Bijlagen bij COM(2013)71 - Uitvoering van de nauwere samenwerking op het gebied van belasting op financiële transacties - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2013)71 - Uitvoering van de nauwere samenwerking op het gebied van belasting op financiële transacties. |
---|---|
document | COM(2013)71 |
datum | 14 februari 2013 |
FINANCIEEL MEMORANDUM
1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
1.1. Benaming van het voorstel/initiatief
Richtlijn van de Raad tot uitvoering van de nauwere samenwerking op het gebied van belasting op financiële transacties
1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur
14 05 Belastingbeleid
1.3. Aard van het voorstel/initiatief
Het voorstel betreft een nieuwe actie.
1.4. Doelstelling(en)
1.4.1. De met het voorstel beoogde strategische meerjarendoelstelling van de Commissie
Financiële stabiliteit
1.4.2. Specifieke doelstellingen en betrokken ABM/ABB-activiteit(en)
Specifieke doelstelling nr. 3 Ontwikkeling van nieuwe fiscale initiatieven en acties ter ondersteuning van EU-beleidsdoelstellingen Betrokken ABM/ABB-activiteit(en) Titel 14 Belastingen en douane-unie; ABB 05 Belastingbeleid
1.4.3. Verwacht(e) resulta(a)t(en)
Versnippering van de interne markt voor financiële diensten voorkomen in het licht van het toenemende aantal ongecoördineerde nationale belastingmaatregelen die worden geïntroduceerd. Ervoor zorgen dat financiële instellingen een billijke en aanzienlijke bijdrage leveren om de kosten van de recente crisis te dekken, en dat de sector evenredig wordt belast in vergelijking met andere sectoren. Adequate negatieve prikkels creëren voor transacties die de welvaart of de efficiëntie van de financiële markten niet ten goede komen, en de regelgevingsmaatregelen die erop gericht zijn nieuwe crisissen te voorkomen, complementeren.
1.5. Motivering van het voorstel/initiatief
1.5.1. Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien
Bijdragen aan de algemene doelstelling van stabiliteit in de EU in de nasleep van de financiële crisis
1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de EU
Alleen een optreden op Europees niveau, zo nodig via nauwere samenwerking, kan een versnippering van de financiële markten over activiteiten en grenzen heen voorkomen en een gelijke behandeling van financiële instellingen in de EU, en uiteindelijk de goede werking van de interne markt, garanderen.
1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan
Het invoeren van een nationale FTT op brede grondslag die de drie bovenstaande doelstellingen bereikt zonder ernstige verschuivingseffecten, is nauwelijks mogelijk gebleken (voorbeeld van Zweden).
1.5.4. Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten
Belastingen maken deel uit van het algemene afwikkelingskader. De heffing van een belasting op financiële transacties zou de inspanningen inzake begrotingsconsolidatie in de deelnemende lidstaten ondersteunen. Bovendien heeft de Commissie voorgesteld om een deel van de opbrengsten van de FTT als toekomstige eigenmiddelenbron te gebruiken – als zij worden gebruikt voor de financiering van de Uniebegroting, zouden de op het bni gebaseerde nationale bijdragen van de deelnemende lidstaten worden verlaagd.
1.6. Duur en financiële gevolgen
Voorstel met een onbeperkte geldigheidsduur
1.7. Beheersvorm(en)
N.v.t.
2. Beheersmaatregelen
2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen
De deelnemende lidstaten moeten passende maatregelen nemen met het oog op een juiste en tijdige heffing van de FTT; dit omvat controlemaatregelen. Het wordt aan de deelnemende lidstaten overgelaten in passende maatregelen te voorzien om de betaling van de belasting te garanderen en toezicht en controle uit te oefenen op de juistheid ervan.
2.2. Beheers- en controlesysteem
2.2.1. Geconstateerd(e) risico('s)
1. Vertragingen bij de omzetting van de richtlijn door de deelnemende lidstaten 2. Risico van ontduiking, ontwijking en misbruik 3. Risico van verschuiving
2.2.2. Voorgenomen controlemiddel(en)
Artikel 11 van de richtlijn bevat specifieke bepalingen met betrekking tot de voorkoming van ontduiking, ontwijking en misbruik: gedelegeerde handelingen en administratieve samenwerking in belastingzaken. De verschuivingsrisico's worden ondervangen door de keuze van passende belastingtarieven en een brede definitie van de belastinggrondslag.
2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande of geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1. Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonder(e)l(en) voor uitgaven
· Bestaande begrotingsonderdelen voor uitgaven
In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen
Rubriek van het meerjarige financiële kader || Begrotingsonderdeel || Soort krediet || Bijdrage
Nummer [Omschrijving….] || GK/NGK ([41]) || van EVA-landen[42] || van kandidaat-lidstaten[43] || van derde landen || in de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement
|| [XX.YY.YY.YY] || GK/NGK || JA/NEE || JA/NEE || JA/NEE || JA/NEE
· Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen
Rubriek van het meerjarige financiële kader || Begrotingsonderdeel || Soort krediet || Bijdrage
Nummer [Omschrijving…..] || GK/NGK || van EVA-landen || van kandidaat-lidstaten || van derde landen || in de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement
|| [XX.YY.YY.YY] || || JA/NEE || JA/NEE || JA/NEE || JA/NEE
3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven
3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
Rubriek van het meerjarige financiële kader || Nummer || [Omschrijving……………………………………………………….]
DG: <…….> || || || Jaar N[44] || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || …invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || TOTAAL
Ÿ Beleidskredieten || || || || || || || ||
Nummer begrotingsonderdeel || Vastleggingen || (1) || || || || || || || ||
Betalingen || (2) || || || || || || || ||
Nummer begrotingsonderdeel || Vastleggingen || (1a) || || || || || || || ||
Betalingen || (2a) || || || || || || || ||
Uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten[45] || || || || || || || ||
Nummer begrotingsonderdeel || || (3) || || || || || || || ||
TOTAAL kredieten voor DG <….> || Vastleggingen || =1+1a +3 || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
Betalingen || =2+2a +3 || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
Ÿ TOTAAL beleidskredieten || Vastleggingen || (4) || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
Betalingen || (5) || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
Ÿ TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten || (6) || || || || || || || ||
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….> van het meerjarige financiële kader || Vastleggingen || =4+ 6 || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
Betalingen || =5+ 6 || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere rubrieken:
Ÿ TOTAAL beleidskredieten || Vastleggingen || (4) || || || || || || || ||
Betalingen || (5) || || || || || || || ||
Ÿ TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten || (6) || || || || || || || ||
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 4 van het meerjarige financiële kader (Referentiebedrag ) || Vastleggingen || =4+ 6 || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
Betalingen || =5+ 6 || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
Rubriek van het meerjarige financiële kader || 5 || "Administratieve uitgaven"
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
|| || Jaar 2013 || Jaar 2014 || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Vanaf 2017
DG: TAXUD ||
Ÿ Personele middelen || 0,254 || 0,762 || 0,762 || 0,762 || 0,762
Ÿ Andere administratieve uitgaven || 0,040 || 0,036 || 0,036 || 0,036 || 0,036
TOTAAL DG TAXUD || || 0,294 || 0,798 || 0,798 || 0,798 || 0,798
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || (totaal vastleggingen = totaal betalingen) || 0,294 || 0,798 || 0,798 || 0,798 || 0,798
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
|| || Jaar 2013 || Jaar 2014 || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Vanaf 2017
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 5 van het meerjarige financiële kader || Vastleggingen || 0,294 || 0,798 || 0,798 || 0,798 || 0,798
Betalingen || 0,294 || 0,798 || 0,798 || 0,798 || 0,798
3.2.2. Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten
– X Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
3.2.3. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
3.2.3.1. Samenvatting
– X Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)
|| Jaar 2013 || Jaar 2014 || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Vanaf 2017
RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || || || || ||
Personele middelen || 0,254 || 0,762 || 0,762 || 0,762 || 0,762
Andere administratieve uitgaven || 0,040 || 0,036 || 0,036 || 0,036 || 0,036
Subtotaal RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || 0,294 || 0,798 || 0,798 || 0,798 || 0,798
Buiten RUBRIEK 5[46] van het meerjarige financiële kader || || || || ||
Personele middelen || || || || ||
Andere administratieve uitgaven || || || || ||
Subtotaal buiten RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t. || N.v.t.
TOTAAL || 0,294 || 0,798 || 0,798 || 0,798 || 0,798
3.2.3.2. Geraamde personeelsbehoeften
– X Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
|| Jaar 2013 || Jaar 2014 || Jaar 2015 || Jaar 2016 || Vanaf 2017
Ÿ Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) || || || || ||
14 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) || 0.254 || 0.762 || 0.762 || 0.762 || 0.762
14 01 01 02 (delegaties) || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
14 01 05 01 (onderzoek door derden) || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
10 01 05 01 (eigen onderzoek) || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
Ÿ Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE)[47] || || || || ||
14 01 02 01 (AC, END, INT van de "totale financiële middelen") || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
14 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties) || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
XX 01 04 yy [48] || - zetel[49] || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
- delegaties || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
XX 01 05 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden) || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek) || p.m. || p.m. || p.m. || p.m. || p.m.
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) || || || || ||
TOTAAL || 0,254 || 0,762 || 0,762 || 0,762 || 0,762
Raming in een geheel getal (of met hoogstens 1 decimaal)
14 is het beleidsterrein of de begrotingstitel.
De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijke functionarissen || In de huidige personeelstoewijzing van DG TAXUD is geen rekening gehouden met de kwestie van een gemeenschappelijk FTT-stelsel en een interne herschikking zal vereist zijn. De voornaamste taken van de ambtenaren in kwestie zullen zijn: de technische details betreffende de praktische werking van de belasting uitwerken om het onderhandelingsproces te bevorderen, vervolgens toezicht houden op de tenuitvoerlegging, juridische interpretaties en werkdocumenten voorbereiden, bijdragen aan de gedelegeerde handelingen betreffende bepalingen ter bestrijding van ontwijking en misbruik, inbreukprocedures voorbereiden waar nodig, enz.
3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader
– X Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarige financiële kader
3.2.5. Bijdragen van derden aan de financiering
– Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden.
3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
– X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten. Als evenwel een deel van de opbrengsten van de FTT als eigenmiddelenbron wordt gebruikt, waardoor de residuele bni-middelen afkomstig van de deelnemende lidstaten kunnen dalen, zou dit een invloed hebben op de samenstelling van de inkomstenbronnen.
[1] COM(2011) 594 definitief.
[2] De financiële instellingen hebben rechtstreeks of onrechtstreeks in grote mate geprofiteerd van de reddingsoperaties en garantieregelingen die tussen 2008 en 2012 door de Europese belastingbetaler zijn (voor)gefinancierd. Deze maatregelen hebben, samen met de teruggang van de economische bedrijvigheid als gevolg van de groeiende onzekerheid over de stabiliteit van het economische en financiële systeem als geheel, geleid tot een verslechtering van de overheidsfinanciën overal in Europa ten belope van meer dan 20 % van het bbp. Bovendien zijn de meeste financiële en verzekeringsdiensten vrijgesteld van btw.
[3] P7_TA-(2012)0217.
[4] ECO/321 – CESE 818/2012 (PB C 181 van 21.6.2012, blz. 55).
[5] CDR 332/2011 (PB C 113 van 18.4.2012, blz. 7).
[6] De FTT stond eerst op de agenda van de Raad Economische en Financiële Zaken van 8 november 2011 en vervolgens op die van drie opeenvolgende bijeenkomsten in maart, juni en juli 2012. Tussen december 2011 en juni 2012 zijn er zeven vergaderingen van de Groep belastingvraagstukken – indirecte belasting van de Raad aan dit thema gewijd.
[7] COM(2012) 631 final/2.
[8] COM(2011) 510 definitief. http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/documents/fin_fwk1420/proposal_council_own_resources_en.pdf
[9] COM(2011) 739 definitief.
http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/documents/fin_fwk1420/COM_2011_0739_EN.pdf
[10] PB L 46 van 21.2.2008, blz. 11.
[11] http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/other_taxes/financial_sector/index_en.htm.
[12] PB L 22 van 25.1.2013, blz. 11
[13] Er wordt verwezen naar de definitie van financiële instrumenten in bijlage I bij Richtlijn 2004/39/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 betreffende markten voor financiële instrumenten, tot wijziging van de Richtlijnen 85/611/EEG en 93/6/EEG van de Raad en van Richtlijn 2000/12/EG van het Europees Parlement en de Raad en houdende intrekking van Richtlijn 93/22/EEG van de Raad (PB L 145 van 30.4.2004, blz. 1). Deze definitie behelst rechten van deelneming in instellingen voor collectieve belegging. Bijgevolg zijn aandelen en rechten van deelneming in instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's) als omschreven in artikel 1, lid 2, van Richtlijn 2009/65/EG (PB L 302 van 17.11.2009, blz. 32) en alternatieve beleggingsinstellingen (abi's) als omschreven in artikel 4, lid 1, onder a), van Richtlijn 2011/61/EU (PB L 174 van 1.7.2011, blz. 1) financiële instrumenten.
[14] Namelijk Richtlijn 2004/39/EG (zie vorige voetnoot).
[15] PB L 338 van 12.12.2012, blz. 41.
[16] PB L 64 van 11.3.2011, blz. 1.
[17] PB L 84 van 31.3.2010, blz. 1.
[18] Met enkele uitzonderingen in het geval van Richtlijn 2011/16/EU, maar die doen hier niet ter zake.
[19] http://www.oecdilibrary.org/docserver/download/fulltext/2311331e.pdf?expires=1309623132&id=id&accname=ocid194935&checksum=37A9732331E7939B3EE154BB7EC53C41
[20] PB L 347 van 11.12.2006, blz. 1.
[21] COM(2011) 510 definitief. http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/documents/fin_fwk1420/proposal_council_own_resources_en.pdf
[22] COM(2011) 739 definitief.
http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/documents/fin_fwk1420/COM_2011_0739_EN.pdf
[23] PB L 22 van 25.1.2013, blz. 11.
[24] PB C […] van […], blz. […]. .
[25] PB C […] van […], blz. […].
[26] PB L 46 van 21.2.2008, blz. 11.
[27] PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.
[28] PB L 145 van 30.4.2004, blz. 1.
[29] PB L 241 van 2.9.2006, blz. 1.
[30] PB L 177 van 30.6.2006, blz. 201.
[31] PB L 177 van 30.6.2006, blz. 1.
[32] PB L 335 van 17.12.2009, blz. 1.
[33] PB L 302 van 17.11.2009, blz. 32.
[34] PB L 235 van 23.9.2003, blz. 10.
[35] PB L 174 van 1.7.2011, blz. 1.
[36] PB L 222 van 14.8.1978, blz. 11.
[37] PB L 201 van 27.7.2012, blz. 1.
[38] PB L 166 van 11.6.1998, blz. 45.
[39] PB L 46 van 21.2.2008, blz. 11.
[40] PB L 347 van 11.12.2006, blz. 1.
[41] GK = gesplitste kredieten / NGK = niet-gesplitste kredieten.
[42] EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
[43] Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
[44] Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
[45] Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
[46] Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
[47] AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL= Agent Local (plaatselijk functionaris); END= Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
[48] Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).
[49] Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en Europees Visserijfonds (EVF).