Bijlagen bij COM(2020)22 - Fonds voor een rechtvaardige transitie - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2020)22 - Fonds voor een rechtvaardige transitie. |
---|---|
document | COM(2020)22 |
datum | 24 juni 2021 |
2.2.3.Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding van de controlekosten tot de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting).
Het huidige uitvoeringsmechanisme onder gedeeld beheer wordt soms bekritiseerd, ook door de Rekenkamer, omdat het te complex en foutgevoelig zou zijn, met hoge kosten op alle controleniveaus. De Commissie heeft al deze kritische elementen zorgvuldig in overweging genomen om het juiste evenwicht te vinden tussen verantwoordingsplicht, vereenvoudiging en prestaties.
Er zijn vereenvoudigingen ingevoerd om het risico op overlapping tussen de op de verschillende niveaus uitgevoerde controles van de begunstigden en het risico op overlapping tussen de verschillende functies van het beheers- en controlesysteem te voorkomen. Zo moeten voor de periode na 2020 de certificeringsinstanties (momenteel zijn er meer dan 210) worden vervangen door een boekhoudfunctie die in de toekomst niet in staat zal zijn dubbele controles uit te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld de auditactiviteiten te stroomlijnen door minder audits van concrete acties uit te voeren op het niveau van de begunstigden. Er is immers voorzien in specifieke bepalingen inzake verbeterde evenredige regelingen, rekening houdend met het doeltreffend functioneren (staat van dienst) van het beheers- en controlesysteem van een programma in het verleden.
Wat het beoogde zekerheidsniveau betreft, wordt er in de fase van het wetgevingsvoorstel naar gestreefd het foutenpercentage onder de materialiteitsdrempel van 2 % te houden. Besprekingen over een andere materialiteitsdrempel kunnen alleen per geval worden gevoerd in het licht van het wetgevingsdebat, met name wanneer de wetgevingsautoriteit niet (volledig) achter de voorgestelde vereenvoudigingen van het programma staat en/of beperkingen oplegt aan de controles, hetgeen gevolgen zou hebben voor het verwachte foutenpercentage.
2.3.Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.
De Commissie blijft nagaan of alle door de beheersautoriteiten genomen maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden in de periode na 2020 verder kunnen worden versterkt.
De beheersautoriteiten zullen doeltreffende en evenredige fraudebestrijdingsmaatregelen en -procedures moeten handhaven, in het bijzonder rekening houdend met vastgestelde frauderisico’s.
E-cohesie en interactieve IT-systemen zullen belangrijke vereisten blijven in de toekomst. De beheersautoriteiten zullen de procedures en systemen ter voorkoming van onregelmatigheden en fraude kunnen doorrollen.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1.Rubriek van het meerjarig financieel kader en voorgesteld(e) nieuw(e) begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Type of uitgaven | Bijdrage | |||
Nummer | GK/ NGK 20 | van EVA-landen 21 | van kandidaat-lidstaten 22 | van derde landen | in de zin van artikel [21, lid 2, onder b),] van het Financieel Reglement | |
03. Natuurlijke hulpbronnen en milieu | XX.XX Fonds voor een rechtvaardige transitie (JTF) | GK | NEE | NEE | NEE | NEE |
3.2.Geraamde gevolgen voor de uitgaven
3.2.1.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven
in miljoenen euro's (tot op drie decimalen) (prijzen van 2018)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 03. | Natuurlijke hulpbronnen en milieu |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | |||
XX.XX Fonds voor een rechtvaardige transitie (JTF) | Vastleggingen | (1) | 1 036,000 | 1 047,000 | 1 059,000 | 1 071,000 | 1 083,000 | 1 095,000 | 1 109,000 | 7 500,000 | |
Betalingen | (2) | 43,051 | 48,460 | 436,016 | 539,405 | 944,231 | 1 221,051 | 1 194,277 | 3 073,509 | 7 500,000 | |
Uit het budget van het programma gefinancierde administratieve kredieten 23 | Vastleggingen = betalingen | (3) | |||||||||
TOTAAL kredieten voor het budget van het programma | Vastleggingen | =1+3 | 1 036,000 | 1 047,000 | 1 059,000 | 1 071,000 | 1 083,000 | 1 095,000 | 1 109,000 | 7 500,000 | |
Betalingen | =2+3 | 43,051 | 48,460 | 436,016 | 539,405 | 944,231 | 1 221,051 | 1 194,277 | 3 073,509 | 7 500,000 |
Rubriek van het meerjarig financieel kader kader | 7 | “Administratieve uitgaven” |
Dit deel moet worden ingevuld aan de hand van de “administratieve begrotingsgegevens”, die eerst moeten worden opgenomen in de bijlage bij het financieel memorandum , te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.
in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | ||
Personele middelen | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 23,100 | ||
Andere administratieve uitgaven | ||||||||||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 23,100 |
in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Na 2027 | TOTAAL | ||
TOTAAL kredieten voor alle RUBRIEKEN van het meerjarig financieel kader | Vastleggingen | 1 039,300 | 1 050,300 | 1 062,300 | 1 074,300 | 1 086,300 | 1 098,300 | 1 112,300 | 7 523,100 | |
Betalingen | 46,351 | 51,760 | 439,316 | 542,705 | 947,531 | 1 224,351 | 1 197,577 | 3 076,809 | 7 523,100 |
3.2.2.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
–Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
–X Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
Jaren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL |
RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 23,100 |
Andere administratieve uitgaven | ||||||||
Subtotal RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 23,100 |
Outside RUBRIEK 7 24 van het meerjarig financieel kader | ||||||||
Personele middelen | ||||||||
Other expenditure van administratieve aard | ||||||||
Subtotal buiten RUBRIEK 7 of the multiannual financial framework |
TOTAAL | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 3,300 | 23,100 |
De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
3.2.2.1.Geraamde personeelsbehoeften
– Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.
–X Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
Jaren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) | ||||||||
Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | |
Delegaties | ||||||||
Onderzoek | ||||||||
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) - AC, AL, END, INT en JED 25 Rubriek 7 | ||||||||
Gefinancierd uit RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | - zetel | |||||||
- delegaties | ||||||||
Gefinancierd uit het budget van het programma 26 | - zetel | |||||||
- delegaties | ||||||||
Onderzoek | ||||||||
Andere (specificeer) | ||||||||
TOTAAL | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 |
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | ·Bijdragen aan de analyse van, de onderhandelingen over en de wijziging en/of voorbereiding voor goedkeuring van voorstellen voor programma’s en/of projecten in de lidstaten. ·Bijdragen aan het beheer, het toezicht en de evaluatie van de uitvoering van de goedgekeurde programma’s/projecten. ·Waarborgen dat de regels met betrekking tot de programma’s worden nageleefd. |
Extern personeel |
3.2.3.Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
–X voorziet niet in medefinanciering door derden
–◻ voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
Jaren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL |
Medefinancieringsbron | ||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
–X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.
–◻ Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
–◻ voor de eigen middelen
–◻ voor overige ontvangsten
Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ◻
in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Gevolgen van het voorstel/initiatief 27 | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Artikel …………. |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
Andere opmerkingen (bijv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
(1) COM(2018) 322 final.
(2) COM(2018) 375, artikel 4.
(3) COM(2020) 21 van 14.1.2020.
(4) Openbare raadpleging over de EU-fondsen op het gebied van cohesie
https://ec.europa.eu/info/consultations/public-consultation-eu-funds-area-cohesion_en
(5) Europees Comité van de Regio’s, Advies over sociaaleconomische structurele verandering van steenkoolregio’s in Europa, 136e zitting, 7-9 oktober 2019, ECON-VI/041.
(6) COM(2018) 372 final.
(7) SWD(2018) 282 final.
(8) COM(2018) 375 final.
(9) PB C van , blz. .
(10) PB C van , blz. .
(11) COM(2019) 640 final van 11.12.2019.
(12) COM(2020) 21 van 14.1.2020.
(13) Zie “A Clean Planet for all European strategic long-term vision for a prosperous, modern, competitive and climate neutral economy”, Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Economic and Social Committee, the Committee of the Regions and the European Investment Bank – COM(2018) 773 final.
(14) Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een systeem voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Unie en tot wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad (PB L 275 van 25.10.2003, blz. 32).
(15) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 13.
(16) Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PB L 187 van 26.6.2014, blz. 1).
(17) Verordening (EG) nr. 1059/2003 van het Europees Parlement en de Raad van 26 mei 2003 betreffende de opstelling van een gemeenschappelijke nomenclatuur van territoriale eenheden voor de statistiek (NUTS) (PB L 154 van 21.6.2003, blz. 1).
(18) In de zin van artikel 58, lid 2, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
(19) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx
(20) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(21) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(22) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(23) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(24) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(25) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).
(26) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(27) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.