Bijlagen bij COM(2021)400 - Route naar een gezonde planeet voor iedereen EU-actieplan: Verontreiniging van lucht, water en bodem naar nul - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2021)400 - Route naar een gezonde planeet voor iedereen EU-actieplan: Verontreiniging van lucht, water en bodem naar nul. |
---|---|
document | COM(2021)400 |
datum | 12 mei 2021 |
(21) In bijlage VI bij de Faciliteit voor herstel en veerkracht (FHV) komen deze synergieën duidelijk tot uiting.
(22) SWD(2019) 427, WHO (2006). “Air quality guidelines — global update 2005” (Luchtkwaliteitsrichtlijnen — wereldwijde actualisering 2005). Volgende actualisering gepland voor 2021; EEA: “Air quality in Europe – 2020 report” (Luchtkwaliteit in Europa — Verslag 2020), blz. 13-14.
(23) COM(2021) 3 .
(24) Mededeling over de uitvoering van de richtlijn omgevingslawaai, COM(2017) 151 final.
(25) COM(2020) 715 .
(26) Gebaseerd op trends op het gebied van geluidshinder die het gevolg zijn van geluidshinder in de lidstaten.
(27) COM(2020) 662; Richtlijn 2010/31/EU, zie ook Richtlijn 2010/31/EU betreffende de energieprestatie van gebouwen.
(28)
Zie de portaalsite Uw mening telt!
(29) Aanbeveling C(2021) 1925 van de Commissie.
(30)
https://www.iiasa.ac.at/web/home/research/researchPrograms/air/Shipping_emissions_reductions_main.pdf
(31) COM(2020) 667.
(32) COM(2020) 761; COM(2019) 128.
(33)
Gepland voor 2022, afhankelijk van de duur van de medebeslissingsprocedure.
(34) https://ec.europa.eu/info/horizon-europe/missions-horizon-europe/assessment-criteria_en
(35) EEA-verslag nr. 1/2020: “Is Europe living within the limits of our planet?” (Leeft Europa binnen de grenzen van onze planeet?).
(36)
Richtlijn (EU) 2016/2284. Luchtverontreiniging draagt bij tot eutrofiëring, waardoor een teveel aan het nutriënt stikstof in de bodem en in het water wordt afgezet.
(37) SWD(2019) 439 en SWD(2020) 259.
(38) Richtlijn 2000/60/EG, artikel 9.
(39) Zie de portaalsite Uw mening telt!
(40) Minder dan 20 zwerfvuileenheden per 100 meter kustlijn — zie ook https://ec.europa.eu/jrc/en/news/eu-member-states-agree-threshold-value-keep-europe-s-beaches-clean
(41) Zie de portaalsite Uw mening telt!
(42) Zie de portaalsite Uw mening telt!
(43) https://ec.europa.eu/food/plant/gmo/modern_biotech/new-genomic-techniques_en
(44) JRC (2018). “Status of local soil contamination in Europe” (De toestand van lokale bodemverontreiniging in Europa).
(45) “Land Use and Land Coverage Area frame Survey ” (Overzicht van het grondgebruik en de oppervlakte van de grond).
(46) Ook gebruikmakend van instrumenten voor regionale samenwerking, zoals macroregionale EU-strategieën en Interreg-programma’s.
(47) JOIN(2016) 49.
(48) Een lopend onderzoek naar niet-geëxplodeerde munitie onder water kan aanvullende relevante inzichten opleveren en een basis vormen voor mogelijke verdere EU-maatregelen om de betrokken lidstaten bij te staan.
(49) Dergelijke systemen, ook wel gaswassers genoemd, worden gebruikt om luchtverontreinigende emissies te verminderen, maar de lozingen daarvan kunnen schadelijk zijn voor het mariene milieu.
(50) Voortbouwend op bestaande platforms, zoals de Enquête over de levenskwaliteit in Europese steden, 2020 of Kenniscentrum voor territoriaal beleid .
(51) In synergie met de nieuwe industriestrategie voor Europa.
(52) Richtlijn 2010/75/EU.
(53) SWD(2020) 181.
(54) Wood (2021): ‘Wider environmental impacts of industry decarbonisation, final study report ” (De bredere milieueffecten van het koolstofvrij maken van de industrie, eindverslag van het onderzoek).
(55) Richtlijn 2010/75/EU en Verordening (EG) nr. 166/2006.
(56) COM(2020) 628.
(57) Briefing van het EEA (2021) : “Safe and sustainable by design; Mapping study for the development of sustainable by design criteria” (21 april 2021) — https://op.europa.eu/s/o9e2 (Veilig en duurzaam door ontwerp; in kaart brengen van de ontwikkeling van criteria voor duurzaam ontwerpen).
(58) https://ec.europa.eu/environment/eussd/smgp/
(59) COM(2020) 761, COM(2019) 128.
(60) Zie de portaalsite Uw mening telt!
(61) Zie de portaalsite Uw mening telt!
(62) COM(2020) 667.
(63) Deze toezeggingen zullen een aanvulling vormen op het initiatief om groener te consumeren en de toezeggingen in het kader van het Europees klimaatpact, en er zal worden gestreefd naar synergieën met beide.
(64) Artikel 191, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
(65) In 2019 bedroeg het aandeel van milieubelastingen in de totale inkomsten in de EU-27 minder dan 6 %, wat minder dan 2,5 % van het bbp was. 78 % van de milieubelastingen is gebaseerd op energiebelasting, 19 % op vervoersheffingen en slechts 3 % op verontreiniging en hulpbronnen. Deze cijfers zijn de afgelopen twee decennia grotendeels stabiel gebleven.
(66) Verordening (EU) 2017/852.
(67) Richtlijn 2011/65/EU.
(68) Richtlijn 2012/18/EU.
(69) Besluit (EU) 2013/1313. “Overview of natural and man-made disaster risks the EU may face” (Overzicht van de risico’s van natuurrampen en door de mens veroorzaakte rampen waarmee de EU kan worden geconfronteerd), SWD(2020) 330. Hulpverleningsdiensten in het kader van het Uniemechanisme voor civiele bescherming werken samen om verontreiniging als gevolg van industriële en mariene ongevallen en andere door de natuur of de mens veroorzaakte rampen te voorkomen, te bestrijden en te herstellen.
(70) De EU is wereldwijd de grootste exporteur van tweedehands voertuigen, met name naar West-Afrika en Oost-Europa, de Kaukasus en Centraal-Azië. Zie https://www.unenvironment.org/news-and-stories/press-release/new-un-report-details-environmental-impacts-export-used-vehicles
(71) Met inbegrip van onveilige verwerking van olie, lood-zuuraccu’s en ongecontroleerd verbranden van kunststoffen/rubber.
(72) In voorkomend geval in synergie met het Europees klimaatpact en andere relevante initiatieven.
(73) COM(2019) 149.
(74) COWI/EUNOMIA (2019): “The costs of not implementation EU environmental law” (De kosten van het niet invoeren van EU-milieuwetgeving), eindverslag.
(75) COM(2018) 10.
(76) https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12779-Improving-environmental-protection-through-criminal-law
(77) Richtlijn 2004/35/EG.
(78) COM(2020) 643.
(79) Richtlijn (EU) 2019/1937.
(80) COM(2020) 642.
(81) Het gebruik van de opbrengsten is tot dusver overwegend bestemd voor energie, gebouwen en vervoer (meer dan 80 %); het aandeel van water bedraagt 9 %, en dat van afval en landgebruik samen ongeveer 6 %. Bron: DG ENV, interne analyse, voor het laatst geactualiseerd in juli 2020 , op basis van het initiatief inzake klimaatobligaties: ‘2019 Green Bond Market Summary ’ (Samenvatting markt voor groene obligaties 2019).
(82) Verordening (EU) 2020/852.
(83) COM(2021) 189.
(84) De acties zullen worden gecombineerd met maatregelen op het gebied van de boekhouding van natuurlijk kapitaal, zoals aangekondigd in de Europese Green Deal.
(85) Met name voortbouwend op de succesvolle ervaringen in het kader van het investeringsplatform voor het nabuurschapsbeleid, het investeringskader voor de westelijke Balkan, het Mediterrane hotspot-investeringsprogramma, het Milieupartnerschap voor de Noordelijke Dimensie of het initiatief voor schone oceanen.
(86) COM(2020) 21, SWD (2020) 98.
(87) https://ec.europa.eu/info/horizon-europe/missions-horizon-europe_en
(88) https://ec.europa.eu/info/horizon-europe/european-partnerships-horizon-europe_en
(89) Zo zal deze oceaanmissie betrekking hebben op plastic zwerfvuil, microplastics, chemische stoffen, nutriënten en onderwatergeluid.
(90) Zo worden in het kader van deze missie de bodemverontreiniging in landelijke en stedelijke gebieden aangepakt, verontreinigde locaties gesaneerd en de wijdverbreide toepassing van praktijken ter vermindering van pesticiden en nutriënten bevorderd.
(91) SWD(2021) 141; zo leveren bv. de Copernicus-diensten al gegevens en informatie over luchtkwaliteit, zoet water, zeeën en bodems.
(92) Voortbouwend op reeds bestaande platforms en initiatieven, zoals het Europees marien observatie- en datanetwerk (EMODnet), het informatieplatform voor chemische monitoring (IPCheM) en het Copernicus In Situ Dashboard en de dienst voor maritieme bewaking van Copernicus.
(93) COM(2020) 66.
(94) Zoals uiteengezet in de Europese datastrategie, zie de portaalsite Uw mening telt!
(95) Richtlijn 2007/2/EG.
(96) Richtlijn 2003/4/EG.
(97) Zie SWD(2021) 141.
(98) COM(2020) 788, bv. Online interactieve dialogen met burgers, waarbij deelnemers worden uitgenodigd om een bijdrage te leveren over wat een Europa zonder uitstoot en zonder vervuiling voor hun gemeenschap en dagelijks leven zou betekenen.
(99) Gebruikmakend van officieel gerapporteerde “actuele” luchtkwaliteitsgegevens, zo nodig aangevuld met gemodelleerde luchtkwaliteitsgegevens van de atmosfeermonitoringdienst van Copernicus (CAMS).
(100) De planning is dat het instrument in het tweede kwartaal van 2021 beschikbaar komt op https://eplca.jrc.ec.europa.eu/ConsumerFootprint.html
(101) COM(2020) 274.
(102) https://ec.europa.eu/environment/topics/urban-environment/green-city-accord_en
(103) Voortbouwend op ervaringen op EU-niveau (bv. het Europees netwerk van Living Labs ) of op het niveau van de lidstaten (bv. de Duitse digitale agenda voor milieubeleid ); Living Labs zijn erop gericht onderzoeks- en innovatieprocessen te integreren in echte gemeenschappen en omgevingen. Zij fungeren als bemiddelaars tussen burgers, onderzoeksorganisaties, bedrijven, steden en regio’s voor gezamenlijke waardecreatie, snelle prototyping of validatie, om innovatie en ondernemingen op te schalen.
(104) Zie de conclusies van de Raad Milieu van 2020: “ Digitalisering ten bate van het milieu ”.
(105) https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/companies-take-action-support-green-and-digital-transformation-eu
(106) Zie COM(2020) 641, SWD(2020) 223, JOIN(2020) 7, JOIN(2021) 2.
(107) Zwarte koolstof, algemeen bekend als roet, is een klein deeltje dat wordt gevormd door de onvolledige verbranding van fossiele brandstoffen, gemengde en synthetische brandstoffen en biomassa.
(108) COM(2020) 313.
(109) Resoluties over bijvoorbeeld lucht-, water- en bodemverontreiniging; chemische stoffen en afval; zwerfvuil op zee; kunststoffen voor eenmalig gebruik.
(110) https://www.unenvironment.org/ietc/resources/publication/towards-pollution-free-planet
(111) http://mission-innovation.net/
(112) Zie COM(2020) 98.
(113) In veel ontwikkelingslanden kan een verhoging van de inkomsten uit de belasting op verontreiniging de afhankelijkheid van de staat van steun en schuldfinanciering verminderen en bijdragen tot de mobilisering van binnenlandse middelen voor openbare diensten. Aangezien milieubelastingen moeilijker te ontduiken zijn dan bijvoorbeeld vennootschaps- of inkomstenbelastingen, kunnen zij ook de verantwoordingsplicht van de staat versterken en de belastingmoraal en budgettaire governance verbeteren, zie https://www.oecd.org/environment/tools-evaluation/environmentaltaxation.htm
(114) Met name het Europees Milieuagentschap (EEA), het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA), het Europees Agentschap voor voedselveiligheid (EFSA) en het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA).
(115) SWD(2021) 140.
(116) https://www.hbm4eu.eu/
(117) https://www.humanexposome.eu/
(118) LUCAS (inventarisatie van landgebruik en bodembedekking) .
(119) De “EU Pollinator Information Hive”, als onderdeel van het EU-initiatief inzake bestuivers, COM(2018) 395.
(120) https://climate-adapt.eea.europa.eu/observatory
(121) In nauwe samenwerking met het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA), het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA), de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) en andere relevante agentschappen.
(122) In nauwe samenwerking met andere diensten van de Commissie, met name Eurostat.