Bijlagen bij COM(2007)538 - Follow-up van de kwijtingsbesluiten voor 2005 (samenvatting) - Resoluties van het Europees Parlement [SEC(2007) 1185]

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij de subsidieovereenkomst zijn gevoegd en moeten door de auditeurs gecertificeerd worden. Voorts heeft de Commissie in 2007 de richtsnoeren voor begunstigden bekendgemaakt.

Wat de nationale agentschappen betreft, zijn in de besluiten tot ontwikkeling van de nieuwe generatie programma's op het gebied van onderwijs, opleiding en jeugd een omvattende reeks verificaties en controles opgenomen met betrekking tot de naleving van procedures en internecontrolemechanismen om zowel de regelmatigheid en de wettigheid van de verrichtingen als het bestaan en de subsidiabiliteit van de activiteiten te garanderen en te verifiëren.

De gedetailleerde antwoorden van de Commissie op de aanbevelingen van het Europees Parlement met betrekking tot specifieke beleidsterreinen in het kader van het intern beleid zijn opgenomen in het bijgaande werkdocument.

Extern optreden (werkdocument van de Commissie, punten 68-80)

De Commissie is zich bewust van de risico's op het niveau van de organisatie die met de uitvoering van het project is belast en heeft in de voorbije jaren een aantal maatregelen genomen om de potentiële gevolgen te verzachten. In deze maatregelen is het gebruik en de verbetering van gestandaardiseerde contractbepalingen opgenomen. Begin 2006 werden bijvoorbeeld de gestandaardiseerde subsidieovereenkomsten en dienstencontracten op basis van vergoedingen herzien. Thans omvatten zij gestandaardiseerde criteria waarvan auditeurs gebruik dienen maken bij verificaties van uitgaven die voorafgaand aan de definitieve betalingen door de begunstigden van communautaire middelen dienen te worden ingediend. Deze criteria werden herzien met het oog op een grondigere verificatie van de naleving van de contractbepalingen, met inbegrip van die welke betrekking hebben op procedures voor overheidsopdrachten. Het gemeenschappelijk Relex-informatiesysteeem (CRIS) maakt het mogelijk de relevante analyses uit te voeren, onder meer naar type van uitvoerende organisatie of wijze van beheer. Het systeem wordt permanent verbeterd en verfijnd, overeenkomstig de evoluerende beheersbehoeften.

De kwijtingsresolutie 2005 van het Europees Parlement bevat ook een aantal aanbevelingen met betrekking tot het ontwikkelingsbeleid en de externe betrekkingen. De antwoorden van de Commissie op deze aanbevelingen kunnen worden geraadpleegd in het bijgaande werkdocument onder de punten met betrekking tot het externe optreden en de Europese Ontwikkelingsfondsen.

Pretoetredingsstrategie (werkdocument van de Commissie, punten 81-84)

Zoals door het Europees Parlement werd aanbevolen zal de Commissie nauwgezet toezicht blijven uitoefenen op de doeltreffende werking van de nationale toezicht- en controlesystemen voor programma-uitgaven in het kader van de pretoetredingsstrategie en zal zij met name een strikte controle uitoefenen op de betaalorganen van SAPARD en IPARD. Bij het aangaan van gezamenlijke projecten met internationale instellingen hecht de Commissie voorts bijzonder belang aan de deskundigheid en de toegevoegde waarde die deze instellingen of de Commissie kunnen inbrengen en de volledige eerbiediging van het Financieel Reglement.

Administratieve uitgaven en kwesties met betrekking tot de agentschappen (werkdocument van de Commissie, punten 85-96 en 150-163)

De Commissie is tevreden dat bij de controles van de Rekenkamer geen significante tekortkomingen werden vastgesteld waardoor de wettigheid en de regelmatigheid van de administratieve uitgaven in het gedrang zou komen. Wat de kosten voor het onderhoud van de gebouwen betreft, zal de Commissie een raming van de uit te voeren renovatiewerken opstellen, die bij het Europees Parlement en de Raad zullen worden ingediend. De Commissie zal ook nagaan of zij het slachtoffer is geweest van het door het Europees Parlement vermelde lift- en roltrappenkartel. Voorts bevestigt de Commissie dat invaliditeitspensioenen uitsluitend op medische gronden worden toegekend en verlengd.

Op 27 juni 2007 heeft de Commissie verslagen goedgekeurd met betrekking tot de vooruitgang die door Bulgarije en Roemenië werd geboekt op het gebied van de begeleidende maatregelen na de toetreding (COM(2007)377 en COM(2007)378), inclusief op het gebied van de hervorming van het rechtsstelsel, de strijd tegen corruptie en de georganiseerde misdaad. Deze verslagen werden bij de Raad en het Europees Parlement ingediend.

Zowel in de kwijtingsresolutie voor de algemene begroting als in de kwijtingresoluties voor de afzonderlijke agentschappen heeft het Europees Parlement de Commissie een reeks aanbevelingen gedaan met betrekking tot de regelgevende agentschappen[6].

De Commissie deelt de bezorgdheid van het Europees Parlement over het goed bestuur en betere reglementering van de agentschappen. Zij is van oordeel dat met de goedkeuring van het ontwerp interinstitutioneel akkoord betreffende een kader voor Europese regelgevende agentschappen (COM(2005)59) in aanzienlijke mate zou kunnen worden tegemoet gekomen aan de aanbevelingen van het Europees Parlement met betrekking tot kwesties zoals effectrapportage, kosten-batenoverwegingen, evaluatie en jaarlijkse verslaglegging. Derhalve hoopt de Commissie dat de Raad in de nabije toekomst met betrekking tot dit belangrijke vraagstuk verdere vooruitgang kan boeken. De Commissie eerbiedigt de autonomie van de regelgevende agentschappen volledig, maar blijft ondertussen uitgebreid advies en ondersteuning aan deze agentschappen verlenen. De overeenkomsten inzake het dienstverleningsniveau die in 2006 op het vlak van beheer en opleiding[7] met talrijke regelgevende agentschappen werden afgesloten, zijn hiervan een belangrijk voorbeeld.

C) SPECIALE VERSLAGEN VAN DE EUROPESE REKENKAMER

Het Europees Parlement heeft aanbevelingen gedaan aan de Commissie met betrekking tot de speciale verslagen die door de Rekenkamer in 2005 en 2006 werden bekendgemaakt. De antwoorden van de Commissie op deze aanbevelingen kunnen in het werkdocument van de Commissie (punten 97-131) worden gevonden.

II – KWIJTING VAN HET EUROPEES PARLEMENT VOOR HET EOF

De Commissie heeft maatregelen genomen, of is voornemens dat te doen, in verband met de meeste kwesties met betrekking tot de Europese Ontwikkelingsfondsen (EOF's) die door het Europees Parlement aan de orde zijn gesteld. Gedetailleerde informatie kan worden gevonden in het werkdocument van de Commissie (punten 132-149). De Commissie wil de volgende punten echter graag toelichten:

Rekeningen

De Commissie stelt het Parlement op gezette tijden in kennis van de modernisering van haar boekhoudsysteem, met inbegrip van het IT-platform voor de rekeningen van het Europees Ontwikkelingsfonds (zie COM(2007)343 van 21.6.2007) Na de migratie zal volledige informatie aan de Rekenkamer en het Parlement worden verstrekt. Ondanks de bij de migratie opgelopen vertraging werden de jaarrekeningen van het EOF voor 2005 en 2006 in overeenstemming met de beginselen van een boekhouding op transactiebasis opgesteld.

Toezicht- en controlesystemen

In de loop van de voorbije jaren zijn er continu verbeteringen aangebracht aan de belangrijkste toezicht- en controlesystemen van de Commissie, onder andere op basis van de aanbevelingen van de Rekenkamer. De kwaliteit van de reeds uitgebreide controles bij de organisaties die met de uitvoering van de projecten zijn belast, werd verder verbeterd, in het bijzonder door het gebruik en de verbetering van gestandaardiseerde contractbepalingen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om gestandaardiseerde criteria en modelverslagen waarvan externe auditeurs gebruik dienen te maken bij de verificaties van uitgaven die in het kader van subsidieovereenkomsten en dienstencontracten op basis van vergoedingen voorafgaand aan de definitieve betalingen door de begunstigden van de communautaire middelen dienen te worden ingediend. Deze criteria werden herzien met het oog op een grondigere verificatie van de naleving van de contractbepalingen. Indien nodig kan na deze maatregelen een herziening van de huidige auditstrategie van EuropeAid plaatsvinden.

Samenwerking met de lidstaten

Dankzij het nieuwe Financiële Reglement wordt het mogelijk de samenwerking en de medefinanciering met de lidstaten te intensiveren en een grotere nadruk te leggen op de doeltreffendheid van de bijstand. Bij de tenuitvoerlegging van maatregelen doet de Commissie reeds in zeer ruime mate een beroep op particuliere ondernemingen die op basis van inschrijvingen worden geselecteerd en waarvan de technische en financiële capaciteiten tijdens het selectieproces worden gecontroleerd.

III – AANBEVELINGEN IN DE RESOLUTIES BETREFFENDE DE AFZONDERLIJKE AGENTSCHAPPEN

Zowel in de kwijtingsresolutie voor de algemene begroting als in de kwijtingresoluties voor de afzonderlijke agentschappen heeft het Europees Parlement de Commissie een reeks aanbevelingen met betrekking tot regelgevende agentschappen gedaan. In het deel betreffende de algemene begroting hierboven zijn de antwoorden van de Commissie te vinden op sommige van de horizontale vraagstukken betreffende de agentschappen. De antwoorden van de Commissie op de aanbevelingen inzake andere horizontale vraagstukken en op aanbevelingen in verband met afzonderlijke agentschappen zijn te vinden in het werkdocument van de Commissie (punten 87-93 en 150-163).

***

[1] Kwijtingen voor de algemene begroting 2005 en voor de begrotingen 2005 van het EOF en de agentschappen.

[2] Werkdocument van de Commissie, bijlage bij het verslag van de Commissie aan het Europees Parlement betreffende de follow-up van de kwijtingbesluiten voor 2005.

[3] Zowel deze samenvatting als het integrale werkdocument volgen de structuur van de resoluties waarin de aanbevelingen van het Europees Parlement zijn opgenomen.

[4] Zie ook artikel 147 van het Financieel Reglement.

[5] Zie de aanbevelingen 2, 8, 29, 33, 36, 68, 86, 107, 134, 153, 162 en 163.

[6] De kwijtingresolutie voor de algemene begroting en de kwijtingresoluties voor de agentschappen bevatten zowel aanbevelingen aan de Commissie over horizontale kwesties die alle agentschappen betreffen als over specifieke kwesties die afzonderlijke agentschappen betreffen. De antwoorden van de Commissie op deze aanbevelingen zijn opgenomen in de punten 87-93 en 150-163 van het werkdocument.

[7] Zie ook de andere voorbeelden die in punt 152 van het werkdocument aan de orde komen.