Bijlagen bij COM(2021)455 - Blended leren voor hoogwaardig en inclusief basis- en middelbaar onderwijs - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2021)455 - Blended leren voor hoogwaardig en inclusief basis- en middelbaar onderwijs. |
---|---|
document | COM(2021)455 |
datum | 29 november 2021 |
(24) PB C 189 van 4.6.2018, blz. 1.
(25) PB C 417 van 2.12.2020, blz. 1.
(26) PB C 193 van 9.6.2020, blz. 11.
(27) Initieel beroepsonderwijs en initiële beroepsopleiding vinden meestal plaats op hoger middelbaar en postmiddelbaar niveau, voordat leerlingen gaan werken. Zij vinden plaats in een schoolomgeving (voornamelijk in de klas) of in een werkomgeving, zoals opleidingscentra en bedrijven, afhankelijk van de nationale onderwijs- en opleidingsstelsels en economische structuren.
(28) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9624-2017-INIT/nl/pdf
(29) PB C 172 van 27.5.2015, blz. 3.
(30) Het kader voor blended leren dat in het werkdocument van de diensten van de Commissie wordt gepresenteerd, kan een basis vormen voor specifieke acties die zijn afgestemd op de situatie in de landen.
(31) PB C 189 van 4.6.2018, blz. 1.
(32) LifeComp omvat drie onderling verweven competentiegebieden: “persoonlijk”, “sociaal” en “leren-om-te-leren”. Elk gebied omvat drie competenties: zelfregulering, flexibiliteit en welzijn (persoonlijk gebied), empathie, communicatie en samenwerking (sociaal gebied), groeigericht denken, kritisch denken en leermanagement (leren-om-te-lerengebied). De LifeComp-competenties zijn van toepassing op alle aspecten van het leven en kunnen levenslang worden verworven via formeel, informeel en niet-formeel onderwijs. https://ec.europa.eu/jrc/en/lifecomp
(33) De Europese Commissie lanceert in oktober 2021 de nieuwe Selfie-tool voor leerkrachten, die opvoeders kan helpen de ontwikkeling van hun digitale competenties te plannen.
(34) Een periode van formele studie om een erkende kwalificatie te behalen en als leraar te worden aangesteld. Deze wordt doorgaans aangeboden door onderwijsafdelingen van universiteiten of onafhankelijke instellingen voor lerarenopleiding (zie verklarende woordenlijst in het werkdocument van de diensten van de Commissie).
(35) Het leren dat professionals in elk stadium van hun loopbaan inzetten om hun beroepsbeoefening te verbeteren (zie verklarende woordenlijst in het werkdocument van de diensten van de Commissie).
(36) De Selfie-tool kan scholen helpen na te denken en gegevens in te winnen over hun huidige situatie en behoeften. Het instrument is modulair en kan door elke school worden aangepast naar gelang hun specifieke situatie.
(37) De Europese toolkit voor scholen “Inclusief onderwijs promoten en voortijdig schoolverlaten aanpakken” biedt een schat aan middelen en praktische voorbeelden, alsook een zelfbeoordelingsinstrument voor scholen.
(38) PB C 66 van 26.2.2021, blz. 1.