Bijlagen bij COM(2013)199 - Resultaten van de uitvoerige analyses volgens Verordening (EU) nr. 1176/2011 over het voorkomen en het corrigeren van macro-economische onevenwichtigheden - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2013)199 - Resultaten van de uitvoerige analyses volgens Verordening (EU) nr. 1176/2011 over het voorkomen en het corrigeren van ... |
---|---|
document | COM(2013)199 |
datum | 10 april 2013 |
Waarschuwingsmechanismeverslag 2013. Op 28 november 2012 heeft de Europese Commissie het tweede waarschuwingsmechanismeverslag[9] gepresenteerd, dat wordt opgesteld overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1176/2011. Het waarschuwingsmechanismeverslag doet dienst als een eerste doorlichtingsinstrument dat aangeeft welke lidstaten nader moeten worden bestudeerd om uit te maken of er onevenwichtigheden, dan wel buitensporige onevenwichtigheden bestaan[10]. In het waarschuwingsmechanismeverslag 2013 werd de situatie in alle lidstaten onderzocht, met uitzondering van de vier landen die thans in het kader van economische aanpassingsprogramma's een breed scala aan hervormingen aan het doorvoeren zijn (Griekenland, Ierland, Portugal en Roemenië)[11]. In het verslag werd geconcludeerd dat het raadzaam was diepgaande evaluaties te verrichten voor België, Bulgarije, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Italië, Cyprus, Hongarije, Malta, Nederland, Slovenië, Finland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Het betreft dezelfde twaalf lidstaten als die waarvoor in mei 2012[12] in het kader van de voorgaande cyclus onevenwichtigheden waren vastgesteld, plus Malta en Nederland. Hoewel in het waarschuwingsmechanismeverslag 2013 werd geconcludeerd dat er geen diepgaande evaluaties voor de overige lidstaten behoefden te worden verricht, zal de Commissie in het kader van het Europees semester voor alle lidstaten landspecifieke aanbevelingen voor een nauwere coördinatie van het economische en begrotingsbeleid voorstellen[13].
Diepgaande evaluaties. In de diepgaande evaluaties worden de macro-economische ontwikkelingen onderzocht met de bedoeling onevenwichtigheden op te sporen, de oorsprong, aard en ernst ervan vast te stellen, en met name uit te maken of het buitensporige onevenwichtigheden in de zin van de PMO-verordening betreft. De diepgaande evaluaties bestrijken een breed scala aan aspecten, wat duidt op een grondiger toezicht op macro-economische ontwikkelingen op EU-niveau met de bedoeling een vlotte correctie van bestaande onevenwichtigheden in de hand te werken en het ontstaan van nieuwe onevenwichtigheden te voorkomen. In het kader van de evaluatie wordt een uitgebreide reeks beschikbare statistieken en andere gegevens onder de loep genomen en wordt tevens rekening gehouden met de door de Commissiediensten in samenwerking met de lidstaten verrichte werkzaamheden van methodologische aard[14]. Voor de opstelling van de diepgaande evaluaties en van deze mededeling zijn specifieke toezichtmissies uitgevoerd waarbij onder meer gesprekken met de lidstaten en met andere belanghebbenden hebben plaatsgevonden, zoals in de wetgeving is voorgeschreven.
Beleidsaanbevelingen en follow-up. Op basis van de diepgaande evaluaties en van haar beoordeling van de nationale hervormingsprogramma's en de stabiliteits- en convergentieprogramma's, die uiterlijk op 30 april moeten worden ingediend, zal de Commissie op 29 mei beleidsaanbevelingen voorstellen, die vervolgens door de Raad dienen te worden aangenomen. Voor de lidstaten die met onevenwichtigheden worden geconfronteerd, maken deze aanbevelingen (in het kader van het preventieve deel van de PMO) deel uit van het geïntegreerde macro-economische toezicht in het kader van het Europees semester. Als de Commissie voor de lidstaten met buitensporige onevenwichtigheden vervolgens oordeelt dat hun beleidsoptreden ontoereikend is, zal zij de Raad aanbevelen om de betrokken lidstaten aan te bevelen corrigerende maatregelen te treffen. De betrokken lidstaten moeten dan in het kader van het corrigerende deel van de PMO een plan met corrigerende maatregelen indienen. Het plan met corrigerende maatregelen wordt vervolgens beoordeeld door de Commissie en de Raad, en de uitvoering ervan wordt nauwlettend gevolgd door de Commissie, waarbij de betrokken lidstaten en de Commissie op gezette tijden verslagen openbaar maken.
[1] COM(2012) 750 van 28.11.2012.
[2] COM(2012) 751 van 28.11.2012.
[3] Met uitzondering van de programmalanden.
[4] Europese Commissie, directoraat-generaal Economische en financiële zaken: "Current Account Surpluses in the EU", European Economy 9/2012.
[5] Voor Cyprus is geen diepgaande evaluatie openbaar gemaakt, gezien het tussen de Eurogroep en de Cypriotische autoriteiten bereikte politieke akkoord over de krachtlijnen van een macro-economisch aanpassingsprogramma en de officiële financiering. Programmalanden vallen niet onder de PMO omdat zij onder verscherpt economisch toezicht staan in het kader van het economische aanpassingsprogramma dat gekoppeld is aan de financiële bijstand die zij ontvangen. Dit principe is thans bevestigd met de goedkeuring van het zogeheten "twopack", dat bestaat uit twee verordeningen waarmee wordt beoogd de economische pijler van de economische en monetaire unie verder te versterken. De implementatie van de PMO is ook opgeschort voor Griekenland, Ierland, Portugal en Roemenië.
[6] Met de mededeling wordt voldaan aan het vereiste van artikel 6, lid 1, en artikel 7, lid 1, van Verordening (EU) nr. 1176/2011 (de PMO-verordening), waarin is bepaald dat indien de Commissie op basis van de diepgaande evaluaties van oordeel is dat er onevenwichtigheden bestaan, zij het Europees Parlement, de Raad, de Eurogroep en het ESRB daarvan in kennis moet stellen. Overeenkomstig artikel 5, lid 3, van de PMO-verordening worden de diepgaande evaluaties samen met deze mededeling openbaar gemaakt. Zoals bij artikel 7, lid 1, is voorgeschreven, wordt in de mededeling ook aangegeven in welke gevallen de Commissie de onevenwichtigheden als buitensporig aanmerkt.
[7] Zie de op 22 februari 2013 bekendgemaakte winterprognoses van de diensten van de Commissie, European Economy, 1(2013).
[8] Zie de verslagen van de Commissiediensten over het financiële bijstandsprogramma voor de herkapitalisatie van financiële instellingen in Spanje, European Economy-Occasional Papers, 118, 121, 126 en 130.
[9] COM(2012) 751 definitief.
[10] Volgens de PMO-verordening (artikel 2, punten 1 en 2) zijn onevenwichtigheden trends die macro-economische ontwikkelingen in de hand werken welke een ongunstige invloed uitoefenen of kunnen uitoefenen op de goede werking van de economie van een lidstaat dan wel van de economische en monetaire unie of van de Unie als geheel; buitensporige onevenwichtigheden zijn ernstige onevenwichtigheden, waaronder onevenwichtigheden die de goede werking van de economische en monetaire unie in gevaar brengen of dreigen te brengen.
[11] Voor Griekenland, Ierland, Portugal en Roemenië, zie de laatste nalevingsverslagen in: European Economy-Occasional Papers, respectievelijk 123, 127, 124 en 116.
[12] Zie European Economy-Occasional Papers, 99 tot en met 110, en de Commissiemededeling "Actie voor stabiliteit, groei en werkgelegenheid", COM(2012) 299 final van 30.5.2012.
[13] Voor de bestaansgrond van de PMO en een gedetailleerde beschrijving van de procedure, zie "The Surveillance of Macroeconomic Imbalances in the Euro Area", Quarterly Report on the Euro Area, 1(2012):7-15.
[14] De werkzaamheden van methodologische aard hebben zich toegespitst op externe onevenwichtigheden, zoals onder meer overschotten op de lopende rekening (zie bv. "Current Account Surpluses in the EU", European Economy, 9(2012)), prijs- en niet-prijsconcurrentievermogen, houdbaarheid van de externe positie (zie bv. "The Dynamics of International Investment Positions", Quarterly Report on the Euro Area, 3(2012):7-19), handel ("A Closer Look at Some Drivers of the Trade Performance at Member State Level", Quarterly Report on the Euro Area, 2(2012):29-39), loonnormen (zie bv. "Labour Market Developments in Europe-2012", European Economy, 5(2012)), huizenprijzen (zie bv. "Assessing the Dynamics in House Prices in the Euro Area", Quarterly Report on the Euro Area, 4(2012):7-18), schuldenlast van de particuliere sector en afbouw van de schuldhefboom (zie bv. "Indebtedness, Deleveraging Dynamics and Macroeconomic Adjustment", European Economy - Economic Papers, 477, verschijnt in 2013)).