Bijlagen bij COM(2019)353 - Negentiende voortgangsverslag over de totstandbrenging van een echte en doeltreffende Veiligheidsunie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

agreements-on-e-evidence-in-criminal-matters/">https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2019/06/06/council-gives-mandate-to-commission-to-negotiate-international-agreements-on-e-evidence-in-criminal-matters/

(28)

   Verordening (EU) 2019/817 van 20.5.2019 en Verordening (EU) 2019/818 van 20.5.2019.

(29)

   Verordening (EU) 2017/2226 van 30.11.2017.

(30)

   Verordening (EU) 2018/1240 van 12.9.2018 en Verordening (EU) 2018/1241 van 12.9.2018.

(31)

   Verordening (EU) 2018/1860 van 28.11.2018, Verordening (EU) 2018/1861 van 28.11.2018, Verordening (EU) 2018/1862 van 28.11.2018.

(32)

   Verordening (EU) 2019/816 van 17.4.2019.

(33)

   COM(2019) 3 final en COM(2019) 4 final van 7.1.2019.

(34)

     COM(2018) 302 final van 16.5.2018.

(35)

     COM(2016) 272 final van 4.5.2016.

(36)

      https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2018/12/14/european-council-conclusions-13-14-december-2018/

(37)

     COM(2019) 126 final van 6.3.2019.

(38)

      https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-1-2019-INIT/nl/pdf

(39)

     C(2019) 2335 final van 26.3.2019.

(40)

   De Groep voor samenwerking op het gebied van de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen is opgericht in het kader van Richtlijn (EU) 2016/1148 van 6 juli 2016 inzake de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen. Zoals beoogd in de aanbeveling, is binnen de samenwerkingsgroep een specifieke werkstroom opgezet, onder leiding van verschillende lidstaten. De groep is al drie keer bijeengekomen – in april, mei en juli 2019 – om informatie over de aanpak van de lidstaten uit te wisselen en te bespreken hoe de voorbereiding van de gecoördineerde risicobeoordeling van de EU kan worden vergemakkelijkt.

(41)

   Verordening (EU) 2019/452 van 19 maart 2019 tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse directe investeringen in de Unie. Met het nieuwe kader wordt een samenwerkingsmechanisme opgezet dat de lidstaten en de Commissie de mogelijkheid biedt informatie uit te wisselen en problemen met betrekking tot specifieke investeringen aan de orde te stellen. De Commissie zal in het kader van het mechanisme adviezen kunnen uitbrengen als de veiligheid of de openbare orde van meer dan één lidstaat door een investering in het gedrang komt of als een investering een project of programma dat voor de hele EU van belang is zou kunnen ondermijnen. De lidstaat waar de investering wordt gedaan, heeft het laatste woord over de wijze waarop de investering moet worden behandeld.

(42)

   Verslag over de beoordeling van risico's op het gebied van witwassen en terrorismefinanciering die van invloed zijn op de interne markt en verband houden met grensoverschrijdende activiteiten (COM(2019) 370 final van 24.7.2019 – niet beschikbaar in het Nederlands), verslag over de koppeling van nationale gecentraliseerde automatische mechanismen (centrale registers of centrale elektronische systemen voor gegevensontsluiting) op bankrekeningen (COM(2019) 372 final van 24.7.2019 – niet beschikbaar in het Nederlands), verslag over de beoordeling van recente gevallen van witwaspraktijken waarbij kredietinstellingen van de EU betrokken zouden zijn (COM(2019) 373 final van 24.7.2019 – niet beschikbaar in het Nederlands), verslag over de beoordeling van het kader voor samenwerking tussen financiële-inlichtingeneenheden (COM(2019) 371 final van 24.7.2019 – niet beschikbaar in het Nederlands).

(43)

   Richtlijn (EU) 2015/849 van 20.5.2015.

(44)

   Richtlijn (EU) 2019/1153 van 20.6.2019.

(45)

   Deze beoordeling is vereist op grond van artikel 65, lid 2, van de vijfde antiwitwasrichtlijn (Richtlijn (EU) 2018//843 van 30.5.2018 ).

(46)

   In haar in december 2018 aangenomen eindverslag heeft de Bijzondere Commissie terrorisme van het Europees Parlement opgeroepen tot de oprichting van een Europees systeem voor het traceren van terrorismefinanciering, dat gericht is op transacties van particulieren met banden met terrorisme en de financiering daarvan in de gemeenschappelijke eurobetalingsruimte.

(47)

   Zie het achttiende voortgangsverslag over de totstandbrenging van een echte en doeltreffende Veiligheidsunie (COM(2019) 145 final van 20.3.2019).

(48)

   Richtlijn (EU) 2016/681 van 27.4.2016.

(49)

   De verwijzingen naar de melding van volledige omzetting zijn gebaseerd op de door de lidstaten verstrekte informatie en laten de verificatie van de omzetting door de diensten van de Commissie onverlet.

(50)

   Slovenië heeft gedeeltelijke omzetting gemeld. Spanje heeft geen kennisgeving van omzetting gedaan (stand van zaken op 24 juli 2019).

(51)

   Richtlijn (EU) 2017/541 van 15.3.2017.

(52)

   Polen heeft gedeeltelijke omzetting gemeld. Griekenland en Luxemburg hebben geen kennisgeving van omzetting gedaan (stand van zaken op 24 juli 2019). 

(53)

   Richtlijn (EU) 2017/853 van 17.5.2017.

(54)

   België, Tsjechië, Estland, Litouwen, Polen, Portugal, Zweden en het Verenigd Koninkrijk hebben gedeeltelijke omzetting gemeld. Duitsland, Ierland, Griekenland, Spanje, Cyprus, Luxemburg, Hongarije, Nederland, Roemenië, Slovenië, Slowakije en Finland hebben geen kennisgeving van omzetting gedaan (stand van zaken op 24 juli 2019).

(55)

   Richtlijn (EU) 2016/680 van 27.4.2016.

(56)

   Twintig lidstaten hebben de omzetting afgerond (stand van zaken op 24 juli 2019).

(57)

     Letland, Portugal, Slovenië en Finland hebben gedeeltelijke omzetting gemeld. Griekenland en Spanje hebben geen kennisgeving van omzetting gedaan. Duitsland heeft volledige omzetting gemeld, maar de Commissie beschouwt de omzetting niet als volledig (stand van zaken op 24 juli 2019).

(58)

   Richtlijn (EU) 2016/1148 van 27.4.2016.

(59)

     België en Hongarije hebben de richtlijn gedeeltelijk omgezet (stand van zaken op 24 juli 2019).

(60)

   Richtlijn (EU) 2015/849 van 20.5.2015.

(61)

   België, Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Estland, Ierland, Spanje, Frankrijk, Italië, Cyprus, Letland, Litouwen, Hongarije, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Finland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk (stand van zaken op 24 juli 2019).

(62)

   Slovenië heeft gedeeltelijke omzetting gemeld. Spanje heeft geen kennisgeving van omzetting gedaan (stand van zaken op 24 juli 2019).

(63)

   Polen heeft gedeeltelijke omzetting gemeld. Griekenland en Luxemburg hebben geen kennisgeving van omzetting gedaan (stand van zaken op 24 juli 2019).

(64)

   België, Tsjechië, Estland, Litouwen, Polen, Portugal, Zweden en het Verenigd Koninkrijk hebben gedeeltelijke omzetting gemeld. Duitsland, Ierland, Griekenland, Spanje, Cyprus, Luxemburg, Hongarije, Nederland, Roemenië, Slovenië, Slowakije en Finland hebben geen kennisgeving van omzetting gedaan (stand van zaken op 24 juli 2019).

(65)

     Letland, Portugal, Slovenië en Finland hebben gedeeltelijke omzetting gemeld. Griekenland en Spanje hebben geen kennisgeving van omzetting gedaan. Duitsland heeft volledige omzetting gemeld, maar de Commissie beschouwt de omzetting niet als volledig (stand van zaken op 24 juli 2019).

(66)

     België en Hongarije hebben de richtlijn gedeeltelijk omgezet (stand van zaken op 24 juli 2019).

(67)

   België, Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Estland, Ierland, Spanje, Frankrijk, Italië, Cyprus, Letland, Litouwen, Hongarije, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Finland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk (stand van zaken op 24 juli 2019).

(68)

     Zie het actieplan tegen desinformatie (JOIN(2018) 36 final van 5.12.2018).

(69)

   JOIN(2019) 12 final van 14.6.2019.

(70)

      https://www.consilium.europa.eu/media/39922/20-21-euco-final-conclusions-nl.pdf De oproep van de Europese Raad bouwt voort op input die het Roemeense voorzitterschap van de Raad, de Commissie en de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid hebben geleverd over de lessen die zijn getrokken in verband met desinformatie en het waarborgen van vrije en eerlijke verkiezingen – zoals de gezamenlijke mededeling over de uitvoering van het actieplan tegen desinformatie.

(71)

     De praktijkcode is in oktober 2018 ondertekend door de onlineplatforms Facebook, Google en Twitter, Mozilla, adverteerders en de reclamesector en bevat zelfregulerende normen ter bestrijding van desinformatie. Om de doelstellingen van de mededeling van de Commissie over de bestrijding van online-desinformatie (COM(2018) 236 final van 26.4.2018) te halen, zijn in de praktijkcode uiteenlopende verbintenissen opgenomen, zoals transparantie van politieke advertenties, het afsluiten van nepaccounts en de demonetisering van verspreiders van desinformatie.

(72)

   In dit netwerk worden de contactpunten van de nationale netwerken voor samenwerking op het gebied van verkiezingen samengebracht. Deze nationale netwerken bestaan op hun beurt uit de instanties die bevoegd zijn voor electorale aangelegenheden en de instanties die belast zijn met het toezicht op en de handhaving van regels inzake onlineactiviteiten die relevant zijn in een electorale context. Het Europees samenwerkingsnetwerk voor de verkiezingen dient voor het geven van waarschuwingen over dreigingen, het uitwisselen van beste praktijken tussen nationale netwerken, het bespreken van gemeenschappelijke oplossingen voor de geconstateerde problemen en het aanmoedigen van gezamenlijke projecten en oefeningen.

(73)

   Deze groep bestaat uit de hoofden of vertegenwoordigers op hoog niveau van nationale onafhankelijke regelgevende instanties op het gebied van audiovisuele diensten en adviseert de Commissie over de uitvoering van de EU-richtlijn inzake audiovisuele mediadiensten (Richtlijn 2010/13/EU van 10.3.2010). Op 20 en 21 juni 2019 heeft de groep op haar bijeenkomst in Bratislava de balans van de werkzaamheden op het gebied van desinformatie opgemaakt, met bijzondere aandacht voor de verkiezingen van 2019 voor het Europees Parlement en de daarmee verband houdende kwesties van politieke en thematisch georiënteerde advertenties.

(74)

   Zie de “Goede praktijken voor overheidsinstanties en particuliere beheerders ten behoeve van een betere beveiliging van openbare ruimten” in het achttiende voortgangsverslag over de totstandbrenging van een echte en doeltreffende Veiligheidsunie (COM(2019) 145 final van 20.3.2019). Dit bouwt voort op het actieplan van oktober 2017 ter ondersteuning van de bescherming van openbare ruimten (COM(2017) 612 final van 18.10.2017). Op 5 juni 2019 vond de derde bijeenkomst van het forum van beheerders van het EU-forum voor de bescherming van openbare ruimten plaats, met vertegenwoordigers van de EU-lidstaten en particuliere beheerders van openbare ruimten. Op deze bijeenkomst waren 14 Europese verenigingen vertegenwoordigd, die actief zijn op tal van gebieden: horeca, liveoptredens, muziek en amusement, pretparken en bezienswaardigheden, luchtvaart, spoorvervoer, winkelcentra, telecommunicatie, particuliere beveiligingsdiensten en de productie van beveiligingsapparatuur.

(75)

   Met name door uitvoering te geven aan het actieplan van oktober 2017 ter verbetering van de paraatheid bij veiligheidsrisico’s op chemisch, biologisch, radiologisch en nucleair gebied (COM(2017) 610 final van 18.10.2017).

(76)

   Zie artikel 12, lid 2, van Besluit nr. 1313/2013/EU betreffende het Uniemechanisme voor civiele bescherming (17.12.2013), als gewijzigd bij Besluit (EU) 2019/420 (13.3.2019 ).

(77) Zie de versterkte maatregelen tegen chemische dreigingen, zoals uiteengezet in het vijftiende voortgangsverslag over de totstandbrenging van een echte en doeltreffende Veiligheidsunie (COM(2018) 470 final van 13.6.2018).
(78)

   Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen (PB L 152 van 11.6.2019).

(79)

   In de uitgebreide beoordeling van het veiligheidsbeleid van de EU die in 2017 is verricht (SWD(2017) 278 final van 26.7.2017) wordt gewezen op de behoefte aan een brede kijk op het EU-beleid inzake de bescherming van kritieke infrastructuur.

(80)

   Richtlijn 2008/114/EG van de Raad van 8 december 2008 inzake de identificatie van Europese kritieke infrastructuren, de aanmerking van infrastructuren als Europese kritieke infrastructuren en de beoordeling van de noodzaak de bescherming van dergelijke infrastructuren te verbeteren. Deze richtlijn heeft ten doel de bescherming van kritieke infrastructuren in de Europese Unie te verbeteren.

(81)

   Met name Verordening (EU) 2017/1938 (25.10.2017) betreffende maatregelen tot veiligstelling van de gasleveringszekerheid en Verordening (EU) 2019/941 (5.6.2019) betreffende risicoparaatheid in de elektriciteitssector.

(82)

      https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/2019042019_un-eu_framework_on_counter-terrorism.pdf

(83)

     COM(2018) 65 final van 6.2.2018.

(84)

      https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-security/20190627_com-2019-293-commission-report_en.pdf

(85)

   PB L 215 van 11.8.2012, blz. 5.

(86)

   PB L 195 van 27.7. 2010, blz. 5.

(87)

   COM(2019) 342 final van 22.7.2019.

(88)

   PB L 186 van 14.7.2012, blz. 4.