Bijlagen bij COM(2011)889 - Groenboek 'De toekomst verlichten - De verspreiding van innovatieve verlichtingstechnologie versnellen'

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Annex 45 Guidebook on Energy Efficient Electric Lighting for Buildings (2010), International Energy Agency (IEA).

[29]             "Lighting energy savings in 10 Shopping Malls", LED project UNIBAIL RODAMCO, (2011).

[30]             "The European GreenLight Programme - Efficient Lighting Project, Implementation Catalogue 2005-2009", JRC.

[31]             http://www.celma.org/archives/temp/CELMA_ELC_LSL_Presentation_D.Zembrot_EP_25012011.pdf

[32]             "Addressing the rebound effect" – final report (2011), European Commission study contract ENV.G.4/FRA/2008/0112.

[33]             "Énergie et patrimoine communal" (2005), ADEME.

[34]             Bv. Amsterdam, Berlijn, Boedapest, Bremen, Brussel, Eindhoven, Haarlem, Leipzig, Lyon, Manchester, Oslo, Rotterdam, Tallinn, Tilburg, Toulouse en andere steden.

[35]             Bv. Duitsland verstrekt financiële middelen voor een reeks proefprojecten "Kommunen in neuem Licht"; Frankrijk steunt Cluster Lumière dat een innovatieplatform voor leds aanbiedt.

[36]             Bv. stadsbestuur van Birmingham.

[37]             "Consumer relevant Eco-design requirements for domestic lighting", BEUC – ANEC position paper (2011), http://www.beuc.eu

[38]             De kleinhandelsprijs voor een gloeilamp van 60 W bedraagt minder dan 1 euro, terwijl die van een gelijkwaardige CFL ongeveer 5 euro en die van een gelijkwaardige led meer dan 30 euro bedraagt. De huidige prognoses voorzien dat CFL's en leds pas in 2015-2016 een gelijk marktaandeel zullen hebben.

[39]             TCO omvat aankoop, onderhoud en vervanging evenals de energiekosten.

[40]             "Lighting systems using light-emitting diodes: health issues to be considered" (2010), ANSES.

[41]             Wetenschappelijk comité voor nieuwe gezondheidsrisico's; het adviseert de Commissie over wetenschappelijke vraagstukken in verband met de veiligheid van de consument, de volksgezondheid en het milieu.

[42]             Ook bekend als het "split incentives" (gesplitste stimulansen) conflict tussen investeerders en eindgebruikers van energie of ook nog de "principaal-agentproblematiek". Bv. wanneer we de huidige leds vergelijken met fluorescentielampen, wordt hun TCO hoger na 5-6 jaar gebruik.

[43]             Ecodesign (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ecodesign/eco_design_en.htm) streeft naar producten met lagere effecten op het milieu, dus ook een lager energieverbruik van producten tijdens hun volledige levensduur.

[44]             Energie-etikettering (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/labelling/energy_labelling_en.htm) stelt het kader vast voor de ontwikkeling van productspecifieke energie-etikettering zodat eindgebruikers de efficiëntere producten kunnen kiezen aan de hand van standaardproductinformatie over het energieverbruik.

[45]             Ecolabel (http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/) is een vrijwillige regeling die producten met hoge milieuprestaties steunt.

[46]             De richtlijn inzake laagspanning (http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/electrical/lvd/) behandelt de veiligheid van elektrische producten die werken met meer dan 50 volt en zorgt ervoor dat alleen veilige elektrische uitrusting op de markt komt. De veiligheidsvraagstukken voor producten die werken met minder dan 50 volt worden behandeld door de richtlijn inzake algemene productveiligheid (http://ec.europa.eu/consumers/safety/prod_legis/index_en.htm).

[47]             De richtlijn betreffende de beperking van het gebruik van gevaarlijke stoffen streeft naar een beperking van het gebruik van gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur, http://ec.europa.eu/environment/waste/rohs_eee/, terwijl de richtlijn betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur de inzameling en recycling van die apparatuur stimuleert, http://ec.europa.eu/environment/waste/weee/

[48]             Groene overheidsopdrachten zijn een vrijwillige regeling op EU-niveau. Ze vormen een procedure waarbij overheden ernaar streven om goederen, diensten en werkzaamheden aan te kopen die over hun gehele levensduur genomen een lager milieu-effect hebben. COM (2008) 400.

[49]             Sinds 2010 kan de gedwongen tenuitvoerlegging van de prestatie- en veiligheidsvoorschriften die in de meeste van bovenstaande instrumenten vervat zijn, steunen op het nieuwe wetgevingskader dat bestaat uit twee instrumenten die elkaar aanvullen: een verordening en een besluit. Sinds 2010 stelt de verordening inzake het nieuwe wetgevingskader een krachtiger kader voor het markttoezicht op elektrische apparatuur vast en bepaalt zij de bevoegdheden en plichten van de bevoegde nationale autoriteiten. Zij dienen op een passende schaal controle uit te oefenen op zowel binnenlandse als ingevoerde producten en zij moeten producten tegenhouden die een risico vormen of die om andere redenen niet aan de geldende voorschriften voldoen. Het besluit inzake het nieuwe wetgevingskader bevat referentiebepalingen die algemene verplichtingen voor marktdeelnemers behelzen waaruit de wetgever een passende keuze kan maken. Surf ook naar: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/regulatory-policies-common-rules-for-products/new-legislative-framework/

[50]             http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ecodesign/doc/meeting/ed_wd_dls_leds_hl_converter_v1.0.pdf

[51]             http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ecodesign/doc/meeting/el_wd2_-_draft_regulation_on_a_lamp_energy_label_v1.0.pdf

[52]             Sinds de lancering van het GreenLight-programma door de Europese Commissie in 2000 hebben meer dan 650 publieke en particuliere organisaties zich tot dit programma verbonden, http://www.eu-greenlight.org

[53]             Het plan omvat productcategorieën, minimale vermelding van prestatiewaarden en productverklaringen, en verslaggeving van de geteste waarde.

[54]             "Implementing Agreement for a Co-operative Programme on Efficient Electrical End-Use Equipment (4E)", IEA Annual Report 2010, SSL Annex.

[55]             ELENA (European Local ENergy Assistance of Europese hulp voor plaatselijke energie) werd opgericht door de Commissie en de Europese Investeringsbank.

[56]             http://ec.europa.eu/energy/eepr/eeef/eeef_en.htm

[57]             Mogelijke verspreidingskanalen: de Covenant of Mayors (Burgemeesterconvenant); Eurocities; het GreenLight-programma, de LUCI association; enz.

[58]             Tijdens het CIP-ICT-werkprogramma 2011 vond een oproep voor SSL-proefprojecten plaats, met een begroting van 10 miljoen euro. Als resultaat van deze oproep worden begin 2012 enkele proefprojecten opgestart.

[59]             12 % van alle bestaande gebouwen in Europa worden door de overheid beheerd.

[60]             COM(2011) 370 definitief.

[61]             RL 2010/31/EU.

[62]             Gelijkaardige modellen voor bedrijfsgebouwen en straatverlichting zijn reeds ingezet.

[63]             Momenteel bevindt minder dan 10 % van de chipproductie voor leds zich in Europa.

[64]             Ledlampen die conventionele gloei-, fluorescentie- of halogeenlampen vervangen.

[65]             "The European Lighting Industry’s Considerations Regarding the need for an EU Green Paper on Solid State Lighting", ELC/CELMA 2011, www.celma.org

[66]             http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/key_technologies/kets_high_level_group_en.htm

[67]             http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/files/kets/hlg_report_final_en.pdf

[68]             Meer bepaald gallium en indium evenals zeldzame-aard-materialen die in fosfor worden gebruikt (yttrium, cerium, europium).

[69]             China heeft momenteel 95 % van 's werelds voorraad aan zeldzame-aard-materialen in handen en het land heeft maatregelen getroffen om de uitvoer daarvan strikt aan banden te leggen.

[70]             COM (2011) 21.

[71]             COM(2011) 571 definitief.

[72]             Zie het overzichtsrapport "Joint CELMA/ELC Guide on LED related standards" (2011), www.celma.org

[73]             Zie ook het ELECTRA-initiatief, COM(2009) 594 definitief.

[74]             http://ec.europa.eu/research/fp7/index_en.cfm

[75]             http://www.eniac.eu/web/index.php

[76]             http://ec.europa.eu/cip/

[77]             http://ec.europa.eu/energy/intelligent/

[78]             http://ec.europa.eu/information_society/activities/ict_psp

[79]             http://ec.europa.eu/regional_policy/themes/research/index_en.htm

[80]             Bv. Baden-Württemberg en Saksen in Duitsland, Rhône-Alpes in Frankrijk, Oulu in Finland.

[81]             Bv. om bestaande leemten in veiligheid en interfacing weg te werken, methoden voor het meten van de prestaties en levensduur van SSL-producten en -systemen, de communicatie van onafhankelijk werkende SSL-producten en -systemen met elkaar en met andere energiesystemen.

[82]             In overeenstemming met COM(2008) 699 en COM(2011) 25, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/raw-materials/index_nl.htm

[83]             COM(2011) 614 en COM(2011) 615 definitief.