Bijlagen bij COM(2017)737 - Verslag over uitvoering maatregelen tegen de illegale vervaardiging van en handel in vuurwapens, hun onderdelen, componenten en munitie, aanvullend het VN-verdrag inzake

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 1 van de verordening bijwerken door de concordantietabel van de categorieën vuurwapens en de codes van de gecombineerde nomenclatuur aan te passen, teneinde rekening te houden met de herziening van Richtlijn 91/477/EEG (zonder gevolgen voor de werkingssfeer van de verordening of de definities).


(56) Anderzijds bevat de uitbestede evaluatiestudie een nuttige aanbeveling van een aantal niet-wetgevende maatregelen voor het verbeteren van de uitwisseling van goede praktijken, het ontwikkelen van richtsnoeren voor de tenuitvoerlegging van de verordening en het beter benutten van de coördinatiegroep uitvoer vuurwapens.


(57) Op het gebied van informatie-uitwisseling bieden de verbetering van het COARM-systeem voor uitwisselingen met betrekking tot Verordening (EU) nr. 258/2012 en het beginsel van directe toegang van de bevoegde autoriteiten interessante mogelijkheden. De wijze waarop de douaneautoriteiten bij het proces worden betrokken, blijft onbeslist, waar het gaat om extern douanevervoer binnen de Europese Unie, tussen het uitklaringskantoor en het kantoor van uitgang of tussen het kantoor van binnenkomst en het inklaringskantoor.


(58) Naast de eventuele verduidelijkingen die kunnen worden aangebracht om de toepassing van de verordening te verbeteren, nodigen meer in het algemeen bepaalde problemen die zich hebben voorgedaan ertoe uit om na te denken over de mogelijkheid van een herziening en wel in overeenstemming met de beginselen van "beter wetgeven". Onder voorbehoud van definitieve besluiten van de Commissie, in voorkomend geval na een naar behoren uitgevoerde effectbeoordeling, kunnen nu reeds punten van overweging worden geschetst.


(59) Uit de evaluatie blijkt dat de samenhang van bepaalde definities van de verordening met andere wetsbepalingen moet worden verbeterd ("onderdelen" en "essentiële onderdelen", "tijdelijke uitvoer", "onbruikbare gemaakte wapens", enz.).


(60) De voorwaarden voor de vereenvoudigde procedures zouden kunnen worden toegelicht. Wanneer richtsnoeren ontoereikend blijken te zijn, zouden mogelijke opties met name betrekking kunnen hebben op stimulering van het gebruik van algemene vergunningen of een koppeling met de status van geautoriseerde marktdeelnemer beveiliging/veiligheid.


(61) Om een betrouwbare risicobeoordeling te waarborgen, zou kunnen worden overwogen om de methoden voor de behandeling van aanvragen voor uitvoervergunningen op elkaar af te stemmen, met name door middel van systematische raadpleging van de strafregisters van de lidstaten (en niet alleen in het land waar de aanvraag wordt ingediend).


(62) Teneinde de administratieve afhandeling te vergemakkelijken, moeten de Commissie en de lidstaten in navolging van de interne regeling van Richtlijn 91/477/EEG inzake vuurwapens nadenken over de digitalisering van de regeling voor de indiening van aanvragen, wat tevens de informatie-uitwisseling over weigeringen zou vergemakkelijken en interoperabiliteit van de verschillende systemen en een betrouwbare verzameling van statistische gegevens mogelijk zou maken. Een dergelijk interoperabel systeem voor het gedigitaliseerd beheer van aanvragen zou het overigens minder nodig kunnen maken om vertalingen aan te leveren van documenten die reeds door een bevoegde autoriteit van een andere lidstaat zijn geviseerd.


(63) Te bezien valt ook de kwestie van de veralgemening van het beginsel van stilzwijgende instemming van derde landen van doorvoer (of van sommige van die landen), voor zover daardoor de duur van de procedures voor exporteurs zou kunnen worden bekort.


(64) Ten slotte zou het nuttig zijn als de bepalingen van de verordening met betrekking tot de invoer zouden worden verduidelijkt, zodat ingevoerde wapens overeenkomstig het protocol inzake vuurwapens systematisch zouden worden onderworpen aan een geharmoniseerde markering aan de hand waarvan de eerste lidstaat van invoer kan worden geïdentificeerd.


(1)

     EU-strategie ter bestrijding van de illegale accumulatie van en handel in handvuurwapens en lichte wapens (SALW) en munitie daarvoor, van 16 december 2005.

(2)

     Richtlijn 91/477/EEG van de Raad van 18 juni 1991 inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens, PB L 256 van 13.9.1991, blz. 51, als gewijzigd bij Richtlijn (EU) 2017/853 van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2017 tot wijziging van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens, PB L 137 van 24.5.2017, blz. 22.

(3)

     Verordening (EU) nr. 258/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2012 tot uitvoering van artikel 10 van het Protocol van de Verenigde Naties tegen de illegale vervaardiging van en handel in vuurwapens, hun onderdelen, componenten en munitie, tot aanvulling van het Verdrag van de Verenigde Naties ter bestrijding van grensoverschrijdende georganiseerde misdaad (VN-protocol inzake vuurwapens), en tot vaststelling van uitvoervergunningen voor vuurwapens, hun onderdelen, componenten en munitie en maatregelen betreffende de invoer en doorvoer ervan, PB L 94 van 30.3.2012, blz. 1.

(4)

     Besluit 2014/164/EU van de Raad van 11 februari 2014 betreffende de sluiting, namens de Europese Unie, van het Protocol tegen de illegale vervaardiging van en handel in vuurwapens, delen en onderdelen daarvan en munitie, tot aanvulling van het Verdrag van de Verenigde Naties tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad, PB L 89 van 25.3.2014.

(5)

     Voortvloeiend uit de in 2010 uitgevoerde effectbeoordeling (SEC(2010) 662 definitief) en de definitief aangenomen tekst.

(6)

     Om te voldoen aan de verplichtingen van het Gemeenschappelijk Standpunt 2008/944/GBVB van 8 december 2008 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor de controle op de uitvoer van militaire goederen en technologie.

(7)

     Evaluatiestudie over de tenuitvoerlegging van Verordening nr. 258, Ernst&Young, SIPRI, 2017.

(8)

   Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Litouwen, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Spanje. Er is geen informatie beschikbaar met betrekking tot de andere lidstaten.

(9)

   Lijst ML1 omvat wapens met gladde loop met een kaliber van minder dan 20 mm, andere wapens en machinegeweren met een kaliber van 12,7 mm of minder en toebehoren.

(10)

   Bulgarije, Estland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Litouwen, Malta, Nederland, Portugal, Roemenië en Spanje.

(11)

     Het geïntegreerde systeem voor het beheer van wapenstromen (Système Intégré de Gestion des Mouvements d'Armes - SIGMA), gefinancierd door de beroepssector, maakt de uitwisseling mogelijk van informatie over overbrengingen binnen en buiten de EU tussen de nationale autoriteiten en de beroepssector.

(12)

     De procedure kan variëren van een eenvoudig verzoek om advies aan andere betrokken ministeries tot de uitvoering van een en dezelfde procedure voor alle vuurwapens (civiel en militair), via één enkel formulier (of één enkele website) voor vergunningsaanvragen voor het verkrijgen van twee soorten vergunningen.

(13)

     9 lidstaten volgens de externe beoordelaar.

(14)

     Met name voor de lidstaten die het protocol nog niet geratificeerd hebben (Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Malta, Verenigd Koninkrijk).

(15)

     In een analyse van de Commissie "Conclusions on the strengths, gaps, weaknesses in the customs legislation, procedures and risk-based control practices related to the illicit trafficking of firearms – PCA Firearms april 2017 – TAXUD/B2/031/2017 – LIMITE" wordt de nadruk gelegd op een "systemische ontwikkeling" die inhoudt dat lidstaten ladingen vuurwapens behandelen als ongeacht welke andere lading in doorvoer, zonder verplichting om aan te geven dat de goederen in ontvangst zijn genomen en dat de doorvoerprocedure kan worden gesloten.

(16)

     Onderworpen aan de regels van het Gemeenschappelijke Standpunt 2008/944/PESC.

(17)

     COM/2010/0273 definitief.

(18)

   Dit geldt bijvoorbeeld voor de regels inzake doorvoer die worden opgelegd door derde landen, of voor uitvoerprocedures die ook bij het ontbreken van een verordening zouden bestaan.

(19)

   Richtlijn (EU) 2017/853 van 17 mei 2017, PB L 137 van 24.5.2017.