Bijlagen bij COM(2007)535 - Voortzetting van de uitvoering van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet (Egnos en Galileo)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage 1

Doelstellingen van de Europese GNSS-programma's

De Europese GNSS-systemen en –programma's alsmede de algemene doelstellingen en de fasen van deze programma's worden gedefinieerd in de artikelen 1, 3 en 5 van deze verordening.

De specifieke doelstellingen van het Galileo-programma bestaan erin het mogelijk te maken dat de door het systeem uitgezonden signalen kunnen worden gebruikt om de vijf volgende functies te vervullen:

- Aanbieden van een "open dienst" (de zogenaamde "Open Service" of OS), die gratis is voor de gebruiker en informatie verschaft voor plaatsbepaling en synchronisering, bestemd voor massatoepassingen van radionavigatie per satelliet.

- Aanbieden van een "dienst beveiliging van levens" (de zogenaamde "Safety of Life Service" of SoL), die mikt op gebruikers waarvoor veiligheid essentieel is en met name voldoet aan de eisen van de luchtvaart-, zeevaart- en spoorwegsector. Deze dienst beantwoordt eveneens aan de eis van continuïteit en omvat een integriteitsfunctie waarmee de gebruiker kan worden gewaarschuwd wanneer het systeem slecht functioneert.

- Aanbieden van een "commerciële dienst" (de zogenaamde "Commercial Service" of CS), die de mogelijkheid biedt tot het ontwikkelen van toepassingen voor professionele of commerciële doeleinden dankzij sterkere prestaties en gegevens met een grotere toegevoegde waarde dan die van de "open dienst".

- Aanbieden van een "overheidsdienst" (de zogenaamde "Public Regulated Service" of PRS), die gereserveerd is voor gebruikers die daarvoor de toestemming hebben van de overheid, voor gevoelige toepassingen die een grote dienstcontinuïteit vereisen. De "overheidsdienst" maakt gebruik van sterke en gecodeerde signalen.

- Deelnemen aan de opsporings- en reddingsdienst (de zogenaamde “Search and Rescue Support Service” of SAR) van het COSPAS-SARSAT-systeem door het detecteren van door bakens uitgezonden noodsignalen en het ernaar terugzenden van boodschappen.

De specifieke doelstellingen van het Egnos-programma bestaan erin het mogelijk te maken dat het Egnos-systeem de volgende drie functies vervult:

- Aanbieden van een "open dienst", die gratis is voor de gebruiker en informatie verschaft voor plaatsbepaling en synchronisering, bestemd voor de massatoepassingen van de radionavigatie per satelliet in de zone die door het systeem wordt gedekt.

- Aanbieden van een "dienst voor de verspreiding van commerciële gegevens", die de mogelijkheid biedt tot het ontwikkelen van toepassingen voor professionele of commerciële doeleinden dankzij sterkere prestaties en gegevens met een grotere toegevoegde waarde dan die van de "open dienst".

- Aanbieden van een "dienst beveiliging van levens" ("Safety of Life Service"), die mikt op gebruikers voor wie veiligheid essentieel is en met name voldoet aan de eisen van de luchtvaart-, zeevaart- en spoorwegsector. Deze dienst beantwoordt met name aan de eis van continuïteit en omvat een integriteitsfunctie waarmee de gebruiker kan worden gewaarschuwd wanneer het systeem slecht functioneert.

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. BENAMING VAN HET VOORSTEL

Gewijzigd voorstel voor een verordening van de raad betreffende de voortzetting van de uitvoering van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet (egnos en galileo)

2. ABM/ABB-KADER

Betrokken beleidsterrein(en) en bijbehorende activiteit(en):

Titel 06 — Energie en vervoer

Hoofdstuk 06 02 — Vervoer over land, door de lucht en ter zee

Hoofdstuk 06 06 — Onderzoek in verband met energie en vervoer

3. BEGROTINGSONDERDELEN

3.1. Begrotingsonderdelen

Post 06 01 04 11 — Galileo-programma – Administratieve uitgaven (te creëren nieuw begrotingsonderdeel)

Artikel 06 02 10 — Galileo-programma

Artikel 06 06 02 — Onderzoek in verband met vervoer (inclusief luchtvaart)

3.2. Duur van de actie en van de financiële gevolgen:

2008-2013

3.3. Begrotingskenmerken:

Begrotings-onderdeel | Soort uitgave | Nieuw | Bijdrage EVA | Bijdragen kandidaat-lidstaten | Rubriek financiële vooruitzichten |

06 01 04 11 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | Nr.1a –concurrentie-vermogen voor groei en cohesie |

06 02 10 | NVU | GK | NEE | NEE | NEE | Nr.1a –concurrentie-vermogen voor groei en cohesie |

06 06 02 | NVU | GK | NEE | JA | JA | Nr.1a –concurrentie-vermogen voor groei en cohesie |

4. OVERZICHT VAN DE MIDDELEN

4.1. Financiële middelen

4.1.1. Overzicht van de vastleggingskredieten (VK) en betalingskredieten (BK)

Bij de presentatie van de financiële middelen is rekening gehouden met:

4. de bestaande financiële programmering 2007-2013: 1.005 Mio€[25]

5. de extra bedragen 2008-2013: 2.100 Mio €

6. het bedrag van 300M€ in het kader van KP7

7. het totaal: 2007-2013: 3.405 Mio €

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Totale personele middelen in VTE[30] | 30 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |

5. KENMERKEN EN DOELSTELLINGEN

5.1. Behoefte waarin op korte tot lange termijn moet worden voorzien

De Raad stelde in juli 1999 dat de invoering van een systeem voor radionavigatie per satelliet voor civiel gebruik het ons mogelijk zal maken een hogere mate van onafhankelijkheid te bereiken in een van de meest belangrijke sleuteltechnologieën en dat het Europese bedrijfsleven met de perfectionering van een satellietnavigatiesysteem voor civiele doeleinden mogelijkheden in handen krijgt om zijn kennis en capaciteiten te vergroten en op grote schaal profijt te trekken van de kansen die deze op de toekomst gerichte technologie te bieden heeft. Sindsdien hebben de Raad en de Europese Raad herhaaldelijk gewezen op de strategische betekenis van dit programma en hebben zij de Commissie gevraagd alle nodige maatregelen te nemen om dit ten uitvoer te leggen.

Op 14 juli 2004 heeft de Commissie een voorstel aangenomen voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de tenuitvoerlegging van de stationeringsfase en de exploitatiefase van het Europees programma voor radionavigatie per satelliet[31]. Dat voorstel had twee hoofddoelstellingen. Allereerst was, aangezien het Galileo-programma tot volle wasdom was gekomen en al lang geen gewoon onderzoekproject meer was, de tijd gekomen om het te baseren op een specifiek rechtsinstrument, dat samenhing met het toekomstige Europese ruimtevaartprogramma, meer geschikt was om aan de behoeften ervan te voldoen en zo goed mogelijk beantwoordde aan de noodzaak van een goed financieel beheer.

In de tweede plaats ging het erom het deel van het Galileo-programma dat onder de communautaire begroting viel te financieren tijdens de periode van het financiële kader 2007-2013. In het voorstel was aldus sprake van een financiële steunverlening van de Europese Gemeenschap tot een bedrag van één miljard euro voor de periode van 1 januari 2007 tot 31 december 2013. Op 21 april 2005 kwam de Raad tot een akkoord (partiële algemene oriëntatie) over het voorstel voor een verordening van de Commissie, met uitzondering van het budgettaire gedeelte, waarbij de definitieve goedkeuring afhing van het resultaat van het debat over het financiële kader 2007-2013. De voornaamste wijziging die de Raad aanbracht, had betrekking op de opname van het programma Egnos in het voorstel voor een verordening.

Het Parlement behandelde eveneens de tekst in eerste lezing en sprak zich over het geheel genomen zeer gunstig uit over de tekst van 5 september 2005. Net als de Raad wenste het Parlement het programma Egnos opgenomen te zien in het voorstel voor een verordening.

Opgemerkt zij dat, toen de Commissie haar voorstel voor een verordening in juli 2004 aannam, het plan was de stationerings- en exploitatiefase van het programma Galileo in concessie te geven aan de privé-sector. De financiële deelneming van de Europese Gemeenschap zou in dat verband beperkt zijn tot een derde van de kosten van de stationering van het systeem en tot de betaling van jaarsubsidies aan de toekomstige concessiehouder tijdens de eerste exploitatiejaren.

Met het oog op de moeilijkheden bij de onderhandelingen over het concessiecontract vroegen de Vervoersraad van 22 maart 2007 en het Europees Parlement aan de Commissie onder meer zo spoedig mogelijk met mogelijke oplossingen te komen betreffende middelen om de publieke financiële verbintenissen op lange termijn te waarborgen.

De Commissie beantwoordde de verzoeken van het Parlement en de Raad met haar mededeling van 16 mei 2007. Zij verzocht hen allereerst akte te nemen van het mislukken van de onderhandelingen over het concessiecontract. Om te zorgen voor een bevredigend vervolg van het programma heeft de Commissie vervolgens enkele belangrijke voorstellen gedaan, met name de Europese Gemeenschap zelf de stationering van de volledige Galileo-constellatie te laten verzorgen, met dien verstande dat voor de exploitatie van het systeem later een publiek-privaat partnerschap zou kunnen worden opgericht.

De Commissie heeft aangegeven dat het voorgestelde nieuwe scenario het enige scenario is dat de volledige inwerkingstelling van het Galileo-systeem eind 2012 mogelijk kan maken. Het scenario vereist gedurende de periode 2007-2013 een budgettaire vastlegging van om en nabij de 3,4 miljard euro, d.w.z. 2,4 miljard meer dan het in het Commissievoorstel van 14 juli 2004 oorspronkelijk uitgetrokken bedrag. Deze substantiële verhoging van de bijdrage uit de communautaire begroting is vooral het gevolg van het feit dat de Europese Commissie de totaliteit van de stationering van het systeem voor haar rekening neemt.

Ingevolge de mededeling van de Commissie heeft de Raad Vervoer in juni 2007 een resolutie aangenomen waarin de Raad:

- concludeert dat de onderhandelingen over het concessiecontract mislukt zijn en er een einde aan dient te worden gemaakt;

- de Commissie verzoekt de invoering van een certificeerbaar Egnos-systeem voort te zetten door de initiële beschikbaarheid van de diensten ervan tegen 2008 te verzekeren;

- het belang bevestigt van Galileo als kernproject van de Europese Unie en de stationering ondersteunt van het Galileo-systeem tegen eind 2012;

- het ermee eens is dat de implementatie van de stationering van Galileo en Egnos door de publieke sector extra publieke financiering zou vereisen;

- aan de Commissie vraagt vóór september 2007 bij de Raad gedetailleerde voorstellen in te dienen voor de financiering, voor het beleid dat inzake overheidsopdrachten moet worden gevoerd waarbij zowel rekening moet worden gehouden met de huidige stand van zaken als met de noodzaak van aanbesteding, voor de plaats die aan de privé-sector moet worden ingeruimd tijdens de exploitatiefase en ten slotte voor een gezond beheer van het programma door de publieke sector op basis van een duidelijke verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de Commissie, het Europees Ruimteagentschap, de toezichtautoriteit voor het Europese GNSS, de lidstaten en de Raad.

Het Parlement heeft, met name wat de communautaire financiering van de programma’s betreft, de voorstellen van de Commissie in haar mededeling van 16 mei 2007 eveneens ondersteund.

5.2. Meerwaarde van het communautaire optreden, samenhang van het voorstel met andere financiële instrumenten en mogelijke synergie

De programma's Egnos en Galileo voldoen volledig aan de eisen van het subsidiariteitsbeginsel. Het opzetten van infrastructuren voor radionavigatie per satelliet overschrijdt immers de financiële en technische mogelijkheden van een lidstaat alleen, en het communautaire niveau is het meest geschikte niveau om deze programma's, die een goed voorbeeld zijn van de toegevoegde waarde van de Europese Gemeenschap wanneer zij duidelijk haar doelstellingen en middelen definieert, tot een goed einde te brengen.

5.3. Doelstellingen, verwachte resultaten en bijbehorende indicatoren van het voorstel in de context van het ABM

Het Europese beleid voor radionavigatie per satelliet heeft tot doel de Europese Gemeenschap te voorzien van twee systemen voor radionavigatie per satelliet (GNSS), Egnos en Galileo genoemd. Elk van de twee infrastructuren omvat satellieten en aardstations.

De voorstellen van de Commissie voor de wijziging van haar eerste Verordeningsvoorstel houden zowel rekening met het prijsgeven van het plan voor een concessionering van de stationeringsfase als met de verschillende opmerkingen van het Europees Parlement en de Raad.

In de eerste plaats is in de tekst nu volledig het Egnos-programma geïntegreerd. Egnos wordt samen met Galileo aangewezen als een van de pijlers van het Europese beleid inzake radionavigatie per satelliet. De twee systemen en programma's worden bovendien duidelijk gedefinieerd.

In de tweede plaats is op basis van de tekst volledige exploitatie van het Egnos-systeem vanaf 2009 mogelijk. Het is van belang dat de financiering van de exploitatie van het Egnos-systeem, dat alle elementen omvat om de werking, het voortbestaan en de commercialisering ervan te kunnen verzekeren, door de Europese Gemeenschap wordt verzekerd vanaf 2009. De exploitatie van Egnos kan tot 2013 het voorwerp zijn van een overheidsopdracht voor diensten met de privé-sector en kan na 2013 in de exploitatie van Galileo worden geïntegreerd.

In de derde plaats houdt de voorgestelde tekst rekening met het opgeven van het plan voor concessionering van de stationeringsfase van het Galileo-programma en met het feit dat de Europese Gemeenschap bij het ontbreken van een echte verbintenis van de privé-sector deze fase integraal voor haar rekening neemt. De exploitatie van het systeem kan het voorwerp zijn van concessiecontracten voor diensten of overheidsopdrachten voor diensten met de privé-sector.

In de vierde plaats beoogt de voorgestelde tekst het verbeteren van het publieke beheer van de programma’s op twee manieren:

- enerzijds door in een strikte bevoegdheidsverdeling tussen de door de Commissie vertegenwoordigde Europese Gemeenschap, de Europese GNSS-toezichtautoriteit en het Europees Ruimteagentschap te voorzien en door een leidende rol en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de programma's aan de Commissie toe te vertrouwen.

- anderzijds door een Comité voor de Europese GNSS-programma's op te richten.

De beleidsdoelstellingen en de geplande acties zijn als volgt:

Beleidsdoelstelling 1 : Voortzetting van de invoering van het Galileo-programma.

Actie 1°: Onderdelen met een lange levertijd

Deze actie beoogt de vroege inkoop zeker te stellen van onderdelen met een lange levertijd (satellietonderdelen die lange tijd vóór de satellietproductie moeten worden ingekocht vanwege de beperkte beschikbaarheid ervan op de markt) die compatibel zijn met de satellietproductielijn(en), conform de contractonderhandelingen voor de volledige stationering. De factor tijd is bij deze actie kritiek in verband met de algemene planning van Galileo.

Actie 2°: Volledige satellieten

Het doel is ervoor te zorgen dat de resultaten van de contractonderhandelingen voor de volledige stationering en de contractuitvoering in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de Commissie betreffende het Galileo-programma. Er moet nauwgezet worden gecontroleerd of de Raadsbesluiten inzake overheidsopdrachten volledig worden gerespecteerd en of er verenigbaarheid is met de internationale verbintenissen.

Actie 3°: Lanceerraketten

Het doel is ervoor te zorgen dat het door ESA voorgestelde lanceerplan in overeenstemming is met het algemene Commissiebeleid alsmede met het risicobeheersbeleid en de risicomitigatieplannen van de programma’s. Er moet gekeken worden naar mogelijkheden tot internationale samenwerking in verband met dit lanceerplan.

Actie 4°: Reservelanceerraket en twee reservesatellieten op de grond

Zie vorig punt met specifieke aandacht voor risicomitigatie bij de reserve voor onvoorziene risico’s.

Actie 5°: Grondsegment

Het doel is ervoor te zorgen dat de resultaten van de contractonderhandelingen voor de volledige stationering en de contractuitvoering in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de Commissie betreffende het Galileo-programma. Er moet nauwgezet worden gecontroleerd of de Raadsbesluiten inzake overheidsopdrachten volledig worden gerespecteerd en of er verenigbaarheid is met de internationale verbintenissen.

Actie 6°: Exploitatie

Het doel is ervoor te zorgen dat de resultaten van de contractonderhandelingen voor de volledige stationering en de contractuitvoering in overeenstemming zijn met de doelstellingen en acties van de Commissie betreffende de exploitatie van Galileo. Er moet nauwgezet worden gecontroleerd of de Raadsbesluiten inzake overheidsopdrachten volledig worden gerespecteerd in het kader van de toekomstige exploitatie.

Actie 7°: Systeemengineering

Het doel is ervoor te zorgen dat de resultaten van de contractonderhandelingen voor de volledige stationering en de contractuitvoering in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de Commissie betreffende het Galileo-programma. Er moet nauwgezet worden gecontroleerd of de Raadsbesluiten inzake overheidsopdrachten volledig worden gerespecteerd en of er verenigbaarheid is met de internationale verbintenissen.

Beleidsdoelstelling 2 : Egnos (één actie).

Het doel is ervoor te zorgen dat de door ESA en GSA uitgevoerde acties voor de verbetering van Egnos, het opstarten van de exploitatie en de selectie van de marktdeelnemer voor Egnos in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de Commissie. Er moet nauwgezet worden gecontroleerd of de Raadsbesluiten inzake overheidsopdrachten volledig worden gerespecteerd en of er verenigbaarheid is met de internationale verbintenissen.

5.4 . Uitvoering

- De Commissie stelt een meerjarig werkprogramma op. Het meerjarenprogramma en de herzieningen ervan worden door de Commissie aangenomen volgens de procedure van artikel 14 van onderhavige verordening.

- De Europese GNSS-toezichtautoriteit krijgt een algemene rol voor ondersteuning van de Commissie. Zij beheert en controleert eveneens het gebruik van de middelen die op grond van de programma's door de Europese Gemeenschap specifiek aan haar worden toegewezen. Deze middelen worden ter beschikking gesteld van de toezichtautoriteit bij een delegatiebesluit, conform artikel 54, lid 2, van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 en de bepalingen van Verordening (EG) nr. 1321/2004.

- Het Europees Ruimteagentschap, dat over de technische knowhow beschikt, moet met de Europese Gemeenschap een meerjarenovereenkomst betreffende de technische aspecten in verband met het verloop van de programma’s en met name activiteiten in verband met de stationeringsfase van het Galileo-programma sluiten. Om de Commissie, die de Europese Gemeenschap vertegenwoordigt, in staat te stellen volledig haar controlebevoegdheid uit te oefenen, moet de overeenkomst met name de algemene voorwaarden voor het beheer van de aan het Europees Ruimteagentschap toevertrouwde middelen omvatten en erin voorzien dat de ingevolge de overeenkomst gesloten contracten de communautaire regels inzake overheidsopdrachten volgen.

- De Commissie dient er namens de EU als eigenaar van het systeem met name voor te zorgen dat de politieke en internationale verbintenissen en visie van de EU worden geïmplementeerd, zij dient de algemene specificaties en eisen voor het systeem vast te stellen en aan te nemen en moet in staat zijn om de strikte naleving van dergelijke eisen tijdens de bouw-, stationerings- en exploitatiefase te monitoren en te controleren. In die context:

1. Krijgt de Commissie advies van professionelen van hoog niveau, die disciplines vertegenwoordigen zoals projectbeheer, ruimtevaartengineering, financiën, commercialisering van technologieën, en optreden als onafhankelijke evaluatoren van het programma.

2. Is de Commissie voornemens een goed gestructureerd en bemand team voor Galileo op te richten dat belast is met algemeen beheer, risicomonitoring en –beheer, rapportage en arbitrage betreffende alle elementen van het programma. GSA en de projectbeheerconsultants, die in het kader van dienstverleningscontracten worden gerekruteerd, ondersteunen dit gebeuren, met name voor wat betreft risicobeheer, -monitoring en -controle, boekencontrole, deelname aan programmavoortgangsvergaderingen, voortgangscontrole en -rapportage en bieden ondersteuning bij arbitrage in verband met geschillen over technieken, kosten en tijdschema’s.

3. Kan de Commissie zich ten slotte door andere deskundigen en specialisten laten bijstaan. Deze deskundigen hebben tot taak de programmabeheerder te adviseren, maar beschikken niet over uitvoeringsbevoegdheden. Daardoor zal het mogelijk zijn ten volle gebruik te maken van de op nationaal niveau bestaande deskundigheid.

( Gecentraliseerd beheer

( rechtstreeks door de Commissie (zie 5.3)

( gedelegeerd aan:

( uitvoerende agentschappen

( door de Gemeenschappen opgerichte organen als bedoeld in artikel 185 van het Financieel Reglement (GSA)

( Internationale organisaties (Europees Ruimteagentschap)

6. TOEZICHT EN EVALUATIE

6.1. Toezicht

De Commissie stelt een meerjarig werkprogramma op. Dit werkprogramma specificeert de gefinancierde acties, de communautaire bijdrage, de verwachte resultaten en de prestatie-indicatoren. Het meerjarenprogramma en de herzieningen ervan worden door de Commissie aangenomen volgens de procedure van artikel 14 van onderhavige verordening.

6.2. Evaluatie

6.2.1. Voorafgaande evaluatie

Sedert 1999 is de Commissie met een reeks studies en mededelingen gekomen betreffende de verschillende aspecten van de programma’s Egnos en Galileo (definitie, kosten-baten, beheer, PPP, enz.). Al deze documenten zijn beschikbaar.

6.2.2. Vorm en frequentie van toekomstige evaluaties

De Commissie voert de programma’s uit. Elk jaar bij de indiening van het voorontwerp van begroting dient zij hiertoe bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in over de uitvoering van de programma's.

Bovendien heeft in 2010 een middenevaluatie plaats om het Europees Parlement en de Raad op de hoogte te brengen van de voortgang van de programma's Egnos en Galileo.

7. Fraudebestrijdingsmaatregelen

Volgens artikel 15 van de onderhavige verordening voorzien de akkoorden, de financieringsovereenkomsten alsmede elk uitvoeringscontract of -instrument dat daaruit voortvloeit er uitdrukkelijk in dat de Rekenkamer en het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) zo nodig controles ter plaatse kunnen uitvoeren.

8. MIDDELEN

8.1. Financiële kosten van de doelstellingen van het voorstel

Deze bedragen moeten luiden in lopende prijzen, buiten uitgaven voor technische en administratieve bijstand en betrekking hebben op de jaren 2007 tot 2013 voor in totaal 3.378Mio€ waarvan 300Mio€ worden gefinancierd ten laste van KP7 (Artikel 06 06 02 —Onderzoek in verband met vervoer (inclusief luchtvaart)

Vastleggingskredieten, in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

(Vermeld de doelstellingen, acties en outputs) | Jaar 2008 | Jaar 2009 | Jaar 2010 | Jaar 2011 | Jaar 2012 | Jaar 2013 | TOTAAL |

Jaar 2008 | Jaar 2009 | Jaar 2010 | Jaar 2011 | Jaar 2012 | Jaar 2013 |

Ambtenaren of tijdelijk personeel[33] (XX 01 01) | A*/AD | 15 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |

B*, C*/AST | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |

Uit art. XX 01 02 gefinancierd personeel[34] | 9[35] | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |

TOTAAL | 30 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |

8.2.2. Omschrijving van de taken die uit de actie voortvloeien

De totale kostprijs van het programma bedraagt ongeveer 10 miljard euro voor de overheidsopdrachten en voor de exploitatie- en O&O-contracten. Het voorgestelde “Galileo-team”, waarvan het hoofd de rang zal hebben van directeur, is belast met centraal beheer, risicomonitoring alsmede rapportage en arbitrage in verband met de programma's. Het vervult met name de volgende taken :

1. Institutionele taken

1.1. Rapportage aan de Raad en het EP

1.2. Contacten met de RK

2. Operationele taken

2.1. Rapportage over het beheer van het programma aan de nieuwe Europese GNSS-Raad

2.2. Toezicht op de raad van bestuur van GSA

2.3. Algemeen programma- en risicobeheer, met hulp van een externe raad van advies

2.4. Toezicht op de overheidsopdrachten van ESA, de technische beheersbasis en veiligheidseisen

2.5. Toezicht op de bedrijfs/exploitatiecontracten voor Egnos/Galileo (rechtstreeks of via GSA)

2.6. Toezicht op de voor rekening van de COM uitgevoerde GSA-activiteiten (O&O, andere)

3. Internationale onderhandelingen (akkoorden en kwesties in verband met frequentie/veiligheid)

4. Juridische en financiële aspecten

8.2.3. Herkomst van het (statutaire) personeel

De uitgaven voor personeel worden gefinancierd met middelen die in het kader van de jaarlijkse begrotingsprocedure worden toegewezen aan het beherende DG.

( Posten die momenteel zijn toegewezen aan het beheer van het te vervangen of te verlengen programma

Statutaire ambtenaren 8 AD + 3 AST

Alsmede:

arbeidscontractant : 1 (FG II)

gedetacheerd nationaal deskundige : 2

( Posten die al zijn toegewezen in het kader van de JBS/VOB-procedure voor het jaar 2008

2 VTE - huishouding

14 VTE onderzoek

( Posten waarom in het kader van de volgende JBS/VOB-procedure 2009 zal worden gevraagd

5 VTE

Bestaande posten binnen de beherende dienst die worden heringedeeld (interne herindeling)

( Posten die voor 2008 - 2013 nodig zijn maar die in het kader van de JBS/VOB-procedure voor dat jaar nog niet zijn toegewezen

8.2.4. Andere administratieve uitgaven binnen het referentiebedrag (XX 01 04/05 – Uitgaven voor administratief beheer)

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Begrotingsonderdeel (nummer en omschrijving) | Jaar 2008 | Jaar 2009 | Jaar 2010 | Jaar 2011 | Jaar 2012 | Jaar 2013 | TOTAAL |

1. Technische en administratieve bijstand (inclusief bijbehorende personeelsuitgaven) |

Uitvoerende agentschappen |

Andere technische en administratieve bijstand |

- intern[36] | 3,500 | 3,500 | 3,500 | 3,500 | 3,500 | 3,500 | 21,000 |

- extern[37] | 1,500 | 1,500 | 1,500 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 6,000 |

Totaal technische en administratieve bijstand | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 4,000 | 4,000 | 4,000 | 27,000 |

8.2.5. Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Soort personeel | Jaar 2008 | Jaar 2009 | Jaar 2010 | Jaar 2011 | Jaar 2012 | Jaar 2013 |

Ambtenaren en tijdelijk personeel (XX 01 01) | 2,457 | 3,042 | 3,042 | 3,042 | 3,042 | 3,042 |

Uit art. XX 01 02 gefinancierd personeel (hulpfunctionarissen, gedetacheerde nationale deskundigen, arbeidscontractanten, enz.) | 0,417 | 0,417 | 0,417 | 0,417 | 0,417 | 0,417 |

Totaal personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven (die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen) | 2,874 | 3,459 | 3,459 | 3,459 | 3,459 | 3,459 |

Berekening – Ambtenaren en tijdelijke functionarissen/ Uit artikel XX 01 02 gefinancierd personeel

a) Ambtenaren en tijdelijke functionarissen

De jaarlijkse gemiddelde kosten van het door de Commissie in dienst genomen personeel, zowel ambtenaren als tijdelijke functionarissen, bedraagt 117.000€/jaar (in 2008) inclusief indirecte kosten (overhead) (21 statutairen x 117 000 € = € 2.457.000 voor 2008 en 26 statutairen x 117 000 € = 3.042.000 € voor de volgende jaren).

b) Uit artikel XX 01 02 gefinancierd personeel

De gemiddelde kosten voor een GND bedragen 48.000 €/jaar (8 GND x 48.000 = 384.000 €)

De gemiddelde kosten voor een arbeidscontractant (FG II) bedragen 33.000 €/jaar.

De jaarlijkse totale kosten voor het ten laste van artikel XX 01 02 gefinancierde personeel bedragen dus 417.000 €.

8.2.6. Andere administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen in miljoen euro (tot op 3 decimalen) |

Jaar 2008 | Jaar 2009 | Jaar 2010 | Jaar 2011 | Jaar 2012 | Jaar 2013 | TOTAAL |

XX 01 02 11 01 – Dienstreizen | 0,400 | 0,400 | 0,400 | 0,400 | 0,400 | 0,400 | 2,400 |

XX 01 02 11 02 – Conferenties en vergaderingen | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,050 | 0,300 |

XX 01 02 11 03 – Comités[38] | 0,250 | 0,250 | 0,250 | 0,250 | 0,250 | 0,250 | 1,500 |

XX 01 02 11 05 - Informatiesystemen | - | - | - | - | - | - | - |

2. Totaal Andere beheersuitgaven (XX 01 02 11) | - | - | - | - | - | - | - |

3. Andere uitgaven van administratieve aard (vermeld welke en verwijs naar het begrotingsonderdeel) | - | - | - | - | - | - | - |

Totaal van de andere administratieve uitgaven (die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen) | 0,700 | 0,700 | 0,700 | 0,700 | 0,700 | 0,700 | 4,200 |

[1] COM(2004) 477.

[2] Resolutie van het Europees Parlement van 26 april 2007 over de onderhandelingen betreffende het concessiecontract voor Galileo.

[3] COM(2007) 261.

[4] Resolutie van het Europees Parlement van 20 juni 2007 over de financiering van het Europees programma voor radionavigatie per satelliet (Galileo) krachtens het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 van het meerjarig financieel kader 2007-2013.

[5] COM(2004) 477 def./2.

[6] Titel 6 van de begroting.

[7] COM(2007) 534 van 19.9.2007.

[8] PB L 246 van 20.7.2004, blz. 1.

[9] COM(2004) 477 van 14.7.2004, gewijzigd bij COM(2004) 477 def./2 van 24.5.2006.

[10] PB C [...] van [...], blz. [...].

[11] PB C [...] van [...], blz. [...].

[12] PB C [...] van [...], blz. [...].

[13] ….

[14] COM(2001) 370 van 12.9.2001.

[15] COM(2007) 212 van 26.4.2007.

[16] PB L 228 van 23.9.1995, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) 807/2004 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 143 van 30.4.2004, blz. 46).

[17] PB L 246 van 20.7.2004, blz. 1. Verordening gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1942/2006 van de Raad van 12 december 2006 (PB L 367 van 22.12.2006, blz. 18).

[18] COM(2004) 477def./2.

[19] Titel 6 van de begroting.

[20] PB L 248 van 16.9.2002, blz.1.

[21] PB L 390 van 30.12.2006, blz.1.

[22] PB L 312 van 23.12.1995, blz. 1.

[23] PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2.

[24] PB L 136 van 31.5.1999, blz. 1.

[25] COM(2004) 477; COM(2004) 477 def./2.

[26] Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de b.5.1999, blz. 1.

[27] COM(2004) 477; COM(2004) 477 def./2.

[28] Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.

[29] Het bedrag van 100 Mio € is op de begroting 2007 ingeschreven onder begrotingsonderdeel 060210. Toch kan het niet door de Commissie worden gebruikt omdat het basisbesluit niet in 2007 zal zijn aangenomen. In die context overweegt de Commissie enerzijds de overboeking van dat bedrag als vastleggingskredieten naar RTE-T (met voorziene terugboeking naar begrotingsonderdeel 060210 in 2009), en anderzijds de beschikbaarstelling van de betalingskredieten via de algemene overschrijving.

[30] Uitgaven in het kader van hoofdstuk xx 01, met uitzondering van de artikelen xx 01 04 en xx 01 05.

[31] PB 139 van 14.6.2006 blz. 1.

[32] Van de 35 "posten" zijn er 21 "posten" nieuw terwijl de andere 14 "posten" al bestaan.

[33] COM(2004) 477.

[34] Het bedrag van 895 Mio € in deze tabel omvat het bedrag van 100 Mio € aan vastleggingskredieten dat men voornemens is in 2009 over te boeken van begrotingsonderdeel 06 03 03 – "Financiële steun aan projecten van gemeenschappelijk belang van het Europees vervoersnetwerk" naar begrotingsonderdeel 06 02 10 – "Galileo-programma", dit ingevolge het verzoek tot overschrijving dat door de Commissie in 2007 zal worden ingediend (zie eveneens de voetnoot bij de grijs gearceerde cel van de tabel in punt " 4.1.1. Overzicht van de vastleggingskredieten (VK) en betalingskredieten (BK) “ )

[35] Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

[36] Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

[37] 8 GND en 1 arbeidscontractant.

[38] Contractconsultants, ingevolge een aanbesteding (10 personen tegen 1.450 €/dag/persoon gedurende 20 werkdagen per maand gedurende 12 maanden + 20.000 € aan jaarlijkse reiskosten).Extra gekwalificeerd personeel is nodig voor: beheer Galileo-programma / financieel/risicobeheer / GNSS-beleid/internationaal/rapportage / toezicht inkoop door ESA / Toezicht bedrijfs/explotatiecontracten.

[39] Zie punt 5.4a.

[40] “Comité voor de Europese GNSS-programma's”.