Bijlagen bij COM(2004)541 - Interoperabiliteit van digitale interactieve televisiediensten [SEC(2004)1028]

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I, van de toegangs- en interconnectierichtlijn12 zijn de aanbieders van voorwaardelijke-toegangssystemen al verplicht ervoor te zorgen dat wanneer zij licenties verlenen aan fabrikanten van consumentenapparatuur, zij deze systemen op billijke, redelijke en niet-discriminerende voorwaarden beschikbaar stellen.

De Commissie zal hierop terugkomen in haar regelmatige verschijnende verslagen over de tenuitvoerlegging van het wetgevingspakket voor elektronische communicatie.

4. Conclusie

De Commissie streeft ernaar de Europese burger te laten profiteren van een groeiend aanbod interactieve televisiediensten die via eens steeds groter aantal doorgifteplatforms beschikbaar zijn. Zij is van mening dat de markt er momenteel het meest mee gediend is als de door het Europees Parlement en de Raad goedgekeurde maatregelen van de kaderrichtlijn blijven worden toegepast. Bovendien zal het gebruik van propriëtaire technologieën steeds worden getoetst aan het mededingingsrecht.

De Commissie zal extra maatregelen nemen om de vrijwillige toepassing van de MHP-norm, momenteel de meeste geavanceerde open API-norm in Europa, te promoten.

De Commissie zal blijven streven naar een volledige en daadwerkelijke omzetting van artikel 18 door alle lidstaten, maar gezien de complexiteit van de omgeving, de uiteenlopende visies van de marktspelers en de vertraging bij de tenuitvoerlegging van de kaderrichtlijn in een groot aantal lidstaten acht zij een conclusie over het al dan niet bestaan van een afdoende mate van interoperabiliteit in de context van artikel 18, lid 3, voorbarig. Deze analyse biedt onvoldoende houvast voor de opvatting als zouden de twijfels ten aanzien van de culturele diversiteit en het pluralisme van de media enkel kunnen worden ondervangen door één enkele API-norm voor te schrijven. Factoren die in de discussie over het pluralisme van de media een grotere rol spelen, zoals eigendom van en controle op de media, vallen onder de bevoegdheid van de lidstaten.

De Commissie zal de situatie in de tweede helft van 2005 opnieuw bezien.

1ETSI TR 102 282, februari 2004, blz. 11.

2Standardisation in digital interactive television, Contest Consultancy, in opdracht van het CENELEC, april 2003, blz. 13.

3Voor de overdracht van traditionele DTV hoeft een ontvanger niet over een API te beschikken. Een API is een optie. Bovendien is de overdracht van DTV volledig gestandaardiseerd, waarbij in Europa uitsluitend ETSI-normen worden gebruikt.

4Aangehaald in SEC(2004) 346 in voetnoten 31, 32 en 40.

5PB C 331 van 31.12.2002, blz. 32.

6Mondelinge vraag O/2002/40 van het EP.

7Op de datum van toepassing, 24 juli 2003, hadden 5 van de 15 lidstaten de richtlijn in nationale wetgeving omgezet. Eind mei 2004 waren 9 van de 25 lidstaten nog niet klaar met de omzetting.

8Resolutie P5_TA(2004)0373.

9Doordat bijvoorbeeld dubbele winstmarges worden voorkomen.

10Richtlijn 2002/22/EG, PB L 108 van 24.4.2002, blz. 51.

11PCF kan voor 80% van de toepassingen van interactieve televisie worden gebruikt, maar niet bij de meest complexe, zoals elektronische programmagidsen (EPG's).

12Richtlijn 2002/19/EG, PB L 108 van 24.4.2002, blz. 12.

NL NL