Bijlagen bij COM(2017)261 - Zevende voortgangsverslag over de totstandbrenging van een echte en doeltreffende Veiligheidsunie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlagen omvatten een samenvatting van een verslag van het Bureau voor de grondrechten, alsmede verklaringen van de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming en de EU-coördinator voor terrorismebestrijding.
(20) Er wordt niet gesproken van „één enkele zoekinterface” of „geïntegreerde zoekinterface”, maar van „Europees zoekportaal” om verwarring te vermijden met bestaande geïntegreerde nationale zoekinterfaces voor nationale informatiesystemen van de lidstaten.
(21) Verordening (EG) nr. 767/2008 van 9.7.2008.
(22) Besluit 2008/615/JBZ van de Raad van 23.6.2008.
(23) Richtlijn (EU) 2016/681 van 27.4.2016.
(24) SWD(2016) 426 final van 28.11.2016.
(25) Verordening (EU) 2017/458 van 15.3.2017.
(26) De deskundigengroep heeft ook de mogelijkheden besproken voor uitbreiding van het voorgestelde inreis-uitreissysteem tot EU-burgers of uitbreiding van het gebruik van de logs van het Schengeninformatiesysteem. Beide opties werden verworpen.
(27) Het Schengeninformatiesysteem, het Visuminformatiesysteem, Eurodac, het voorgestelde EU-inreis-uitreissysteem, het voorgestelde Europees systeem voor reisinformatie en autorisatie (ETIAS) en het voorgestelde Europees Strafregisterinformatiesysteem (Ecris) voor onderdanen van derde landen.
(28) Het Comité van permanente vertegenwoordigers (Coreper) van de Raad gaf het voorzitterschap van de Raad op 2 maart 2017 een mandaat om interinstitutionele onderhandelingen te voeren over het EU-inreis-uitreissysteem; aansluitend verzocht het de Commissie een voorstel in te dienen voor een breed kader voor de toegang voor rechtshandhavingsdoeleinden tot de verschillende gegevensbanken op het gebied van justitie en binnenlandse zaken, teneinde te komen tot een sterkere vereenvoudiging, een sterkere samenhang en doeltreffendheid en meer aandacht voor de operationele behoeften. De deskundigengroep beval aan om het kader voor de toegang voor rechtshandhavingsdoeleinden te baseren op een aanpak in twee fasen, waarbij de feitelijke visualisering van gegevens alleen zou worden overwogen wanneer het bestaan van de gegevens is vastgesteld. Dit zou leiden tot grotere doeltreffendheid, maar het aantal en de reikwijdte van de toegang voor rechtshandhavingsdoeleinden verkleinen.
(29) Zie punt III.2 voor de noodzaak van nadere technische analyse van de mogelijke opneming van markeringsfuncties in een gemeenschappelijke dienst voor biometrische matching, en de implicaties daarvan voor de gegevensbescherming.
(30) In dit register zouden gemeenschappelijke biografische kenmerken, zoals naam, geboortedatum en geslacht, worden opgenomen.
(31) Zie het vierde voortgangsverslag over de totstandbrenging van een echte en doeltreffende Veiligheidsunie (COM(2017) 41 final van 25.1.2017).
(32) Deze technische bijeenkomsten kunnen worden opgezet naar het model van de vergadering over slimme grenzen, die in februari 2015 heeft plaatsgevonden.
(33) Dit vereist een akkoord tussen de medewetgevers over de daarmee verband houdende wetgevingsdossiers waarover momenteel wordt onderhandeld (zie punt II.2).
(34) Verordening (EG) nr. 767/2008 van 9.7.2008.
(35) COM(2016) 655 final van 14.10.2016.
(36) Verordening (EU) 2016/794 van 11.5.2016.
(37) Verklaring van de voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de Europese Raad, Donald Tusk, en de premier van Denemarken, Lars Løkke Rasmussen (15.12.2016), http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-4398_en.htm .
(38) Richtlijn (EU) 2016/680 van 27.4.2016.
(39) Richtlijn (EU) 2016/681 van 27.4.2016.
(40) http://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2017/04/25-control-acquisition-possession-weapons/
(41) Richtlijn (EU) 2016/1148 van 6.7.2016.
(42) De Commissie heeft op 2 mei 2017 in principe haar goedkeuring gehecht aan de aanbeveling inzake evenredige politiecontroles en politiële samenwerking in het Schengengebied (C(2017) 2923). De aanbeveling werd op 12 mei 2017 formeel vastgesteld.
(43) COM(2017) 213 final van 12.4.2017. De Commissie noemt de volgende acht prioritaire criminaliteitsdreigingen: cybercriminaliteit, drugscriminaliteit, migrantensmokkel, georganiseerde vermogenscriminaliteit, mensenhandel, handel in vuurwapens, btw-fraude en milieucriminaliteit.
(44) Zie het non-paper van de diensten van de Commissie: Progress report following the Conclusions of the Council of the European Union on improving criminal justice in cyberspace (2.12.2016): http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15072-2016-INIT/en/pdf . In zijn conclusies over de verbetering van de strafrechtpleging in de cyberruimte van 9 juni 2016 heeft de Raad er bij de Commissie op aangedrongen om concrete stappen te ondernemen, een gemeenschappelijke Europese aanpak uit te stippelen en uiterlijk in juni 2017 resultaten voor te leggen.
(45) Conclusies van de Raad over terrorismebestrijding van 9 februari 2015: http://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2015/02/150209-council-conclusions-counter-terrorism/ .