Bijlagen bij COM(2022)674 - Eerste monitoring van en vooruitzichten voor een samenleving zonder verontreiniging Trajecten naar schonere lucht, schoner water en een schonere bodem in Europa

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 2 bij COM(2021) 400 voor details.
(24) EEA (2022) : “Health impacts of exposure to noise from transport”.
(25) Zie hier .
(26) Onderschatting aangezien slechts een beperkt aantal risicofactoren wordt overwogen en bijvoorbeeld geen rekening wordt gehouden met de reële gezondheidsrisico’s in verband met blootstelling aan chemische stoffen. In het partnerschap inzake de beoordeling van risico’s van chemische stoffen ( PARC ) in het kader van Horizon Europa wordt aan dit probleem gewerkt.
(27) Zie het EEA-verslag nr. 22/2018 en hier voor de nieuwe EEA-Signals.
(28) Zie hier .
(29) Verordening (EG) nr. 1272/2008.
(30) Verordening (EG) nr. 1907/2006.
(31) COM(2020) 98, COM(2020) 667, COM(2021) 400 en COM(2022) 488.
(32) Zie bijlage 2 bij COM(2021) 400 voor details.
(33) Deze vijf bedreigingen betreffen veranderingen in het gebruik van land en zee; rechtstreekse exploitatie van natuurlijke rijkdommen; klimaatverandering; verontreiniging; en invasie van uitheemse soorten (zie IPBES ).
(34) EEA-verslag nr. 01/2020 .
(35) Persson et al. (2022) : “Outside the Safe Operating Space of the Planetary Boundary for Novel Entities”, Environmental Science & Technology (2022).
(36) Zie bijlage 2 bij COM(2021) 400 voor details.
(37) Zie hier .
(38) Zie hier .
(39) Bv. EEA-ETC-HE-verslag 2022/8 : “Review and Assessment of Available Information on Light Pollution in Europe”.
(40) Zie hier voor de desbetreffende EEA-Signals.
(41) COM(2020) 380, COM(2020) 381, COM(2021) 400 en COM(2022) 488.
(42) Zie hier .
(43) Zie bijlage 2 bij COM(2021) 400 voor details.
(44) JRC (2013) : “Guidance for the Monitoring of Marine Litter”.
(45) Zie hier voor meer details.
(46) Richtlijn (EU) 2019/904.
(47) Richtlijn (EU) 2019/883.
(48) https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12823-Vervuiling-door-microplastics-maatregelen-om-de-milieueffecten-te-verminderen_nl
(49) Eurostat : Statistics on generation of waste by waste category
(50) EEA (2022): “Reaching 2030’s residual municipal waste target — why recycling is not enough”.
(51) Voor ammoniakemissies in de atmosfeer.
(52) Voor het gebruik van gevaarlijkere chemische pesticiden.
(53) Het verbruik en de binnenlandse voetafdrukken zijn gebaseerd op een reeks van 16 indicatoren op basis van levenscyclusanalyses (LCA) (ook beschikbaar als één score) die tot doel hebben de milieueffecten van de consumptie op EU- en lidstaatniveau te kwantificeren. Zie voor details: JRC (2019) en Europees levenscyclusanalyseplatform .
(54) JRC (2020) : “Environmental sustainability of European production and consumption assessed against planetary boundaries”.
(55) Zie hier .
(56) COM(2020) 98.
(57) COM(2021) 709, COM(2022) 142 en COM(2022) 677.
(58) COM(2018) 673/2 en SWD(2018) 431/2.
(59) COM(2022) 673.
(60) Via de voorstellen om de luchtkwaliteitsnormen beter af te stemmen op de WHO-richtsnoeren. Zie COM(2022) 542 voor details.
(61) Met name de richtlijn omgevingslawaai (Richtlijn 2002/49/EG), maar ook specifieke wetgeving met betrekking tot de bron van geluidshinder, bijvoorbeeld het wegverkeer (Verordening (EG) nr. 540/2014 en Verordening (EU) 2019/2144), het treinverkeer (Verordening (EU) nr. 1304/2014) of het vliegverkeer (Verordening (EU) nr. 598/2014).
(62) Zie bijvoorbeeld het NEMO-project .
(63) In het komende uitvoeringsverslag over de richtlijn omgevingslawaai zullen meer details worden gepubliceerd.
(64) JRC (2022), “Zero pollution outlook” .
(65)

   Zie hier .

(66)

   Zie hier .

(67) Zij kan burgerwetenschappelijke benaderingen omvatten, bijvoorbeeld via de EU-missie “Restore our Ocean and Waters”, die de EU-brede uitrol van het initiatief “Plastic Pirates” ondersteunt om jongeren in heel Europa te betrekken en in staat te stellen plasticvervuiling in rivieren, kustgebieden en zeeën te monitoren en aan te pakken.
(68) Op basis van de consumptievoetafdruk en de binnenlandse voetafdruk van het JRC, zie hier .
(69)

    JRC (2020) : “Environmental sustainability of European production and consumption assessed against planetary boundaries” .

(70)

   JRC (2022): “Consumption Footprint: assessing the environmental impacts of EU consumption, Europese Commissie”, JRC126257.

(71) Anders dan bij de op modellen gebaseerde vooruitzichten wordt bij prognoses met behulp van de collectieve intelligentie op een gestructureerde en systemische manier de toekomst onderzocht, hierop geanticipeerd en vervolgens vormgegeven om op ontwikkelingen te anticiperen. Zie het FORENV-verslag 2021 , de samenvatting van het syntheseverslag , alsook COM(2022) 289 .
(72) Bijvoorbeeld algemeen toepasbare digitale instrumenten en levensstijlen, veranderingen in waar en hoe we leven en werken, nieuwe methoden voor monitoring van verontreinigingen en gegevens, levende gebouwen en een nieuwe reeks bouwmaterialen, alsook grote aanpassingen in het voedselsysteem.
(73)

   Bijvoorbeeld het tekort aan chemische stoffen die nodig zijn voor het reinigen van verontreinigde lucht (bv. producten op basis van ammoniak of ureum voor het verminderen van de NOx-emissies van dieselmotoren) of water (bv. ijzerzouten, hydrochloride of zwavelzuur voor de behandeling van afvalwater).

(74)

   Zie  EEA-verslag nr. 1/2020 “Is Europe living within the limits of our planet?”.

(75)

   Zie de “Zero Pollution  Action Tracker ”.

(76)

   Via het instrument voor technische ondersteuning (Verordening (EU) 2021/240) ondersteunt de Commissie de lidstaten op verzoek bij het ontwerp en de uitvoering van hervormingen op een breed scala van beleidsterreinen, waaronder de aanpak van lucht-, bodem- en waterverontreiniging, het bestrijden van biodiversiteitsverlies en ondersteuning van de overgang naar een meer circulaire economie.

(77)

   Zie de voorbeelden in het  Horizon-verslag .

(78) De Commissie is van plan de stroom van informatie over chemische stoffen in de desbetreffende EU-agentschappen te stroomlijnen en beschikbaar te stellen voor hergebruik, onder meer voor het kader van indicatoren (zie “ Geef uw mening ”).
(79) COM(2022) 540.
(80) Zie SWD(2021) 141 voor enkele details.
(81) Geïnteresseerde partijen kunnen ook contact opnemen met relevante lopende Horizon 2020- en Horizon Europa-projecten die zijn gestructureerd rond de negen vlaggenschepen in het bovengenoemde verslag, zodat de nieuwe kennis en resultaten kunnen helpen bij het oplossen van de problemen van burgers, autoriteiten en de industrie.