 |
DG GROW heeft geraamd dat voor de ontwikkeling van de geactualiseerde methode voor de 3R-percentages, de criteria voor de verwijderbaarheid van batterijen en motoren voor elektrische voertuigen en de elektronische uitwisseling van informatie voor het voorgestelde circulariteitspaspoort voor voertuigen respectievelijk (0,250, 0,250 miljoen EUR) benodigd is.
In de periode 2028-2033 zullen extra middelen nodig zijn om de werkzaamheden na het einde van het huidige MFK in 2027 voort te zetten: voor DG GROW is voor de periode van 2028 tot de volledige uitvoering rond 2032 een totaalbedrag van 0,150 miljoen EUR gepland voor technische studies.
Het hierboven vermelde bedrag zou ook nodig zijn om het relevante deel van de administratieve regelingen te financieren, wat moet worden besproken tussen DG ENV/DG GROW en het JRC, en voor de aankoop van studies en gegevens met betrekking tot DG GROW-bepalingen (geactualiseerde methode voor de 3R-percentages, de criteria voor de verwijderbaarheid van batterijen en motoren voor elektrische voertuigen en de elektronische uitwisseling van informatie voor het voorgestelde circulariteitspaspoort voor voertuigen). Aanzienlijke synergieën zouden in aanmerking worden genomen met de lopende beleidsondersteuning door het JRC voor de verordening kritieke grondstoffen.
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 3 | Natuurlijke hulpbronnen en milieu |
DG ENV heeft de behoefte aan technische ondersteunende studies (van 2024 tot en met 2031) voor het gehalte aan gerecycleerde kunststoffen en de vooruitzichten voor chemische recycling (0,100 miljoen EUR), de studie voor het bepalen van streefcijfers voor het gehalte aan gerecycleerd staal (0,100 miljoen EUR), de bredere haalbaarheidsstudie voor het gehalte aan gerecycleerde kritieke grondstoffen, aluminium en magnesium (0,100 miljoen EUR in 2027), criteria voor de modulatie van bijdragen in het kader van regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (0,050 miljoen EUR), kwaliteitseisen voor post-shreddertechnologieën (0,050 miljoen EUR), een grensoverschrijdend samenwerkingsmechanisme voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (0,100 miljoen EUR), de voorbereiding voor de herziening van vrijstellingen voor beperkingen op stoffen (0,075 miljoen EUR) en regels voor de berekening en verificatie van recyclingprestaties geraamd op (0,575 miljoen EUR) in totaal voor de periode 2024-2027.
Het JRC zal waarschijnlijk een belangrijke rol spelen bij de ondersteuning van de Commissie tijdens een deel van de technische werkzaamheden die zoals hierboven vermeld nodig zijn voor de ontwikkeling van specificaties inzake het gehalte aan gerecycleerd materiaal, de verwijderbaarheid van batterijen en motoren voor elektrische voertuigen die kritieke grondstoffen bevatten, en de berekenings- en verificatieregels voor verwerking. Een mogelijke administratieve regeling kan de geraamde behoeften (0,837 miljoen EUR voor 2024-2027) dekken, waarbij de synergieën worden gemaximaliseerd met daarmee verband houdende taken in het kader van de verordening kritieke grondstoffen, de verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten, en de voorstellen voor de richtlijn kunststoffen voor eenmalig gebruik en de verordening verpakkingen en verpakkingsafval.
Er vindt codelegatie plaats van DG ENV aan DG TAXUD en DG MOVE om voertuigregistratiegegevens te digitaliseren door IT-systemen uit te breiden met het oog op de interoperabiliteit van voertuigenregisters, en als tweede stap om uitvoercontroles in real time in te voeren door middel van een koppeling met het éénloketsysteem voor de douane voor de periode 2024-2027.
In de periode 2028-2033 zullen extra middelen nodig zijn om de werkzaamheden na het einde van het huidige MFK in 2027 voort te zetten:
c) voor DG ENV is voor de periode van 2028 tot de volledige uitvoering rond 2032 een totaalbedrag van 0,550 miljoen EUR gepland voor technische studies.
d) voor DG TAXUD is voor de periode van 2028 tot de volledige uitvoering rond 2032 een totaalbedrag van 0,500 miljoen EUR gepland voor de uitrol van IT-systemen;
e) middelen voor het JRC in de vorm van eventuele aanvullende administratieve regelingen voor een totaalbedrag van 0,335 miljoen EUR voor de periode 2028-2032.
TOTAAL kredieten voor de RUBRIEKEN 1 tot en met 6 van het meerjarig financieel kader (referentiebedrag) | Vastleggingen | =4+6 | 0,250 | 0,769 | 0,683 | 1,225 | 2,927 |
Betalingen | =5+6 | 0,250 | 0,769 | 0,683 | 1,225 | 2,927 |
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 7 | Administratieve uitgaven |
DG ENV, DG TAXUD | 2024 N–1 | 2025 N | 2026 N+1 | 2027 N+2 | TOTAAL 2024 – 2027 | ||
Personele middelen, DG ENV | Vastleggingen | (1a) | 0,139 | 0,275 | 0,321 | 0,321 | 1,055 |
Betalingen | (2a) | 0,139 | 0,275 | 0,321 | 0,321 | 1,055 | |
Personele middelen, DG TAXUD | Vastleggingen | (1a) | — | 0,091 | 0,137 | 0,137 | 0,364 |
Betalingen | (2a) | — | 0,091 | 0,137 | 0,137 | 0,364 | |
TOTAAL kredieten voor RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader voor DG GROW, DG TAXUD | Vastleggingen | =1a+1b +3 | 0,139 | 0,366 | 0,457 | 0,457 | 1,419 |
Betalingen | =2a+2b+3 | 0,139 | 0,366 | 0,457 | 0,457 | 1,419 |
De rechtvaardiging voor de personeelsbehoeften is te vinden in punt 3.2.3.
2024 N–1 | 2025 N | 2026 N+1 | 2027 N+2 | TOTAAL 2024 – 2027 | |||
TOTAAL kredieten voor de RUBRIEKEN 1 tot en met 7 van het meerjarig financieel kader | Vastleggingen | 0,389 | 1,135 | 1,140 | 1,682 | 4,346 | |
Betalingen | 0,389 | 1,135 | 1,140 | 1,682 | 4,346 |
3.2.2. Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten
Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs | Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | TOTAAL | ||||||||||||
OUTPUTS | ||||||||||||||||||
Soort0 | Gem. kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Totaal aantal | Totale kosten | |
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 10… | ||||||||||||||||||
— Output | ||||||||||||||||||
— Output | ||||||||||||||||||
— Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1 | ||||||||||||||||||
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2… | ||||||||||||||||||
— Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2 | ||||||||||||||||||
TOTAAL |
3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
3.2.3.1. Geraamde behoeften aan administratieve kredieten bij de Commissie
- Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
- Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
2024 N–1 | 2025 N | 2026 N+1 | 2027 N+2 | TOTAAL 2024 -2027 | ||
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) DG GROW: TA | ||||||
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) DG ENV: TA | ||||||
20 01 02 03 (delegaties) | ||||||
01 01 01 01 (onderzoek onder contract) | ||||||
01 01 01 11 (eigen onderzoek) | ||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | ||||||
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”) DG ENV | 1,5 | 3 | 3,5 | 3,5 | 11,5 | |
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”) DG TAXUD | 0,0 | 1,0 | 1,5 | 1,5 | 4,0 | |
— in delegaties | ||||||
01 01 01 02 (AC, END, INT — onderzoek onder contract) | ||||||
01 01 01 12 (AC, END, INT — eigen onderzoek) | ||||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | ||||||
TOTAAL | 1,5 | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 15,5 |
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | Er zijn geen extra TA-functies nodig voor het algemeen beheer. Het verwachte toezicht op alle onderhandelingstaken in 2024 en op de voorbereiding, opstelling en vaststelling van secundaire wetgeving volgens de voorgestelde termijnen zal worden uitgevoerd door het bestaande TA-personeel. |
Extern personeel | Extra technische taken onder leiding van DG GROW zullen worden uitgevoerd door bestaand personeel, aangevuld met steun van DG ENV en technische expertise van het JRC (indien overeengekomen): — verbetering van de methode voor het bepalen van de percentages voor recycleerbaarheid, herbruikbaarheid en mogelijke nuttige toepassing; — verbeterde risicobeoordeling van de resterende vrijstellingen voor gevaarlijke stoffen met steun van ECHA, overdracht van vrijstellingen voor met batterijen verband houdende beperkingen op stoffen naar de batterijenverordening, algemene evaluatie en afstemming op Reach/“Omnibusverordening”; — specificatie van de eisen inzake verwijderbaarheid voor batterijen en motoren voor elektrische voertuigen, en algemene informatie over de verwijdering van andere relevante onderdelen (met onder andere wijziging van bijlage IV aangaande selectieve verwerking, actualisering van informatievereisten (ondersteuning door het JRC)); — specificatie van de voorschriften van de strategie inzake circulariteit; — etiketteringsvoorschriften voor voertuigdelen van kunststof (bijgewerkt na 72 maanden), batterijen en motoren voor elektrische voertuigen, in overeenstemming met de batterijenverordening en de verordening kritieke grondstoffen (36 maanden); — actualisering van de typegoedkeuringsformaten die en het informatiedossier dat aan de typegoedkeuringsinstanties moeten worden verstrekt; — ontwikkeling van criteria voor het circulariteitspaspoort voor voertuigen. Voor DG ENV zullen aanvullende taken moeten worden gedekt door extra CA- en END-functies. Voor DG ENV zou dit vanaf 2024 1,0 vte END moeten zijn, aangevuld met respectievelijk 0,5 vte CA-functies voor 2024, 2,0 vte Ca-functies in 2025 en 2,5 vte Ca-functies in zowel 2026 als 2027 om de technische werkzaamheden uit te voeren, met ondersteuning van het JRC indien overeengekomen, met inbegrip van: - regels voor de berekening en verificatie van het gehalte aan gerecycleerde kunststoffen, haalbaarheidsstudie voor de vaststelling van streefcijfers voor het gehalte aan gerecycleerd staal, bredere technische en economische haalbaarheidsstudie voor kritieke grondstoffen en andere materialen, aangifteformaten voor andere materialen, waaronder kritieke grondstoffen (ondersteuning door DG GROW en het JRC); - wijziging van rapportageverplichtingen voor uitvoer en berekeningsregels voor verwerkingsprestaties (ondersteuning door het JRC); - kwaliteitseisen voor verwerkers en post-shreddertechnologieën; - geharmoniseerde criteria voor bijdragen in het kader van regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid en grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid; - criteria voor de uitvoer van gebruikte voertuigen; - evaluatie van de werking van de markt voor reserveonderdelen (96 maanden, herzieningsclausule); - gefaseerde aanpak voor de uitbreiding van het toepassingsgebied van voertuigcategorieën en voorbereiding voor herziening (96 maanden). Voor DG TAXUD is voor 2025 voorzien in 1,0 vte en tot 2026 en 2027 in 1,5 vte aan CA-functies. De taken van DG MOVE zullen worden verricht door bestaand personeel, met technische ondersteuning van DG ENV (verzorgd door het hierboven vermelde personeel van DG ENV): - uitvoering van de voorschriften inzake technische controles en interoperabiliteit van voertuigregistratiegegevens; - IT-ontwikkeling van het “éénloketsysteem” en ondersteuning van DG TAXUD voor de overdracht van informatie voor douaneautoriteiten in het kader van MOVE-HUB. |
3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader
Het voorstel/initiatief:
- kan volledig worden gefinancierd binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).
- vereist dat een beroep wordt gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.
- vereist een herziening van het MFK.
3.2.5. Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
- voorziet niet in medefinanciering door derden
- voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Jaar N0 | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | Totaal | |||
Medefinancieringsbron | ||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
- Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten
- Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
- voor de eigen middelen
- voor overige ontvangsten
- Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief | ||||||
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | ||||
Artikel …. |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
1https://environment.ec.europa.eu/strategy/circular-economy-action-plan_en
2https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/industry-and-green-deal_nl
3https://environment.ec.europa.eu/strategy/zero-pollution-action-plan_en
4https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-13852-2020-INIT/nl/pdf
5https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0040_NL.html
6COM(2023) 165 final.
7Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 september 2000 betreffende autowrakken.
8Richtlijn 2005/64/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 oktober 2005 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen inzake herbruikbaarheid, recycleerbaarheid en mogelijke nuttige toepassing.
9Zie artikel 10 bis van Richtlijn (EU) 2018/849 (PB L 150 van 30.5.2018, blz. 93).
10Verordening (EU) 2018/858 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd.
11Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PB L 151 van 14.6.2018, blz. 1).
12Een fabrikant kan certificering voor een voertuigtype in één EU-land verkrijgen en dit voertuigtype zonder verdere tests in de hele EU in de handel brengen. Het certificaat wordt afgegeven door een nationale typegoedkeuringsinstantie en de tests worden uitgevoerd door de aangewezen technische diensten: https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/automotive-industry/technical-harmonisation/technical-harmonisation-eu_en
13Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake batterijen en afgedankte batterijen, tot intrekking van Richtlijn 2006/66/EG en tot wijziging van Verordening (EU) 2019/1020, 2020/0353(COD).
14Voorstel voor een verordening tot vaststelling van geharmoniseerde voorwaarden voor het verhandelen van bouwproducten (COM (2022) 144).
15https://environment.ec.europa.eu/strategy/textiles-strategy_en
16Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de totstandbrenging van een kader voor het vaststellen van vereisten inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten en tot intrekking van Richtlijn 2009/125/EG, COM(2022) 142 final, 2022/0095 (COD).
17Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de overbrenging van afvalstoffen en tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1257/2013 en (EU) 2020/1056, COM (2021) 709 final, 2021/0367 (COD).
18https://climate.ec.europa.eu/eu-action/european-green-deal/european-climate-law_nl
19Meer informatie over het pakket is te vinden op:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/IP_21_3541
20Verordening (EU) 2023/851 van het Europees Parlement en de Raad van 19 april 2023 tot wijziging van Verordening (EU) 2019/631 wat betreft de aanscherping van de CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in overeenstemming met de verhoogde klimaatambitie van de Unie (PB L 110 van 25.4.2023, blz. ).
21Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, met betrekking tot hun emissies en de duurzaamheid van batterijen (Euro 7).
22https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13132-Vehicle-safety-revising-the-EUs-roadworthiness-package_nl
23Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader om een veilige en duurzame voorziening van kritieke grondstoffen te waarborgen, en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1724 en (EU) 2019/1020, COM(2023) 160 final, 2023/0079 (COD).
1Er zij op gewezen dat dit voorstel aansluit bij andere voorbeelden van wetgevingsvoorstellen die de Commissie onlangs heeft ingediend en die gericht zijn op duurzaamheids-/circulariteitseisen die van toepassing zijn op de gehele levenscyclus van producten in het kader van één wetgevingstekst en die artikel 114 als rechtsgrondslag hebben. Voorbeelden hiervan zijn het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake batterijen en afgedankte batterijen, het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de totstandbrenging van een kader voor het vaststellen van vereisten inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten, en het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende verpakkingen en verpakkingsafval.
1https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/1912-End-of-life-vehicles-evaluating-the-EU-rules_nl
2Zie bijlage 11 bij het effectbeoordelingsverslag.
3https://cor.europa.eu/en/our-work/Pages/Fit-for-Future-opinion-on-End-of-life-vehicles-and-3R-type-approval.aspx
4Tijdens de evaluatie van de richtlijn is een openbare raadpleging gehouden
(https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/1912-End-of-life-vehicles-evaluating-the-EU-rules_nl). Op 15 oktober 2020 werd een aanvangseffectbeoordeling gepubliceerd voor feedback van het publiek en vervolgens werd tijdens de effectbeoordeling tussen 20 juli 2021 en 26 oktober 2021 een 14 weken durende openbare raadpleging gehouden (https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12633-End-of-life-vehicles-revision-of-EU-rules/F_nl).
5Baron, Y., Kosińska-Terrade, I., Loew, C., Köhler, A., Moch, K., Sutter, J., Graulich, K., Adjei, F., Mehlhart, G., Study to support the impact assessment for the review of Directive 2000/53/EC on End-of-Life Vehicles, Oeko-Institut, juni 2023.
6 SWD(2021) 60 final.
7Maury, T., Tazi, N., Torres De Matos, C., Nessi, S., Antonopoulos, I., Pierri, E., Baldassarre, B., Garbarino, E., Gaudillat, P. en Mathieux, F., Towards recycled plastic content targets in new passenger cars, EUR 31047 EN, Bureau voor publicaties van de Europese Unie, Luxemburg, 2022, ISBN 978-92-76-51784-9 (online), doi:10.2838/834615 (online), JRC129008.
8N. Tazi, M. Orefice, C. Marmy, Y. Baron, M Ljunggren, P Wäger, F. Mathieux, Initial analysis of selected measures to improve the circularity of Critical Raw Materials and other materials in passenger cars, EUR 31468 EN, Bureau voor publicaties van de Europese Unie, Luxemburg, 2023, ISBN 978-92-68-01625-1, doi: 10.2760/207541, JRC132821.
9https://cor.europa.eu/en/our-work/Pages/Fit-for-Future-opinion-on-End-of-life-vehicles-and-3R-type-approval.aspx
10 Zie voor meer informatie over de geselecteerde suggesties uit het advies van het Fit for Future-platform de bijlagen 1 en 5 bij het effectbeoordelingsverslag.
1PB C , , blz. .
2PB C , , blz. .
3Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Europese Raad, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — De Europese Green Deal (COM(2019) 640 final).
4Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s van 11 maart 2020 “Een nieuw actieplan voor een circulaire economie — Voor een schoner en concurrerender Europa” (COM(2020) 98 final).
5Conclusies van de Raad van 17 december 2020, “Naar een circulair en groen herstel”.
6Resolutie van het Europees Parlement van 10 februari 2021 over het nieuwe actieplan voor de circulaire economie.
7Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 september 2000 betreffende autowrakken (PB L 269 van 21.10.2000, blz. 34).
8Evaluatie van Richtlijn 2000/53/EG van 18 september 2000 betreffende autowrakken, SWD (2021) 61 final.
9Richtlijn 2005/64/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 oktober 2005 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen inzake herbruikbaarheid, recycleerbaarheid en mogelijke nuttige toepassing, en tot wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad (PB L 310 van 25.11.2005, blz. 10).
10Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PB L 151 van 14.6.2018, blz. 1).
11https://www.unep.org/resources/report/global-trade-used-vehicles-report
12Richtsnoeren van de correspondenten nr. 9 inzake de overbrenging van afgedankte voertuigen,
https://ec.europa.eu/environment/pdf/waste/shipments/correspondents_guidelines9_en.pdf
13Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s van 14 november 2020 “Strategie voor duurzame chemische stoffen — Op weg naar een gifvrij milieu” (COM(2020) 667 final).
14Verordening (EG) nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie (PB L 396 van 30.12.2006, blz. 1).
15Verordening (EU) 2019/1021 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende persistente organische verontreinigende stoffen (PB L 169 van 25.6.2019, blz. 45).
16Verordening van het Europees Parlement en de Raad van [datum] 2023 inzake batterijen en afgedankte batterijen, tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG en Verordening (EU) 2019/1020 en tot intrekking van Richtlijn 2006/66/EG (PB L […]).
17Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader om een veilige en duurzame voorziening van kritieke grondstoffen te waarborgen, en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1724 en (EU) 2019/1020 (COM(2023) 160 final).
18Uitvoeringsverordening (EU) 2020/683 van de Commissie van 15 april 2020 tot uitvoering van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de administratieve voorschriften voor de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd (PB L 163 van 26.5.2020, blz. 1).
19Beschikking 2003/138/EG van de Commissie van 27 februari 2003 tot vaststelling van onderdeel- en materiaalcoderingsnormen voor voertuigen uit hoofde van Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende autowrakken (PB L 53 van 28.2.2003, blz. 58).
20Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de totstandbrenging van een kader voor het vaststellen van vereisten inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten en tot intrekking van Richtlijn 2009/125/EG.
21Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, met betrekking tot hun emissies en de duurzaamheid van batterijen (Euro 7), en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009.
22Richtlijn 2008/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende afvalstoffen en tot intrekking van een aantal richtlijnen (PB L 312 van 22.11.2008, blz. 3).
23Beschikking 2002/151/EG van de Commissie van 19 februari 2002 inzake minimumeisen voor het certificaat van vernietiging overeenkomstig artikel 5, lid 3, van Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende autowrakken (PB L 50 van 21.2.2002, blz. 94).
24Richtlijn 2010/75/EU van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 inzake industriële emissies (PB L 334 van 17.12.2010, blz. 17).
25COM(2021) 400.
26https://www.unep.org/resources/report/global-trade-used-vehicles-report
27Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG (PB L 127 van 29.4.2014, blz. 51).
28Verordening (EU) 2022/2399 van het Europees Parlement en de Raad van 23 november 2022 tot instelling van de éénloketomgeving van de Europese Unie voor de douane en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 952/2013 (PB L 317 van 9.12.2022, blz. 1).
29Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 oktober 2013 tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie (PB L 269 van 10.10.2013, blz. 1).
30Beschikking 2005/293/EG van de Commissie van 1 april 2005 tot vaststelling van nadere voorschriften betreffende de bewaking van de streefcijfers inzake hergebruik/terugwinning en hergebruik/recycling zoals vastgesteld bij Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende autowrakken (PB L 94 van 13.4.2005, blz. 30).
31Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
32PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1.
33Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen (PB L 138 van 1.6.1999, blz. 57).
34Richtlijn 94/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 1994 betreffende verpakking en verpakkingsafval (PB L 365 van 31.12.1994, blz. 10).
35 Richtlijn 2012/19/EU van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA) (PB L 197 van 24.7.2012, blz. 38).
36Richtlijn 1999/31/EG van de Raad van 26 april 1999 betreffende het storten van afvalstoffen (PB L 182 van 16.7.1999, blz. 1).
0In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
0Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx
0GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
0EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
0Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
0Outputs zijn producten en diensten die moeten worden geleverd (bv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
0Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”
0Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
NL NL