Bijlagen bij COM(2023)7 - Beoordelingsverslag over de nationale strategische kaders voor Roma van de lidstaten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)7 - Beoordelingsverslag over de nationale strategische kaders voor Roma van de lidstaten. |
---|---|
document | COM(2023)7 |
datum | 9 januari 2023 |
(10)
Generieke reguliere maatregelen ter bevordering van sociale inclusie en non-discriminatie.
(11)
Malta heeft geen nationaal strategisch kader voor Roma ontwikkeld, aangezien er op zijn grondgebied voor zover bekend geen Romabevolking aanwezig is.
(12)
De gedetailleerde beoordeling is te vinden in het aanhangsel van het eerste deel van het SWD.
(13)
Een overzicht van de situatie met betrekking tot de streefwaarden per lidstaat voor alle doelstellingen is te vinden in het aanhangsel van het eerste deel van het SWD.
(14)
Wet 2/2021 houdende maatregelen ter voorkoming en bestrijding van zigeunerhaat .
(15)
Volgens de officiële volkstelling van 2001 zijn er 47 917 Oekraïense Roma. Andere schattingen, zoals die van de Raad van Europa, komen tot een veel hoger cijfer.
(16)
The Russian war of aggression against Ukraine – The broad fundamental rights impact in the EU .
(17)
Europese kindergarantie .
(18)
Europees Sociaal Fonds Plus – ESF+ in partnerschap.
(19)
Europees Fonds voor regionale ontwikkeling .
(20)
Fonds voor een rechtvaardige transitie .
(21)
Europese pijler van sociale rechten .
(22)
Plan van Frankrijk om voor 2030 alle sloppenwijken te ontruimen .
(23)
https://romodrom.cz/en/our-activities/housing/housing-first/
(24)
FRA-enquête 2020-2021: Roma in 10 European countries – Main results .
(25)
Griekenland, Hongarije, Italië, Kroatië, Portugal, Roemenië, Spanje en Tsjechië.
(26)
Noord-Macedonië en Servië.
(27)
Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid.
(28)
Dit bedrag moet worden opgevat als een schatting en is berekend op basis van de informatie die de lidstaten per 21 november 2022 officieel hebben ingediend. Definitieve cijfers zullen pas beschikbaar zijn wanneer alle programma’s zijn goedgekeurd.
(29)
Verordening (EU) 2021/241 van het Europees Parlement en de Raad van 12 februari 2021 tot instelling van de herstel- en veerkrachtfaciliteit .
(30)
In de nationale herstel- en veerkrachtplannen moet opvolging worden gegeven aan de landspecifieke aanbevelingen die sinds 2019 zijn gedaan, wat voor de meeste lidstaten betrekking heeft op de landspecifieke aanbevelingen van 2019 en 2020, aangezien de meeste plannen in 2021 zijn goedgekeurd. De Semestercyclus van 2022 had een sobere inslag, en de landspecifieke aanbevelingen hadden alleen betrekking op uitstaande en nieuw opkomende prioriteiten die in goedgekeurde herstel- en veerkrachtplannen niet werden behandeld. Als gevolg daarvan ontving in 2022 alleen HU (waarvan het herstel- en veerkrachtplan op 15 december 2022 is goedgekeurd) een landspecifieke aanbeveling over Roma. In 2019 heeft de Raad landspecifieke aanbevelingen gericht tot BG, HU, RO en SK, voornamelijk over de behoefte aan inclusief en hoogwaardig onderwijs voor Romaleerlingen.
(31)
CZ heeft tot 2016 landspecifieke aanbevelingen over de inclusie van de Romabevolking ontvangen.
(32)
Resultaat schriftelijke procedure inzake het herstelplan van Hongarije .
(33)
Scorebord voor herstel en veerkracht .
(34)
Turkije wordt door de onderhavige beoordeling niet bestreken omdat het geen nationale Romastrategie heeft. In juni 2022 heeft de Europese Raad, naar aanleiding van adviezen van de Europese Commissie, Oekraïne, Moldavië en Georgië, een Europees perspectief gegeven, terwijl Oekraïne en Moldavië ook de status van kandidaat-lidstaat hebben gekregen. Vanwege de recente aard van deze besluiten is geen van deze drie landen in de beoordeling opgenomen, ook al hebben Oekraïne en de Republiek Moldavië nationale Romastrategieën.
(35)
Resultaat van de Top van Sofia van 6 november 2020, Verklaring van Poznań van de partners van de Westelijke Balkan over de integratie van Roma in het kader van het uitbreidingsproces van de EU.
(36)
Advies van de Commissie van juni 2022 over aanbevelingen inzake de Roma, met inbegrip van Moldavië .
(37)
Adviezen van de Europese Commissie over de verzoeken om toetreding tot de EU .
(38)
Hoofddoelstellingen van het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten voor 2030 .
(39)
Richtlijn 2000/43/EG van de Raad van 29 juni 2000 houdende toepassing van het beginsel van gelijke behandeling van personen ongeacht ras of etnische afstamming .
(40)
Richtlijn 2012/29/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van minimumnormen voor de rechten, de ondersteuning en de bescherming van slachtoffers van strafbare feiten, en ter vervanging van Kaderbesluit 2001/220/JBZ .
(41)
Instrument voor technische ondersteuning .
(42)
EU-proefproject HERO
(43)
Gezamenlijke programma’s van de EU en de Raad van Europa: toegang tot onderwijs Inschool , en capaciteitsopbouw voor beleidsvorming Romact ; een project van REDI Economic Development S.A ondersteunt het ondernemerschap van Roma in vier landen, met steun van het Europees Investeringsfonds (EIF).
(44)
Programma “Burgers, gelijkheid, rechten en waarden” .
(45)
Oproep tot het indienen van voorstellen inzake Europese herdenkingen .
(46)
Europese onderwijsruimte , focusthema’s: Verbetering van de kwaliteit van en gelijke kansen in onderwijs en opleiding en actieplan voor digitaal onderwijs .
(47)
Unie van gelijkheid: Het eerste jaar van acties en resultaten .
(48)
Erasmus+ – EU-programma voor onderwijs, opleiding, jeugd en sport.
(49)
Europees Solidariteitskorps .
(50)
EU4Health-programma .
(51)
InvestEU – klimaat- en infrastructuurfondsen .
(52)
Programma Creatief Europa .
(53)
EU-platform van diversiteitshandvesten – het platform biedt plaats aan bestaande Europese diversiteitshandvesten (momenteel 26) om ervaringen en goede praktijken uit te wisselen en te delen.
(54)
HR-strategie voor de Commissie.
(55)
Kenniscentrum voor participatieve en deliberatieve democratie .
(56)
Gelijkheid en vrijwaring van discriminatie voor Roma (Equirom) is een project dat zal worden uitgevoerd door de Raad van Europa met financiering uit de CERV-2021-COEU-1-oproep tot het indienen van voorstellen.